Telegraaf komt achter betaalmuur

De online Telegraaf verdwijnt deels of zelfs geheel achter een betaalmuur. Consumenten willen door de iPad kranten digitaal lezen en daar geld voor betalen, zegt de uitgever.

Bij de presentatie van de kwartaalcijfers van de Telegraaf Media Groep (TMG) opperde bestuursvoorzitter Ad Swartjes een betaalmuur voor De Telegraaf. Hij denkt aan een variatie van abonnementen, zowel op de papieren krant als op de digitale editie. Swartjes wil niet "de kat uit de boom kijken" en zegt snel met experimenten te starten.

Regionale bladen al eerder

Eerder al kondigden enkele regionale kranten en het Nederlands Dagblad aan een betaalmuur voor hun websites te ontwikkelen. Het Nederlands Dagblad houdt daarbij wel rekening met forse een bezoekersdaling: van wel 95 procent.

De Telegraaf zegt vooral gekeken te hebben naar krantenmagnaat Rupert Murdoch, eigenaar van de New York Times, Wall Street Journal en de Britse Times. Die hebben sinds enige tijd betaalmuren en volgens Murdoch is dat een redelijk succes, Murdoch zei eerder deze maand al dat de iPad de redding zou zijn voor de online krantenuitgevers.

Murdoch: nieuwe digitale krant

Murdoch is overigens alweer een stap verder dan de Telegraaf Media Groep. Hij kondigde dit weekeinde een nieuwe krant aan, die alleen digitaal beschikbaar is via apparaten als de iPad.

De nieuwe krant zou korte, aantrekkelijke nieuwsstukjes moeten publiceren. Deze iPad-krant moet uitkomen onder de verantwoordelijkheid van The New York Times. De krant krijgt een eigen redactie bestaande uit tientallen verslaggevers. De abonnementsprijs is niet bekend. De Wall Street Journal kost 4 dollar per week.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten