Wat weet Google van me?

Door: Ignace de Groot | 20 juli 2011 13:07

Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3
  4. pagina 4
  5. pagina 5

Google is sinds de oprichting in 1998 uitgegroeid tot een multinational en tot de belangrijkste speler op het internet. Het geheim van dit succes: advertenties. Het geheim van deze advertenties: informatie, en het liefst ook over u! Welke gegevens verzamelt Google zoal, en vooral: hoe houdt u daar zelf controle over?

Google is allang niet meer alleen een zoekmachine die zorgt dat u snel informatie vindt op internet. Het is een gigantisch bedrijf geworden, waarmee u zo'n beetje al uw zaken op internet regelt. Uw informatie, nieuws, e-mail, contacten, agenda's, foto's, filmpjes, zelfs uw documenten raadpleegt u via Google. En dan heeft Google natuurlijk het liefste dat u dat met Chrome doet, Googles eigen browser.

Deel 1: Over Googles privacybeleid

1. The good guys

Internetgigant Google doet er alles aan om zijn imago van een goedbedoelend bedrijf hoog te houden. Het bedrijfscredo 'Don't be evil' klinkt geruststellend en een van de basisprincipes van Googles bedrijfsfilosofie is "focussen op het leveren van de optimale gebruikservaring". U, als gebruiker, staat dus centraal en Google is er voor u! En dat u zich echt niet ongemakkelijk hoeft te voelen bij het idee dat Google op alle mogelijke manieren informatie (over u) bij elkaar sprokkelt om die gebruikservaring optimaal te houden, hoort u uit Googles privacybeleid te kunnen afleiden. Op die pagina vindt u bovendien een link naar een webformulier waar u met al uw privacyvragen terecht kunt. Netjes dus. Om ook diehard critici te overtuigen, voorziet Google in een Privacycentrum inclusief veelgestelde vragen en zelfs in een reeks 'Hulpprogramma's voor privacy', met als opvallendste onderdelen het Google Dashboard en het Data Liberation Front.

"Bij Google begrijpen we dat privacy belangrijk is voor onze gebruikers."

2. The bad guys

Tot zover Googles beweringen zelf. De praktijk blijkt iets weerbarstiger. Zo verklaarde Google zich pas onder stevige druk bereid de IP-adressen, gekoppeld aan zoekopdrachten, niet langer onbeperkt maar 'slechts' achttien en uiteindelijk negen maanden bij te houden. Of wat te denken van het feit dat de Google-wagens, tijdens hun mobiele fotosessies voor Street View, niet alleen de SSID's en MAC-adressen van draadloze routers in kaart brachten, maar zelfs een tijdlang gegevens opslagen die over onbeveiligde WLAN's werden verstuurd? Google ontkende in alle toonaarden, maar beweerde naderhand dat het om een 'ongelukkige softwarefout' ging. Hoe dan ook, het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens) in Nederland heeft zeer onlangs met een boete tot 1 miljoen euro gedreigd, precies omwille van dit 'wifi sniffing'. Ook landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland hebben Google hiervoor veroordeeld.

Uitspraken, opgetekend uit de mond van Google CEO Eric Schmidt, als: "If you have something that you don't want anyone to know, maybe you shouldn't be doing it in the first place", versterken evenmin het vertrouwen in Googles visie op privacy. In datzelfde interview geeft Schmidt ook toe dat het niet is uitgesloten dat informatie, verzameld door Google, aan regeringsinstanties wordt doorgespeeld. Google geeft hierin wel enige openheid (zie http://ct.link.ctw.nl/gog), maar veel meer dan vaag en gedateerd cijfermateriaal krijgt u niet te zien.

Ook regeringsinstanties zijn in Googles databanken geïnteresseerd.

Google: van Jedi tot Darth Vader?

3. Weg van Google?

Nu kunt u redeneren dat iemand die zich bij deze wetenschap onbehaaglijk voelt, Google gewoon links moet laten liggen. Dat is echter niet altijd praktisch: de diensten van Google zijn nu eenmaal goed en veelal gratis, en het is soms lastig een degelijk(er) alternatief te vinden. En wanneer u toch de overstap maakt: hoe zeker bent u dat de andere dienstverlener zijn privacybeleid veel beter op orde heeft?

Bovendien is het eenvoudigweg niet altijd mogelijk aan Google te ontsnappen. Zo zijn er ontelbare sites waarop advertenties van Google worden getoond (waaronder de sites die deel uitmaken van het Google Display Network). Al deze sites laten in principe cookies op uw systeem achter, ongeacht welke browser u gebruikt. Bovendien zijn er ook talloze sites die gebruikmaken van Google Analytics, een geavanceerde tool voor webanalyse. Deze sites leggen heel wat gegevens van u vast, zoals uw IP-adres, bezoektijd en -duur van webpagina's, waar u op klikt enzovoort. Deze data worden bovendien richting Google-servers gestuurd, in de Verenigde Staten.

Of u dat comfortabel vindt of niet: Google heeft u op een of andere manier wel in zijn macht. Dat Google intussen ook volop investeert in onder meer kabelmaatschappijen, elektriciteitsleveranciers en DNA-research, en intussen al Google Health in de lucht heeft (een online databank voor het bijhouden van uw medische gegevens), maakt duidelijk dat het internetbedrijf zijn greep alleen nog maar wil verstevigen. Misschien voelt u zich gerustgesteld door de woorden "You are in control; you choose what you want to share and what you want to keep private", wij hebben zo onze bedenkingen.

Helemaal ontsnappen aan Google is dus nagenoeg onmogelijk. Dat neemt niet weg dat u in elk geval enkele voorzorgen kunt nemen om de datastroom van uw pc richting Google te beperken. In het vervolg van dit artikel bekijken we enkele Google-diensten in meer detail. We vertellen u welke gegevens u langs die weg dreigt door te spelen, en hoe u daar alsnog (meer) controle over krijgt.

Google Analytics: ongemerkt leggen talloze sites uw bewegingen vast en sturen die naar het moederschip.

Op bezoek bij dokter Google?

Data Liberation Front

The Data Liberation Front is de wat bombastische naam van een (jawel) Google-project dat u concrete tips en technieken aan de hand doet om u sneller toe te laten data niet alleen naar een of andere Google-service over te hevelen, maar ook om allerlei persoonlijke data uit een Google-dienst weg te halen. U kunt hier terecht voor maar liefst 28 services. Waarom Google in deze dienst voorziet? CEO Eric Schmidt heeft alvast een pasklaar antwoord: hoe word je groot zonder slecht te zijn? We sluiten onze gebruikers niet op.

 

Hoe u 'weg van Google' ook ziet: het Data Liberation Front reikt u handige tips aan.