VR-brillen zijn er in allerlei soorten en maten. Voor minder dan een tientje kun je er al eentje hebben, maar de high-end headsets kosten al snel enkele honderden euro's. Wil je een virtual reality-bril kopen, dan zijn er bepaalde zaken om op te letten. Op deze pagina lees je alles over de verschillende soorten headsets die er vandaag de dag zijn.

Virtual reality, augmented reality en mixed reality

Wie zich online inleest over virtual reality stuit al snel op twee termen die daar erg op lijken, namelijk augmented reality en mixed reality. Wat zijn de verschillen? In virtual reality wordt er een volledig virtuele wereld om je heen gebouwd. Er zijn al verschillende brillen op de markt die dit bieden, zoals de Oculus Rift, HTC Vive en PlayStation VR.

Bij augmented reality daarentegen worden digitale objecten in onze echte wereld geprojecteerd. Denk aan Pokémon Go. Headsets die daar speciaal voor gemaakt worden, zijn nog niet zomaar te koop. Een voorbeeld is de HoloLens-bril van Microsoft, die bedrijven al wel kunnen kopen, maar waar de gewone consument nog een tijdje op moet wachten.

Mixed reality is een soort mengeling van beide technieken, een verzamelterm die onlangs door Microsoft is geïntroduceerd in de Fall Creators Update voor Windows 10. De huidige generatie mixed reality-headsets kan alleen nog geen augmented reality tonen. Het zijn feitelijk dus gewoon vr-brillen, hoewel ze (nog) niet compatibel zijn met games voor o.a. de Rift en de Vive.

Virtual reality-brillen laten zich ruwweg onderverdelen in twee categorieën: headsets voor je smartphone en headsets voor je pc of spelcomputer.

VR-bril voor smartphone

In de eerste groep vind je de goedkoopste soorten brillen. Die hoeven namelijk alleen maar ruimte te bieden om een smartphone in te klikken. De allergoedkoopste optie is dan de Google Cardboard-bril - of een variatie daarop - die je zelf in elkaar kunt vouwen. Voor een paar euro ben je dan klaar. Dit soort 'headsets' moet je wel zelf vasthouden, je kunt ze niet daadwerkelijk dragen.

Luxere soorten zijn bijvoorbeeld Google Daydream-brillen en de Samsung Gear VR. Bij het investeren in een dergelijke bril hoef je alleen maar rekening te houden met het formaat van je telefoon. Die moet er namelijk wel in passen. In het geval van de Gear VR is het bovendien zo dat alleen bepaalde smartphones van Samsung er compatibel mee zijn. Heb je eenmaal zo'n headset in huis, dan kun je er virtual reality-apps mee afspelen zoals te vinden in Google Play of de App Store.

De goedkoopste vr-brillen gebruiken je smartphone als scherm, zoals de Google Cardboard (links) en Gear VR (rechts).

Oculus Rift, HTC Vive of PlayStation VR

Op het gebied van high-end virtual reality-brillen zijn er momenteel drie grote spelers op de markt: de Oculus Rift van Facebook, de Vive van HTC en de PlayStation VR van Sony. De eerste twee zijn exclusief voor de pc, Sony's headset werkt alleen op de PlayStation 4. Het voordeel van de PlayStation VR is duidelijk; deze bril heb je simpelweg nodig om virtual reality-brillen op Sony's spelcomputer te spelen. De keuze tussen de Rift en de Vive wordt al wat lastiger.

De verschillen tussen beide headsets zijn niet zo heel groot meer. Wat betreft specificaties zijn de brillen nagenoeg gelijk. Ze hebben beide een oled-scherm ingebouwd met een resolutie van 2160 x 1200 pixels, kijkhoek van 110 graden en een verversingssnelheid van 90 Hz. Beide gebruiken daarnaast externe sensoren om je positie in een kamer en die van de bijbehorende bewegingsgevoelige controllers te bepalen. De Vive wordt geleverd met twee van dit soort 'camera's', ofwel basisstations, die roomscale-vr mogelijk maken. Dat wil zeggen dat je helemaal om je heen kunt kijken en vrijuit kunt bewegen in virtual reality.

De Rift wordt ook geleverd met twee sensoren, maar voor roomscale heb je een derde sensor nodig die je er los bij kunt kopen. Feitelijk komt het er op neer dat je iets minder kijk- en beweegruimte hebt met de Rift op je hoofd, tenzij je in een extra sensor investeert. Wat betreft controllers heeft de Rift dan weer een streepje voor op de Vive. De meegeleverde Touch-controllers kunnen individuele vingers tracken, de motion-controllers van de Vive kunnen dat niet.

De Oculus Rift (links) en de HTC Vive (rechts) lijken erg op elkaar, maar er zijn subtiele verschillen.

Mixed reality-brillen voor Windows 10

Om de mixed reality-apps uit de Microsoft Store te kunnen ervaren in combinatie met de Mixed Reality Portal van Windows 10, heb je een speciale mixed reality-bril nodig. Verschillende merken hebben er inmiddels eentje uitgebracht. Zo zijn de Lenovo Explorer, Dell Visor en HP Mixed Reality-headset reeds te koop. Volgend jaar volgt nog een model van Acer, en ook Samsung onthulde een bril - de Odyssey. Die is alleen nog niet aangekondigd voor de Nederlandse markt.

De headsets verschillen qua design subtiel van elkaar, maar ook hier geldt dat de specificaties over het algemeen gelijk aan elkaar zijn. Een belangrijk verschil is dat de brillen interne sensoren bezitten voor het bepalen van je positie, een zogeheten inside-out-trackingsysteem. Je hoeft dus geen externe camera's te plaatsen, wat de installatie een stuk eenvoudiger maakt. De headsets worden allemaal verkocht in bundels met twee bewegingsgevoelige controllers. Die zijn door Microsoft zelf gemaakt en zodoende bij iedere bril hetzelfde.

Belangrijk nadeel aan deze brillen is dat je er vooralsnog geen games op kunt spelen die gemaakt zijn voor de Rift of de Vive. Die ondersteuning volgt in een later stadium. Je bent vooralsnog gebonden aan de apps en spellen die in de Microsoft Store worden aangeboden, en dat zijn er een stuk minder dan je bijvoorbeeld kunt vinden op Steam.

VR-pc hardware

Voor virtual reality op de pc heb je niet alleen een geschikte bril nodig, ook is het belangrijk dat je hardware up-to-date is. De systeemeisen verschillen enigszins per bril. We zetten de belangrijkste even voor je op een rij. Zorg ervoor dat je een dergelijke pc in huis hebt staan, vóór je investeert in een vr-headset. Voor alle componenten geldt: sneller dan onderstaand is altijd beter.

Minimale systeemeisen Oculus Rift

Processor: Intel Core i3-6100 of AMD Ryzen 3 1200 / AMD FX 4350

Videokaart: NVIDIA GTX 960 of AMD Radeon R9 290

RAM: 8 GB

Aansluitingen: Eenmaal HDMI 1.3, eenmaal USB 3.0, tweemaal USB 2.0

Minimale systeemeisen HTC Vive

Processor: Intel Core i5-4590 of AMD FX 8350

Videokaart: NVIDIA GTX 970 of AMD Radeon R9 290

RAM: 4 GB

Aansluitingen: Eenmaal HDMI 1.4 of DisplayPort 1.2, eenmaal USB 2.0

Minimale systeemeisen Windows 10 Mixed Reality

Processor: Intel Core i5 7200U

Videokaart: Intel HD Graphics 620 of NVIDIA MX150/965M

RAM: 8 GB

Aansluitingen: Eenmaal HDMI 1.4 of DisplayPort 1.2, eenmaal USB 3.0, bluetooth 4.0-ontvangt (voor controllers)