Vraag & Antwoord

Moederborden, processors, overklokken, casemodding en koeling

Moederkaart kapot na plaatsen koeler?

29 antwoorden
  • Hallo allemaal, Ik heb onlangs mijn koelers en voeding binnengekregen, en ik kan zeggen dat ik over het geluidsniveau tevreden ben. Maar de rest weet ik niet, want nadat ik alles erin gedaan had, voeding, cpu koeler, graka koeler, en m'n pc op wilde starten, zei die niet meer dan "Piep piep piep" en dat dan voortdurend, iedere keer 3 keer piep en dan even stil en weer opnieuw. Ik heb even rondgegoolgled, en ik vond wat over het geheugen, dat bij salvo's van 3 piepjes er iets mis zou moeten zijn met het geheugen. Ik heb dus mijn geheugen op alle manieren die mogelijk zijn proberen te plaatsen, helaas had dit geen resultaat. Maar door het voorgaande expiriment kon ik voor mezelf bedenken dat ik misschien wel ben uitgeschoten met een schroevendraaier :lol: onhandig als ik ben... (bij het installeren van de koeler op de graka was ik ook al die rubberen ringetjes kwijt) Maar zouden deze 3 piepjes kunnen duiden op een kapotte moederkaart(of geheugencontroller)? de piepjes komen van de moederkaart af, want als ik de speaker eruithaal hoor ik ze niet. Mijn moederkaart betreft een Asrock P4S61, BIOS versie 2.40 Als het ding kapot is is het niet zo heel erg, dan weet ik in ieder geval dat ik niet zonder reden een nieuwe ga kopen. :) Groetjes Erik.
  • 1) het is moederbord :wink: 2) Draaien fans/hdd's etc? Krijg je beeld? 3) probeer eens een cmos reset, batterijtje eruithalen of jumpertje omzetten (RTM)
  • 1) Ok, dan wordt het iets van een Asus P4P800 gevalletje :P 2) Geen beeld, Fans draaien, Zodra de hardeschijf z'n eerste geluidjes voortbrengt begint het ochtendwekker geluid. 3) Al geprobeerd, batterij eruit gehaald, alle kabels eruit, batterij er weer in, kabels erin, geen resultaat... Ik ga maandag even naar de lokale pc-boer, om even wat andere onderdelen in m'n apparaat te proberen, allereerst een andere moederkaart (Hij heeft daar wat P4's draaien, dus dat lukt wel denk ik) En zodra blijkt dat het met een andere moederkaart wel werkt, ga ik denk een nieuwe kopen. :P
  • start eens op met alleen mobo+proc+hdd?
  • als je uitgeschoten bent, zou ik maar snel eens kijken naar een nieuw mobootje, of de winkel waar je hem gekocht hebt misleiden (ben hier géén voorstander van, maar veel mensen doen het) en om een nieuw mobo vragen (zonder ze te vertellen wat je wérkelijk gedaan hebt).
  • OK ik heb dit dus ook meegmaakt, alleen toen was er "maar" een geheugen slot kapot gegaan. Kijk even of alle banen naar de geheugen sloten intact zijn, als er al een baan kapot is, kan dit al tot dit leiden.
  • Test de onderdelen indien mogelijk apart. Heb je jezelf geaard voor je eraan begon?
  • Precies ! Iedereen begint maar te "klungelen" aan zijn PC. Jezelf aarden ? Hebben ze nooit van gehoord. En dan maar zeuren dat het slecht materiaal is. Doe tenminste zoals ik "katoenen witte handschoenen" aan als je binnenin de PC werkt. Zoniet minstens iedere keer dat je een kaart of MB aanraakt, raak je eerst met beide handen de metalen kast aan om de statische electriciteit van je lichaam te doen wegvloeien. Blijf met je zweetvingers ook van alle electronica af. Dondert het in Keulen ? Doen ze in de winkel ook niet ? Tuurlijk niet, wij hebben maar ander uit het rek te halen en sturen het defekte wel effe terug. Jij moet het echter zelf betalen ! En dat "flikken" van die "waarborg" lukt bij mij niet. Als je "uitgeschoten" bent zie je een kras en mag je zelf een nieuw betalen. Niet akkoord ? Loop dan maar naar de rechter.....Veel PC boeren zijn oplichters maar bijna "iedere" PC klungelaar tracht de PC boer wel een hak te zetten. (Ik spreek van ondervinding, niet van "horen zeggen".) Voorbeeltje ? Een Intel proc brand door of raakt defekt: 1 op 100.000. Krijgen ve iedere maand wel eentje binnen die op 4, 5 of 6 maand "doorgebrand" is. Overklokt ! Voor uw waarborg kan je bij mij de boom in ! Telt niet bij overklokking. Je mag zelf kontakt opnemen met de invoerder, je Proc binnensturen en Intel bepaald dan wat er gebeurd. In 19 op 20 gevallen mag je ook van Intel de boom in. Bij AMD altijd. Ze kunnen precies achterhalen wat ermee gebeurd is en het blijft fraude.....en de PC boer die zichzelf respekteerd en tracht de client eerlijk te behandelen moet niet voor die betweters opdraaien.
  • @Alicante: 1) ach je kunt het ook overdrijven. Dat je uitschiet kan natuurlijk iedereen overkomen.. :-? 2) De TS heeft het zelf niet over ''fraude'', hij heeft het gewoon over een nieuw moederbord kopen, dus je boze betoog slaat eigenlijk nergens op in dit topic. Oke leuk om te weten maar is de TS daarmee geholpen?
  • [quote:19c636c089="Alicante"]Bij AMD altijd. Ze kunnen precies achterhalen wat ermee gebeurd is en het blijft fraude.....en de PC boer die zichzelf respekteerd en tracht de client eerlijk te behandelen moet niet voor die betweters opdraaien.[/quote:19c636c089]Niet altijd. Na wat gedoe heb ik een vervanger gekregen. Verder ben ik wel eens een CPU tegengekomen uit een Fujitsu Siemens Xpert computer die gewoon doorgebrand was omdat de fabrikant (Fujitsu-Siemens dus) een slecht constructie had gekozen. Tenminste, dat is mijn mening. Om zoiets bewezen te krijgen, is een stuk lastiger. Een handelaar zou in dit geval toch echt de klant meer kunnen ondersteunen. Vervelende is dat de klant in dit geval toch echt onterecht de dupe is.
  • [quote:0409502e0a="energy drink"]OK ik heb dit dus ook meegmaakt, alleen toen was er "maar" een geheugen slot kapot gegaan. Kijk even of alle banen naar de geheugen sloten intact zijn, als er al een baan kapot is, kan dit al tot dit leiden.[/quote:0409502e0a]Inderdaad goed controleren. Een moederbord is kwetsbaar, maar je moet het vaak toch wel erg bont maken. Er is ook nog een laklaag. De koeler plaatsen/verwijderen vind ik zelf ook wel een moeilijke klus, zeker de oudere koelers met een small clip die achte 1 stukje plastic moet worden gehaakt. De huidige koelers zijn met de brede clipsveel makkelijker te monteren.
  • [quote:041aeb23d1="MReLecTro"]als je uitgeschoten bent, zou ik maar snel eens kijken naar een nieuw mobootje, of de winkel waar je hem gekocht hebt misleiden (ben hier géén voorstander van, maar veel mensen doen het) en om een nieuw mobo vragen (zonder ze te vertellen wat je wérkelijk gedaan hebt).[/quote:041aeb23d1] Jij bent een lekkere, mensen besodemieteren is not done :roll: Je bent uitgeschoten met je schroevedraaier. Hier trek je leer uit om het de volgende keer anders te doen. Niet dat jij dat zal doen, maar breng andere nooit op ideëen.
  • Ik ben er weer eens :lol: En om de boel hier even ontopic te houden zal ik even wat zeggen over een ontdekking die ik gedaan heb: Ik had de backplate even goed bekeken (die isolerende laag) en ik zag dat er wat gaatjes inzaten. Nadat ik een stukje van die laag optilde bleek dat die gaatjes helemaal door waren, en deze gaatjes waren gekomen doordat de soldeerpuntjes van het geheugen in de isolerende laag prikten. Ik heb daarom wat rubberen ringetjes op de backplate gemaakt, zodat de soldeer puntjes het ijzeren backplate niet meer raken. Ik ben nu bezig met het in elkaar zetten van m'n computer, en ik hoop dat het gaat werken! :) Maar alsnog bedankt voor de reacties! En wat fraude betreft, ik ga niet zeuren om een nieuwe moederkaart, want dan heb ik nog een keer een P4S61 van Asrock. En ik vond het niet zo heel erg dat m'n mobo misschien wel kapot is, want dan had ik reden om een P4P800 mobo'tje te kopen. :lol:
  • Ik had de backplate even goed bekeken (die isolerende laag) en ik zag dat er wat gaatjes inzaten. Nadat ik een stukje van die laag optilde bleek dat die gaatjes helemaal door waren, en deze gaatjes waren gekomen doordat de soldeerpuntjes van het geheugen in de isolerende laag prikten[quote:7f9526f10a] Aha, die piepje ken ik ! als ik het goed heb betekende het dat er te veel of te weinig koelpasta op de CPU zit bij de koeler. Dit zul je dus moeten verwijderen of een beetje meer op moeten doen ! [/quote:7f9526f10a] Goed bezig mannen ! Echte specialisten in klungelen.
  • Aha, die piepje ken ik ! als ik het goed heb betekende het dat er te veel of te weinig koelpasta op de CPU zit bij de koeler. Dit zul je dus moeten verwijderen of een beetje meer op moeten doen ! :wink:
  • [quote:c1e9cef40d="#Sn00ze-"]Aha, die piepje ken ik ! als ik het goed heb betekende het dat er te veel of te weinig koelpasta op de CPU zit bij de koeler. Dit zul je dus moeten verwijderen of een beetje meer op moeten doen ! :wink:[/quote:c1e9cef40d] Ik ga ervanuit dat er nog steeds geen sensor in moederkaarten gebouwd zit die meet hoeveel koelpasta d'r op zit.... En op internet stond dat het met het geheugen te maken had, dus je zit ernaast :wink: Maar wat betreft mijn expiriment met rubberen ringetjes: Het werkt! M'n pc doet het :D Het probleem was dus gewoon dat er kortsluiting in het eerste DIMM-Slot was, en dat daarom alle geheugenbankjes niet meer werkten ofzo. Door te zorgen dat er geen sluiting meer plaats kon vinden (door de backplate dus ietwat van de mobo af te halen, iets er tussen dus) kon mijn moederkaart het geheugen weer gebruiken. Anyway, het werkte! :D Dus voor de mensen met een Asrock P4S61 mobo: Als je een nieuwe koelerplaats, kijk goed uit voor de geheugensloten want die zitten nogal dichtbij de cpu koeler, vooral met dergelijke backplates.
  • mooi dat het is opgelost.. Alleen heb je nu nog steeds geen ander mobo. FF fannetje tegenhouden? :lol:
  • [quote:6fbd7e144f="FTI"] FF fannetje tegenhouden? :lol:[/quote:6fbd7e144f] Hamer en schroevendraaier werken effectiever als je geen fannetjes op je mobo hebt, tenzij je je processor/GPU wil slopen uiteraard :lol: Maar ik denk dat ik alsnog een keer een P4P800 geval koop, want m'n geluid op deze mobo was al eerder kaduuk.
  • Dus... als je een koelertje plaatst of er eentje verwijdert toch maar een schroevendraaier met de juiste maat? Dan schiet hij tenminste niet uit :wink:
  • [quote:4d4d09805e="Alicante"][quote:4d4d09805e] Aha, die piepje ken ik ! als ik het goed heb betekende het dat er te veel of te weinig koelpasta op de CPU zit bij de koeler. Dit zul je dus moeten verwijderen of een beetje meer op moeten doen ! [/quote:4d4d09805e] Goed bezig mannen ! Echte specialisten in klungelen.[/quote:4d4d09805e] 'T is niet dat iemand een fout maakt dat je zo moet reageren... :roll: Verbeter hem dan netjes.... :wink:

Beantwoord deze vraag

Weet jij het antwoord op deze vraag? Registreer of meld je aan met je account

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.