Vraag & Antwoord

Moederborden, processors, overklokken, casemodding en koeling

Installeren van Realtek AC'97 Audio geeft blauw scherm

11 antwoorden
  • Door omstandigheden moest ik mijn Dell Dimension 4550 opnieuw installeren (nieuwe harde schijf met XP Home SP3). Voordien geen problemen. Mijn multimedia controller geeft een geel uitroepteken ten teken dat de driver niet aanwezig is. Dit betreft on-board audio. Het zegt dat het de Realtek AC'97 driver moet hebben. Ik heb die gedownload (A4.06) van de juiste website, maar installeren lukt niet. Het zegt steeds dat het niet aan de Microsoft Logotest voldoet. Als je toch eigenwijs door-installeert krijg je uiteindelijk een blauw scherm BSOD en systeem stopt. Wie weet hierop raad? Ik heb al een halve dag van alles geprobeerd en allerlei websites en forums bekeken, maar blijkbaar heeft iedereen die problemen met zijn multimedia-controller had, dit opgelost door het installeren van deze driver Waarom lukt mij dat niet? En hoe kom ik hier omheen?
  • van de juiste website, zeg je. betekent dat dan ook vanaf de site van dell, mbv je eigen typeaanduiding? die ac97 audiocontrollers blijken nogal te verschillen, zeker als ze onboard zijn. dus altijd eerst de site van de fabrikant proberen, dan de site van de moederbordfabrikant.
  • [quote:20f4a84417="derkdejong"]van de juiste website, zeg je. betekent dat dan ook vanaf de site van dell, mbv je eigen typeaanduiding? die ac97 audiocontrollers blijken nogal te verschillen, zeker als ze onboard zijn. dus altijd eerst de site van de fabrikant proberen, dan de site van de moederbordfabrikant.[/quote:20f4a84417]Natuurlijk ben ik DAAR begonnen; maar heb je weleens iets zinnigs kunnen vinden bij DELL (zeker voor oudere hardware)? N.B. de fabrikant is in beide gevallen Dell want onboard, of Realtek. Dat is ook de frustratie die overal klonk op de diverse forums? En zoals gezegd, OOK bij gebruikers met dezelfde hardware als ik losten hiermee hun probleem op. Ra, ra.
  • Hallo, Zit er bij de Dell geen cd met drivers geleverd? Vr.gr.
  • [quote:5cb1a8d930="f.ramaekers"]Hallo, Zit er bij de Dell geen cd met drivers geleverd? Vr.gr.[/quote:5cb1a8d930]Helaas neen; alleen de "CD voor opnieuw installeren MS Windows XP Home Edition...." en daar zitten de drivers blijkbaar niet bij. Wel merkwaardig natuurlijk. Maar ja, bij Dell verbaast me niets. Het is dat deze Dimension praktisch geruisloos is, dat ik hem wil blijven gebruiken. N.B. ZO geruisloos was hij niet eerder :lol:
  • Hallo, Je zou eens van een ander merk kunnen proberen. Op mijn oude acer laptop zit ook een realtec 97 kaart. Op de site vanacer kun je de driver downloaden type acer 1350. Vrgr
  • [quote:4fb60af816="f.ramaekers"]Hallo, Je zou eens van een ander merk kunnen proberen. Op mijn oude acer laptop zit ook een realtec 97 kaart. Op de site vanacer kun je de driver downloaden type acer 1350. Vrgr[/quote:4fb60af816]Ik was ook al op wat andere sites geweest, maar heb nu ook jouw suggestie opgevolgd: Driver gedownload en proberen te installeren. Helaas: eindigt met de boodschap "In Tool for Driver Update is een fout opgetreden en moet worden afgesloten". De melding is doorgestuurd naar Microsoft. Op naar het volgende, we zullen doorgaan.....
  • Hallo, Kun je na installatie windows naar een driver/stuurprogramma laten zoeken. Of heb je dat al geprobeerd? Vr.gr
  • [quote:a7b8265b8f="f.ramaekers"]Hallo, Kun je na installatie windows naar een driver/stuurprogramma laten zoeken. Of heb je dat al geprobeerd? Vr.gr[/quote:a7b8265b8f]Jazeker, en dat vindt de Realtek driver (want die had ik gedownload) en daarbij zegt het systeem dat hij dat niet fijn vindt vanwege die logotest incompatibiliteit en bij toch doorgaan krijg ik een BSOD.
  • Na allerlei gepiel, heb ik eens SoundMAX Integrated Digital Audio geinstalleerd en nu heb ik uitendelijk geluid. Allemaal erg frustrerend geweest en geenszins in overeenstemming met gegevens van/via Dell. Maar goed, als je maar een lange adem hebt kom je er wel een keer uit en... het hield me van de straat :evil:
  • Hallo, Goed dat het gelukt is. Ik kwam verder nog onderstaande tegen, een fix vanuit windows als er problemen met het geluid zijn met de Dell. (voor de volgende ronde) http://support.euro.dell.com/support/topics/global.aspx/support/kcs/document?docid=DSN_361977&isLegacy=true vr.gr.

Beantwoord deze vraag

Weet jij het antwoord op deze vraag? Registreer of meld je aan met je account

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.