Vraag & Antwoord

Moederborden, processors, overklokken, casemodding en koeling

Pc blijft hd slopen, nu onderzoek kosten betalen?

Anoniem
None
24 antwoorden
  • Ik heb het volgende probleem.

    Ik heb een nieuwe pc en gekocht bij 1 en de zelfde winkel.
    Ik heb hem zelf in elkaar gezet en geinstalleerd.
    Dit ging allemaal goed totdat na 3 dagen de maxtor harde schijf het begaf.
    Terug naar de winkel geweest en daar een nieuwe voor gekregen. na 3 dagen weer hetzelfde, de maxtor harde schijf weer defect. terug naar de winkel en de harde schijf om ruilen voor een western digital en tegen de verkoper gezegd, als deze ook kapot gaat breng ik het hele systeem voor verder onderzoek. Dat was goed. harde schijf gemonteerd, geinstalleerd, en na 2 dagen was ook deze harde schijf kapot. Dus ik het hele systeem terug gebracht. Overleg gepleegd, zegt die man even 45,– Euro onderzoek te moeten rekenen, ik zeg dat dat toch niet gebruikelijk is als het allemaal nieuw (kapot) matriaal betreft, nou zegt die man het kan zijn dat de pc verkeerd in elkaar gezet is. Dat kan ik dan nog begrijpen.
    Maar het systeem is goed in elkaar gezet (zeggen ze zelf nu ook). Maar nu willen ze toch die 45.– Euro onderzoek kosten laten betalen omdat dat op het inname formulier staat.

    Ps: Het lag dus aan het moederbord.

    Is het gebruikelijk en wettelijk mogelijk dat ze mij hiervoor die 45.– Euro kosten berekenen.

    Als hun het systeem in elkaar hadden gezet had dat niet gehoeven zeggen ze.
  • Die onderzoekskosten zijn niet onredelijk. Als je zelf uit onderdelen iets samenstelt heb je op de afzonderlijke onderdelen garantie. Maar dan moet je er ook wel zelf achterkomen welk onderdeel rotzooi trapt!

    Was je er zelf achtergekomen dat je mobo kaduuk was, had je een nieuw mobo gekregen.
    Was het systeem in de winkel in elkaargezet en was het hele systeem kaduuk gegaan, had je een nieuw systeem gekregen. Dat is nou net het voordeel van laten assembleren, met garantie.

    De winkel is al coulant geweest door tweemaal in een week je een nieuwe harde schijf te verstrekken.
    Kortom: ik vind dit helemaal geen verkeerde instelling van deze zaak.
  • Naar mijn idee is heeft de winkel tot nu toe nog niet meer gedaan als wat iedere winkel had gedaan. De harde schijven waren echt overleden dus krijg je daar een nieuwe voor. Garantie dus
  • Doet niets af aan mijn argumentatie over de verantwoordelijkheid van losse componenten kopen en niet kunnen aangeven welke component kapot is.
    Daar ga je ook verder niet op in.
  • Welk component kapot is, dat kunnen 2 dingen zijn: het moederbord of de voeding.
    Dat is ook bij het geprek gezegd, bij het gesprek is niet gesproken over de 45,– onderzoekskosten, dat kwam toen pas naar voren toen de pc gebracht is. Na een mondelinge afspraak kwam er toen uit dat de 45,– betaald zou worden als het "eigen schuld" zou zijn. En dat is het dus niet.

    Verder als je een "kapot" moederbord in levert krijg je ook niet meteen een nieuwe mee, maar moet het eerst getest worden, is het dan kapot krijg je een nieuwe is het niet kapot betaal je onderzoek kosten, hetzelfde geld denk ik voor de voeding.
    Daar de pc nog maar 8 dagen oud is lijkt het mij toch meer dan redelijk dat ze het gratis uitzoeken, Het "assembleren met garantie" heeft daar
    niets mee te maken daar ze zelf zeggen dat de pc perfect in elkaar zit
  • Tja, de verloop van de gesprekken is voor een buitenstaander niet precies te volgen. Je voelt je miskend omdat er een niet goed funktionerend onderdeel is geleverd en men daar later onderzoekskosten voor rekent.
    Punt blijft dat als je een kaduuk onderdeel terugbrengt er geen kosten worden berekend. Moet er voor de mogelijkheid dat 1 onderdeel stuk is een heel systeem getest worden, dan blijf ik erbij dat men dat niet voor niets hoeft te doen.

    Dit is de reden dat ik ervoor kies toch te laten assembleren. Gewoon omdat er altijd kans is dat 1 onderdeel storing geeft en ik er zelf niet achterkom waar, wat en hoe.

    Ik denk dat je niet anders kunt dan gewoon te accepteren wat er gebeurd is. Het lijkt me niet dat er regels zijn waarop je je kunt beroepen. Je kunt hooguit vinden dat de winkel niet adekwaat heeft gereageerd en je business volgende keer elders doen.
  • ik vind het niet meer dan logisch dat je de 45 euro alsnog moet betalen. De computer werkt niet, maakt niet uit of hij 1 dag of 10 jaar oud is. (punt) Als je zelf niet meer weet waar het aan ligt, en deze wegbrengt, is het toch logisch dat je moet betalen om te laten onderzoeken waar het probleem nu ligt? :-? Ookal begrijp ik jou kant van het verhaal ook wel.

    [quote:8ee970093a="andre1971"]Naar mijn idee is heeft de winkel tot nu toe nog niet meer gedaan als wat iedere winkel had gedaan.[/quote:8ee970093a] Wat is daar mis mee? Moet jou winkel dan persee meer doen dan andere winkels? :-?
  • Aan de ene kant hebben ze wel gelijk maar 45 Euro vind ik ook wel heel veel. Een beetje service mag wel hierin. Heb je de zelfde persoon gesproken die tegen je zei dat je die kosten niet hoefde te betalen als het jouw fout niet was?
  • winkel heeft helaas gelijk.
    Zij verkopen losse onderdelen aan jou.
    Wat jij met die onderdelen doet is niet hun probleem.
    dat zij jouw systeem onderzoeken is dan ook extra.
  • [quote:31bb5d808a]Na een mondelinge afspraak kwam er toen uit dat de 45,– betaald zou worden als het "eigen schuld" zou zijn.[/quote:31bb5d808a]
    Als dit waar is dan sta je dus volledig in je recht.

    Het feit dat je alle onderdelen tegelijk bij dezelfde winkel hebt aangeschaft vind ik ook meetellen. De verkoopovereenkomst was niet alleen voor een stel losse componenten, maar ook voor de complete [i:31bb5d808a]set[/i:31bb5d808a] - als een soort bouwpakket. De som van het geheel is groter dan die van de afzonderlijke onderdelen.
    Tenzij jij iets kapot maakt lijkt het me de verantwoordelijkheid van de winkel dat de set als geheel naar verwachting werkt.

    Natuurlijk kun je dit argument gebruiken, maar of je er iets mee opschiet is een tweede - als consument sta je zwak tegenover een winkel.
  • Die kost is terecht !
    Als je zelf dat moederbord demonteerd, krijg je een nieuw, vermits waarborg.
    Als je niet weet wat stuk is, en je laat de winkel het detecteren, betaal je extra, vermits jij de PC zelf in mekaar zet.
    Het monteren van een PC is normaal bijgerekend in de winkel als zij het doen. Zij doen dat ook niet voor jou mooie ogen. Maar dan zijn zij wel verantwoordelijk indien het misgaat.
    Een PC winkel is geen bijstandsorganisatie.
  • het werkt in elke winkel zo.
    onderzoekskosten bij een zelfgebouwde pc zijn heel normaal.

    Wat egslim zegt is niet helemaal terecht. Geen webwinkel (of andere pc zaak) geeft garantie op een zelfbouwpakket anders dan de garantie op de losse onderdelen.
    wil je garantie op het systeem als geheel (naast de afzonderlijke onderdeel garanties) dan zal je de winkel het systeem moeten laten bouwen. Dat de set als geheel zou moeten werken is dus absolute onzin, dat is geheel eigen risico.
    Daarvoor is nou juist de assemblage optie bij de winkel (waarbij getest wordt of alles tezamen ook goed werkt).

    Dat de medewerker iets anders gezegd zou hebben is lastig te bewijzen, ten eerste is dat zijn woord tegen de jouwe en tevens kan jij het verkeerd geinterpreteerd hebben. Als er op papier staat dat jij 45 euro onderzoekskosten betaald…. tja, dan heb je weinig om op te staan.
  • [quote:4b422f53ce="arjant2"]Dat de set als geheel zou moeten werken is dus absolute onzin, dat is geheel eigen risico.[/quote:4b422f53ce]
    Als je een verkoopovereenkomst sluit mag je aannemen dat het product naar verwachting werkt. In dit geval is het product een verzameling componenten, en de redelijke verwachting is dat die goed met elkaar werken - mits correct geassembleerd.

    Dit soort geintjes zijn een goede herinnering waarom het handig is geen systemen voor vrienden te assembleren, en beginnende gebruikers op de risico's te wijzen.
  • IDD, systemen voor vrienden assembleren is moeilijk (vind ik) Die redeneren altijd van 'jij zal dat wel kunnen' :lol:
    En dat is niet altijd waar… :P
  • Hierebij een update van de gang van zaken.

    Na een telefoontje met "Consuwijzer" met het hele verhaal blijkt dat bij het zelf in elkaar zetten van een pc absoluut geen onderzoekskosten berekend mogen worden, daar de pc gewoon goed in elkaar gezet is (wat dsewinkel dus ook zelf al bevestigd heeft) en er gewoon hardware fouten zijn moeten ze dat gewoon kostenloos opgelost worden. Daar je fouten maakt met het monteren van een pc mogen er wel kosten in rekening gebracht worden, wat ik ook logisch vindt.
    Na een telefoontje naar het hoofdkantoor van de winkel is uiteindelijk alles goed gekomen. De pc kan weer opgehaald worden. Mocht de pc weer kapot gaan zoals die iedere keer kapot ging, wordt de pc totaal vervangen voor een nieuw exemplaar dat ook nog door hun volledig in elkaar gezet wordt.

    Dus "egslim" heeft deze vraag naar mijn mening het beste beantwoord en denkt dus hetzelfde als ik.

    Groeten


    Andre
  • Eind goed, al goed. Maar dan kon je wel onmiddelijk naar Consuwijzer gebeld hebben ook.
    Ik vraag me toch af wat de wetgeving hierover zegt. Consu kan jou verdedigen, maar ik denk wanneer die winkel voet bij stek houd, je geen been hebt om op te staan.
    Tenzij de wetgeving in Nederland anders is.
    Het is toch niet normaal dat, wanneer de winkel niets mag verdienen aan werkuren, zij dan wel gratis werkuren moeten steken in iets wat je zelf in mekaar steekt.
    Moest je dat zelf voorhebben zou je dat toch weigeren ?

    De winkel zegt dat hij goed in mekaar stak ? Op zicht weten zij dat niet. Doe je bij montage katoenen handschoenen aan ? Draag je een polsbandje tegen antistatica ? Neem je alles vast met de blote hand ? Vingers laten zweetsporen achter: nefast voor alle electronica, en ga zo maar door…Bij de bakker doen ze dat ook niet, maar als het misloopt hebben ze maar iets anders uit het rek te halen, zodat het werkend bij jou toekomt.

    Op die manier kan iedereen maar opklooien en mogen anderen gratis fine-tunen, fouten opsporen en herstellen. Waar is die logica ?
    Ik deed het niet ! Dan mochten alle Consuwijzers op hun kop staan dansen.

    Bestel een auto in onderdelen, steek hem in mekaar, en als de motor niet draait takel hem naar de garage om hem gratis na te kijken en te herstellen. Ze zullen je zien komen. Je zal daar vlugger buiten zijn dan binnen. Is net hetzelfde.

    Werk jij ook gratis ?
  • Daar geef ik alicante gelijk in: Je kan altijd zelf iets kapot gedaan hebben met statische elektriciteit en/of zweet…Maar dit is helemaal niet te controleren dus…
    Maar eind goed al goed voor jou :wink:
  • Ook al is het nu overbodig:

    De laatste twee posters snappen het volgens mij niet helemaal. Het punt is juist, dat na controle is gebleken dat de pc wél correct inelkaar is gezet. Zou er iets mis zijn gegaan met de assemblage, neemt TS alle verantwoordelijkheid op zich en betaalt de €45. Dit zegt hij zelf.
    Dus het hele verhaal van Alicante over zweetsporen, handschoenen en polsbandjes gaat niet op in dit geval!
  • [quote:6baff888b4="ludere"]Ook al is het nu overbodig:

    De laatste twee posters snappen het volgens mij niet helemaal. Het punt is juist, dat na controle is gebleken dat de pc wél correct inelkaar is gezet. Zou er iets mis zijn gegaan met de assemblage, neemt TS alle verantwoordelijkheid op zich en betaalt de €45. Dit zegt hij zelf.
    Dus het hele verhaal van Alicante over zweetsporen, handschoenen en polsbandjes gaat niet op in dit geval![/quote:6baff888b4]

    Het is niet dat statische elektriciteit in 1 keer alles sloopt hoor, het kan perfect enkel de ide controller beschadigen…
    (maar ik weet ook dat dat hoogst uitzonderlijk is..)
  • wel grappig, ik koop onderdelen voor een radio in een winkel, zet het in elkaar, radio werkt niet, ik naar winkel en zeggen: alsjeblieft, er is iets kapot, zoek het even uit!

    helaas werkt het niet zo, ook niet bij pc's.
    die consumentenbehartigers proberen ook vaak iets te snel het probleem bij de winkel te leggen.
    natuurlijk is het klote dat je pc niet goed werkt, helemaal mee eens.

    Maar dan zou je ook een webwinkel aansprakelijk kunnen stellen als zij je niet geinformeerd hebben dat bepaalde onderdelen niet bij elkaar passen?
    Probeer dat maar eens…. ik geef je op een briefje dat je kansloos bent.

    maar goed, opgelost gelukkig!

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.