Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Anders (software)

Access & Excel

Anoniem
lion
11 antwoorden
  • Beste mensen,

    Kan iemand mij uitleggen wat is het verschil tussen [b:6deceb7e58]Access[/b:6deceb7e58] en [b:6deceb7e58]Excel[/b:6deceb7e58] ……?

    :(

    Alvast bedankt
  • Acces is een database waar je bijvoorbeeld een adressenlijst van je familie kan bijhouden. En nog veel meer… Excel is een spreadsheat voor berekeningen.
  • MS-Access is zelfs een zeer goede relationele database. Het voldoet aan de SQL standaards (je kunt er ook niet Access databases mee openen).

    Bovendien kun je met Access prachtige formulieren maken om de representatie er erg mooi uit te laten zien.
    Er zit een goede macro interface en je hebt ook de mogelijkheid om met Visual Basic for Applications je eigen routines in te bouwen.
    Ik heb met Access de complete voorraadadministratie van een boekhandel geschreven.

    Uiteraard zit er ook een goede subset van SQL in, zodat je mooie queries kunt bouwen.
    Als je MS-office installeert, neem dan ook de database Noorderwind mee. Dit is een goede voorbeeld database, wat de mogelijkheden van MS-Access illustreert.

    Ook in MS-Excel zitten een macro- en VBA interface om je spreadsheet naar eigen hand te zetten. Echter je hebt geen database, maar een rekenblad.
  • In heel simpel Nederlands:

    Excel is meer geschikt voor allerhande (vlot) rekenwerk en voornamelijk bijzonder handig wanneer er sprake is van waarden welke regelmatig aan wijzigingen onderhevig zijn.

    Access is een database waarin "records" kunnen worden opgeslagen. Records bevatten meerdere (soorten) gegevens omtrend een bepaald item. Denk b.v. aan de medische gegevens van een patient in een ziekenhuis.
  • [quote:2fc4f9e0f5="lion"]In heel simpel Nederlands:….[/quote:2fc4f9e0f5]
    Wat is er mis met mijn Nederlands? Ik dacht, dat ik het goed beheers.
    Ik probeer de TS uit te leggen wat de mogelijkheden zijn van deze beide programma's.
    Een database is meer dan een bestandje met records. Je kunt er met SQL ook mooie queries mee bouwen, zodat je iets snel kunt opzoeken, wijzigen, toevoegen of verwijderen.
  • Het schijnt langzamerhand mode te zijn dat mensen zich direct aangevallen voelen…..! Waarom? Het was niet bedoeld als kritiek!
    Ik was echter van mening dat 't nog veel simpeler kon; van iemand die een dergelijke vraag stelt is 't heel goed denkbaar dat-ie geen flauw benul heeft wat een "query" is en /of wat "sql" is…..
  • Niets mis met het Nederlands van wie dan ook dan ook hier, maar nog simpeler gesteld:
    Acces is te vergelijken met een kaartenbak. In een "ouderwetse" kartonnen kaartenbak staan de kaarten geplaatst in één vaste volgorde. Je kunt dus alleen maar zoeken op datgene waarop de kaarten gesorteerd staan. Bijvoorbeeld alfabetisch op naam, op adres, op beroep enz., maar hoe dan ook slechts op één criterium. En bij een groot bestand is het een regelrechte ramp als je een kaart perongeluk verkeerd terugzet.

    Bij een database zoals Acces kun je op alle criteria zoeken. Alfabetisch, maar ook zoiets van: zoek de oudste of jongste persoon uit b.v. een ledenbestand, alle personen onder of boven een bepaalde leeftijd, alle personen in een bepaalde woonplaats, alle timmermannen enz. Wat je maar wilt.

    Wat Exel is, is al voldoende uitgelegd. Wil hier aan toevoegen dat Exel ook de mogelijkheid biedt om een (zeer eenvoudige) database te maken, alleen dit haalt het in de verste verste niet met de mogelijkheden van Acces.

    Jan de Boer
  • [quote:3c498d67b2="lion"]Het schijnt langzamerhand mode te zijn dat mensen zich direct aangevallen voelen…..! [/quote:3c498d67b2]
    Even voor de goede orde. Ik voel me absoluut niet aangevallen. Je lokt een reactie uit en die krijg je.
    Misschien ga ik iets te diep in op de mogelijkheden van Access, maar een database is eenmaal iets meer, dan een bestandje met records.
    Ik wil ook graag verder op de materie ingaan.
    Jan de Boer heeft op zich een goede uitleg. Het is een kaartenbak, wat in Access een tabel is. Je kunt dus meerdere tabellen maken en die aan elkaar koppelen met sleutels. Dit zijn de z.g. relaties. Als je een beetje vertrouwd bent geraakt met Access heb je veel mogelijkheden.

    Een mooi boek waarin dit allemaal uitgelegd wordt is van John Viescas. Deze kun je vinden in Microsoft Press.
  • OK!
    Ik heb zelf behoorlijk veel gewerkt met beide, maar vnl. met Access. Uitleggen aan iemand wat de verschillen zijn, valt ook niet mee. Hoe uitgebreid doe je dit…..?
    Maar ik heb een vermoeden dat de TS met alle reacties wel wat verder komt….
  • Ik heb ook een vraagje gesteld mbt Acces en Excel en VB6. Tot nu geen enkel inhoudelijk antwoord gekregen. Nu ik dit leest dchijnen er toch mensen te zijn die er wel wat vanaf weten… en het misschien ook aan mij willen vertellen.
    Wat was mijn vraag/verzoek.
    Ik heb in VB6 een programma geschreven maar ontdekt dat ik de gegevens niet netjes kan uitprinten. Getallen staan schots en scheef… en ik krijg ze niet netjes onder elkaar. Nu weet ik dat het met Acces en met Excel wel mogelijk is. Maar ik weet niet hoe ik of Acces of Excel kan intregeren in VB6. En aldis hun prinmogelijkheden kan gebruiken om de gegevens netjes via rapporten en lijsten kan uitprinten.
    Please.. wil iemand me op weg helpen.
    Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
    Cor d'Ancona
  • @lion: no worries. Ik ben blij, dat je ook meedenkt.
    @cor d'ancona. Ik weet niet wat je precies wil. Misschien kun je rapport maken in Access en daarna je berekeningen maken in het rapport met VBA.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.