Vraag & Antwoord

Anders (software)

Winavi en hyperthreading

7 antwoorden
  • Hallo allemaal, Ik weet niet precies waar ik dit topic moet plaatsen, maar hier leek het me het meest logische. Het is niet echt een probleem waarmee ik zit, het is meer een vraag. Als ik een film converteer met winavi gebruikt hij maar 50 % van mn cpu. Via taakbeheer is het niet mogelijk om hem op 100% te laten draaien door met de prioriteiten te klooien, hij blijft dan ook tot max 50 % van mn cpu benutten. Mn specificaties van mn cpu zijn als volgt: Intel P4E 3,0 GHz HT (hyper threading) Presscott core (S 478) Winavi gebruikt wel beide virtuele cores, alleen de ene maar voor een kwart en de ander voor 3 kwart of hij gebruikt beide cores voor de helft. Het converteren gaat wel snel, maar het zou sneller kunnen als hij op 100% zou draaien. Mijn vraag is: Hoe komt het dat Winavi maar 50% benut en is het zo te regelen dat Winavi voor 100% mn cpu kan benutten?
  • Het zijn virtuele processoren, hierdoor is het niet mogelijk dat beide 100% werken: ze zijn niet 100% gescheiden (50%+50% kan daardoor niet).
  • Bedankt voor de reactie, Hieronder ff een screentje, hier is Winavi een .avi aan het omzetten naar DVD. [url=http://img130.imageshack.us/my.php?image=cpuwinaviur8.jpg][img:5db1ba9854]http://img130.imageshack.us/img130/3039/cpuwinaviur8.th.jpg[/img:5db1ba9854][/url] Ik begrijp er dus uit dat HyperThreading de kern in twee virtuele kernen splitst, maar hebben die dan verschillende kloksnelheden? Draaien beide virtuele cores dan op de helft van de kloksnelheid? Dus elke core op 1,5 GHz?
  • Nee, ze draaien op dezelfde snelheid (ze zijn slechts schijnbaar/virtueel apart) als de kloksnelheid. Je moet het zien als delen van de processor die niet immer gebruikt worden en dan (tijdelijk) ingeschakeld kunnen worden voor een taak. Doordat dit gecoördineerd dient te gebeuren, vergt het op zichzelf processor capaciteit.
  • Hieruit begrijp ik dus dat bijvoorbeeld een spel die 2 GHz nodig heeft 2GHz krijgt van 1 virtuele core en dat de andere core de resterende 1 GHz krijgt? Verder is het idd zo dat het cpu capaciteit kost om te hyperthreaden, nu ben ik er namelijk 100-200 mhz aan kwijt. Als ik het uit zou schakelen zou ik wel aan de 3,0 GHz komen. Dank voor je uitleg.
  • Een spel (taak) kan een virtuele processor volledig belasten; dan wordt de volledige 3 GHz kloksnelheid gebruikt voor die taak. Door de constructie van de hyper threading processor, in twee virtuele processoren, is er nog capaciteit over om een andere taak te verrichten. Deze tweede virtuele processor is niet volledig te benutten, doordat de twee niet onafhankelijk van elkaar kunnen werken. Zoals gezegd, is voor de goede samenloop processor bewerking nodig, waardoor ze niet beide effectief op 3GHz draaien. '100% +100%' is daardoor niet mogelijk. -edit- '50%+50%' moest zijn: '100%+100%' P.S. Circa 30% extra verwerkings capaciteit schijnt maximaal haalbaar te zijn door hyper treading.
  • Oké bedankt. :wink: Het is me nu duidelijk. Ik ga binnenkort eens kijken hoe hij het doet als ik HT uitzet. Ik vraag me af of dat veel verschil zal uitmaken. :P

Beantwoord deze vraag

Weet jij het antwoord op deze vraag? Registreer of meld je aan met je account

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.