Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Anders (software)

Datum en tijd worden niet vastgehouden in Win 7

None
10 antwoorden
  • Hallo mensen,
    Heb er iets nieuws bij geleerd. Een goeie kennis van mij had een nieuwe laptop gekocht. (met een asus moederbord)
    Reeds vanaf het begin bleek dat de datum en tijd niet goed werden vastgehouden. Hij moest ze steeds weer bijstellen.
    De winkel waar hij um gekocht had bracht ook geen oplossing: zal je net hebben: thuis is het constant bijstellen, in de winkel doet ie normaal…
    Uiteindelijk heeft hij de helpdesk opgebeld en die zeiden dat dat een veel voorkomend probleem was, te wijten aan een foutieve installatie.
    Hij moest um terugzetten naar de fabrieksinstellingen, opnieuw opstarten en op F9 drukken, dan werd Windows opnieuw geïnstalleerd.
    Uiteraard na het eerst maken van een backup.
    Maar wat ik mij nu afvraag: als je nu in deze situatie een backup maakt,dan maakt hij toch ook een backup van die fout?
    Ik bedoel als hij dat zou doen met het windows backup-programma of een ander backup-programma.
    Je zou dan beter een kopie kunnen maken van je fotoos, muziek, account, favorieten, evt. belangrijke documenten enz.
    Na zo'n 'schone installatie' komt windows er toch weer kaal op te staan.
    De nodige software zoals Office, Live Messenger enz. zal je toch wel weer zelf moeten doen denk ik.
    Groetenissen,
    Margreet.
  • Is het pas onder Windows dat blijkt dat datum en tijd niet ingesteld zijn?
    Of blijkt dat gelijk bij het opstarten, wordt gelijk onder POST een melding gegeven dat datum en tijd ingesteld moeten worden in de BIOS-instellingen?
    Het probleem is dan wellicht dat het BIOS datum en tijd niet vasthoudt (en wellicht ook niet de andere instellingen in het BIOS) en dat die daardoor elke keer bij het opstarten opnieuw ingesteld moeten worden.
    Elke keer bij het opstarten wordt dan een melding gegeven zoals dit:

    CMOS Date/Time Not Set
    Press F2 to Run SETUP
    Press F1 to load default values and continue

    [u:89928b56db]De oorzaak ervan kan heel simpel zijn, het knoopcel-batterijtje op het moederbord dat de BIOS-instellingen vasthoudt in het CMOS-RAM wanneer de computer uitgeschakeld is, dat is dan mogelijk leeg, of defect, en moet dan vervangen worden[/u:89928b56db].

    Een andere mogelijke oorzaak, en veel vervelender, dat zou zou een lekstroompje kunnen zijn dat optreedt wanneer de computer is uitgeschakeld en waardoor het CMOS-RAM te weining spanning krijgt om de BIOS-instellingen vast te houden.
    Ik heb daar zelf last van met mijn desktop met ASUS P5K moederbord, Gigabyte 8600GT grafische kaart en Samsung SyncMaster 931BF beeldscherm.
    Wanneer ik mijn systeem afsluit, en vervolgens volledig afsluit van de netspanning, dan blijkt later bij het opnieuw inschakelen dat de BIOS-instellingen waaronder datum en tijd verloren zijn en opnieuw ingesteld moeten worden.
    Om dit te voorkomen moet ik, wanneer ik de spanning geheel wil afsluiten, eerst het beeldscherm afsluiten van de spanning en daarna pas de computer; en omgekeerd, wanneer ik eerder het systeem volledig heb afgesloten van de spanning, en het vervolgens opnieuw wil inschakelen, moet ik altijd eerst de computer spanning geven en dan pas het beeldscherm, anders raakt het CMOS-RAM de BIOS-instellingen kwijt.
    Het blijkt in dit concrete geval niet aan een leeg of defect knoopcel-batterijtje op het moederbord te liggen, maar aan een niet nader geïdentificeerd lekstroompje van moederbord via grafische kaart via beeldscherm naar aarde. Het tijdens de garantieperiode vervangen van moederbord en grafische kaart boden echter geen soelaas.

    Uiteraard is die beschrijving van dat probleem met mijn systeem een heel specifiek voorbeeld, en niet op deze manier van toepassing op een laptop, maar zou het probleem met de laptop niet opgelost worden met herinstalleren en/of het vervangen van het knoopcel-batterijtje op het moederbord, dan zou toch aan een lekstroom gedacht moeten worden en zou de laptop gerepareerd moeten worden of omgeruild voor een exemplaar zonder dat defect.
  • Inderdaad was dat knoopcelbatterijtje ook mijn eerste gedachte toen ik het hoorde. Maar voor zover ik van hem begrepen heb merkt hij dat pas in Windows zelf. De melding: CMOS Date/Time Not Set krijgt hij niet.
    Vervelend voor je dat je zo omslachtig te werk moet gaan.
    Ik zal tegen hem zeggen (hij heeft er uiteraard nog garantie op) of hij um om kan ruilen voor een andere, nieuwe laptop zonder dat defect.
    Aan lekstroom heb ik niet gedacht om eerlijk te zijn(je mag toch van een nieuwe laptop verwachten dat alles, dus ook de hardware perfect werkt)
    In ieder geval, bedankt voor je reactie. Kijk, van dit soort reacties leer je ook weer van.
    Ik heb de indruk dat asus de schuld wil afschuiven op de winkel die de laptop geïnstalleerd heeft, maar zeker kan ik daar natuurlijk niet van zijn.
    Groetenissen,
    Margreet.
  • [quote:5b68887535="Margreet57"]
    Ik heb de indruk dat asus de schuld wil afschuiven op de winkel die de laptop geïnstalleerd heeft, maar zeker kan ik daar natuurlijk niet van zijn.

    [/quote:5b68887535]Mijn eigen ervaring met de ASUS helpdesk (die in Taiwan) die was niet geweldig. Eerst standaardprotocol en zeer vriendelijk, maar toen duidelijk werd dat er iets zeer vreemds aan de hand bleek met de P5K, en ik verwees naar enkele gevallen op het ASUS-forum met precies hetzelfde probleem, ook na het omruilen van de moederborden, en toen ik daarom vroeg of er een bepaalde revisie-versie of serienummer-serie bestond zónder dat probleem, toen was het ineens helemaal over met de hulpvaardigheid en werd ik ronduit onbeschoft behandeld, er werd stomweg geweigerd me nog verder te helpen.
    Verder een prima bord hoor, die P5K, en ASUS vast wel een prima bedrijf, maar dat soort gedrag van een helpdesk is ronduit vuil te noemen.

    Voor je goede kennis de tip om toch ook maar rekening te houden met het CMOS-knoopcelletje, en wanneer herinstallatie én ook vervangen van de knoopcel geen soelaas mochten bieden dan maar uit te gaan van een hardware probleem…

    Houd je ons op de hoogte van hoe het verder gaat?
    Ik ben wel benieuwd wat hier nu de oorzaak kan zijn, of dat werkelijk een installatieprobleem kan zijn, of dat het de hardware betreft.
  • Nou, de 'hulpvaardigheid' van die helpdesk laat behoorlijk te wensen over lees ik :( Dat plijt niet voor het merk…
    Ik zal iig mn kennis zeggen dat hij es een nieuw knoopcelletje moet proberen, om te kijken of die het probleem oplost.
    Hij laat me nog weten wanneer hij een herinstallatie overweegt en zal vermoedelijk mijn hulp vragen alhoewel ik met het fenomeen F9 voor die herinstallatie nog nooit gewerkt heb. In zo'n geval moet ik het voor me zien om te kunnen begrijpen wat de volgende stappen moeten zijn.
    Kwa hardwareprobleem…denk ik dat ie dan terug moet naar de garantie…om zo het probleem op te lossen.
    Ik hou jullie iig op de hoogte.
    Groetenissen,
    Margreet.
  • Misschien begrijp ik het niet helemaal goed: Een laptop met een Asus moederbord. Ik neem dus aan dat het hier gaat om een laptop van het merk Asus. Mocht dit inderdaad zo zijn dan zou ik ten sterkste willen afraden er een nieuwe batterij in te zetten want dan kun je fluiten naar je garantie!
  • [quote:fb63460d3d="gerardb"]Misschien begrijp ik het niet helemaal goed: Een laptop met een Asus moederbord. Ik neem dus aan dat het hier gaat om een laptop van het merk Asus. Mocht dit inderdaad zo zijn dan zou ik ten sterkste willen afraden er een nieuwe batterij in te zetten want dan kun je fluiten naar je garantie!

    [/quote:fb63460d3d]Het is mogelijk dat ik daarover onvoldoende duidelijk ben geweest, in mijn eerdere reacties.
    Want inderdaad, wanneer de laptop nog in de garantieperiode is mag je niet zelf het apparaat openen om de CMOS-knoopcel te vervangen, daarmee zou je je garantie verliezen.
    Een door ASUS gecertificeerde reparateur zal die knoopcel moeten vervangen. Bij winkels met een service-werkplaats zal dat wellicht in de werkplaats bij de winkel uitgevoerd mogen worden, mag ik hopen?
  • Bedankt voor jullie reacties!!
    Hij zei ook al dat ie niet zelf aan de gang wou met die laptop, mede ook door de garantie.
    En het is inderdaad een laptop van het merk Asus.
    Ik zal hem nog es aanspreken contact op te nemen met de helpdesk van Asus. Hoop dat hij iig geval wel netjes geholpen wordt…
    Groetenissen,
    Margreet.
  • Margreet,
    Ik heb mijn twijfels of een helpdesk in dit geval uitkomst kan brengen. Ik heb zelf ook een Asus laptop die een kuurtje vertoonde en ondanks dat de winkel een eigen service centre heeft (Mycom) mocht ook deze geen reparatie uitvoeren. Het apparaat moet dan worden opgestuurd naar de Asus service dienst in Emmen. Helaas moet je het apparaat dan wel een paar weken missen. Zelf naar Emmen gaan is helaas ook geen optie.
  • Bedankt Gerard voor je tip. Ik zal het hem zeggen dat ie dan beter op kan sturen naar de Asus service dienst.
    Groetenissen,
    Margreet.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.