Vraag & Antwoord

Anders (software)

Desktop ineens extreem traag bij openen/sluiten programma's

18 antwoorden
  • Mijn PC is van de ene op de andere dag extreem traag geworden bij het openen/sluiten van programma's (een halve tot een hele minuut). Als ik niet rustig afwacht maar ergens anders op klik, krijg ik een uitgebleekt scherm en doet hij helemaal niets meer. Als een programma eenmaal is gestart, functioneert het net zo snel als voorheen, ook bij programma's met veel geheugen- en schijfactiviteit zoals voor videomontage. Ik gebruik voor videomontage een zwaar programma (Sony Vegas Pro) en dat heeft geen enkel probleem, als het maar eenmaal op gang is gekomen. Ik heb 2 maanden geleden een nieuwe videokaart geplaatst maar verder zijn er geen bijzondere wijzigingen aan de hard- en software geweest. Ik heb met goed gevolg een geheugentest gedraaid maar verder heb ik niet veel ondernomen omdat ik het systeem om de haverklap moest resetten. Ik heb ook van Win7 geen waarschuwingen gehad over hardware-fouten. Ik heb geen idee wat er aan de hand is. Een virus? Ik gebruik F-Secure via XS4ALL. Heeft iemand een idee wat ik nog kan onderzoeken? TIA, Lou
  • Het meest voor de hand liggen malware of een defect aan de schijf. De schijf kun je testen met de diagnosetool van de fabrikant. Levert dat niks op, dan zou ik de boel eens laten bekijken door abraham54. Als je geen backups maakt, zou ik dat iig wel eerst doen van de bestanden die je niet kunt missen. Daarna desgewenst de gehele schijf. http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287
  • Bedankt voor je reactie, Gerben. Ik heb de analysetool van Seagate gedownload maar die krijg ik om een onduidelijke reden niet aan de praat. Er wordt voortdurend aangegeven dat het setup-programma niet juist is geïnstalleerd. Verder krijg ik nu bij het opstarten van Windows steeds de melding dat een bepaald .tmp programma niet kan worden geopend. De bestandsnaam wisselt, GLBA4FS, GLB7B27, enz. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de mislukte installatie van de Seagate-tool. Ik heb overigens het gevoel dat er met de schijven niets mis is, anders zouden eenmaal gestarte programma's ook traag werken en dat is niet zo. Blijft dus de mogelijkheid van malware. Ik heb F-Secure gestart om een scan uit te voeren maar dat ging wél uiterst langzaam, dat heb ik afgebroken. Wel programma kan ik het beste gebruiken tegen malware? In Windows7 zat daartegen toch ook een bescherming? Lou
  • Dat programma's goed draaien, nadat ze eenmaal zijn geladen, geeft geen uitsluitsel over de toestand van de schijf. Nadat ze eenmaal in het geheugen zitten, heb je namelijk weinig meer met de schijf te maken. Je kunt de dos versie eens downloaden (floppy of cd iso), liefst op een andere pc. Daarmee dan opstarten en testen. Een volledige scan duurt sowieso gauw enkele uren, dus dat is niets bijzonders. Maar je kunt malwarebytes antimalware eens proberen. Heb je al een backup gemaakt?
  • :wink: Ter geruststelling: Mijn laatste, complete backup is van vrijdag. Ik ben iets verder met de analyse-tool: Hij werkt wel onder Windows XP SP3 compatibiliteitsmodus. Ik krijg nu echter weer de melding dat ik eerst .NET V4 moet installeren, wat ik tussen alle herstarts door zal doen. Een verdere complicatie is dat ik zo de deur uit moet (en ik héb al zoveel te doen!) voor een Kerstdiner bij mijn kinderen. Wel een goede gelegenheid om dan toch maar een complete virusscan uit te voeren. Hoe verloopt jouw Kerst, Gerben? Je blijft toch niet de hele dag achter de PC zitten? In elk geval, bedankt voor je tips, ik houd je op de hoogte! Lou
  • Waarom probeer je die dos versie dan niet?
  • [quote:1250de6a5e="gerben"]Waarom probeer je die dos versie dan niet?[/quote:1250de6a5e] DOS? Wat is dat? (grapje) Ik krijg vanmiddag een oude laptop te leen, dan kan ik daarop de DOS-versie downloaden. De virusscan is overigens verrassend snel beëindigd, er is alleen 1 spyware programmaatje gevonden. Prettige feestdagen en ik meld me terug! Lou
  • [quote:aa9a218d2d="Lou van Wijhe"]dat heeft geen enkel probleem, als het maar eenmaal op gang is gekomen.[/quote:aa9a218d2d] lol. het is geen auto die eerst warm moet worden hoor. een programma draaid of niet. Je krijgt het analyse tool niet aan de praat, een melding dat je eerst netv4 moet installeren, programma's die spontaan stoppen, uitgebleekt scherm... Dit alles lijkt mij duidelijk een flinke software crash. De snelste oplossing in deze is backups maken en de hele zaak opnieuw er op zetten. Ik zou niet eens de tijd willen nemen om dit allemaal uit te zoeken. En als je het dan uitgezocht hebt? moet je het waarschijnlijk toch opnieuw doen :lol: Voordeel is ook dat je dan gelijk weet dat het geen hardware probleem is.
  • Heb je de laatste drivers voor die nieuwe videokaart geïnstalleerd?
  • [quote:fa3f4631e3="eduard33"][quote:fa3f4631e3="Lou van Wijhe"]dat heeft geen enkel probleem, als het maar eenmaal op gang is gekomen.[/quote:fa3f4631e3] lol. het is geen auto die eerst warm moet worden hoor. een programma draaid of niet. Je krijgt het analyse tool niet aan de praat, een melding dat je eerst netv4 moet installeren, programma's die spontaan stoppen, uitgebleekt scherm... Dit alles lijkt mij duidelijk een flinke software crash.[/quote:fa3f4631e3] Met "eenmaal op gang gekomen" bedoel ik "als het eenmaal gestart is". Als b.v. mijn videomontage-programma gestart is, is het net zo snel als voorheen, terwijl de montage bestaat uit meer dan 1000 beeldbestandjes, dus met intensieve schijfactiviteit. Ik begrijp overigens niet wat jou duidelijk is aan deze "flinke software crash". Mij is het volmaakt onduidelijk en zolang dat het geval is ben ik huiverig om een backup te maken van een systeem met mogelijk een vreemd probleem in de software. Lou
  • [quote:794dd5008f="Tirm"]Heb je de laatste drivers voor die nieuwe videokaart geïnstalleerd?[/quote:794dd5008f] Ik heb inderdaad de laatste driver. Bedankt voor het meedenken. Lou
  • [quote:5b634127b1]De virusscan is overigens verrassend snel beëindigd,[/quote:5b634127b1] Draai ook eens een full scan met een geupdate MBAM in de Veilige modus
  • Het probleem lijkt te zijn opgelost: Ik heb mijn schijven gecontroleerd met HD Tune en die bleken gezond te zijn. Daarna heb ik Hitman Pro gedownload en gedraaid. Er werden 3 stukjes software verwijderd: Een Tracking Cookie [b:8f532cd54d]atdmt.com[/b:8f532cd54d], Malware [b:8f532cd54d]npgeplugin.dll[/b:8f532cd54d] en een Trojan [b:8f532cd54d]npcig.dll[/b:8f532cd54d]. Ik weet niet zeker welke van de drie het probleem heeft veroorzaakt, maar het is nu blijkbaar weg. Gerben zat dus meteen op het juiste spoor. Ik heb in elk geval geleerd dat een virus-scanner alleen niet voldoende is... Iedereen bedankt! Lou
  • Kenners zeggen hier dat Avast een betere bescherming biedt....
  • Afgezien van de beste wensen voor 2012, ben ik jullie nog een opvolgend berichtje schuldig: Hoewel het er aanvankelijk op leek dat de verwijdering van de malware het probleem had opgelost, kwam het na enige tijd in volle omvang terug. Om een lang verhaal over langdurig gezoek kort te maken: Het probleem bleek uiteindelijk te zitten in een corrupt bestand(en) in de Windows Live Essentials serie. Nadat via "Configuratiescherm > Programma's >Programma's en onderdelen" voor deze programmaserie de optie "Repareren" was gekozen, was het probleem definitief opgelost. Lou
  • [quote:566879ab2b="Lou van Wijhe"]Mij is het volmaakt onduidelijk en zolang dat het geval is ben ik huiverig om een backup te maken van een systeem met mogelijk een vreemd probleem in de software.[/quote:566879ab2b]Ik bedoel ook niet een backup van het complete systeem, maar van belangrijke bestanden. Zoals mails, documenten, foto's etc. Zowieso wel verstandig om te doen nu het al 2 keer 'definitief' verholpen lijkt te zijn. Aanvankelijk lijkt het software te zijn, maar kan toch hardware zijn. (iets wat Gerben mij geleerd heeft :wink: ) Bij blijvende problemen na installatie van bepaalde software loont het om je hardware onder de loep te nemen. Bij mij was alles opgelost na een bios update.
  • Naast de backup had ik inderdaad ook op de standaard wijze kopieën van belangrijke gegevensbestanden, software installatiebestanden, e.d. gemaakt. Windows opnieuw installeren was kostbaar omdat ik alleen een upgrade-versie van Windows 7 had die blijkbaar niet opnieuw geïnstalleerd kon worden zonder de oorspronkelijke Windows Vista CD (weggegooid :oops: ). Ik zou dus voor ¤ 200 een complete Windows 7 moeten kopen met Windows 8 in aantocht... Bovendien wees niets erop dat het probleem in Windows zat (gecheckt met SFC.EXE). Ook tests van de C: schijf wezen op geen enkele wijze op ouderdomsproblemen. Noch herinstallatie van Windows, noch vervanging van de C: schijf leken me daarom zinvol. Omdat het me gaandeweg duidelijk werd dat het probleem alleen ontstond na gebruik van Windows Live Mail en/of Internet Explorer, heb ik uiteindelijk de genoemde reparatiefunctie gestart en het ziet er inderdaad naar uit dat het probleem "definitief" is verholpen. :? In elk geval bedankt voor het meedenken! Lou
  • Nadat ik Lou's eerste bericht had gelezen, heb ik me direct geabonneerd op deze discussie. Ik had namelijk al een paar weken last van hetzelfde probleem, maar enkel en alleen bij WLM (Windows Live Mail 2011). Voor diegenen die last hebben van hetzelfde probleem, beschrijf ik het nu zo volledig mogelijk: WLM startte vlot genoeg op; de nieuwe e-mails werden flitsend snel binnengehaald, maar daarna moest ik altijd een paar minuten wachten voordat ik op een nieuw binnengekomen e-mail klikte. Deed ik dat te vroeg, dan werd het bericht niet geopend, maar bleekte het scherm uit. Klikte ik uit ongeduld nog een keer op dat bericht, dan bleekte het scherm nog meer uit, verdween de inhoud van het mappenvenster geheel en las ik in de titelbalk: "Windows Live Mail (reageert niet)". Het devies was dan: niets doen... Na 1 tot 2 minuten 'rustig' wachten verscheen het aangeklikte bericht dan eindelijk in beeld, het mappenvenster was weer gevuld, de tekst was weer zwart in plaats van heel licht grijs en zolang ik WLM open liet staan, deed het probleem zich niet meer voor. Alle volgende e-mails waren direct te openen. Een volgende dag? Hetzelfde probleem! Wat heb ik zelf gedaan? Harde schijven gecontroleerd. Windows Vista en alle programma's staan op de C schijf (Hitachi 160 GB); persoonlijke data, dus ook mijn mail bestanden staan op een tweede interne harde schijf D (Seagate 160 GB). Beide schijven waren 100 % in orde. Gescand met Avast 6 Free en MBAM (snel/volledig/in veilige modus). Niets gevonden. Eset online scan laten draaien. Die leek het een en ander te vinden, maar ik heb sterk de indruk dat dat allemaal false positives waren. Na die scan waren volkomen legitieme programma's als Dell DataSafe Local Backup kreupel gemaakt door Eset. En het probleem was niet verholpen. En toen las ik dus de tip van Lou: Windows Live Essentials repareren. Dat heb ik gedaan op 9-1-2011. En dat bleek de oplossing te zijn. Bedankt Lou!

Beantwoord deze vraag

Weet jij het antwoord op deze vraag? Registreer of meld je aan met je account

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.