Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Anders (software)

excel grafiek probleem

bloesem
35 antwoorden
  • Hallo,

    Ik zit met het volgende probleem:

    In excel heb ik een aantal kolommen met namen, tussencijfers, eindcijfers, en einduitslag (geslaagd cq herkansing).
    Voor een eindopdracht moet ik nu een kolomgrafiek maken met de gegevens uit de kolommen: "namen" en "einduitslag" Dit zijn dus geen van beiden cijfermatige gegevens.
    Ik heb al van alles geprobeerd, maar er komt geen grafiek waaruit blijkt wie wel of niet is geslaagd.
    Wie kan mij helpen?
  • Dat kan volgens mij ook niet (op een eenvoudige manier) zonder dat je begrippen "Geslaagd" en "Herkansing" vertaald naar numerieke waarden.

    Wat wil je eigenlijk met deze grafiek zichtbaar maken?
  • Het is een opdracht, en moet volgens de docent mogelijk zijn…zoek het maar uit !!
    bv onderin op de x-as alle namen, en dan bij iedere naam 2 kolommen ( paars en blauw)met waarde 1 of 2 en die cijfers staan dan voor geslaagd of herkansing. (In de legenda staat dan voor paars : geslaagd en voor blauw: herkansing)
  • Voordat je het op kunt lossen moet je eerst begrijpen en voor jezelf formuleren wat je wilt weergeven. Zoals jij het formuleert: "en dan bij iedere naam 2 kolommen ( paars en blauw)met waarde 1 of 2 en die cijfers staan dan voor geslaagd of herkansing" gaat het niet. Want iemand kan alleen maar geslaagd zijn of rijp voor een herkansing.

    Dus krijg je per leerling maar 1 kolom.

    Nogmaals: wat wil je zichtbaar maken? Bijv.: Het aantal geslaagden in verhouding tot de hele groep (totaal twee kolommen)? Het aantal geslaagden in verhouding tot het aantal niet geslaagden (totaal twee kolommen)? Of misschien gewoon per leerling: wel of niet geslaagd? (maar in het laatste geval krijg je zoveel verschillende kleurtjes als je leerlingen hebt).

    Snap je het doel van mijn vraagstelling?
  • Ik denk toch dat het dat laatste moet worden, per leerling, wel of niet geslaagd…
  • Heb je in Excel een klein proeftabelletjes gemaakt? Met bijvoorbeeld 5 leerlingen en de 3 overige kolommen: Tussencijfers, Eindcijfers en Einduitslag?
  • ja, maar alleen met namen en uitslag
  • Je moet dus aan de einduitslag een waarde hangen bv 0-4 gezakt = kleur 1, dan 4.1-5.9 is herkansing = kleur 2 en >6 = geslaagd = kleur 3 en daar iets mee doen.

    Succes
  • Voordat ik Yoyo's oplossing in de praktijk zou proberen te brengen, zou ik eerst het probleem van het in de grafiek zichtbaar van "Geslaagd" of "Herkansing" per leerling oplosssen.

    In jouw tabel staat per leerling of hij/zij al dan niet geslaagd is. Dit resultaat moet je eerst vertalen naar een getal.

    Het handigste is om

    1)Tussen de naam van de leerling en de kolom Einduitslag een kolom in te voegen
    2) In die kolom de begrippen "Geslaagd" en "Herkansing" om te zetten naar numerieke waarden (bijvoorbeeld 2 en 1)
    3) Een kolomgrafiekje te maken die de kolom "Naam" en de nieuwe kolom met de numerieke einduitslagen tot een grafiekje combineert.

    Lukt dat?
  • Daar ben ik mee bezig, althans, niet op de manier die jij beschrijft, door een extra kolom te maken, want dat mag denk ik niet.
    Ik heb de gegevens nu steeds stuk voor stuk in venster brongegevens ingevoerd…maar dat is natuurlijk niet handig als je 100 namen zou hebben..pfff
    Ik heb de neiging om dan maar een lager cijfer voor dit onderdeel te gaan halen, dit kost me enorm veel tijd en ergernis. :(
  • Dat is ook een manier om het op te lossen :D
  • Maar ligt niet in mijn aard…
  • Dat noemen we nou een dilemma :D
  • In ieder geval, bedankt voor jullie moeite. Ik tob nog wel een poosje voort. :-?
    En mochten er toch nog suggesties zijn? GRAAG !!
  • Graag gedaan.

    Misschien is er wel een eenvoudige oplossing die ik niet ken en die wel met alfanumerieke waarden kan werken.

    Probeer het anders eens op het Excel-forum hier: http://communities.microsoft.com/Newsgroups/default.asp?ICP=netherlands&sLCID=nl&MSCOMTB=ICP_Nieuwsgroepen%20homepage

    Excel zit er ook bij en vooral Ingrid is een ware Excel specialist.

    Als zij het niet weet kan het niet.
  • Oke, bedankt.
  • Graag gedaan.
  • Als je - zoals je schrijft - [b:1a41e15b89]alleen[/b:1a41e15b89] maar gebruik mag maken van de namen en de einduitslag (en dus niet van cijfermateriaal), dan kun je per leerling volstaan met 1 kolom. Voor geslaagde leerlingen maak je bv. de kolom groen, en voor gezakte leerlingen rood.
    Die kolommen kun je allemaal even hoog (c.q. lang) maken, maar de kolommen van de gezakte leerlingen zou je ook wat korter kunnen maken, zodat het gezakt zijn behalve door de kleur ook nog door de hoogte van de kolom zichtbaar wordt. Die hoogte geeft dan louter aan: geslaagd of gezakt, maar heeft verder weinig met het achterliggende cijfermateriaal te maken.
    Als het om veel leerlingen gaat, is het alleen niet zo eenvoudig om de namen bij de kolommen te vermelden, je zult die dan misschien vertikaal moeten plaatsen, of alle leerlingen een nummer geven.

    Een grafiek waarbij je wél gebruik maakt van het cijfermateriaal is uiteraard veel inzichtelijker. Je kunt dan bv. op de vertikale as de scores plaatsen. Als (bv.) 55% het criterium is voor geslaagd/gezakt, kun je op de hoogte van dat punt een horizontale lijn plaatsen. Naast de kleur en de hoogte van de kolom komt ook daarmee dan het geslaagd of gezakt zijn beter tot uiting.
    Zoals hierboven al opgemerkt, is de omschrijving van de opgave (wát wil de leraar precies?) hier het probleem. Als dát duidelijk is, is de oplossing niet moeilijk.
  • Ik begrijp precies wat je bedoelt, zo moet het ongeveer worden, per leerling een andere kleur, of per item(geslaagd/herkansing) een andere kleur. En in 2 hoogtes, ook dat is duidelijk.
    Maar hoe doe ik dat???
  • Dit is de opdracht in zijn totaal, met bij h de grafiekvraagstelling….

    OPDRACHT 1


    (a) Op de examendiskette is het bestand CIJFERS gezet.
    Open dit bestand.

    (b) Zorg ervoor dat alle cijfers tot 2 decimalen achter de komma zijn opgemaakt (behalve kolom EXAMEN).

    © Zorg ervoor dat alle resultaten worden berekend m.b.v. de juiste formules

    (d) Bereken de totale gemiddelden voor de 3 periodes (B17:B18 etc.)

    (e) Bereken de periode gemiddelden (E4:E15)

    (f) Bereken het gemiddelde van het examen

    (g) Bereken voor elke periode de hoogste en laagste cijfers

    (h) Pas het voorgaande ook toe op het gemiddelde cijfer in kolom E, het examencijfer en het eindcijfer.

    (i) Zorg ervoor dat het eindcijfer wordt uitgerekend dmv de functie gemiddeld.

    (j) Zorg ervoor dat in kolom H (Uitslag) een formule komt welke uitrekent wie van de leerlingen geslaagd is en wie een herkansing krijgt. Leerlingen met een eindcijfer groter gelijk aan 5,5 zijn geslaagd, de rest moet herkansen.

    (k) Maak een kolomgrafiek van de kolom namen en de kolom uitslag.

    (l) Filter de gegevens op geslaagd. Welke filtering gebruik je?

    (m) Sla het bestand op onder de naam CIJFERS AF.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.