Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Anders (software)

In Excel tijd optellen en aftrekken

FlvanSon
13 antwoorden
  • Hallo,

    ik kan in Excel tijd optellen.
    Ik kan in Excel ook tijd aftrekken.
    Maar nu wil ik beide kunnen, dus:
    1:30 + 2:40-0:30 = 3:40 uren:minuten
    Alleen, ik vul niet steeds op dezelfde plaats de -x:xx in.
  • Mischien kun je je vraag wat duidelijker formuleren, want ik snap het probleem niet echt. Excel biedt immers de mogelijkheid gewoon met 1 formule meerdere tijden bij elkaar optellen en aftrekken.
  • stel: mensen hebben enkele uren verlof:
    persoon 1 1:30 uur verlof, 2:30 oud verlof en 5:40 overuren
    persoon 2 2:00 uur verlof, -3:00 oud verlof (dus tekort) en 3 overuren.

    DIt wil ik per persoon optellen in een tabel.
    Ik weet dus nooit waar de plus en de min uren komen.
    Optellen: tabel op tijd zetten en dan a3=som(a1+a2)
    Aftrekken: tabel op tijd zetten en dan a3=som(a2-a1)
    maar nu dus door elkaar, dus als ik 1:30 invul, dat hij er anderhalf uur bijtelt en als ik -1:30 invul, hij er anderhalf uur aftrekt.
  • Ik snap het nu.

    Het probleem is dat je niet direct een negatieve tijd kunt invullen. Ik zou ik kolom A de positieve tijden invullen en in B de negatieve. In kolom C kun je dan A-B als formule invullen. Vervolgens sommeer je kolom C en heb je totale tijd die overgewerkt is.

    Succes ermee!
  • Je kunt toch gewoon voor elke mogelijkheid een afzonderlijke kolom nemen? Dus bv een kolom voor:
    Verlof
    Verlof tekort
    Oud verlof
    Oud verlof tekort
    overuren
    enz.
    Op het eind maak je dan 1 formule waarin je de desbetreffende cellen optelt en aftrekt, en die kopieer je naar de onderliggende rijen voor alle werknemers.
  • eh nee, dat is het hem nou juist:
    alles wat de mensen dit jaar over houden, wordt per 1-1-2003 oud verlof.
    Dit moet dus per persoon bij elkaar opgeteld worden.
  • [quote:f511fc3a3c="Rumaro"]eh nee, dat is het hem nou juist:
    alles wat de mensen dit jaar over houden, wordt per 1-1-2003 oud verlof.
    Dit moet dus per persoon bij elkaar opgeteld worden.[/quote:f511fc3a3c]
    Ik zie het probleem niet.
    Je kunt voor [b:f511fc3a3c]elke[/b:f511fc3a3c] denkbare situatie toch een kolom maken, waarbij je van te voren bepaalt of de inhoud daarvan moet worden opgeteld of in mindering gebracht?
  • Het probleem is nou juist, dat ik van te voren NIET weet of het een positief of negatief getal is. Mensen kunnen uren over hebben, maar ook tekort komen.

    Dus de ene keer vul ik bij oud verlof + in en de andere keer -

    Maar -2:30 kent Excel niet als waarde
  • 1. Stel A1 en B1 in op Celeigenschappen > Tekst

    2. In C1:
    [code:1:e2a81af454]
    =ALS(LINKS(A1;1)="-";"-"&WAARDE(RECHTS(A1;5));WAARDE(RECHTS(A1;5)))
    [/code:1:e2a81af454]

    3. Kopieer de formule naar D1

    4. In E1:
    [code:1:e2a81af454]=C1+D1[/code:1:e2a81af454]

    5. Stel F1 en G1 in op Celeigenschappen > Tijd

    6. In F1
    [code:1:e2a81af454]
    =ALS(E1>0;E1;"")
    [/code:1:e2a81af454]

    6. In G1:
    [code:1:e2a81af454]
    =ALS(E1<0;E1-E1-E1;"")
    [/code:1:e2a81af454]

    7. Dat was het :lol:

    waarom trouwens niet op kwart-uren geschreven :-?
  • eh, hoezo kwart uren ?.

    het waren maar voorbeelden, want we werken zelfs met minuten.

    Ik ga het proberen, je hoort nog.

    :D :D
  • [quote:3daa086aa0="Rumaro"]Het probleem is nou juist, dat ik van te voren NIET weet of het een positief of negatief getal is. Mensen kunnen uren over hebben, maar ook tekort komen.
    Dus de ene keer vul ik bij oud verlof + in en de andere keer -
    Maar -2:30 kent Excel niet als waarde[/quote:3daa086aa0]
    Daarom schreef ik ook dat je [b:3daa086aa0]voor elke denkbare sistuatie[/b:3daa086aa0] een afzonderlijke kolom moet maken, m.a.w.:
    voor (bv.)oud verlof maak je een kolom waarin je de uren plaatst die moeten worden opgeteld, én je maakt voor oud verlof ook een kolom waarin je de uren plaatst die in mindering moeten worden gebracht! In de kolom waarin de uitkomst van de berekening moet komen, plaats je dan (bv.): =A1+B1-C1+D1-E1 (waarbij in dit voorbeeld in de C en E-kolom de uren staan die in mindering worden gebracht).
  • Je kunt het probleem volgens mij ook ondervangen door tijd te noteren als een normaal getal. Dus in plaats van 15 minuten, voer je 0,25 uur in. Eventueel kun je dit later weer omzetten naar een normale tijdsnotatie.
  • Eh, ja, maar we werken met allerlei minuten, dus ook 35, 45, 40,55,10,
    enz.

    Ik zie meer in het idee van de 2de posting hierboven van die 2 kolommen.

    Allemaal heel erg bedankt.

    Diegene die die hele formule had opgeschreven: het werkte helaas niet.
    Maar toch bedankt voor je moeite ! :D :D :D

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.