Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Webdesign (HTML, CSS, Flash)

'Portfolio ethiek'

boelieboelie
6 antwoorden
  • Ik ben benieuwd naar de mening van anderen, en hopelijk kan het een einde maken aan mijn dillema.

    Ik denk dat de meeste mensen die regelmatig een webdesign opleveren dit verhaal erg bekend voorkomt. Mij in ieder geval wel.

    Je levert een design waar het testosteron spontaan van uit je oren vliegt. Dol enthousiast ga je naar de opdrachtgever, die heeft een reactie die begint met "Wow! Hartstikke mooi! Maar…" en dat is het begin van een lang en pijnlijk verhaal van een webdesign dat er uiteindelijk uitziet alsof het neefje op zolder het in beschonken toestand in een kwartiertje in elkaar heeft gedraaid terwijl hij eigenlijk nodig naar de WC moest.

    Wat ooit begon als een mogelijke parel voor je portfolio eindigt als een werkje wat je zo snel mogelijk wilt vergeten en waar je nooit meer aan herinnerd wilt worden. Zo'n website waarvan je vlak voor de oplevering nog zeven keer controleerd of er echt, echt, echt niets meer in de code staat dat naar jou te herleiden is.

    (Ik weet het wel, het is mijn taak om opdrachtgevers op de consequenties te wijzen, iets wat ik ook trouw doe en stug volhoudt, maar de opdrachtgever heeft uiteindelijk toch het laatste woord. En die zijn lang niet altijd voor rede vatbaar)

    Goed, dan ben ik die frustratie ook meteen kwijt :)
    To the point nu.

    Een van de dingen die ik zo jammer vind en die ik al zijdelings noemde, is dat er weer een prachtdesign (nou ja, dat vind ik zelf dan :? ) aan mijn portfolio ontglipt.

    Nu had ik dit gesprek met een collega die het verhaal herkende, maar die vertelde dat hij daar niet moeilijk over deed.
    Zijn mening:
    "Het is mijn design en ik zet in mijn portfolio wat ik wil. En als dat de website is van www.hutsefluts.nl en die ziet er in mijn portfolio retestrak uit omdat het 't eerste design is, en in werkelijkheid staat er een dertig keer aangepast wangedrocht op www.hutsefluts.nl, dan is dat niet mijn probleem. Ik houdt niemand voor de gek, ik licht niemand op. Wat in mijn portfolio staat heb ik allemaal zelf gemaakt, dus het is allemaal goudeerlijk"

    Op zich is daar wat voor te zeggen, maar ik vraag me af of het etisch (en trouwens ook juridisch) gezien wel verantwoordelijk is. Wat als zo'n opdrachtgever met zo'n wangedrocht mijn portfolio bekijkt en daar een door hem afgekeurde versie van zijn website ziet staan met zijn logo er in?
    Wat zeg ik dan? "Dat heb ik gemaakt en ik zet op mijn website wat ik wil"?

    Ik vind het moeilijk, vandaar mijn dilemma.
    Ben erg benieuwd naar andere meningen.
  • in beginsel eens met je collega: jouw port folio geeft aan wat jij vermag….
    dat een potentiële klant is afgehaakt doet daaraan niet af: wie zegt dat die gelijk heeft/had?
    je moet wel een onderscheid maken tussen verschillen die je met een behoorlijk verhaal kan onderbouwen en niet. als je geen goed verhaal hebt bij een ontwerp (en dus impliciet de potentiele opdrachtgever gelijk geeft…) moet je je port folio daarvan vrijwaren.
  • Herkenbaar, en af en toe ook behoorlijk frustrerend. Mede ook omdat in die "kleine dingen" zo ongelooflijk veel tijd gaat zitten dat je er qua kosten ook niet meer uitkomt en het gewoon voor beide partijen erg frustrerend gaat worden. En hoe dan ook trek jij aan het kortste eind: de klant is ontevreden en die ziet dat als jouw schuld, ook al slaat dat misschien nergens op.

    Ik ben het wel eens met jouw collega. Je portfolio is een weergave van werk dat jij hebt gemaakt en waar je als het goed is trots op bent. Je maakt er een screenshot van en geeft een beschrijving van wat het is en waarom je bepaalde dingen zo gedaan hebt. Ikzelf doe er nog een linkje bij en klaar is Kees.
    Er is echter geen enkele garantie dat die website er zo uit blijft zien. Websites worden eens in de zoveel tijd opgeknapt om weer te voldoen aan de nieuwste mode, een nieuwe huisstijl, etc. etc. Als dit door een ander gedaan wordt kun jij dat natuurlijk niet in je portfolio zetten. Het linkje in je portfolio met daarin je oude screenshot leidt dan naar een nieuw design.
    Zo is het eigenlijk met sites die "kleine aanpassingen" hebben gehad ook.
  • Ik kijk zelf ook weleens op portfolio websites en laatst zag ik iemand die had een mooie huisstijl ontwikkeld maar de klant koos uiteindelijk voor een ander concept. Toch heeft hij wat hij zelf het mooiste concept vond op zn portfolio gezet en er dan bij vermeld dat de klant uiteindelijk voor een ander concept gekozen heeft. Lijkt mij een prima oplossing en je strijkt niemand tegen de haren in!
  • Ietwat off topic, maar ik moest meteen hier aan denken:

    How a Web Design Goes Straight to Hell :)
  • Duidelijk :) Vooral met een begeleidende / verklarende tekst kun je de boel rustig houden denk ik inderdaad. Ik had al verzonnen om geen links te plaatsen, met name om de reden dat een website inderdaad altijd kan veranderen. Nadeel is dan weer dat bepaalde interactieve elementen niet te zien zijn, maar dat moet dan maar.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.