Vraag & Antwoord

Communicatie & hosting

VoIP privé, wordt 't nog wat?

3 antwoorden
  • 8) Hallo computervrienden, ik bekijk sinds enige tijd de ontwikkelingen rond voice over IP, ook op deze site. Het komt er eigenlijk steeds op neer dat voip nog geen volwaardig alternatief is voor de telefoon, althans voor de privé situatie. Wel begrijp ik dat grote organisaties intussen wel steeds meer overstappen op voip, onlangs hoorde ik op de radio een grote werknemersorganisatie die dit had gedaan en supertevreden is. Wat ik redelijk onbegrijpelijk vind is het feit, daarover is iedereen het wel eens, dat er groot potentieel zit in de techniek en de afzetmarkt. Waarom lukt het dan niet om dit groot in de markt te zetten? Ongetwijfeld komt dit door de techniek. Hiervoor heb ik even bij onze oosterburen gekeken. Daar zijn enkele partijen al lang bezit om het product ‘sexy’te maken, zonder echt succes overigens. O.a. provider www.freenet.de en http://www.sipgate.de/catalog/index.php Deze laatste aanbieder komt het dichtst in de buurt van een ideaal, maar toch blijft ’t ook hier een heel technisch verhaal waar een zg. gateway nodig is om verbinding te maken met een vaste telefoon enz. Dit doet mij in ieder geval nog steeds afschrikken. In een duits blad stond kort geleden een uitgebreide test van de techniek, de bruikbaarheid en mogelijkheden ( zg soft- en hardwarephones) De conclusie van het blad was even hard als duidelijk. Niet aan beginnen. Ik vind het onbegrijpelijk dat er bv. Miljarden zijn gestoken in UMTS , een heel dure techniek voor de eindgebruiker i.p.v. in Voip. Jammer. Goed tot zover mijn teleurstelling, wanneer er PRIVE gebruikers van deze techniek zijn die zeer tevreden zijn, dan laat ik me overigens graag overtuigen. Nu nog een korte vraag. Als alternatief (in wil de voordelen van telefoon & pc combineren) heb ik de volgende vragen. Op alweer een Duitse site www.web.de zag ik dat deze een betaalde service bieden die het telefoonverkeer en meer afhandelt https://www1.comwin.web.de/funktionen/telefon/?si=iMFz.1byaDc.4f5Rrk.28** dit kost natuurlijk weer aardig geld en dus als alternatief hierop vroeg ik me af wat voor mogelijkheden mijn standaard Windows xp home biedt? Ik zie dat er conferentiesoftware op zit en ook kan ik direct vanuit ’t adresboek bellen. Hoewel de kiezer niet belde bij mij. Dit komt mogelijk doordat ik adsl heb? Mijn ideaalbeeld totdat voip echt goed is; eigenlijk heel eenvoudig. Ik wil snel nummers kunnen invoeren en draaien. Kortom ik bel een nummer. De volgende keer moet ik deze met de muis weer kunnen aanklikken in mijn laatst gedraaide nummers. Telefoonnummers kunnen aanklikken op websites en Word e.d. Het web.de programma biedt deze functie. Wie weet goede progammatjes die dit bieden of kan dit gewoon met standaard xp? Als laatste superwens staat handsfree en draadloos bellen op mijn program. Kan dit met een Bluetooth stick + headset, of is hier meer voor nodig? En lukt dit ook met adsl of zijn de lijntjes zo gescheiden dat dit niet samengaat. Bedankt voor jullie aandacht en nu alvast dank voor jullie eventuele bijdrage, ronald :wink:
  • voip voor bedrijven is volgens mij een andere toepassing dan wat jij hier bedoelt. voip voor bedrijven wil niets anders zeggen dat personeel via het scherm op een knop drukt om het nummer te laten bellen. De knop activeert de voip-server. De voip-server is aangesloten op een telefooncentrale of rechtstreeks op telefoonlijnen via bv. een isdn30-kaart. bij voip voor particulieren houdt het technische deel voor jou als consument op bij de voip-provider (om hem zo maar te noemen) de voip-provider moet zorgen voor de verbinding tussen ip en het telefoonnet. samengevat: een bedrijf maakt dus zelf een voip-server/voip-provider via eigen lijnen, een particulier is afhankelijk van een commerciële partij. en schijnbaar zien die het niet zo zitten.
  • De maatschappijen zijn hier wel mee bezig: Versatel bijvoorbeeld: Zal Versatel specifieke VoIP diensten lanceren ? We bieden al ip-telefonie aan in de corporate markt, we zeggen alleen niet dat het VoIP is. We ontwikkelen de diensten eerst voor de high-end-gebruikers en dan brengen we die naar grotere groepen consumenten. Ik kan nog niet zeggen wanneer, maar het zal dit jaar zijn. We lanceren echter geen "Voice over IP", maar een nieuwe spraakdienst. Want de klant kan het geen bal schelen op welke technologie telefonie is gebaseerd. Hij is alleen geïteresseerd in concurrerende prijzen. Als ik een klant werf die tien euro spendeert en de volgende dag loopt hij naar iemand anders, is het voor mij niet zo interessant om die klant te werven. Dus ik wil niet de goedkoopste provider zijn. Ik wil een kwaliteitsprovider zijn, die "value voor money" geeft, en die een relatie opbouwt. Gelukkig koopt tachtig procent van de consumenten niet alleen op prijs. Klassiek voorbeeld zijn de banken: wanneer hebt U voor het laatst Uw spaarrekening veranderd ? De meeste mensen doen dat niet.

Beantwoord deze vraag

Weet jij het antwoord op deze vraag? Registreer of meld je aan met je account

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.