Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Communicatie & hosting

HCC / Computer! Totaal belazert consument met neptest!!

None
26 antwoorden
  • De onderstaande post is een exacte kopie van een post op het grootste Mac forum van Nederland (MacOSX.nl). Het originele bericht is hier te lezen.


    Vandaag kreeg ik van een vriend een uitgave van Computer! Totaal in mijn handen gedrukt omdat er een artikel in te lezen viel over Microsoft die schaamteloos iTunes zou hebben gekopieert nu blijkt dat Apple hier succes mee boekt. Het ging uiteraard niet om iTunes, maar om de Music Store, iets waartussen voor velen het verschil nog niet helemaal duidelijk blijkt te zijn, maar dit terzijde…

    Uit verveling (verjaardag) ben ik eens door de rest van het blad gaan bladeren en kwam toen een "helpdesktest" tegen. Omdat er vaak klachten te lezen zijn over helpdesks, leek dit me wel een interessant artikel en heb het even snel doorgelezen. Op zich [b:f6a834631f]lijkt[/b:f6a834631f] het een redelijk goede test en krijg je als consument de [b:f6a834631f]valse[/b:f6a834631f] indruk dat het hier om een objectieve test van een objectief blad zou gaan.

    Mijn argwaan werd echter gewekt toen bleek dat één helpdesk alleen maar tienen scoorde! Computer-tijdschriften zijn nooit scheutig in het weggeven van vette tienen bij tests, maar voor een helpdesk kwam dit al helemaal ongeloofwaardig over. :?

    [img:f6a834631f]http://iruben.com/albums/showpic.php?image_id=1072[/img:f6a834631f]

    [img:f6a834631f]http://iruben.com/albums/showpic.php?image_id=1071[/img:f6a834631f]

    Een snelle blik op de cover van het blad gaf echter al snel een goede verklaring voor de hoge score van de helpdesk van een provider die nauwelijks serieus genomen kan worden…

    [img:f6a834631f]http://iruben.com/albums/showpic.php?image_id=1069[/img:f6a834631f]

    …en ook de binnenkant van het blad (Colofon) maakt al snel duidelijk dat deze test helemaal niet zo objectief is als men wil doen geloven…

    [img:f6a834631f]http://iruben.com/albums/showpic.php?image_id=1068[/img:f6a834631f]

    [b:f6a834631f]Ik vind dit persoonlijk een schaamteloos stukje zelf-promotie, waarbij Computer! Totaal probeert de indruk te wekken dat het hier om een objectieve test gaat, terwijl het gewoon een stuk vermomde reklame is![/b:f6a834631f]

    Hoe is de mening van anderen hierover? Stel ik me aan, of is dit echt een laag-bij-de-grondse aktie waar Computer! Totaal zich dood voor zou moeten schamen?
  • Blij dat ik voor de c't heb gekozen ipv de C!T :P

    Lees wel af en toe de C!T maar deze uitgave niet, scan eens het hele artikel in, want zo is het een beetje moeilijk in te schatten, je geeft hier al je eigen draai aan waardoor het voor mij niet meer mogelijk is een goede mening over dit artikel te vormen.
  • Ik zou het juist beschamend vinden als een Helpdesk die zijn bestaansrecht heeft uit/dankzij de grootste computerclub van nederland minder als tienen zou scoren.

    dus nee, denk dat er niet gesjoemeld is.

    (hoewel beoordelen op maar 3 vragen weer wat erg weinig is, maar dat is een andere discussie.)
  • Ik heb hetzelfde idee gehad toen ik het artikel las en heb er ook een beetje een raar gevoel over. In ieder geval durf ik de objectiviteit wel in twijfel te trekken.

    Trouwens, helemaal positief over alle punten zijn ze niet, dus waarom dan toch tienen voor alle beoordelingscriteria?

    Ik wacht nog even totdat in het forum "Artikelen van deze maand" het artikel open staat voor commentaar, daar zal ik dan wel om wat meer uitleg willen gaan vragen…
  • Spreek uit eigen ervaring adsl van hccnet gehad storing zus storing zo overgestapt naar solcon nooit geen probleem meer gehad
  • De redactie van het blad en de de HCC staan totaal los van elkaar. Heb je de redactie al gemaild en evt om opheldering gevraagd? Of ben je zomaar iets gaan roepen (in het verkeerde subforum?)


    t.
  • Ik heb het artikel niet gelezen, maar met een telefonische wachttijd van 3 minuten voor een client kun je naar mijn mening alleen daarom al nooit op het eindoordeel een 10 scoren. Dat is namelijk voor verbetering vatbaar, maar schijnbaar telt dat niet mee.
    Ben benieuwd of de helpdesk van HCC er van op de hoogte was dat deze test uitgevoerd ging worden, gezien hun relatie tot het betreffende tijschrift. Zou me niets verbazen overigens.
    Ik ben het met TS eens dat hier een vreemd luchtje aan hangt.
  • [quote:967f144ee6="teacher"]De redactie van het blad en de de HCC staan totaal los van elkaar.[/quote:967f144ee6]Beetje een vreemd verhaal natuurlijk. De redactie van het blad en de HCC staan zgn. los van elkaar, maar het blad is wel het officiele orgaan van de HCC. Dan vraag ik me af waar die scheiding van die 2 precies plaats vindt en wat dat inhoud.

    Ik heb het artikel nog niet gelezen, daar de TPG kennelijk bij de C!T mijn brievenbus niet op tijd weet te vinden. Maar even op voorhand: een score van alleen maar 10-en is op zijn minst niet erg realistisch. Dat betekend idd zoals Mrs. Birdlover aangeeft dat er absoluut nergens meer ruimte is voor verbetering. Dat lijkt me een beetje stug.
  • Beste lezers,

    Inderdaad heeft de redactie van Computer!Totaal slechts indirect te maken met HCC, en de link met HCCnet (wat weer iets anders is) is al helemaal dun. Maar onze abonnees zijn wel allen HCC-leden. Het leek ons dus vanzelfsprekend om in een helpdesktest ook de helpdesk van HCCnet mee te nemen.

    De helpdesk van HCCnet kwam als beste uit de test. Daar is niet mee gesjoemeld, het is geen doorgestoken kaart, het heeft niets te maken met enige afhankelijkheid of wat dan ook: we hebben alle helpdesks dezelfde vragen voorgelegd en hun antwoorden genoteerd. Bij de helpdesk van HCCnet zijn we simpelweg het beste geholpen.

    Het onderscheid tussen HCC, HCCnet en Computer!Totaal is voor de redactie vanzelfsprekend, maar voor de leden en lezers wellicht lang niet altijd even duidelijk of zelfs relevant. Zo bekeken is het wellicht voorstelbaar dat een verband wordt vermoed dat niet bestaat. U mag van ons aannemen dat de HCCnet helpdesk voor ons niets meer was dan een van de deelnemers, zoals u dat ook van ons mag verwachten. Computer!Totaal is redactioneel altijd volstrekt onafhankelijk geweest, en zal dat ook altijd blijven. Het is de kracht van ons bestaan.

    Over de tienen wil ik wel nog graag een uitleg geven: voorheen hanteerde Computer!Totaal een beoordelingssysteem van 5 bolletjes. In de restyling zijn we overgestapt naar cijfers van 1 naar 10. Een harder en duidelijker beoordelingssysteem. Maar de helpdesktest werd nog geschreven in het stramien van de oude opmaak. De omzet van bolletjes naar cijfers is daarbij in een laat stadium onder de tijdsdruk van de restyling enigszins met de natte vinger gedaan: 4 bolletjes = 8, 5 bolletjes = 10 etc. Achteraf kunnen we constateren dat dat een vertekend beeld geeft. 5 bolletjes komt anders over dan de perfectie die een 10 suggereert. Waar de bolletjes zeker in dit verhaal vooral de onderlinge verhoudingen weergaven, komen de cijfers over als een absoluut oordeel, wat in dit specifieke geval niet helemaal terecht is.

    Het oude bolletjessysteem had in dit verhaal niet rechtsstreeks naar het cijfersysteem vertaald mogen worden. Bij deze onze excuses. Blijft wel staan dat de onderlinge verhoudingen en daarmee de resultaten van de test overeind blijven: de helpdesk van HCCnet wist ons het beste te helpen van alle geteste helpdesks. U mag erop vertrouwen dat wij geen moment geaarzeld zouden hebben het u te melden als die helpdesk onder de maat gepresteerd zou hebben.

    Met vriendelijke groet,

    Volkert Deen
    Eindredactie Computer!Totaal
  • Dit lijkt me een duidelijke verklaring. Misschien is het wel verstandig om in het eerstvolgende nummer van C!T eens precies uit de doeken te doen wat de link is tussen HCC, HCCnet en Computer!Totaal. Immers, ik denk dat er velen zijn die dit onderscheid niet zo helder zien (ondergetekende inclusief).

    Ook wat betreft de becijfering is mogelijk een correctie in het volgende nummer op zijn plaats.
  • Als trouw lezer van computertotaal schoot het stukje over de helpdesk test ook mij totaal in het verkeerde keelgat!

    Mijn eigen ervaringen het deze helpdesk zijn nl zeer negatief:

    - ik had bijv een probleem met mijn ADSL-USB modem. Na checken van instellingen en opnieuw installeren van dit modem, werkte mijn verbinding nog steeds niet. Het advies was toen Windows(98) opnieuw te installeren. Daarmee werd mijn PC nog verder omzeep geholpen. ( de rest van dit verhaal zal ik jullie besparen).
    - Tijdens mijn vakantie kreeg ik van de helpdesk een mailtje met de melding dat ik nogal veel verkeer genereerde. Op mijn terugmelding dat ik toen met vakantie was ( én PC uit) en dat het gemelde probleem elders moest liggen, heb ik niets meer gehoord.
    - Ik heb gemeld dat ik een niet aan mij gericht e-mailtje heb ontvangen: geen reactie van deze helpdesk
    - opnieuw maakt deze helpdesk het wel heel bont met de aankondiging van betaalde eerste hulp op support vragen. Zelfs mijn vraag waarom nu betaald moet worden wordt niet beantwoord.

    kortom mijn eindoordeel in mijn eigen test komt uit op een score van: 1

    Omdat het blad losstaat van de helpdesk, na zij zelf zeggen, verzoek ik het blad dan ook, een nieuw tevredenheids onderzoek te doen voor de diverse helpdesken. met inbreng "uit de praktijk" en door vele gebruikers. Als lezers van het blad zijn we alleen geïnteresseerd in een onderzoek waarin een goed beeld gegeven wordt over de kwaliteit van deze helpdesken.
  • Misschien dat dit ook nog iets toevoegt, vooral aan de wat jongere leden van dit forum:
    Computer!Totaal is momenteel bezig met zijn 13e jaargang, en bestaat dus sinds 1992. Het is een rechtstreekse opvolger van de daarvóór verschijnende HCC-Nieuwsbrief, die volledig in eigen beheer door HCC werd verzorgd en uitsluitend aan haar leden werd verstuurd.
    Door de stormachte groei van het computerbezit rond die tijd en daardoor ook van het ledental van de HCC ontstond de wens en de mogelijkheid om in plaats van het vrij eenvoudige blaadje een echt wat meer ogend tijdschrift uit te geven. Alleen niet meer in (volledig) eigen beheer, maar via de uitgever IDG. De oorspronkelijke Nieuwsbrief werd als apart katern opgenomen. Sindsdien ontwikkelde het zich formeel zoals reeds vermeld als geheel losstaand van het HCC. Je kan het sindsdien nl. ook los in de kiosken kopen en ook niet abonnees kunnen ingezonden stukjes plaatsen. Maar de band is er zeker (zie colofon van het blad, waar letterlijk staat: "Computert!Totaal is het officiële orgaan van HCC en wordt uitgegeven door IDG).
    Ik vermoed wel, dat C!T het voor het grootste deel moet hebben van de vaste abonnees, zijnde de HCC-leden, en dat de aantallen uit losse verkoop daar behoorlijk onder liggen. Kan me dus de gedachte van sommigen wel indenken van: "Wiens brood men eet ………….".

    Edit:
    Mocht ik me wat betreft die aantallen vergissen, dan zou een eventuele ontkoppeling van HCC en C!T toch wel een stevige aderlating zijn voor IDG.
  • [quote:de0c175cf2="Volkert Deen"]Blijft wel staan dat de onderlinge verhoudingen en daarmee de resultaten van de test overeind blijven: de helpdesk van HCCnet wist ons het beste te helpen van alle geteste helpdesks.[/quote:de0c175cf2]

    Beste meneer Deen,

    Hartelijk dank voor uw uitleg/bijdrage. Als moderator van Nederlands grootste Mac forum (MacOSX.nl) heb ik ditzelfde verhaal ook aldaar geplaatst. Mag ik uw reaktie in dit forum (met bron- en naamvermelding in quote) overnemen in het betreffende topic op MacOSX.nl? Ik denk dat de leden op MacOSX.nl uw reaktie ook graag zouden lezen.
  • Ik denk dat dat mag want daar krijgen ze nu niet een bepaald positieve indruk zo, maar wacht even tot hij een reply geeft op je vraag :P
  • [quote:8f62e611d0="iRuben"]

    Beste meneer Deen,

    Hartelijk dank voor uw uitleg/bijdrage. Als moderator van Nederlands grootste Mac forum (MacOSX.nl) heb ik ditzelfde verhaal ook aldaar geplaatst. Mag ik uw reaktie in dit forum (met bron- en naamvermelding in quote) overnemen in het betreffende topic op MacOSX.nl? Ik denk dat de leden op MacOSX.nl uw reaktie ook graag zouden lezen.[/quote:8f62e611d0]


    Tuurlijk mag dat, wél even een link naar deze thread pls :)

    t.
  • Is btw meteen weer reclame voor dit "geweldige" (ahum) forum :P
  • iRuben: Als u zo vriendelijk zou willen zijn een link naar dit forum te plaatsen, heb ik er geen probleem mee als u quote uit mijn posting.

    Naar aanleiding van enkele van de bovenstaande berichten:

    Al bij de 'stichting' van Computer!Totaal is nadrukkelijk besloten dat een goed computerblad alleen te maken valt als het betrouwbaar en nadrukkelijk onafhankelijk is. Dat wil zeggen dat de redactie strikt zelfstandig moet kunnen opereren voor zover het de inhoud van het blad betreft. Noch adverteerders, noch HCC, noch welke andere partij dan ook, kan sturing geven aan onze testresultaten. Dat is, naar onze bescheiden mening, de enige manier om een goed blad te (blijven) maken. Let wel: dat is niet altijd makkelijk. Natuurlijk proberen adverteerders en andere belanghebbenden ons in richtingen te sturen die niets met objectiviteit te maken hebben. Maar ons standpunt is, en daarin worden we gelukkig van oudsher gesteund door onze uitgever IDG, dat onze onafhankelijkheid voor alles gaat. We geloven absoluut dat dat op de lange termijn de goede bladen van de mindere onderscheid. Daarmee wil ik geen suggesties wekken in de richting van onze gerespecteerde collega's, maar we zijn wel al tien jaar lang veruit het grootste computerblad van de Benelux. Dat is niet voor niets. Dat hadden we niet kunnen bereiken zonder zorgvuldig en integer te werk te gaan.

    Dat we zo af en toe de schijn tegen hebben is vervelend, maar helaas onvermijdelijk. We hebben geleerd ermee te leven dat van tijd tot tijd rare verhalen voorbijkomen. Als we Windows XP op de cover zetten, is die cover 'gekocht door Microsoft' - terwijl meer dan 90% van onze lezers Windows gebruikt en Windows XP dus een onvermijdelijk en belangrijk onderwerp is. Als een product hoog scoort, komt dat 'doordat ze bij ons adverteren' - terwijl vrijwel alle hard- en softwarefabrikanten vroeger of later bij ons adverteren, ook die bedrijven wiens producten we afbranden, en IDG daar een strikt onafhankelijk opererende advertentie-afdeling voor heeft opgezet.

    Als we ons tegen al dit soort insinuaties zouden willen indekken, zouden we geen (goed) blad meer kunnen maken. Daarom vertrouwen we erop dat lezers die ons blad kennen, weten dat we producten beoordelen op wat ze doen, niet op wat men zegt dat ze doen, of wat men wil dat we denken dat ze doen.

    Tegelijkertijd is die onafhankelijkheid voor ons wellicht vanzelfsprekender dan voor onze lezers - wij zitten er immers middenin. Misschien dat het in sommige gevallen nodig is onze onafhankelijkheid ook in het blad te benadrukken. Op zich houden wij er niet zo van ons op de borst te kloppen (dat zou niet nodig moeten zijn), maar misschien kan dit een functie hebben. We zullen dit zeker meenemen in onze overlegrondes.

    Dat alles laat onverlet dat we blij zijn dat u uw twijfel op deze wijze bij ons uit. We hebben liever de gelegenheid misverstanden recht te zetten, dan dat u met een gevoel van onbehagen blijft rondlopen. Ik hoop bij deze dergelijke twijfel te hebben kunnen wegnemen, en wil u vooral vragen te blijven reageren als behoefte hebt aan meer duidelijkheid.
  • Zonder de uitleg van Volkert Deen zou ik deze 'kwestie' ook vrij verdacht vinden, net als iedereen lijkt me (ik heb het betreffende nummer van C!T nog niet gelezen).
    Er zijn inderdaad al eerder discussies geweest over de onafhankelijkheid en objectiviteit van respectievelijk C!T en auteurs. Gelukkig is de twijfel bij mij weggenomen, ik hoop dan ook dat iRuben naar dit topic zal linken zodat mensen op andere fora dit ook lezen.
  • En iRuben, wil je dan meteen meneer unSOUND vragen of hij op dat "andere forum waar hij toevallig aan het discussieren was over het nut van tests door vakbladen" en waar hij "jouw post ook neergeknald (heeft), want het is inderdaad een schande, en hoe meer mensen dit doorhebben hoe beter…", wil je die unSOUND even vragen het daar ook te rectificeren c.q. te verwijzen naar de verklaringen van Volkert Deen alhier.

    Dit soort snel geuite aanklachten zwerven te snel en te lang rond op het internet zelfs als zoals nu, de aanklacht al weerlegd is en verduidelijkt, terwijl de schade voor een tijdschrift of persoon erdoor enorm kan zijn.

    groetjes Edmond
  • Ik ben heel erg benieuwd hoe deze test opgezet is.
    Nog veel benieuwder ben ik naar degenen die deze test afgenomen hebben.
    Hoeveel "vragenstellers" waren er bij betrokken, en hoe is de selectie tot stand gekomen van deze groep?
    De betrouwbaarheid van een test valt of staat hier namelijk mee.
    Misschien kan men daar wat meer over vertellen?

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.