Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Communicatie & hosting

UPC/Chello: van COM21 modem naar Thomson TCM390

None
24 antwoorden
  • UPC did it again!

    Prima werkend geheel: (ether)netwerk achter een Draytek Vigor 2200E router en een COM21 modem.
    Moest zonodig vervangen worden. Een Thomson TCM390 wordt op de deurmat achtergelaten, nadat(!) de COM21 was ingenomen.
    En nu hebben we DUS geen internet meer, behalve via een oude inbelverbinding.
    Van UPC valt als bekend weinig te verwachten: natuurlijk weer een uur aan de lijn hangen (tegen betaling uiteraard) en vervolgens gaan ze natuurlijk zeggen dat een router niet mag en dat er dus geen ondersteuning wordt gegeven.

    Alle vier de lampjes van het modem branden keurig constant, maar verder gebeurt er niets.
    Hoogstwaarschijnlijk ligt het probleem in de instellingen van de router. Ik heb al veel geprobeerd, maar niets hielp. (Het MAC-adres van de oorspronkelijke PCI netwerk kaart was al gekloond.)
    "Obtain an IP address automatically" werkt niet, ook niet als ik bij "Router Name" het SID nummer van het nieuwe modem invul. (Waar is dat SID nummer eigenlijk voor?)
    De oude instellingen van "Specify an IP address" (IP Address; Subnet Mask en Gateway IP Address) zijn natuurlijk niet meer van toepassing.
    Verder geen flauw idee hoe ik de boel dan wél werkend kan krijgen.

    Kan iemand helpen?
    Alvast heel erg bedankt,
    -Kees
  • Lees de [u:a5c29cdea6]handleiding[/u:a5c29cdea6] die Chello erbij leverde eens: je moet op een gegeven moment naar een internetadres van chello gaan, je daar aanmelden, en dan het modem uit- en weer aanzetten.

    Werkte bij mij meteen de eerste keer, en ik had niet eens het mac-adres gekloond in de router.
  • Chello heeft helemaal geen handleiding meegeleverd!
    Alleen de handleiding van dat Thomsonding: in het engels, spaans, frans en italiaans. Handig. Wel staat op de CD een Nederlandse pdf, maar daar komen we ook niet verder mee.
  • Sorry, maar Chello heeft bij die omruilactie wel terdege naast dat boekje en CD een handleiding verstrekt. Een A4-tje, aan één kant in het Nederlands, aan de andere kant in het Engels. Meer is ook niet nodig, want een kind kan de was doen. Daarnaast een formuliertje met de nieuwe gegevens (SID e.d.). Het mac-adres van de nieuwe modem staat op een string plaketiketten die je erbij hebt gekregen.

    Bij de eerste keer werkt het internet niet, maar moet je je zoals op die brief van Chello staat vermeld aanmelden op http://provisioning.upc.nl (als je daar niet al automatisch naar toe wordt geleid). Dat is de enige verbinding die op dat moment werkt.
  • Nou, dat modem is gisteren afgeleverd en er zat alleen de handleiding van het modem zelf bij + een brief met gegevens, waaronder een SID nummer.
    Overigens meldde Chello dat zo'n handleiding ook niet nodig is omdat je tóch direct terecht komt in een Chello scherm voor de verdere aanmelding. (Dit was in tweede instantie trouwens ook inderdaad het geval, met onderstaand resultaat als gevolg.)

    Intussen ben ik echter toch wel wat verder.
    Heb met de helpdesk van Chello contact gehad en intussen is er een internetverbinding, weliswaar met één PC, rechtstreeks aangesloten op het modem. Daarvoor hebben ze vanuit Chello wat zitten vogelen met het modem.
    Daarbij zijn tevens de volgende gegevens verstrekt:
    - Naam en klantnummer etc.
    - het MAC-nummer van het kabelmodem
    - het PC MAC-adres.

    Via de router (Draytek Vigor 2200E dus) krijg ik de boel echter nog niet aan het werk.
    Ik heb wel aangegeven dat automatisch een IP adres moet worden opgevraagd en bij MAC adres opgeven beide bovengenoemde MAC/nummers geprobeerd (van het kabelmodem en het PC MAC adres). Ook heb ik zowel het modem als de router een paar keer aan- en uitgezet, maar alles nog zonder resultaat.

    -Kees
  • BINGO!

    Het is me intussen gelukt ook weer via het het netwerk en de router te kunnen werken.
    OP een helder ogenblik ben ik naar de site van van Draytek gegaan en op de volgende pagina staat het allemaal keurig beschreven:

    http://www.draytek.nl
    outer/extra/chello_statisch.html

    Dit is een gedetailleerde handleiding met schermvoorbeelden voor het instellen van de Draytek Vigor series routers, o.a. dus voor mijn 2200E.
    En het werkt dus!

    Nog bedankt voor alle adviezen!

    -Kees
  • [quote:82f14e6525]Nou, dat modem is gisteren afgeleverd en er zat alleen de handleiding van het modem zelf bij + een brief met gegevens, waaronder een SID nummer. [/quote:82f14e6525]Precies, en in die brief (twee blaadjes) stonden drie regeltjes korte instructie. Dat was de "handleiding".
  • Sorry hoor, ik heb maar één blaadje gezien en daar stond beslist geen enkele instructie op!
    Ik heb het voor de zekerheid nog eens nagekeken - niets te vinden!
  • In dat geval hebben ze later blijkbaar hun beleid enigszins gewijzigd. Die omwisseling bij mij was al midden juli.
  • Toch vreemd dat ze hem op de deurmat legden. Bij mij hebben ze hem netjes aangesloten.
  • Nou, het klinkt misschien wat zuur, maar als UPC iets "netjes" doet zou dat voor mij iets geheel nieuws zijn. Dat modem werd door een gewone pakketkoerier afgeleverd en die zie ik nog niet zo gauw dat modem installeren.
    Maar misschien ging het bij jou om een nieuwe aansluiting. Hier betrof het de vervanging van een oud modem (COM21).
    Overigens ben ik daar nog steeds behoorlijk kwaad over. UPC wil een modem vervangen, ìk niet! Uiteindelijk ben ik in totaal ruim 7 (zeven!!) uren in de weer geweest om de boel weer werkend te krijgen, maar niemand heeft mij een adres gegeven waar ik een rekening heen kan sturen.
    Om de actie te verkopen zouden de up- en downloadsnelheden worden opgevoerd. Daar hebben wij vooralsnog niets van gemerkt - is voor ons ook niet echt nodig, trouwens.
  • Het ging iid om een overstap van classic naar plus. Dus van het oude systeem naar euro docsis. Het modem had toch vervangen geworden als ik gewoon had blijven zitten. Toch duurde de overstap naar euro docsis bij chello zelf nog enige weken.
  • Bij mij hebben ze 2 weken geleden ook de com21 door de Thompson vervangen.
    Gevolg, ruim 2 jaar heb ik echt nooit een probleem gehad. Misschien 1 x pm een uurtje uit de lucht.
    Nu lig ik er per week wel 8 x uit en soms per dag 3 a 4 keer.
    Het is direct opgelost door het modem 20 seconden van de stroom te halen en dan heb ik weer verbinding.
    Hebben meerdere mensen dat probleem?
  • Ja, precies datzelfde probleem hebben wij ook!!!
    Ik heb besloten het nog een paar dagen aan te zien en dan met chello te bellen. Is het probleem dan niet binnen korte tijd (max. een paar dagen) opgelost dan gaat chello eruit en nemen we ADSL.
    Het wordt echt te gek met die club!! Ik heb er (zie vorig bericht) vorige week nu ook al zeven uur(!!) in moeten steken om dat nieuwe modem aan de praat te krijgen - na alle ellende die we in het verleden al met UPC hebben beleefd - en ik vind het onderhand meer en méér dan welletjes.

    Groeten
    -Kees
  • Gisteren gebeld naar UPC/Chello over het probleem telkens het nieuwe Thompson modem te moeten resetten na de vervanging van het oude COM21 modem.
    Vriendelijk te woord gestaan. Gezegd dat kennelijk meer mensen het probleem hebben en dat wij achter het modem een router hebben staan. Dat laatste was geen probleem, maar er moest een monteur langskomen. Dat is direct vandaag al gebeurd.
    Had natuurlijk geen zin. Monteur was niet bekend met het feit dat dit type storing vaker voorkomt en kon niets doen aangezien alles op dat moment natuurlijk perfect werkte. Volgens hem ligt de oorzaak extern in het netwerk of in de communicatie tussen de router en het modem. Etc.
    De (Draytek Vigor 2200E) router heeft echter altijd probleemloos gewerkt met het COM21 modem (zij het met een statisch IP-adres - nu fungeert het modem als DHCP server). Het nieuwe Thompson modem werkt echter op een heel ander communicatieplatform als het oude COM21 modem en ik denk dus dat dáár het probleem ligt.
    Kortom, we zien het nog een paar dagen aan en als het probleem blijft bestaan gaan we over op ADSL.

    Groeten,
    -Kees
  • Toch nog even een vraag. Om welk acount soort gaat het nu. Als je alles lichter hebt dan chello plus, hoeven ze alleen de werkende pc correct te laten werken. Je hebt tenslotte recht op maar 1 aansluiting. Alles wat je doet is verder jouw zorg. Ik betaal voor meedre acounts.(mag er 3 aansluiten) Dus alsa je hoofd aansluiting werkt, uithuilen en opnieuw instellen. Ik begin er van te balen van mensen die niet het volle pond willen betalen, maar wel alles willen.
  • Ik geef Rick Gimpel wel een beetje gelijk. Inderdaad, welk recht heeft men eigenlijk om te klagen over iets wat ze officieel niet ondersteunen, hooguit inmiddels toestaan (t.w. internetdelen d.m.v. een router)? Ik heb die omwisseling ook gehad (midden juli). Een bode leverde dat ding af bij de deur, en twee à drie minuten later liep alles weer als een trein (inderdaad zonder router). Sindsdien nooit reden tot klagen gehad. Hij is ook merkbaar sneller geworden, al had ik in tegenstelling tot het begin omstreeks 4 jaar geleden, de laatste tijd daar toch al niet over te klagen. Moet nog zien of ADSL sneller is.
  • Hoezo beetje gelijk. Ik betaal bijna 80 pleuro p/m. Sorry dat ik het moet zeggen, maar de meeste mensen willen voor weinig alles..Je moet nu eenmaal wanneer je iets aangaat kijken wat de deal is. Over het algemeen ben ik tevreden met het door UPC geleverde produkt. Ook als er problemen zijn word het snel opgelost. En die zaken als, op de deurmat afleverleveren etc. tolereel ik niet. Waar het volgens mij om gaat is, hoe mondig ben jij. Laat de draad steller hier maar eens op reageren, en je zult zien dat er op een goedkoper acount diverse pc's zijn aangesloten.
  • Rick Gimpel heeft helemaal gelijk. Een deal is een deal en bij Chello is dat één aansluiting. Dat ik daarop via een router meerdere systemen op wil aansluiten is mijn zaak - én mijn probleem.
    Het enige wat ik dan ook van UPC verwacht is dat die ene aansluiting (dus één PC rechtstreeks op het modem zonder router) goed werkt.
    En dat is dus niet het geval!
    Daarbij komt de onbeschrijfelijke ellende die wij in het verleden met deze club hebben gehad - en velen met ons, overigens. Ook dat draagt absoluut bij aan de lage tolerantiegrens die wij inmiddels hebben t.a.v. UPC. Gebleken is maar al te vaak dat voor UPC een deal GEEN deal is… Trouwens, in allerlei test- en persberichten komt UPC nog steeds naar voren als probleemorganisatie. We zijn dus niet de enige!
    Overigens maak ik er t.o.v bijv. de helpdesk van UPC absoluut geen geheim van dat wij via een router meerdere systemen hebben aangesloten. Ik heb dat ook weer duidelijk aangegeven toen men een monteur wilde sturen. Maar dat was verder geen probleem.
    Sowieso was het trouwens onzin een monteur te sturen. Ik wist dat vantevoren al, de monteur bevestigde dat ook volmondig, maar bij de helpdesk zijn ze misschien inmiddels wat vriendelijker en sneller, maar deskundig en effectief zijn hele andere begrippen.

    Los van het bovenstaande vind ik de policy van UPC/Chello dat slechts één systeem aangesloten mag worden op zijn zachtst gezegd idioot.
    Met een zwaarder abonnement zijn er dan nóg maar drie toegestaan.
    Wij vormen een normaal gezin dat normaal van internet gebruikt maakt. Wij downloaden geen films en slechts incidenteel andere grote bestanden en dat zijn dan nóg alleen maar (updates van) programma's. Wij gaan echter niet beneden in de woonkamer in de rij staan totdat het ene systeem waar het goddelijke Chello op draait weer vrij is. Daarom hebben wij meerdere systemen in huis. Dochterlief om naar hartelust te MSNnen op haar eigen kamer en wij op onze respectievelijke werkkamers. Bovendien heb ik boven een computergestuurde modelbaan. Die computers (2) kunnen dus alleen maar dáár staan en moeten ook van tijd tot tijd ge-update kunnen worden. Dan staat er nog ergens een fileserver en dat is tegenwoordig ook niets ongewoons meer. En tenslotte help ik regelmatig buren en vrienden met hun systeem en dan is het wel zo handig als ik dat ook even op internet kan aansluiten voor updates van drivers etc.
    Volgens mij staat onze situatie model voor heel veel, zo niet de meeste, andere gezinnen in dit land.
    De enige redenen dat wij nog bij Chello zitten zijn dan ook:
    1. Overstappen op ADSL kost een berg tijd en ongetwijfeld ook weer ellende.
    2. UPC/Chello voert duidelijk een beleid dat men routers op de aansluiting (wij schijnen Chello Classic te hebben) gedoogt. Daarmee geven ze dus impliciet aan dat mijn bovenstaande argumenten erkend en geaccepteerd worden. Daarmee valt te leven.

    Maar inderdaad, deal = deal. En als wij binnenkort tóch een keer gaan overstappen naar ADSL komt dat er in feite dan ook op neer dat we een (voor ons) betere deal willen - met hopelijk een betere club.

    Groeten,
    -Kees
  • Rick Gimpel, dat "een beetje gelijk" was duidelijk als understatement bedoeld. Je hebt voor mij het grootste gelijk van de wereld.
    Overigens, ook met classic kun je uitstekend uit de voeten, zie onderstaand commentaar.

    Kees Schelling: In het verleden werden we inderdaad niet vrolijk van UPC/Chello. Maar de laatste twee jaar hebben wij nog nooit enig probleem gehad. De eerlijkheid biedt me te zeggen dat ze naar wat we zelf zien, en bij anderen om ons heen, behoorlijk aan kwaliteitsverbetering hebben gedaan. Moesten ze ook wel, want ze hadden op een bepaald moment een bijzonder slechte naam, er drijgde zelfs een faillissement. Nee, ik heb geen aandelen in UPC, het is gewoon wat we constateren.

    Dat een router wel eens problemen kan geven heeft mij destijds direct doen besluiten om het netwerk cq. internetdelen te realiseren met een switch gecombineerd met in de host een extra netwerkkaart en een softwarematige router. We hebben zo drie PC's staan in ons huis, soms een vierde erbij van en gast, die zonder enig probleem er bij geprikt wordt in de switch. Geen centje pijn. Enig nadeel is, dat de host altijd aan moet staan als op één van de andere moet worden ge-internet, maar voor ons is dat geen probleem. Op momenten dat dit speelt staat die meestal toch wel aan, en anders wordt hij voor die gelegenheid gewoon even ingeschakeld.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.