Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Communicatie & hosting

Verhuizing als provider dwars ligt?

Wisja
4 antwoorden
  • Een kennis van me werkt voor een bedrijfje, dat pas een website heeft laten bouwen. Hij heeft al diverse keren een aanvaring gehad met de maker van de site, en wil weg bij deze.

    Echter, de domeinnaam van het bedrijf is geregistreerd op naam van de bouwer van de site (staat als registrant te boek bij SIDN). Verder heeft hij geen wachtwoorden om via ftp op de site in te loggen, maar heeft hij na betaling van de site alleen een wachtwoord en gebruikersnaam ontvangen om via een CMS de site bij te kunnen werken.

    Hij is nu bang dat, gezien de eerdere problemen met de maker van de site (tevens dus het hostingbedrijf), als hij overstapt naar een andere host hij zowel de site als de domeinnaam kwijt is.

    Iemand een idee?
  • De bouwer heeft in opdracht van de opdrachtgever de site gebouwd, opdrachtgever is echter wettelijk wel de eigenaar van de site, bouwer is dus verplicht deze over te dragen. De domeinnaam is eigendom van de registrant, tenzij dit een bedrijfsnaam is die een ander toebehoort, je kan dan via een civiele procedure deze opeisen.
  • Wat staat er in het contract?

    Bang zijn lost niks op, laat hem eerst eens vriendelijk informeren bij de maker van de site.
  • [quote:8d50e9a5a7="Venzent"] je kan dan via een civiele procedure deze opeisen.[/quote:8d50e9a5a7]

    [b:8d50e9a5a7]Proces[/b:8d50e9a5a7]
    Een degelijke juridische analyse is een goede basis om het probleem in kaart te brengen. Maar een juridische procedure kost erg veel tijd en geld, geeft extra wrijving en stress en geeft het risico van gezondheidsklachten en sabotage.

    [b:8d50e9a5a7]Vriendelijk overleg[/b:8d50e9a5a7]
    Misschien kan er worden begonnen met rustig en vriendelijk overleg over de aanvaringen? Zonder hierbij te praten over de vraag wie er schuld heeft. Maar meer vanuit een poging om elkaar te begrijpen, creatieve oplossingen te zoeken en compromissen te sluiten. En misschien kan er dan in onderling overleg vreedzaam worden besloten dat het voor beide partijen beter is om de samenwerking te verbreken? Zulk overleg lukt soms veel beter per email dan in real life. Zelfkennis en verdraagzaamheid zijn een vereiste.

    [b:8d50e9a5a7]Oma bellen[/b:8d50e9a5a7]
    En als dat niet lukt is misschien bemiddeling een oplossing? Tegenwoordig zijn er juristen en psychologen die gespecialiseerd zijn in deze 'mediation' en in conflicthantering. Dat werkt vaak veel beter dan procederen. En er kan natuurlijk ook een informele derde partij worden gezocht als onafhankelijke bemiddelaar. Liefst iemand met wijsheid, overwicht en verzachtende, verzoenende humor. Sommige oma's zijn daar héél goed in. ;-)

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.