Vraag & Antwoord

Communicatie & hosting

lage down- en uploadsnelheid

5 antwoorden
  • Het volgende probleem doet zich voor : Bij mijn vader blijkt de down-en uploadsnelheid van zijn internetverbinding plotseling zeer laag te zijn. Wanneer normaal 100% is, is de snelheid nu ongeveer 1% dus een verlies van 99% en derhalve tergend langzaam en onwerkbaar. Ik ben al de hele dag bezig om de oorzaak te achterhalen, maar weet deze nog steeds niet (zeker). Het gaat om de volgende samenstelling van componenten : ADSL-verbinding via XS4ALL. Modem : BBNED (met de gebruikelijke aansluitingen; ca. 5 jaar oud; geleverd destijds door XS4ALL bij het abonnment ; er staat geen type op vermeld). Router : Linksys Wireless G 2,4 Ghz Broadband 54 Mbps (ook ca. 5 jaar oud). 10/100 Mbit ethernet-aansluiting via ASUS moederbord (dus geen aparte PCI-netwerkkaart). Twee cat5 utp-kabels. Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met XS4ALL. De medewerker deelde mij mee dat aan “hun kant” alles klopt! Daar zit de oorzaak dus niet. Ik heb de twee cat5 utp-kabels vervangen door andere kabels. Lage snelheid blijft. Daar zit de oorzaak dus ook niet. Ik heb de router en het modem van de netvoeding gehaald en weer aangesloten. Probleem blijft. Dus dat bood ook geen soelaas. Ik heb de router tijdelijk verwijderd en het modem rechtstreeks op de pc aangesloten. Dan doet zich iets vreemds voor, namelijk dat er dan geen netwerkverbinding meer is! Alle lampjes op het modem branden behalve het “ethernet”-lampje, dat niet brandt, wanneer ik de router er weer tussenzet. Dan is ook de (tergend trage) netwerkverbinding er weer. Graag zou ik vernemen : 1)Of mijn conclusie klopt, namelijk dat vermoedelijk het modem kapot is en /of niet naar behoren werkt waardoor de trage netwerkverbinding zou kunnen ontstaan? Wat ik dan niet begrijp, is dat er WEL een netwerkverbinding is (weliswaar zeer traag), wanneer ik de router er weer tussenzet (???) 2)Of mogelijk de oorzaak ook in de router zou kunnen zitten. 3)Of mogelijk de oorzaak in de 10/100 Mbit ethernet aansluiting op het moederbord zou kunnen zitten en of het zin heeft met een pci-netwerkkaart dat te testen. Of is dit te ver gezocht en komt dat niet of nauwelijks voor. 4)Wanneer het modem inderdaad kapot is, is het dan het beste om direct een nieuw gecombineerde modem/wireless-router te kopen en zo ja, heeft iemand een advies welke ik dan het beste kan kopen (goede prijs/kwaliteit verhouding)? Wanneer ik enkel een nieuw modem moet kopen, welke kan ik dan het beste nemen? Wanneer iemand (afgezien van bovenvermelde punten) de mogelijke oorzaak en vooral de oplossing van dit probleem weet uit soortgelijke ervaringen, dan zou ik het graag vernemen, want mijn vader kan nu niet normaal online zijn zaken doen. En daar baalt ie behoorlijk van .... en ik inmiddels ook wel een beetje, want ik mag het oplossen ... Alvast bedankt!
  • Kun je nog een oud herstelpunt terugzetten? Wie weet... :roll: Al geprobeerd router en modem te resetten (en alles opnieuw te installeren?)
  • Heb je de pc ook al even uit gehad? Ben zelf ook wel eens een tijd aan het prutsen geweest, om er vervoglens achter te komen, dat een simpele reboot de problemen oplosten.
  • [quote:e903a7efd5="jan13011965"]ADSL-verbinding via XS4ALL. Modem : BBNED (met de gebruikelijke aansluitingen; ca. 5 jaar oud; geleverd destijds door XS4ALL bij het abonnment ; er staat geen type op vermeld). [/quote:e903a7efd5] Ik denk dat je er toch achter zult moten komen, om welk type modem/router het gaat. Is bijvoorbeeld de LED status anders? Check onder andere http://www.xs4all.nl/klant/helpdesk/ > Problemen oplossen. Verder hebben ze op GoT deze [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1334128///XS4ALL]XS4ALL Only - Ervaringen en discussies.[/url] [quote:e903a7efd5="jan13011965"]Of mogelijk de oorzaak in de 10/100 Mbit ethernet aansluiting op het moederbord zou kunnen zitten[/quote:e903a7efd5] Daar zou inderdaad ook iets mis mee kunnen zijn. Hoe is dan de internetverbinding van de andere PC's?
  • Het gaat dus over de pc/internetverbinding van m'n vader en niet van mijzelf. Hij heeft slechts 1 pc dus ik kan niet checken hoe de verbinding op andere pc's zou zijn. Ik heb de pc gisteren ontelbare malen gereboot, omdat ik uit ervaring ook weet dat dat soms de oplossing kan zijn. Maar dat heeft dus niets opgelost. Ik heb echt geen idee om wat voor type modem (het is dus GEEN combi modem/router!) het gaat. Er staat slechts BBned op en that's it. Erg handig... Mijn gevoel zegt me toch dat dat modem niet goed functioneert. Vooral omdat het ethernet-ledje niet brandt(!) wanneer ik de modem RECHTSTREEKS aansluit (dus zonder de router) Ik krijg dus totaal geen internetverbinding op die wijze. Gelet op hetgeen ik in mijn vorige thread schreef, hebben jullie dan ook niet het idee dat ik het daar moet zoeken. Ik snap ook wel dat het heel moeilijk is om de oorzaak te bepalen van 'jullie kant' , maar aangezien ik dit nog niet eerder heb meegemaakt, tast ook ik behoorlijk in het duister.

Beantwoord deze vraag

Weet jij het antwoord op deze vraag? Registreer of meld je aan met je account

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.