Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Communicatie & hosting

geen "eigen" SMTP op vreemd netwerk ???

Anoniem
J. de Boer
13 antwoorden
  • Ik maak voor mijn email gebruik van een Email hosting pakket met m'n eigen domeinnaam.

    Voor de mail instellingen maak ik gebruik van m'n "eigen" SMTP server.
    Thuis kan ik prima mailen en ontvangen.
    Als ik met mn laptop op een "vreemd" netwerk zit, bij een vriend of op de camping, kan ik geen mail versturen.
    De wachttijd voor het verbinden met de SMTP server verloopt.

    De server is niet afhankelijk van de provider.
    Thuis heb ik Ziggo.
    Op een KPN dsl wil het niet, en bij een wannadoo verbinding ook niet.

    Gegevens:
    email@voorbeeld.nl
    pop server: mail.voorbeeld.nl
    smtp server: mail.voorbeeld.nl

    voorbeeld is in dit geval dus mijn geregistreerde domeinnaam.

    wie weet raad?
  • Kies eens voor smtp met authentificatie en vul dan het wachtwoord van je mail account daar in, dan wil het meestal wel werken.
    Een aantal providers relayeert nl smtp niet als die niet hun eigen klanten betreft…
  • Wat ik ook probeer met of zonder authentificatie etc etc.
    Ik krijg op geen enkele manier verbinding.

    Welke instellingen moet ik gebruiken?
    STARTTLS of SSL/TLS, met of zonder beveilgd wachtwoord etc etc

    Ik gebruik thunderbird 3.1.2.

    vreemde is dat ik voorheen een ADSL van HCCNET had, en daar werkte mijn eigen instellingen prima.
    Zo ook op mijn huidige ZIGGO kabel verbinding.
  • [quote:867fb12464="Aernout"]Wat ik ook probeer met of zonder authentificatie etc etc.
    Ik krijg op geen enkele manier verbinding.

    Welke instellingen moet ik gebruiken?
    STARTTLS of SSL/TLS, met of zonder beveilgd wachtwoord etc etc
    [/quote:867fb12464]Die instelling anders opvragen bij de helpdesk van je hosting provider, lijkt me nogal logisch…
  • Dat is waar.

    Maar het blijft vreemd dat het thuis wel werkt en bij een ander niet.
    Dit omdat de mail account instellingen niet afhankelijk zijn van de ISP.
  • De ene provider is nu eenmaal soepeler met zijn relayeren dan de andere. Dus dat betekent dat bij een strikte handhaving je de exacte instellingen (authentificatie e.d. ) moet hebben van jouw hosting….
    Pas als dat niet werkt heb je een echt probleem…
  • Ziggo blokkeert poort 25 voor inbound verkeer. Met andere woorden: je kan niet van buitenaf een connectie naar je eigen server maken op poort 25. Als je via je eigen SMTP server wil mailen, van buiten je netwerk, zul je je SMTP server op een andere poort moeten zetten, die je wel kan gebruiken.
  • Juist en die gegevens krijg je van je hosting provider….
    Zoals bij mij…:
    [quote:6b03e0fa06]Uitgaande mailserver:
    smtp.adslmail.nl
    poort: 25 of 587
    beveiligd: ja (SSL/TLS), gebruikersnaam en wachtwoord hetzelfde als bij de inkomende mailserver.[/quote:6b03e0fa06]
    Dan zie je dus ook meteen een advies voor een andere poort als poort 25 geblokt wordt….
  • Wat je kan doen is een "lokale" (eigen) smtp server draaien op je laptop:
    http://www.softstack.com/freesmtp.html
  • Maar dan niet op poort 25 ….. Je loopt wel een risico dat ze die ook blokkeren als ze merken dat er misbruik van gemaakt wordt….
  • [quote:3a0a48f88b="Aernout"]
    Als ik met mn laptop op een "vreemd" netwerk zit, bij een vriend of op de camping, kan ik geen mail versturen.
    De wachttijd voor het verbinden met de SMTP server verloopt.

    De server is niet afhankelijk van de provider.

    wie weet raad?[/quote:3a0a48f88b]

    Ik snap niet dat jullie zo moeilijk doen. Als je in Frankrijk bent is het heel simpel. Maak een account aan speciaal voor de vakantie of verander de smpt van je account.Ik doe het al jaren zo.
    Bij smtp moet in Frankrijk staan: smtp.free.fr
    That's all!![size=18:3a0a48f88b][/size:3a0a48f88b]
  • Inderdaad, dus met andere woorden, als je elders bent vul je voor het verzenden de smtp-gegevens van de provider aldaar in.
    Zelfde maar dan andersom heb je b.v. ook als je de e-mail van een vereniging beheert die op een andere provider zit. Ook daar heb je met dit fenomeen te maken.

    Edit:
    Voor ontvangen dus de pop3-instellingen van die te beheren mailbox en voor verzenden je eigen smtp.instellingen.
  • In de nieuwe Computer!Totaal van oktober staat op pagina 122 bij de "Helpdesk" het antwoord van Edmond Varwijk, deze oplossing heb ik zelf vorige week ook toegepast op mijn vakantieadres en het werkte.

    Ga in outlook naar "Extra", klik op "Accounts", klik op het betreffende account, kies "Eigenschappen", kies "Servers".
    Onderaan zet je een vinkje in het hokje met de tekst "Voor deze server is verificatie verplicht".
    Als je weer thuis bent kun je dat vinkje weer weghalen.

    Heel simpel maar ja je moet wel het tijdschrift lezen van dit forum.
    (Overigens heeft eenzelfde artikel laatst ook in ComputerIdee gestaan, maar ja ik verwijs natuurlijk naar mijn/ons lijfblad)

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.