Vraag & Antwoord

Communicatie & hosting

Ongewenste e-mail blokkeren (weigeren!)

Anoniem
theplayer1
8 antwoorden
  • Met de uitleg van http://www.easytemplate.nl/ms-office-tips-&-trucs/outlook/0001-mail-blokkeren-domein/outlook-tips-spam-verplaatsen.html heb ik OUTLOOK ingesteld om ongewenste mail te blokkeren. Er zijn namelijk sites die geen enkel contactadres hebben voor unsubscribe. Je kunt je dan dus nooit afmelden.
    Nu zitten er echter ook adressen tussen vanuit mijn eigen provider. Blokkeren zou dan betekenen dat alle gewenste mail ook geblokkeerd zou worden..toch?

    Kortom, hoe kan ik ongewenste afzenders vanuit mijn provider én vanuit andere providers WEIGEREN (inderdaad weigeren, maar ik heb begrepen dat ik alleen kan blokkeren…)
  • Diverse providers hebben zelf al een spamfilter, dat jij kunt activeren. Spam wordt dan al op de server opgevangen en verwijderd. Het bereikt dan niet eens jouw pc. Dit gold in ieder geval voor mijn provider: Planet. (Ja, ik weet dat Planet nu onderdeel is van KPN :) )

    Als jouw provider geen eigen spamfilter heeft, kun je zelf regels aanmaken, zoals die beschreven worden in het artikel waar jij naar linkt.

    Maar let op: er is natuurlijk een enorm verschil tussen "Afzender toevoegen aan de lijst met geblokkeerde afzenders" en het hele domein blokkeren.

    Stel dat jij een spammailtje krijgt van pietjeporno@planet.nl, dan moet je ervoor kiezen om enkel die afzender te blokkeren en niet het hele domein @planet.nl, want als je dat laatste doet, dan komen mailtjes van alle mensen met een e-mailadres, dat eindigt op @planet.nl, in de map 'Ongewenste berichten' terecht.
  • Met dank voor je antwoord.

    Het is in een aantal gevallen geen spam maar ongewenste e-mail, zoals ik al aangaf. Mijn vrouw heeft een extra e-mailadres van de provider. Echter, dat is een veel voorkomend naamadres en dat wordt erg vaak door anderen gebruikt, omdat zij vergeten om er bijv. ergens een punt of streepje voor hun adres erbij te voegen. Ze gebruiken dus (onwetend) ons e-mailadres en daar gaat het bericht dan naar toe.
    Die personen moet ik dan weer inlichten dat ze hun eigen e-mailadressenlijst beter moeten checken.
    Nu gebeurt het echter ook al door websitebeheerders van programma's, spellen enz. die je nergens via internet kunt bereiken: niet op de site, niet door googlen enz. En dat maakt het erg vervelend, nee, erg irritant!
  • [quote:8637bd1c11="theplayer1"]En dat maakt het erg vervelend, nee, erg irritant![/quote:8637bd1c11]
    Klopt, dat is irritant. Ik heb zoiets pas één keer meegemaakt. Uit het niets kreeg ik twee e-mails van vakbond CNV. In de eerste stond een gebruikersnaam en in de tweede een wachtwoord. En ik ben helemaal geen lid van die vakbond. Van geen enkele vakbond overigens.

    Uit die mails bleek dat het ging om een vrouw (ik ben man) met dezelfde achternaam, maar andere initialen. Als wachtwoord had zij duidelijk haar geboortedatum toegewezen gekregen. Nogal knullig, vond ik.

    Deze vrouw had dus een verkeerd e-mailadres (het mijne namelijk) opgegeven, toen zij zich aanmeldde bij CNV.
    Via een webformulier van CNV heb ik de zaak uiteengezet en gevraagd om een en ander recht te zetten. Nog diezelfde dag (op 22-12-2011) kreeg ik een bericht van ontvangst: "Wij verwerken het onderstaande formulier zo spoedig mogelijk. Indien gewenst nemen wij contact met u op."
    Dat was al weer bijna 3 maanden geleden. CNV heeft geen contact met mij opgenomen en deze week ontving ik opnieuw een nieuwsbrief van CNV. Die afzender heb ik dus nu maar geblokkeerd.

    Jouw vrouw krijgt dus tal van zulke berichten die niet voor haar bestemd zijn. In hoeverre gebruikt ze dat e-mailadres van haar provider zelf? Komen daar ook belangrijke berichten op binnen, bijvoorbeeld de facturen van haar provider?
    Een oplossing zou dan zijn om bij de provider een verzoek in te dienen tot wijziging van het standaard e-mailadres voor facturen. En daarna dat oude account verwijderen uit het e-mailprogramma. Want alleen na verwijderen van het account uit het e-mailprogramma zullen die verkeerd verstuurde mailtjes niet meer door jullie ontvangen worden.
  • [quote:470d8c1692]Want alleen na verwijderen van het account uit het e-mailprogramma zullen die verkeerd verstuurde mailtjes niet meer door jullie ontvangen worden.[/quote:470d8c1692]

    Ja, dat weet ik, maar dan kost het nog veel meer werk om al haar bekenden en kennissen te gaan mailen dat ze een nieuw e-mailadres heeft…terwijl anderen gewoon niet goed kijken.

    [quote:470d8c1692]In hoeverre gebruikt ze dat e-mailadres van haar provider zelf? Komen daar ook belangrijke berichten op binnen, bijvoorbeeld de facturen van haar provider?[/quote:470d8c1692]

    Ze gebruikt natuurlijk het domein van de provider. En ik ook. Wij hebben geen andere. Op haar adres komen ook belangrijke berichten binnen, zoals van haar werk en facturen.

    Er is wel een duidelijk verschil tussen beide e-mailadressen. Ik ontvang ongewenste e-mail omdat een internetorganisatie ergens mijn adres oppikt en ongevraagd gaat mailen zonder unsubscribe.
    Mijn vrouw ontvangt ze omdat een particulier niet goed kijkt in zijn eigen adressenlijst (en dat worden er steeds meer!) en daarnaast begint het bij haar nu ook met websitebeheerders!
  • [quote:9ec4e851d5="theplayer1"]
    Kortom, hoe kan ik ongewenste afzenders vanuit mijn provider én vanuit andere providers WEIGEREN (inderdaad weigeren, maar ik heb begrepen dat ik alleen kan blokkeren…)[/quote:9ec4e851d5]Als je ze kunt blokkeren, dat geef je tenminste aan, dan kan je ze ook meteen van de server verwijderen zodat je ze helemaal niet meer binnen krijgt. Heb je al eens aan berichtregels gedacht. Een scala van mogelijkheden heb je daar.

    Alleen met echte spam is dat welhaast ondoenlijk, spammers werken nl. veel met keer op keer weer een ander afzenderadres, hetzij fantasie-, hetzij gestolen adressen. Bovendien maken ze opzettelijke spelfouten etc.
  • [quote:6b052eeac5]Als je ze kunt blokkeren, dat geef je tenminste aan, dan kan je ze ook meteen van de server verwijderen zodat je ze helemaal niet meer binnen krijgt.[/quote:6b052eeac5]

    Tja, daar heb ik nog geen ervaring mee. Ik kan ze alleen als ongewenste e-mail direct in die map laten zetten (maar ik krijg ze dus wel binnen). En ik zie ook dat ik meerdere keren exact hetzelfde afzenderadres in de map met ongewenste e-mail heb staan (hoezo ongewenst…?)

    [quote:6b052eeac5]Heb je al eens aan berichtregels gedacht.[/quote:6b052eeac5]

    Ook hier heb ik geen ervaring mee. En, gelet op het voorgaande, heeft dan wat wel effect. Het mooiste zou zijn dat mijn Outlook dit soort e-mails gewoon niet doorlaat.
  • Even reagerend op je laatste zin:
    "[i:50ad529ae2]Het mooiste zou zijn dat mijn Outlook dit soort e-mails gewoon niet doorlaat".[/i:50ad529ae2]
    Tja, als dat zou kunnen. Maar geen enkel systeem is helderziend. Wat voor jou ongewenst is, waar het ook over gaat, hoeft dat voor een ander helemaal niet te zijn. En daarom is zelfs het allerbeste spamfilter ook niet volmaakt.

    De kunst is nu om Outlook of welk ander mailprogramma ook te vertellen wat je ongewenst vindt. Het is niet altijd spam, misschien is het dat wel zelden. In dat geval zijn berichtregels zowat de enige mogelijkheid.
    Geen ervaringen ermee? Geen probleem, klik het gwoon eens aan en je ziet vanzelf de wereld aan mogelijkheden.

    Op grond van afzenderadressen en trefwoorden in de titel kun je berichten al meteen bij elke keer inloggen vóór het binnenhalen automatisch laten verwijderen. Het resultaat is dat je er helemaal geen erg meer in hebt. Bij trefwoorden in de berichttekst kan dit niet, maar je kan deze wel automatisch in de map Verwijderde items laten gooien.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.