Vraag & Antwoord

Beveiliging & privacy

Heeft Symantec een probleem?

18 antwoorden
  • Steekt Symantec de kop in het zand? Een bekende tactiek van struisvogels. Wanneer je het niet ziet, is het er niet. Iets dergelijks is Symantec overkomen. Kennelijk is er een probleem met de server van Symantec, waar de Norton Anti Virus live-updates vandaan komen. Wekelijks voer ik een live-update uit. Dit ging altijd goed tot woensdag 10 september. Ineens is er de foutmelding: “Bezig met het downloaden van Norton Internet Security programma-updates (1van 1), mislukt. Een updatebestand op de server kan niet worden gevonden. Voer Live-update opnieuw uit. Alle door u geselecteerde updates zijn gedownload. Maar kunnen niet worden geinstalleerd. Probeer de updates later nog een keer op te halen. De live-update sessie is voltooid” Nu ben ik niet iemand die snel van slag raakt door zo’n melding. Symantec heeft ongetwijfeld een on-line helpdesk en anders bel ik toch even? Hiermee maakte ik een grote overschattingsfout. Op de website van Symantec struikel je over de producten die zij willen verkopen, maar een plek vinden waar je een probleem kwijt kunt is geen kleinigheid. Een vraag stellen gaat niet zo maar. Je moet telkens kiezen uit een aantal mogelijkheden, zoals: Welk product?, welk besturingssysteem, etc. Bij het verschijnende volgende scherm herhaalt zich dit Wat is uw probleem? Je kunt kiezen uit een aantal mogelijkheden. Wat wilt u?. Weer kiezen uit een aantal mogelijkheden. Het volgende scherm verschijnt. Toets uw zoekcriteria in. Het wordt steeds vervelender. In een volgend scherm worden aan de hand van mijn ingegeven zoekcriteria een aantal voorbeeldvragen met antwoorden gegeven. Natuurlijk staat mijn probleem er niet bij. Na veel zoeken kom ik dan eindelijk bij een pagina waarin anderen hun vraag gesteld hebben, waarbij Symantec de belofte doet binnen een werkdag een antwoord te geven. Tot mijn verbazing blijkt dat de afgelopen dagen ineens tientallen gebruikers met dezelfde vraag zitten, waarbij de toonzetting van de vragen steeds nijdiger wordt, omdat de antwoorden die Symantec heeft gegeven zinloos blijken. Dan maar eens in de Kwowledgedatabase zoeken. Bijna uiteraard is dit alleen engelstalig. Gelukkig beheers ik de taal goed en zoek naar het probleem. Het blijkt gewoon niet aanwezig in de database. Inmiddels is het weekend aangebroken en besluit ik om zelf ook maar eens een vraag te stellen aan de on-line helpdesk. Helaas blijkt dat alleen op werkdagen tijdens kantooruren deze website benaderbaar is. Dan maar wachten tot maandag. Op maandag weer al die schempjes doorgeworsteld, maar on-line helpdesk is nog steeds gesloten. Daar kan ik me alleen bij voorstellen, dat zij in de afgelopen dagen overstelpt zijn met woedende klanten die geen of zinloze antwoorden gekregen hebben. Kun je ze dan gewoon bellen? Ja, dat kan tegen een betaling van € 29 per gesprek. Ik vind het een hoop geld, maar er blijft geen andere keus. Na twintig minuten in de wacht gestaan te hebben, krijg ik een medewerker die nauwelijks Nederlands spreekt of verstaat. Met het Engels is het al even beroerd gesteld. Maar uiteindelijk krijg ik een dokumentnummer welke ik via de Amerikaanse website kan vinden. De geboden oplossing in dit dokument behoort tot het rijtje nutteloze adviezen die andere gebruikers waaronder ik zelf ook al geprobeerd hebben. De helpdesk opnieuw gebeld maar twee maal een half uur in de wacht staan werd me toch echt te veel. De conclusie is: Symantec verkoopt graag, maar kom niet met een probleem aanzetten. En wanneer ze ondersneeuwen met hetzelfde probleem, zullen ze er wel voor zorgen dat je niet meer in staat bent om een vraag te stellen. De on-line site is nu definitief afgesloten.
  • Ja volkomen mee eens beneden alle peil. Maar ik heb dat probleem al maanden download nu de updates handmatig, dat gaat wel goed. Volgens mij is het belangrijker om uptodate te zijn met de huidige virussen. overigens zal ik mijn Norton niet verlengen maar oerstappen naar een ander. (Panda denk ik)
  • Panda is niet denderend. Kijk eens naar [url=http://www.nod32.com]nod32.[/url]
  • Tja ik heb een paar keer de online scanner gebruikt en die vond dingen die Norton niet zag. Maar mijn keus is nog niet gemaakt. NOD is zelf een virusscanner fabrikant, dus erg objectief zijn ze niet.
  • Um, ik bedoel, als je een ander antiviruspakker overweegt, kun je beter Nod32 nemen in plaats van Panda. Panda stelt nl. weinig voor: http://www.virusbtn.com/vb100/archives/products.xml?panda.xml Nod32 daarentegen: http://www.virusbtn.com/vb100/archives/products.xml?eset.xml
  • okay nu snap ik hem. Ik dacht dat je me naar een review van alle virus scanners verwees
  • Dus meer klachten over NAV/Symantec ! Ik had al eerder, na installatie van NAV2002 vorig jaar, opgemerkt dat na live updates (en soms ook bij updates via hun website) mijn Auto-Protect uitviel (foutmeldingen in het script over o.m. NAVOpts.dll en NAVUI.dll). Alles nageplozen op hun site, maar hun oplossingen werkten niet. Dus alles dan maar weer opnieuw installeren. Dit had ik vanaf datum aankoop in 2002 tot begin september j.l. al zo'n 6 keer gedaan!!!! Daarna werkte alles weer een tijdje goed. Na een (via website) virus-update rond 9 september j.l. werkte Auto-Protect opnieuw niet meer! Dus heb ik NAV 2002 voor de zoveelste keer geheel verwijderd (conform hun de-installatieinfo). Bij live update tijdens de herinstallatie ineens allerlei scherpjes die o.m. vertelden dat de live update niet volledig was geinstalleerd!!! Opnieuw opgestart, de nieuwe virus-definities maar van hun website gehaald en NAV2002 opnieuw gestart. Toen ik wilde gaan scannen kreeg ik een foutscherm "Kan AntiVirus/Tasks/mycomp.sca" niet vinden. Alles weer eraf, weer opnieuw erop en dezelfde foutmeldingen. Probleem op 10.09.2003 voorgelegd aan Symantec Benelux per brief. Tot heden nog geen reactie. Vandaag vanwege een vrije dag het nog maar weer eens geprobeerd met een herinstallatie van NAV2002. Tijdens de installatie ditmaal geen live update gedaan maar gewoon de nieuwste virusdefinities opgehaald via website. Aanvankelijk leek alles goed te zijn geinstalleerd en te werken (auto-protect e.d.) tot ik de virusscan wilde doen. Hij zegt dan nog steeds dat ie het bestand "mycomp.sca" niet kan vinden, terwijl dat bestand wel in de map Tasks staat, en dan kan ik niet meer verder! Maar weer opnieuw gemeld vandaag aan Symantec Benelux. Ik vraag me af hoe het kan dat NAV2002 sinds 9 september niet meer wil werken en voordien een herinstallatie geen problemen gaf....Ik heb niets geinstalleerd waardoor er iets fout kan gaan. Of is mijn versie 2002 nu alweer te oud, ze hebben immers inmiddels alweer versie 2003 en 2004 ??? Ik denk er nog niet aan hun nieuwere versies 2003 of 2004 aan te schaffen, immers ik heb de 2002 versie pas sinds vorig jaar... Ik wacht af of ze mij benaderen op korte termijn over dit probleem en een goeie oplossing kunnen/willen aandragen. Hoor ik binnen een maand helemaal niets, dan heeft NAV/Symantec voor mij afgedaan en kies ik voor een andere virusscanner, ook al staan er dan altijd lovende berichten over Symantec/NAV in Computer Totaal als zijnde de beste virus-scanner. Bij een goed product hoort vanzelfsprekend ook een goede service van de leverancier. Wordt die niet gegeven, dan doen ze zich zelf de das om en kies ik voor een andere virus-scanner....
  • haal norton van je pc af. ook live update. haal dan alles uit het register. zet de pc vijf minuuten uit. start dan weer op. en install dan weer norton av
  • Bedankt voor je tip, Plextor, maar ik heb dat allemaal al gedaan. NAV2002 eraf gehaald inclusief live update en alle registervermeldingen, zodat ie weer helemaal "schoon" was. De pc heeft ivm afwezigheid daarna 1 volle dag/nacht niet aan gestaan toen NAV er dus al helemaal af was. Nu vandaag weer aangezet en opnieuw geinstalleerd met het gevolg dat ik nog steeds niet kon scannen omdat ie bestand "mycomp.sca" niet kan vinden volgens het meldingsschermpje, terwijl het er wel was! Dus NAV maar weer helemaal eraf gehaald. Heb er nu maar eens, hoewel je er weinig over leest in Nederlandse bladen, NOD32 opgezet en die draait lekker.
  • Nadat ik mijn klacht op het Benelux hoofdkantoor heb neergelegd, kreeg ik per email de volgende reactie: "Navraag bij onze Technische Ondersteuning leert dat er inderdaad een probleem is met een van onze patches van NIS. Deatch wordt op dit moment ind VS aangepast en zodra deze weer beschikbaar komt zult u hem kunnen installeren. Als alles in principe goed draait, kunt u de patch tijdelijk negeren totdat we een oplossing hebben voor het probleem. het niet installeren van deze patch, brengt dus geen negatieve effecten met zich mee. Over de specifieke details volgt meer informatie, zodrta ik meer weet hoort u van mij." pdouwsma@symantec.com
  • die NOD32 scand die ook je Email
  • Een beetje bedrijf test een patch van tevoren. Ze lijken wel Microsoft. Wil je trouwens zeggen dat je bij Norton blijft? Zo ja, snap ik er niks van. Laatst kwam ik een vraag tegen van iemand bij wie Windows compleet crashte na installatie van Norton. Maar hij bleef gewoon proberen om het aan de praat te krijgen ....
  • Ja Plextor, NOD32 scant ook e-mail. En Brigitte, ik koos voor NAV omdat ie als beste uit de bus kwam bij tests in Computer Totaal. Maar als Symantec geen oplossing geeft en het blijft telkens herinstalleren om hem (weer) goed te krijgen, dan stap ik rap over op NOD32. Het lijkt wel of Symantec alleen maar wil verkopen (immers elk jaar weer een nieuwe versie van alles en afbouwen van de ondersteuning voor oudere versies). maar service kennelijk een groot minpunt, als ik dat hier zo lees. Ik wacht nog een paar weekjes af of er antwoord komt van hen. NOD32 werkt uitstekend en snel en heeft, voorzover ik tot nu toe heb kunnen ervaren dezelfde opties/mogelijkheden als NAV. Wel jammer trouwens dat je hier in Europa weinig over NOD32 hoort; ik zie hem ook nooit bij tests staan in de bladen...dus vergelijkingsmateriaal met andere AV's is er niet, helaas.
  • Ik heb ook een heleboel problemen gehad met Norton antivirus. Maar als antivirus werkte het perfect, doet je pc het niet, dan ook geen virus. Even gezocht op het internet en een gratis antivirus pakket gevonden (www.avast.com). Simpele installatie, even registreren op de site om het werkend te krijgen en je kijkt er niet meer naar om. Zodra je online bent wordt er gekeken of er updates zijn. Even een melding dat ie bijgewerkt is en dat is alles. Groet Stofnest.
  • Norton update werkt weer
  • [quote:52eeb2071e="henrypeters"]Wel jammer trouwens dat je hier in Europa weinig over NOD32 hoort; ik zie hem ook nooit bij tests staan in de bladen...dus vergelijkingsmateriaal met andere AV's is er niet, helaas.[/quote:52eeb2071e] Dan laat je het gewoon aan de professionals over om ze te vergelijken: http://www.virusbtn.com/vb100/archives/products.xml?eset.xml Ik heb hier eerlijk gezegd meer vertrouwen in dan in een test in dat blad dat ik niet zal noemen omdat we hier op het forum te gast zijn; ze kijken iets te veel naar gebruiksvriendelijkheid.
  • Ik heb de laatste dagen nogal wat commentaar gehad op Symantec. Graag laat ik hierbij ook de andere partij horen, resp. lezen. Hierbij het antwoord dat ik van hun Consumer Product Specialist in Dublin op maadag 22 september heb ontvangen. Naar aanleiding van uw reactie, heb ik nogmaals al onze producten doorgelicht. Ik moet u met enige schaamte bekennen dat ik inderdaad nog een probleem ben tegengekomen met een van onze updates. Deze keer in combinatie met een versie van ons product Norton Internet Security 2003. Aangezien het vorige probleem, dat inderdaad was hersteld zoals ik u vermeld had in mijn voorgaande brief, een identieke foutmelding veroorzaakte, is dit helaas aan onze aandacht ontsnapt. Nogmaals bied ik u mijn excuses aan en graag wijs ik u erop dat Symantec werkelijk probeert dergelijke problemen te voorkomen. Ik heb begrip voor uw frustraties, en kan u dan ook slechts berichten dat wij inderdaad een vergissing hebben gemaakt bij het beschikbaar stellen van deze update. Overigens brengt het niet installeren van deze programma-update geen extra gevaren met zich mee wat betreft bescherming tegen virussen en hackers. Het betreft hier een programma-update en dus geen update van virusdefinities. Het huidige probleem heeft helaas geen directe oplossing. Onze ontwikkelafdeling zal zo spoedig mogelijk een herziene update beschikbaar maken, hopelijk zal dit reeds vanavond of vannacht plaats vinden. Zodra dit het geval is, stuur ik u nogmaals een bericht, hopelijk met daarin het positieve nieuws dat alles nu inderdaad opgelost is. Nogmaals mijn excuses voor alle overlast en het ontstane idee dat Symantec niet geïnteresseerd zou zijn dit probleem op te lossen. -- Wordt vervolgd.
  • [quote:d261e388c3="henrypeters"]Ja Plextor, NOD32 scant ook e-mail. En Brigitte, ik koos voor NAV omdat ie als beste uit de bus kwam bij tests in Computer Totaal. Maar als Symantec geen oplossing geeft en het blijft telkens herinstalleren om hem (weer) goed te krijgen, dan stap ik rap over op NOD32. Het lijkt wel of Symantec alleen maar wil verkopen (immers elk jaar weer een nieuwe versie van alles en afbouwen van de ondersteuning voor oudere versies). maar service kennelijk een groot minpunt, als ik dat hier zo lees. Ik wacht nog een paar weekjes af of er antwoord komt van hen. NOD32 werkt uitstekend en snel en heeft, voorzover ik tot nu toe heb kunnen ervaren dezelfde opties/mogelijkheden als NAV. Wel jammer trouwens dat je hier in Europa weinig over NOD32 hoort; ik zie hem ook nooit bij tests staan in de bladen...dus vergelijkingsmateriaal met andere AV's is er niet, helaas.[/quote:d261e388c3] Tja, onbekend maakt onbemind. http://www.pcnineoneone.com/reviews/sw/nod32_2.html http://www.pcmag.com/member_ratings/0,3041,ss=0&s=1594&a=39305,00.asp Ik heb overigens contact opgenomen met het Computercollectief in A'dam of zij niet als distributeur wil optreden voor Nod32. Het is in behandeling... http://www.comcol.nl/

Beantwoord deze vraag

Weet jij het antwoord op deze vraag? Registreer of meld je aan met je account

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.