Vraag & Antwoord

Beveiliging & privacy

[discussie]schade door installeren virus eigen risico

5 antwoorden
  • In de loop van 20-03 tot vorige week zijn er een groot aantal mails gestuurdt door kwaadwillende gebruikers naar diverse klanten van de abn-amro bank de bijlage had als naam ms_ssl3_upd.exe zie ook hier: [url=http://www.webwereld.nl/articles/45750/geen-spoedoverboekingen-online-bij-abn-amro.html]LINK[/url] door het installeren van die bijlage kregen kwaadwillende gebruikers toegang tot de rekening nummers van de gebruikers en konden geld stelen. De abn-amro heeft deze mensen schadeloos gesteld. De volgende stelling neem ik hierbij in. Deze mensen hadden beter moeten weten. Het is uitermate dom om vreemde bijlages te openen. Er is genoeg voor gewaarschuwd. OOk op de site van de abn-amro. Dat deze mensen schadeloos worden gesteld is belachelijk. Als ik met een leke band 180 rij en ik krijg een ongelu krijg ik ook geen nieuwe auto. Als ik geen firewall gebruik en mensen komen op mijn pc krijg ik ook geen nieuwe pc.
  • Ik ben het voor de volle 100% eens dat het in dit geval hun eigen verantwoordelijkheid is. Als je belangrijke zaken als het beheer van je financien via internet doet, dan heb je zelf de verantwoordelijkheid dat op jouw PC ook de nodige maatregelen te nemen. Het schadeloos stellen heeft denk ik ook een andere reden dan dat ABN-AMRO zich verantwoordelijk zou voelen. Internetbankieren levert een enorme kostenbesparing op en het is dus van belang zo veel mogelijk mensen over de streep te trekken/houden. Waarschijnlijk zou de imagoschade groter zijn dan het bedrag dat nu moet worden bijgelegd (voor zover een deel van het gestolen geld niet alsnog achterhaald kan worden).
  • Met Windows verbinding maken met het internet, vind ik sowieso al te link. Laat staan dat ik Windows zou gebruiken voor internetbankieren: het moet niet gekker worden! Dat ding is net een gatenkaas qua veiligheid en trekt virussen aan als een magneet ijzervijlsel. Windows is leuk om spelletjes op te spelen, maar dan wel met de netwerkverbinding uitgeschakeld. Blij dat ABN-AMRO mijn bank niet is. Dan had ik moeten meebetalen aan de schade van die onverantwoordelijke lieden.... Groet, Pjotr.
  • Denk dat abn-amro gewoon geen klanten wil kwijtraken, internetbankieren niet in een kwaad daglicht wil stellen, en ondertussen nog wat reclame maken door goodwill te kweken. Verder is abn-amro tot op zekere hoogte wel degelijk verantwoordelijk. Zij moeten - zij het in samenwerking met diverse andere partijen - dit soort zaken technisch onmogelijk maken. En anders niet gebruik maken van het internet. Maar ja, dat is een gepasseerd station, het levert gewoon teveel (financiële en gemaks-) voordelen op. Pinpassen zijn bijvoorbeeld ook beslist niet 100% veilig, en zelfs relatief eenvoudig te vervalsen. Toch denk ik dat het gros van de mensen er niet meer zonder zou willen.
  • @gerben: Tja, je zult wel gelijk hebben. Maar eigenlijk *verkleint* deze handelwijze eerder mijn vertrouwen in de bankwereld.....

Beantwoord deze vraag

Weet jij het antwoord op deze vraag? Registreer of meld je aan met je account

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.