Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Beveiliging & privacy

Illegaal gebruik van mijn e-mailadres door derden

Anoniem
rolfb
4 antwoorden
  • Mijn catchall e-mailadres (behorende bij een eigen domein dat gehost wordt door Active24, voorheen Ladot) wordt door derden gebruikt om spam te verzenden. Daarbij gebruikt men een willekeurig aantal willekeurige tekens vóór het @-teken van mijn catchall adres. Veel van deze niet door mij verzonden mails krijg ik terug, hetzij vanwege onbekend adres van de geadresseerde hetzij omdat de geadresseerde het retourneert met de opmerking de inhoud als spam te beschouwen. Ook toen ik het bij dit catch-adres behorend wachtwoord heb gewijzigd (zowel op de webmail van de hoster als in mijn accoountgegevens van Outlook Express) bleef dit doorgaan. Pas na verwijdering van het catchall adres bij de hoster hield het (uiteraard) op. Een vervelende consequentie is dat het mailadres met "mijn eigen voorvoegsel" door tenminste 1 provider als spamadres beschouwd wordt, hetgeen blijkt uit het feit dat berichten met dit reguliere mailadres niet aankomen bij een vriend van me die bij zijn provider geabonneerd is op een spamfilter (berichten met 1 van mijn mailadressen met een andere domeinnaam komen wél bij hem aan).
    Hoe is het mogelijk dat op boven omschreven manier derden van mijn mailadres gebruik kunnen maken en hoe kan ik mijn mailadres weer als niet-spam adres gekwalificeerd krijgen?
    Niek Kortenoeven
  • Je noemt een reden op waarom ik een eigen spam filter heb. Ik wil niet afhankelijk zijn van een provider.

    Ik ga er vanuit dat de spam niet wordt verstuurt van je eigen pc af.. ben je niet gekaapt door een virus?

    Er is trouwens niets aan te doen, een spammer kan ieder adres in de afzender zetten. Ik kan je mail sturen met bill.gates@microsoft.nl
  • [quote:97e7ef7be6="stee0036"]Je noemt een reden op waarom ik een eigen spam filter heb. Ik wil niet afhankelijk zijn van een provider.

    Ik ga er vanuit dat de spam niet wordt verstuurt van je eigen pc af.. ben je niet gekaapt door een virus?

    Er is trouwens niets aan te doen, een spammer kan ieder adres in de afzender zetten. Ik kan je mail sturen met bill.gates@microsoft.nl[/quote:97e7ef7be6]

    [quote:97e7ef7be6="Niek Kortenoeven"] De laatste zin begrijp ik niet. Ik kan als afzender alleen 1 van mijn eigen e-mailadressen in het betreffende veld krijgen. En ik ga ervan uit dat het verzenden naar en ontvangen door de geadresseerde alleen lukt met geldige accountgegevens van de afzender. Of is dit een te naieve veronderstelling?[/quote:97e7ef7be6]
  • ja. Spoofen heet dat. Spammers kunnen dat echt goed. Ze hadden e-mail nooit gratis moeten maken…

    Trouwens, ik heb paar kleine domeinen en op 1 domein ook last van deze meldingen. Waait vanzelf weer over.
    Het kan ook zijn dat deze meldingen zelf de spam zijn. Er staat namelijk in de reply een tekst die me veel aan spam doet denken.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.