Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Beveiliging & privacy

Inbraak mailbox, advies gevraagd.

Abraham54
9 antwoorden
  • Hallo,

    ik heb zwaar het vermoeden, weet het bijna zeker, dat iemand zonder mijn toestemming toegang heeft gehad tot mijn mailbox bij Ziggo (destijds @Home), wellicht via webmail. In mijn ogen is dat inbraak.

    Oorzaak is mede, DOM van me, dat ik het wachtwoord dat ik destijds van @Home heb gekregen niet veranderde, het was mijn geboortedatum. Dat was destijds nog standaard bij @Home.
    Ik heb dus verzuimd hun advies te volgen om het wachtwoord gelijk te veranderen. Iemand die mijn geboortedatum en mailadres kent heeft dus toegang gehad tot mijn mailbox.

    Ik weet helaas niet wie de dader kan zijn, kunnen heel veel mensen zijn. Wil dit graag uitgezocht hebben, want dit kan natuurlijk niet.

    Nu zijn mijn vragen:
    -Kan ik hier werk van maken, bv. via justitie zodat het een rechtzaak wordt?
    -Moet ik naar de politie stappen of adresgegevens opvragen bij Ziggo zodat ik weet wie het is?

    Graag jullie advies.

    Bvd
  • Bespaar je de moeite!

    Dit valt onder de optie "pech hebben".

    Vanwaar de conclusie dat iemand in je mailbox is geweest?

    Hawkens
  • Hoe heb jij je wachtwoorden georganiseerd?
    Hoe gebruik jij jouw e-mail - met een e-mailprogramma of gewoon als webmail?

    En ik wil niet dat je het als puur pech gaat beschouwen, want de oorzaken kunnen divers zijn!

    Begin daarom ook met het volgende:

    [b:0df932c451]ik wil graag dat jij je tijdens de fix aan onderstaande regels houdt:[/b:0df932c451]
  • Bedankt voor jullie reacties tot dusver!

    @Abraham54: Ik waardeer je reactie zeer maar dit gaat helaas m'n pet teboven. Ik heb wel ondertussen een it'er naar de beveiliging van m'n pc laten kijken maar dat blijkt in orde te zijn. (Windows firewall + virusscanner van Ziggo).

    Ik heb ondertussen ook contact gehad met een afdeling van de politie die hier over gaat maar dat heeft niks opgeleverd: 'Sorry, maar dit heeft geen prioriteit, maar we geven u wat tips over een sterker wachtwoord.' Da's ook lekker.

    Ook Juridisch loket gaf een soortgelijk reactie.

    Ik denk dat ik het hier maar bij laat. Een gespecialiseerd bedrijf inschakelen gaat me gezien de kosten te ver.
    Behalve een onprettig gevoel heb ik er voor zover ik weet geen hinder door ondervonden.
  • In de meeste gevallen heeft het niet veel zin om verder te gaan, juridische stappen te ondernemen en dergelijke. Frustrerend als dat is.
    Alleen als je hele sterke aanwijzingen hebt kun je er werk van maken. Ik denk alleen dat in de meeste gevallen waar accounts zijn gehackt/misbruikt dit niet het geval is.

    Verder is het altijd raadzaam om bewust met wachtwoorden om te gaan. Er zijn voldoende mogelijkheden om je account goed te beveiligen. 100% zal achter nooit mogelijk zijn.
    Dus bijvoorbeeld…
    NOOIT persoonlijke data in een wachtwoord verwerken
    meerdere wachtwoorden voor diverse accounts
    gebruik letters, cijfers, kleine letter, hoofdletters en vreemde tekens (waar geaccepteerd)
    vergeet ook de 'geheime vraag' niet. Maak het anderen niet te makkelijk.
    enz…
  • Moermans schrijft onder andere: "@Abraham54: Ik waardeer je reactie zeer maar dit gaat helaas m'n pet teboven. Ik heb wel ondertussen een it'er naar de beveiliging van m'n pc laten kijken maar dat blijkt in orde te zijn. (Windows firewall + virusscanner van Ziggo)."

    Die IT'er weet dus ook weinig, moet ik konkluderen.
    Want twee firewalls in Windows is net zo slecht als twee antivirusprogramm's.

    Oftewel, door onderlinge conflicten is de bescherming daardoor juist lager.
    Want F-Secure heeft ook een firewall en die van Windows dient dus gedeaktiveerd te worden!

    Maar ja, vermoedelijk gaat dat ook weer boven je pet, want als je mijn tekst al niet begrijpt , wordt het wel echt heel moeilijk om jou te helpen.
  • Is dat echt zo dat dit conflicteren van twee leidt tot een lagere bescherming? Er is mij veeleer geleerd dat het volslagen overbodig is en erg vaak er voor zorgt dat veel dingen stroever lopen, meer niet.
  • Volgens mij wordt je door anderen dan behoorlijk om de tuin geleid!
  • Ik kom hier toch nog even op terug, want TS meldt volgens mij helemaal niet twee firewalls. Wat hij schrijft is: "Windows firewall + virusscanner van Ziggo". Dus de firewall van Windows en de virusscanner van Ziggo. Zo lees ik het althans, niets dubbel dus.
    Het zou wat anders zijn als Windows ook de virusscanner verzorgt of Ziggo ook de firewall of zelfs beide, maar dat lees ik er niet in.

    Nog wel even dit (om misverstanden te voorkomen), twee firewalls zijn inderdaad volstrekt overbodig. Maar wat je wel veel aantreft is dat een tweede (of correcter gezegd eerste) firewall zich bevindt in de router. Dit zou op het eerste gezicht een extra firewall in de computer ook overbodig maken, ware het niet dat die in de router vaak maar in één richting werkt, alleen van buiten naar binnen.

    In zo'n geval staan deze beschermingsmuurtjes geheel los van elkaar en kunnen ze elkaar dus alleen maar aanvullen en niet tegenwerken.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.