Vraag & Antwoord

Anders (internet)

Verontrustende waarschuwing van mn provider.

Anoniem
Thermometer
17 antwoorden
  • Ik kreeg net via mail een waarschuwing van mn provider dat er een valse email in omloop is waarin ze vragen om je gegevens(mailadres enzo)
    Mij valt wel op in dergelijke mail dat ze niet eens fatsoenlijk nederlands kunnen schrijven.
    Dit is een voorbeeld daarvan:
    Voorbeeld van het valse e-mailbericht:

    TELFORT.NL Het Bericht van het webmail- Onderhoud

    Beste Gebruiker TELFORT.NL WebMail,

    Dit bericht is van TELFORT.NL WEBMAIL overseinencentrum aan alle eigenaars van TELFORT.NL E-mail. Wij bevorderen momenteel onze database en e-mailcentrum. Wij schrappen alle ongebruikte GEBRUIKERS TELFORT.NL WEBMAIL om meer ruimte voor nieuwe degenen tot stand te brengen en ook verhogen de bergruimte.

    Om uw rekening te verhinderen te sluiten, zult u het moeten bijwerken hieronder zodat wij zullen weten dat het een weldra gebruikte rekening is.

    BEVESTIG UW HIERONDER E-MAIL

    Voornaam: ………..

    Webmail Gebruikersbenaming TELFORT.NL: ………..

    Wachtwoord: …………….

    Datum van Geboorte: ……………..

    Nochtans, kan het nalaten te voldoen in tijdelijke webmailopschorting resulteren.

    Gelieve te begrijpen dat dit een veiligheidsmaatregel om is te helpen u en uw brievenbus beschermen.

    Wij verontschuldigen ons voor om het even welk ongemak.

    Dank u voor uw voorzien samenwerking.

    Dank,

    Team TELFORT.NL WEBMAIL
  • direct de bittenbak in

    een provider zal nooit om je wachtwoord vragen

    de grootste fout van de spamgebruikers
  • Qua grammatica en spelfouten valt het niet eens echt op,je leest niet anders tegenwoordig.
  • Het lijkt mij dat dit spam is.
    Wil je het zeker weten neem dan even contact op met je provider via de telefoon.
    Ze zullen je nooit zomaar afsluiten want je bent een melkkoe voor ze (zolang je betaald).
  • Nope, dit is phishing.
  • Het betreft hier een waarschuwing van een internet provider (Telfort). Die zijn klanten waarschuwt voor het feit dat er valse mailtjes in omloop zijn waar om gegevens wordt gevraagd.

    Het is dus GEEN SPAM en het is ook GEEN PHISHING, maar gewoon een WAARSCHUWING dat men alert moet zijn en dus bij het krijgen van een dergelijk mailtje GEEN gegevens moet geven. Onduidelijkheid ontstaat hier omdat TS de waarschuwing zelf heeft weg gelaten.
  • Deze zal je van telfort zelf krijgen.



    Beste Telfort-klant,


    Er zijn e-mails in de omloop waarin u gevraagd wordt om uw inloggegevens voor Telfort-webmail door te geven. Dit bericht is niet afkomstig van Telfort. Reageer in geen geval op deze e-mail.

    Heeft u wel gereageerd op de mail en uw accountgegevens verstrekt? Wijzig dan direct uw wachtwoord via online wachtwoordbeheer in Mijn Telfort. Lukt dit niet via Mijn Telfort, stuur dan een e-mail aan abuse@telfort.nl.

    Ga altijd zorgvuldig om met uw persoonlijke gegevens. Mijn Telfort is strikt persoonlijk. Geef nooit uw gebruikersnaam en wachtwoord aan iemand anders. Ook niet via e-mail of aan medewerkers van Telfort.

    Onderaan deze e-mail treft u een voorbeeld aan van de valse e-mail.

    Heeft u verder nog vragen? Kijk dan op http://www.telfort.nl/klantenservice. Hier vindt u eenvoudig en snel antwoord op al uw vragen.

    Met vriendelijke groet,
    Telfort B.V.










    ——————————————————————————–
    Voorbeeld van het valse e-mailbericht:

    TELFORT.NL Het Bericht van het webmail- Onderhoud

    Beste Gebruiker TELFORT.NL WebMail,

    Dit bericht is van TELFORT.NL WEBMAIL overseinencentrum aan alle eigenaars van TELFORT.NL E-mail. Wij bevorderen momenteel onze database en e-mailcentrum. Wij schrappen alle ongebruikte GEBRUIKERS TELFORT.NL WEBMAIL om meer ruimte voor nieuwe degenen tot stand te brengen en ook verhogen de bergruimte.

    Om uw rekening te verhinderen te sluiten, zult u het moeten bijwerken hieronder zodat wij zullen weten dat het een weldra gebruikte rekening is.

    BEVESTIG UW HIERONDER E-MAIL

    Voornaam: ………..

    Webmail Gebruikersbenaming TELFORT.NL: ………..

    Wachtwoord: …………….

    Datum van Geboorte: ……………..

    Nochtans, kan het nalaten te voldoen in tijdelijke webmailopschorting resulteren.

    Gelieve te begrijpen dat dit een veiligheidsmaatregel om is te helpen u en uw brievenbus beschermen.

    Wij verontschuldigen ons voor om het even welk ongemak.

    Dank u voor uw voorzien samenwerking.

    Dank,

    Team TELFORT.NL WEBMAIL





    © Telfort 2009
  • [quote:ec6e0ad2e3="Margreet57"]Mij valt wel op in dergelijke mail dat ze niet eens fatsoenlijk nederlands kunnen schrijven.[/quote:ec6e0ad2e3]
    Een eerste indicatie maar ik zou daar zeker niet blind op varen.
  • En om alle twijfel weg te nemen, wat telfort er zelf over zegt:
    http://klantenservice.internet.telfort.nl/Mededelingen/Belangrijke-melding-over-internetmisbruik-%28phishing%29.aspx
    Oftewel phishing, niet van telfort afkomstig.
  • [quote:f66d38d162="sjouwer"]direct de bittenbak in

    een provider zal nooit om je wachtwoord vragen

    de grootste fout van de spamgebruikers[/quote:f66d38d162]het kan maar niet vaak genoeg gezegd worden… dat mensen dit soort zooi mails nog lezen….

    Neem een voorbeeld op straat…
    Iemand komt bij je, die persoon kent je niet een vraag zeer vriendelijk of hij jouw pinpas met pin mag lenen…

    [b:f66d38d162]Quiz…… [/b:f66d38d162]

    [list:f66d38d162]1. Wat een aardig man ik geeft hem alles, mijn pinpas plus pin
    2. Ik geef hem mijn pinpas maar mijn pin krijgt hij niet
    3. Neen, hij krijgt dit niet van mij…. maar ik geef hem 10 euro dan kan hij een kopje koffie kopen met wat erbij
    4. Neen, hij krijgt helemaal niets en ik waarschuw de politie dat iemand met minder prettige praktijken bezig is…[/list:u:f66d38d162]

    Het antwoord goed? Dan gaat u naar de volgende ronde…
    Wat daar gebeurt is nog een verrassing… 8)
  • De vergelijking met de man op straat gaat niet helemaal op.

    Stel je voor,

    De overheid en bedrijven hebben besloten, uit oogpunt van klantvriendelijkheid, iedere zaterdag een aantal servicemedewerkers in de stad te laten lopen waar de mensen terrecht kunnen met allerlei vragen, opmerkingen of andere acties. Een aantal van die medewerkers hebben een kraam waar ze staan, andere spreken je aan.
    Dat loopt in het begin wat stroef omdat men moet wennen, maar na een tijd weet de zaterdagse binnenstadbezoeker niet beter meer.

    Dan doen we nog een keer die quiz van andre@home…
  • Die vergelijking gaat helemaal op…. ik snap niet dat je nog twijffelt….. dat creert alleen maar onduidelijkheid…


    pinpas plus pin afgeven= geld kwijt…..
    inlognaamplus wachtwoord provider/e-mail afgeven = een identiteit op internet kwijt met alle mogelijke gevolgen afhankelijk ervan wat er in jouw mail zit.

    wat stroef op gang komen op bij een standje van ijverige ambtenaren= minder in formatie krijgen dan je verwacht had… maar je kunt altijd nog een keer naar hun kantoor gaan om het nog eens uit te laten leggen…
    In ieder geval zal die ambtenaar nooit om je pinpas plus pin vragen… dat staat als een paal boven water.
    Ook na 4 zaterdagen niet….

    Dat iemand het van > 80 jaar overkomt… niet goed te praten… maar dat iemand het na deze discussie nog niet snapt er van uitgaande dat hij/zij < 70 j is…. … dan rest alleen

    http://nl.wiktionary.org/wiki/uilskuiken :oops:
    Eigen schuld dikke bult….
    Wie zijn kont verbrand moet op de blaren zitten..
    Een gewaarschuwd man/vrouw telt voor twee…
    etc…
  • Inderdaad Hans, zo was exact de mail van Telfort.
    En inderdaad Vuurtoren je kunt beter gewoon principieel geen gebruikersnamen en wachtwoorden geven.
    Tja Andre, zooi mails…zo vind ik die doorstuurmails ook een ergernis. Zijn ook kwa tekst heel herkenbaar. Het is altijd in dezelfde trant: stuur dit door naar,blablabla, en nog meer van steeds terugkerende zelfde stukken tekst.
  • [quote:0a88ddcdf7="andre@home"]Die vergelijking gaat helemaal op…. ik snap niet dat je nog twijffelt….. dat creert alleen maar onduidelijkheid…[/quote:0a88ddcdf7]
    Het was zeker niet mijn bedoeling onduidelijkheid te creëren.

    Ik probeerde de vergelijking met 'de man op straat' wat verder uit te beelden. Mensen trappen op het internet in valkuilen als phising omdat ze vertrouwen op wat ze al kennen. Ze weten dat je niet meer naar de bank hoeft om geld over te maken of naar de winkel om een televisie te kopen. De mensen zijn gewend geraakt aan deze manier van werken. Dagelijks komen ze op sites die vragen om allerlei gegevens, en deze gewenning maakt dat ze niet altijd even oplettend zijn. En ze hebben een virusscanner en firewall. Toch?
    Phishing is een manier die handig (vanuit het oogpunt van de phisher) misbruik maakt van deze psychologische kennis.

    Trekt je dat door naar de straat, zoals ik deed, dat krijg je te maken met hetzelfde effect. De ene keer in week dat een zwerver je benaderd voor 20 cent dat herken je wel. Als het echter zo zou zijn dat de straat meer gevuld is met menselijke datavragers, dan zullen mensen eerder in de val lopen.

    En ja, ik denk ook dat ik er nooit in zal trappen. Ik ben immers op de hoogte van de moderne mogelijkheden en volg het nieuws uit de digitale wereld. Maar, ik heb wel eens een test gedaan of ik phisingsites zou herkennen. Dat werd dus duidelijk van te voren aangegeven en nog had ik er een aantal fout.
  • [quote:afe00e3ac6="vuurtoren"]Ik probeerde de vergelijking met 'de man op straat' wat verder uit te beelden. Mensen trappen op het internet in valkuilen als phising omdat ze vertrouwen op wat ze al kennen. ………..[/quote:afe00e3ac6]Ook dat moeten we vermijden…..
    Als ik bankier dan klik ik niet op een link uit een vaag (phising) mailtje… dan type ik het URL handmatig in….
    Metaforen genoeg… als je pint dan even je hand erboven houden…

    Etc… in ELK mailtje van de bank staat dat ze NOOIT wachtwoorden opvragen…
    Dat moet er gewoon ingehamerd worden, dit soort vage discussies die jij houdt brengt bij lezers van het forum niet nog niet zo ver zijn alleen verwarring… er moet maar één beleid zijn… NIET DOEN, wachtwoorden afgeven net zo min als je pin…

    Hoe je dit dus doet moet iedereen gewoon leren net als auto rijden en de verkeersregels. Dat je ze bewust overtreedt… jammer kan je een bon kosten… ah al weer een metafoor..

    PS: als je de psychologie van dit gedrag wilt bestuderen/bespreken… prima doet dat op het off-topic deel of op een ander forum, hier wekt het verwarring op.
  • Nog even over het "Nederlands"

    Het is toch overduidelijk dat dit een online vertaling is uit het Engels?

    "Overseincentrum" was natuurlijk "Messaging Center"
    "wij bevorderen momenteel" was "We are currently upgrading"
    "om meer ruimte voor nieuwe degenen tot stand te brengen en ook verhogen de bergruimte" was iets als: "to create more space for new ones and also to increase storage space"
    "Om uw rekening te verhinderen te sluiten" was "To prevent your account from being closed"
    "een weldra gebruikte rekening" (leuk!) was natuurlijk "a currently used account"
    "het nalaten te voldoen": "the failure to comply"
    "om het even welk ongemak":""any inconvenience"
    enz.

    Een overduidelijke weggever is "datum van geboorte" ("date of birth";) waar in het Nederlands "geboortedatum" zou staan.

    Ook grammaticale constructies, zoals het gebruik van de toekomende tijd, waar in het Nederlands de tegenwoordige tijd zou worden gebruikt laten zien dat iemand een (mogelijk ook niet geheel correcte) Engelse tekst door een vertaalmachine heeft gehaald.

    Ik vraag me dan ook af waar iemand die ingaat op zo'n fishingmail zijn antwoord feitelijk heenstuurt. Waarschijnlijk naar een niet eens Nederlands sprekende buitenlander in een ver land.

    Een ander voorbeeld (recent) van ook weer zo'n vertaalde tekst staat hier: http://www.hcc.nl/eCache/DEF/38/028.html
  • Tja Jan, het komt me heel bekend voor. Als je Googeled(vertaal ik dat goed zo? :D ) naar een site en je laat de site vertalen krijg je ongeveer hetzelfde effect. Ik kan me niet voorstellen dat een beetje engels kennende nederlander het zo vertaalt.
    Groetenissen,
    Margreet.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord