Vraag & Antwoord

Anders (internet)

Ik kan wel e-mail ontvangen maar niet verzenden

Anoniem
peterkramer
11 antwoorden
  • Bij het verzenden van e-mail krijg ik de volgende melding:

    Het verbinden met de server is mislukt. Account: 'uw_account',
    Server: 'uw_SMTP-server', Protocol: SMTP, Poort: 25, Beveiligd (SSL): Nee,
    Socketfout: 10061, Foutnummer: 0x800ccc0e

    Het schijnt dat de poort 25 voor uitgaande mail wordt geblokkeerd. Ik heb contact opgenomen met mijn provider en alle instellingen doorgenomen en diverse tests samen met hun helpdesk (telfort) ingesteld. Zij blokkeren poort 25 NIET.

    Zoekend op het net vind ik -tig artikelen, maar geen van de aangedragen oplossingen werkt. Alle tests geven aan dat er in de verbinding met de provider geen problemen zijn. Mogelijk wordt de poort geblokkeerd door een andere toepassing. Uiteraard uitgebreid gescand op virussen etc. Dit leverde niets bijzonders op. Ik kan het gewoon niet vinden.

    Gegevens: Windows XP, Outlook Express, Avast-viruscanner en Sygate Personal Firewall. Ook het uitschakelen van de laatste 2 helpt niet.

    Heeft iemand suggesties?
  • als je verbonden bent met provider a
    dan moet je de smtp server van provider a gebruiken

    heb je dan een email box van provoider b

    moet je de pop box van provider b en de smtp server van provider a gebruiken
  • [quote:57a4240e51="sjouwer"]als je verbonden bent met provider a
    dan moet je de smtp server van provider a gebruiken

    heb je dan een email box van provoider b

    moet je de pop box van provider b en de smtp server van provider a gebruiken[/quote:57a4240e51]


    Sjouwer,

    Bedankt voor de reactie. Dit weet ik natuurlijk al en de mail instellingen zijn goed.
  • dus samen met de helpdesk heb je de smtp instellingen doorgenomen. Die zijn dus volstrekt juist ingevuld?
  • [quote:88959c26f6="GD1972"]dus samen met de helpdesk heb je de smtp instellingen doorgenomen. Die zijn dus volstrekt juist ingevuld?[/quote:88959c26f6]

    Alle instellingen gecontroleerd; zelfs in overleg met de helpdesk het oude account verwijderd en een nieuw account aangemaakt. Daarop werd prompt een testbericht van de helpdesk ontvangen. Verder vanaf de opdrachtprompt diverse opdrachten ingetoetst. De verbindingen zijn allemaal OK.
    Alleen wordt uitgaand verkeer via poort 25 op een of andere manier geblokkeerd. Dit blijkt o.a. op time-outs tijdens een ping-opdracht naar de mailserver van de provider. Ca. 1 op 4 pings geeft een time-out, de overige zijn 1 à 2 ms.

    Overigens bedankt voor het meedenken.
  • Deinstalleer avast en sygate pfw eens en probeer het weer na een reboot. Wel even de windows firewall bijzetten.
  • [quote:0dfcad7cab="peterkramer"]Deinstalleer avast en sygate pfw eens en probeer het weer na een reboot. Wel even de windows firewall bijzetten.[/quote:0dfcad7cab]

    Ik zal dit doen. Ik heb wel pogingen gedaan met Avast en Sygate uitgeschakeld maar mogelijk blijft er ergens dan een "kromme bit" hangen. Voor de zekerheid en enige bescherming zal ik dan de firewall van XP inschakelen. De laatste bemoeit zich naar ik meen niet met het uitgaande verkeer? Ik zal het resultaat later melden.
  • [quote:620b6215d8="Jan F."]Alleen wordt uitgaand verkeer via poort 25 op een of andere manier geblokkeerd. Dit blijkt o.a. op time-outs tijdens een ping-opdracht naar de mailserver van de provider. Ca. 1 op 4 pings geeft een time-out, de overige zijn 1 à 2 ms.[/quote:620b6215d8]

    Dat snap ik niet helemaal. Ping maakt geen gebruik van poort 25 (voor zover ik weet kent het ICMP protocol (wat gebruikt wordt voor pings) niet eens poorten).
  • 4 pings zijn so wie so onbetrouwbaar…….
    Je moet lang en continu pingen en dat moet je even naar excel copyen en heel eenvoudig plotten…. dan heb je bij een ping van bijv 12 uur een idee op welke tijdstippen de verbinding stokt..

    12 uur pingen doe je zo…..

    test ping:
    ping -t www.ip-nummer-van-jouw-mailbox.nl
    Dan krijg je elke seconde een ping tot je met Ctl+C stopt… alleen dan het erg lastig om die tekst in excel te krijgen….

    Dus schrijf je de uitkomst meteen weg naar een txt-bestand
    dus….

    ping -t www.ip-nummer-van-jouw-mailbox.nl > c:\ping.txt

    Als je nu na 12 uur het pingen stopt met Ctl+C bevat het bestand op c:\ping.txt alle data.
    Die importeer je in excel.


    En nu komt de truuk…..
    Je hebt dus een hele lange kolom maar daar staat naast het aantal ms ook veel overbodige tekst.
    en soms staat er ook "time out"

    Met zoek en vervang haal je de standaard tekst weg zonder vervanging.
    de time-out vervang ik zelf altijd door 0 (nul, zo van geen verbinding.
    Als het goed is heb je nu alleen nog getallen staan, want 22ms is nu 22 etc….
    Dit kun je meteen in een grafiek gooien en als je de x-as een uren schaal van maakt, immers elke cel naar beneden is 1 seconde verder….. heb je meteen de tijdschaal. Je ziet nu oop welk tijdstip de slechte stukken (hoge pings)of geen verbinding ( nul) waren….
    Je kunt ook nog sorteren van laag naar hoog…… dan krijg je een indruk van de hoeveelheid nullen …..en stel dat je een ping van 35 ms nog acceptabel vindt…. hoeveel daarboven uitsteken.
    Klaar? Opslaan en eventueel naar je provider sturen….
    Even oppassen oudere versies van excel kunnen niet zoveel rijen aan….
    dus of…
    1. je meet om de 2, 4, 10 s ipv om de 1s
    2. je meet 10, 8 6 of 4 uur ipv 12 uur…
    Effe kijken wat voor jou geldig is.

    Er schijnen ook wel programma's te zijn die dit kunnen, maar als je eenmaal weet hoe het moet is dit super simpel en hoe je geen extra programma's te installeren….'die mogelijk jouw systeem vervuilen/vertragen… 8)
    Succes!

    PS ping maakt idd geen gebruik van poort 25….
    Daarvoor moet je Telnet gebruiken
    http://support.microsoft.com/kb/153119
    Maar nu heb je wel meteen de getallen om te kijken of jouw verbinding zo sterk hikt dat je poort 25 problemen kunt krijgen….
  • Ik heb het niet helemaal meer in mijn hoofd, maar telnet komt mij bekend voor. Ik heb niet 4 keer gepingd, maar 1 op de 4 keer in een lange reeks gaf een time-out. Omdat alle verbindingstest verder goed waren, neemt de helpdesk daarom aan dat de problemen met poort 25 veroorzaakt worden door de software op de computer. Ik ben niet heel erg deskundig dus ik waardeer alle bijdragen van de geachte forumleden zeer.
  • Je kan kijken of je met telnet een connectie kan maken. Hoe dit moet kan je op internet terug vinden, bijvoorbeeld op http://www.l4l.be/index.php/linuxdocs/36-linux-server/122-smtp-telnet.

    Als de eerste stap al niet lukt dan krijg je geen verbinding met de mail server van je provider. Best optie dan is om alle beveiligings programma's die op je pc draaien uit te schakelen en kijken of het dan wel werkt. Als het dan wel werkt, een voor een de programma's weer inschakelen om de boosdoener boven te krijgen. Werkt het nog niet met alle programma's uitgeschakeld, dan zit het misschien in je router. Weet niet of je er zelf een hebt gekocht of die van je provider gebruikt?

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.