Vraag & Antwoord

Anders (internet)

Beveiligingscertificaten verlopen; nergens meer toegang toe

Anoniem
MrSander
17 antwoorden
  • Op de een of andere manier zijn in een klap bijna alle beveiligingscertificaten voor websites ongeldig geworden. Ik kan nauwelijks op websites, met geen van de browsers die ik heb geinstalleerd. Hoogst irritant. Ik heb al naar allerlei mogelijke oorzaken gekeken zoals een verkeerde systeemtijd, maar helaas, niks. Weet iemand hier de oorzaak en liefst ook de oplossing? De problemen begonnen vandaag spontaan, en werden steeds erger.
  • eerst maar eens volledig scannen met een uptodate virusscanner, en daarna hetzelfde met malwarebytes
  • [quote:2aeedaca5b="derkdejong"]eerst maar eens volledig scannen met een uptodate virusscanner, en daarna hetzelfde met malwarebytes[/quote:2aeedaca5b]
    Mijn virusscan is klaar, en heeft niks gevonden, ook geen malware. Het is nu af en toe raak, soms krijg ik een waarschuwingsscherm, en soms kan ik zonder problemen een beveiligde site bezoeken. Herladen helpt dan. Heel vreemd.
  • Merk je ook verschil in browsers? Je zou eens een andere kunnen proberen, of je huidge verwijderen en opnieuw installeren.
  • [quote:f5a3821ee7="gerben"]Merk je ook verschil in browsers? Je zou eens een andere kunnen proberen, of je huidge verwijderen en opnieuw installeren.[/quote:f5a3821ee7]
    Ja, er is wel wat verschil, voornamelijk in de frequentie dat de foutmelding verschijnt. Chrome is mijn standaardbrowser, en die heb ik al opnieuw geïnstalleerd vanavond. Ik zit vaak op discussiesites en na het insturen van een reactie wordt je doorgestuurd via een beveiligde pagina. Eerst werd die volledig geblokkeerd, door al mijn browsers, en kon ik niet posten, maar nu gebeurd het at random. Soms heb ik geluk als ik op 'Post comment' klik, en soms niet, en krijg ik het waarschuwingsscherm. Ik begrijp er steeds minder van.
  • knap dat je in 5 minuten zowel een virus- als een malwarescan voor mekaar krijgt…. ben benieuwd hoe je dat deed….?
    mocht je bedoelen dat je virusscanner ook geen malware vond: een malwarescanner als malwarebytes zoekt echt naar andere dingen dan een virusscanner….
  • [quote:13d4f6062c="derkdejong"]knap dat je in 5 minuten zowel een virus- als een malwarescan voor mekaar krijgt…. ben benieuwd hoe je dat deed….?
    mocht je bedoelen dat je virusscanner ook geen malware vond: een malwarescanner als malwarebytes zoekt echt naar andere dingen dan een virusscanner….[/quote:13d4f6062c]
    Nee hoor, niet in vijf minuten. :D Ik was al bang voor virussen en had mijn scanner al lopen toen ik deze thread begon. Naar malware zal ik nog wel even met een aparte scanner zoeken. Ik zal malwarebytes eens proberen.
  • Misschien je firewall(s) eens uitzetten en dan kijken of de 'probleem' sites dan wel openen. Check eventueel ook of hij poort 443 toestaat?
  • [quote:81828303da="Broosha"]Misschien je firewall(s) eens uitzetten en dan kijken of de 'probleem' sites dan wel openen. Check eventueel ook of hij poort 443 toestaat?[/quote:81828303da]
    Nope. Zonder firewall loop ik tegen dezelfde problemen aan. Ik gebruik Windows Firewall, trouwens. En hoe kan ik aparte poorten checken?
    EDIT: Ik heb een aparte uitzondering voor poort 443 toegevoegd in mijn firewall, maar geen succes. Ik begin het zo langzamerhand tamelijk zat te worden. Is het niet mogelijk om bepaalde sites te forceren om http te gebruiken?
  • hoe dan ook: eerst een voledige scan met malwarebytes doen.
  • [quote:57c9f9ce56="derkdejong"]hoe dan ook: eerst een voledige scan met malwarebytes doen.[/quote:57c9f9ce56]
    Klaar. Hij heeft 143 objecten gevonden; allemaal adware. Bestanden van een of ander programmaatje genaamd Hotbar waarvan ik dacht dat ik dat al lang had verwijderd. Verder zag hij nog wat .dll bestandjes van Steam aan voor spyware, maar dat was het. Eens kijken of mijn problemen nu zijn opgelost.
    EDIT: Nee, het heeft niks geholpen. Gmail bijvoorbeeld wil nog steeds niet laden. Zijn er nog alternatieven?
  • wel opnieuw opgestart?
  • [quote:f38fdb0792="derkdejong"]wel opnieuw opgestart?[/quote:f38fdb0792]
    Jazeker. Ik had de optie snelle scan gekozen, maar ik ben nu een volledige scan van mijn schijf aan het doen. Hij heeft tot nu toe nog niks gevonden.
  • Nog steeds problemen. Het probleem leek over, maar ik heb nu opeens helemaal geen toegang meer tot Gmail. Verversen doet niets meer. Ik begin het nu goed zat te worden. Ik kan niet meer bij mijn mail en de website die mijn school gebruikt voor interne mail en informatie werkt ook niet goed meer. Is er echt geen oplossing? Ik heb meerdere malen mijn computer gescand op malware en virussen, en er is behalve wat overgebleven bestandjes van adware helemaal niks gevonden. Mijn datum staat goed, mijn browsers zijn up to date en ik heb geen virussen. Wat is er aan de hand?
  • wellicht zit er iets fout in je hosts bestand.
    met als administrator gestart hijackthis (miscellenious tools) kun je dat checken.
    zie http://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/hosts-bestand_aanpassen.html hoe dat ook kan, en daar ook info over hoe dat bestand eruit moet zien.
  • [quote:d61069dd43="derkdejong"]wellicht zit er iets fout in je hosts bestand.
    met als administrator gestart hijackthis (miscellenious tools) kun je dat checken.
    zie http://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/hosts-bestand_aanpassen.html hoe dat ook kan, en daar ook info over hoe dat bestand eruit moet zien.[/quote:d61069dd43]
    Behalve de uitleg over het hosts-bestand zijn dit de enige regels in het bestand:
    # localhost name resolution is handled within DNS itself.
    # 127.0.0.1 localhost
    # ::1 localhost
    Is dit normaal? En ik moet ook even kijken of het pad naar dit bestand niet is aangepast, maar daar kom ik niet helemaal uit. Even kijken.
    EDIT: Ik heb gekeken in mijn register en de waarde van de registersleutel die het pad aangeeft van het hostbestand klopt. Nou vroeg ik me af of het normaal is dat er zo weinig adressen in het hostbestand staan, en bovendien ook nog eens met een # ervoor. Ik vermoed een virus, ik merkte net dat mijn processorgebruik ineens naar 27% steeg, en dat merkte ik gisteren ook al. AVG is nu wederom aan het scannen, ik zal voor de zekerheid zo Malwarebytes ook maar weer aanzetten.
  • wellicht vind je hier http://support.microsoft.com/kb/972034/nl een oplossing voor terugzetten van een standaard hosts bestand.
    die #:: schijnt te horen bij ipv6… what ever….

    anders: plaats eens een hijackthislogje ter beoordeling door de experts.
    hoe: zie de sticky bovenin het subforum beveiliging en privacy

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord