Vraag & Antwoord

Games

Microsoft: haat of liefde?

Anoniem
None
86 antwoorden
  • Hoe sta je als gamer tegen een bedrijf als MS? Aan de ene kant geven ze een enorme stimulans aan de gaming wereld, aan de andere kant houden ze er griezelige marketing op na.

    Spui je lof en/of frustratie.
  • het hangt er vanaf welke windows versie. w2000 is goede met games en xp weer minder.
  • Ja, Microsoft -> de Xbox heeft al veel zaken voor de pc kapot gemaakt, kijk bijvoorbeeld maar naar Deus Ex: Invisible war, dat voor de pc niets anders is dan een port (en ook nog eens niet op Geforce MX kaarten te spelen is :cry:
    Verder heb ik nog nooit een goed spel van MS gespeeld en mogen de ontwikkelaars Direct X ook maar eens af gaan schaffen. Waarom geen OpenGL gebruiken? Dan zouden games eindelijk ook eens op een ander OS dan Windoos te spelen zijn (lang leve linux :) )
  • In vond Age of Empires en Rise of Nations wel de moeite waard. Maar smaken verschillen. MS Flightsimulator heeft ook veel die-hard fans.

    Ports van console games zijn idd een regelrechte ramp (zie ook Halo topic). De ellende is vaak dat bedrijven eerder kiezen voor de console, opdat er meer geld mee te verdienen is dan de pc. De pc versie van een spel is dan om nog een klein beetje extra geld te verdienen.
  • [quote:a87d123262="bigstaal"]In vond Age of Empires en Rise of Nations wel de moeite waard. Maar smaken verschillen.[/quote:a87d123262]

    Deze zijn dus niet geproduceerd door Microsoft. Age of Empires is namelijk van Ensemble studio's en slechts uitgegeven door Microsoft (Rise of nations weet ik zo gauw niet). Niet dat ik Age of Empires leuk vond of zo, maar het was in het begin wel aardig -> toch kan esemble niet tippen aan Blizzard wat strategy betreft (Starcraft & Warcraft blijven stukken beter!)

    [quote:a87d123262]De ellende is vaak dat bedrijven eerder kiezen voor de console, opdat er meer geld mee te verdienen is dan de pc. De pc versie van een spel is dan om nog een klein beetje extra geld te verdienen.[/quote:a87d123262]

    Zou je denken? Om even bij Deus Ex te blijven: dit spel kwam als eerste voor de PC uit, dan lijkt me toch dat je voor de PC de beste versie maakt; of zie ik dat verkeerd?
  • Deus Ex is idd een vreemd geval. Maar met andere games is de afzetmarkt groter (bijv. 55.000.000 PS2 bezitters) en de winstmarge is groter (PS2 spellen zijn duurder dan pc spellen). De ommekeer van Deus Ex is echt onbegrijpelijk.
  • MS games ownen over het algemeen, in mijn mapje staan:

    Age of Mythologie
    Freelancer
    Halo
    Impossible Creatures (wat minder)
    Rise of Nations
    (en midtown madnes was ook altijd van MS maar die heb ik niet)

    en onder ander mapje:
    dungeon siege

    allemaal leuke, mooie en vaak vernieuwende spellen.
  • [quote:3bbf96bf5e="bigstaal"]Deus Ex is idd een vreemd geval. Maar met andere games is de afzetmarkt groter (bijv. 55.000.000 PS2 bezitters) en de winstmarge is groter (PS2 spellen zijn duurder dan pc spellen). De ommekeer van Deus Ex is echt onbegrijpelijk.[/quote:3bbf96bf5e]
    Hoezo onbegrijpelijk ?
    't is eigenlijk een wonder dat iemand nog pc-spellen *wil* maken gezien de voordelen die consoles bieden.
    Je bent van een heel stuk kwaliteits-controle & mogelijke ellende af (hoogstens 3 hardwareplatforms ipv een hele zooi net niet helemaal gelijke) en een publiek waarbij de slechts verkopende console-titel nog altijd meer mensen kan bereiken dan het equivalent aan pc-spelers.

    Wat mij betreft is het enige 'goede' aan MS dat ze een redelijk stabiel platform proberen te maken voor software.

    MS-DOS was goed genoeg als basis, want in de praktijk is er toch een hardware-monopolie dat er voor zorgt dat iedereen hetzelfde moet kopen wil ie (de nieuwste) spellen kunnen spelen. Het enige waar MS voor zorgde is dat zij wat meer touwtjes in handen kregen op dat gebied. Voor de consument is er nog steeds niks veranderd.

    Het nadeel is dat daarbij de centen eerst tellen en *hoe* ze het doen …
    Helaas kun je van anderen niks beters verwachten en is de console uiteindelijk een beter platform voor spellen dan pc-spellen ooit zouden kunnen zijn.
  • :)
    Je maakt eerst een spel voor de pc, dan ga je het herprogrammeren voor de console en daarna weer porten voor de pc. Waarom maken ze niet eerst een mooi spel voor de pc. Daarna kan je het altijd nog herprogrammeren voor de console?

    Maar het blijft een centenkwestie. Andere grote uitgevers, zoals EA, maken zich daar ook schuldig aan. Gelukkig bevat de pc ook een gamma aan spellen die het nooit goed op de console zullen doen.
  • Ik kan me nog een topic herinneren over Starwars: KotOR over dit onderwerp ;-).

    Maar goed, ik ben nog steeds van mening: waarom niet gewoon console en PC tegelijk releasen? Dat moet toch mogelijk zijn?
  • [quote:2797363e1d="Hu'uruun"]Ik kan me nog een topic herinneren over Starwars: KotOR over dit onderwerp ;-).

    Maar goed, ik ben nog steeds van mening: waarom niet gewoon console en PC tegelijk releasen? Dat moet toch mogelijk zijn?[/quote:2797363e1d] dat lijkt mij mogelijk. Pc heb je veel meer aan als gameconsole :lol:
  • [quote:210599d6b9="koene"][quote:210599d6b9="Hu'uruun"]Ik kan me nog een topic herinneren over Starwars: KotOR over dit onderwerp ;-).

    Maar goed, ik ben nog steeds van mening: waarom niet gewoon console en PC tegelijk releasen? Dat moet toch mogelijk zijn?[/quote:210599d6b9] dat lijkt mij mogelijk. Pc heb je veel meer aan als gameconsole :lol:[/quote:210599d6b9]

    dat zou 2 keer zoveel mensen kosten, programmeren voor een ps2 of een pc is net of je iets van visual basic in C++ moet schrijven (iets totaal anders dus). Ze zouden de versie die eerder af is kunnen uitstellen maar dit is economisch gezien natuurlijk onzin.
  • quote:
    MS games ownen over het algemeen, in mijn mapje staan:

    Age of Mythologie
    Freelancer
    Halo
    Impossible Creatures (wat minder)
    Rise of Nations
    (en midtown madnes was ook altijd van MS maar die heb ik niet)

    en onder ander mapje:
    dungeon siege

    Age of mythology is van ensemble studios net als de age of empires serie
    Freelancer weet ik niet
    Halo standaard shooter met te weinig monsters saaie level enz enz.
    Impossible Creatures weet ik niet
    Rise of Nations weet ik niet is iig niet van ensemble studios
  • [quote:164876ade4="AoM"]quote:
    MS games ownen over het algemeen, in mijn mapje staan:

    Age of Mythologie
    Freelancer
    Halo
    Impossible Creatures (wat minder)
    Rise of Nations
    (en midtown madnes was ook altijd van MS maar die heb ik niet)

    en onder ander mapje:
    dungeon siege

    Age of mythology is van ensemble studios net als de age of empires serie
    Freelancer weet ik niet
    Halo standaard shooter met te weinig monsters saaie level enz enz.
    Impossible Creatures weet ik niet
    Rise of Nations weet ik niet is iig niet van ensemble studios[/quote:164876ade4]

    en waarom staan ze dan in start–>alle programma's–>microsoft games

    microsoft is de uitgever net als eagames, het team kan overgekocht zijn (age of empire makers enzo). Ook als het spel opstart zie je reclame voor microsoft, dit was al in de eerste age of empires (met de toen hele mooie wolken)
  • [quote:554cf53c11="sdk"][quote:554cf53c11="AoM"]quote:
    MS games ownen over het algemeen, in mijn mapje staan:

    Age of Mythologie
    Freelancer
    Halo
    Impossible Creatures (wat minder)
    Rise of Nations
    (en midtown madnes was ook altijd van MS maar die heb ik niet)

    en onder ander mapje:
    dungeon siege

    Age of mythology is van ensemble studios net als de age of empires serie
    Freelancer weet ik niet
    Halo standaard shooter met te weinig monsters saaie level enz enz.
    Impossible Creatures weet ik niet
    Rise of Nations weet ik niet is iig niet van ensemble studios[/quote:554cf53c11]

    en waarom staan ze dan in start–>alle programma's–>microsoft games

    microsoft is de uitgever net als eagames, het team kan overgekocht zijn (age of empire makers enzo). Ook als het spel opstart zie je reclame voor microsoft, dit was al in de eerste age of empires (met de toen hele mooie wolken)[/quote:554cf53c11]

    Precies de uitgever ja: zij hebben dus geen fuck te maken met de productie van de game zelf: alleen de marketing, eventueel de covers en dat soort zaken. Ik ken maar weinig spellen die echt door Microsoft of EA-games geprogrammeerd zijn. Dit in tegenstelling tot LucasArts die tot voor kort al zijn spellen zelf produceerde en uitgaf. Nu sluiten ze vaak dealtjes met kleinere productiemaatschappijen
  • Oh ja en dungeon siege is van gas powered games
  • [quote:d5f9a7132d="AoM"]Oh ja en dungeon siege is van gas powered games[/quote:d5f9a7132d]

    nope weer fout, de eigenaar is microsoft. ontwikkelen is gedaan door gas owered games in opdracht van…

    Dus MS games vind ik wel goed. Net als EA games weet microsoft de goede spellen op te kopen (ea games was vroeger echt niks met die foute ijshockey spellen)
  • [quote:4a591eb258="sdk"][quote:4a591eb258="koene"][quote:4a591eb258="Hu'uruun"]Ik kan me nog een topic herinneren over Starwars: KotOR over dit onderwerp ;-).

    Maar goed, ik ben nog steeds van mening: waarom niet gewoon console en PC tegelijk releasen? Dat moet toch mogelijk zijn?[/quote:4a591eb258] dat lijkt mij mogelijk. Pc heb je veel meer aan als gameconsole :lol:[/quote:4a591eb258]

    dat zou 2 keer zoveel mensen kosten, programmeren voor een ps2 of een pc is net of je iets van visual basic in C++ moet schrijven (iets totaal anders dus). Ze zouden de versie die eerder af is kunnen uitstellen maar dit is economisch gezien natuurlijk onzin.[/quote:4a591eb258]

    Helemaal niet, zo profiteer je van een dubbele 'mond tot mond reclame', nu is dit misschien niet zo goed te vergelijken, maar een film heb je toch ook in zowel videoband als dvd (tegelijk?). Economisch gezien is het juist slimmer om het uit te stellen, bedoel, bij de eerste release maak je veel reclame, goede reviews etc en het spel wordt goed verkocht. Wil je dat bij de 'tweede' release weer doen, kost het veel geld. Maar als je het niet doet blijft het spel op de achtergrond, zeker omdat de grote hype al geweest is…
  • [quote:613f178422="Hu'uruun"][quote:613f178422="sdk"][quote:613f178422="koene"][quote:613f178422="Hu'uruun"]Ik kan me nog een topic herinneren over Starwars: KotOR over dit onderwerp ;-).

    Maar goed, ik ben nog steeds van mening: waarom niet gewoon console en PC tegelijk releasen? Dat moet toch mogelijk zijn?[/quote:613f178422] dat lijkt mij mogelijk. Pc heb je veel meer aan als gameconsole :lol:[/quote:613f178422]

    dat zou 2 keer zoveel mensen kosten, programmeren voor een ps2 of een pc is net of je iets van visual basic in C++ moet schrijven (iets totaal anders dus). Ze zouden de versie die eerder af is kunnen uitstellen maar dit is economisch gezien natuurlijk onzin.[/quote:613f178422]

    Helemaal niet, zo profiteer je van een dubbele 'mond tot mond reclame', nu is dit misschien niet zo goed te vergelijken, maar een film heb je toch ook in zowel videoband als dvd (tegelijk?). Economisch gezien is het juist slimmer om het uit te stellen, bedoel, bij de eerste release maak je veel reclame, goede reviews etc en het spel wordt goed verkocht. Wil je dat bij de 'tweede' release weer doen, kost het veel geld. Maar als je het niet doet blijft het spel op de achtergrond, zeker omdat de grote hype al geweest is…[/quote:613f178422]

    haha, van een vidioband naar dvd maakt natuurlijk niks uit, das gewoon een ander kabelte naar de vidiorecorder ipv dvbrander/perser voor hun. Maar een ps2 werkt niet met windows instructies. Als het eerste deel voor bijvoorbeeld ps2 (gta3) succes is dan zal het deel wat hierna wordt gemaakt (pc) ook wel lopen. Dit scheelt nogal in kosten omdat er dan wat inkomsten zijn waardoor niet hoeft te worden bijgeleend (en lenen is altijd duurder)
  • [quote:b794decd01="sdk"][quote:b794decd01="Hu'uruun"][quote:b794decd01="sdk"][quote:b794decd01="koene"][quote:b794decd01="Hu'uruun"]Ik kan me nog een topic herinneren over Starwars: KotOR over dit onderwerp ;-).

    Maar goed, ik ben nog steeds van mening: waarom niet gewoon console en PC tegelijk releasen? Dat moet toch mogelijk zijn?[/quote:b794decd01] dat lijkt mij mogelijk. Pc heb je veel meer aan als gameconsole :lol:[/quote:b794decd01]

    dat zou 2 keer zoveel mensen kosten, programmeren voor een ps2 of een pc is net of je iets van visual basic in C++ moet schrijven (iets totaal anders dus). Ze zouden de versie die eerder af is kunnen uitstellen maar dit is economisch gezien natuurlijk onzin.[/quote:b794decd01]

    Helemaal niet, zo profiteer je van een dubbele 'mond tot mond reclame', nu is dit misschien niet zo goed te vergelijken, maar een film heb je toch ook in zowel videoband als dvd (tegelijk?). Economisch gezien is het juist slimmer om het uit te stellen, bedoel, bij de eerste release maak je veel reclame, goede reviews etc en het spel wordt goed verkocht. Wil je dat bij de 'tweede' release weer doen, kost het veel geld. Maar als je het niet doet blijft het spel op de achtergrond, zeker omdat de grote hype al geweest is…[/quote:b794decd01]

    haha, van een vidioband naar dvd maakt natuurlijk niks uit, das gewoon een ander kabelte naar de vidiorecorder ipv dvbrander/perser voor hun. Maar een ps2 werkt niet met windows instructies. Als het eerste deel voor bijvoorbeeld ps2 (gta3) succes is dan zal het deel wat hierna wordt gemaakt (pc) ook wel lopen. Dit scheelt nogal in kosten omdat er dan wat inkomsten zijn waardoor niet hoeft te worden bijgeleend (en lenen is altijd duurder)[/quote:b794decd01]

    Die verkoop loopt helemaal niet altijd. Je krijgt dan van die klagende gamers, zoals ook hier, die zeggen dat het een console port is en blah blah. Nu zijn er uitzonderingen die op beiden platformen goed verkopen, zoals KotOR, verwacht ik, maar goed, dat zijn uitzonderingen. Ik bedoel, kijk maar naar spellen zoals Metal Gear Solid 2 ofzoiets, console gamers vinden het geweldig, pc gamers waardeloos. Als je tegelijk doet worden mensen door elkaar aangestoken, de console gamers schreeuwen dat het het beste spel ter wereld is, dan wil de pc gamer ook graag het spel kopen/proberen en koopt het dus (of kijkt op een console vindt het daar 'geweldig') en voordat mensen doorhebben dat het op de computer waardeloos is, is al veel méér verkocht, dan als je van te voren al weet hoe het ongeveer is, door bijvoorbeeld reviews. Soms is het ook zo, dat een computerspel gezien wordt als goed, terwijl het dat helemaal niet 'hoeft' te zijn, maar door dat iedereen om je heen het geweldig vindt, je vanzelf ook de neiging krijgt hier aan mee te doen (kuddegedrag kom je als mens niet onderuit).

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord