Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Games

PC games verkopen dalen. Wat is de reden?

Anoniem
None
51 antwoorden
  • Enkele redenen:
    1. De spelen zijn inspiratie loos en slaan niet aan bij het grote publiek of
    2. Het is de schuld van slecht management of
    3. We leven in een resessie, gamers moeten bezuinigen of
    4. Er word te veel illegaal gekopiëerd of
    5. Het zijn de loonkosten en de huur van het bedrijfpand die een bedrijf nekken
    6. Er zijn te weinig gamers met een topsysteem om nieuwe spellen te kunnen spelen.
    7. Er is te veel concurrentie, in het grote aanbod aan games, dus vallen sommige games in de vergetelheid http://www.tweakers.net/nieuws/33160
    8. enz.

    De echte reden:

    Het gaat niet goed met de verkopen op de PC game markt, want voor het derde jaar op rij zijn er minder PC games verkocht. Dit jaar loopt men zelfs 23% achter ten opzichte van de verkochte games in 2003. Er is een aantal redenen voor de dalende verkopen, zo zijn er nog geen grote blockbusters verschenen, hebben consoles een "negatieve invloed" en zijn sommige groepen van mening dat de grote schuldige illegale software is. Warezpiraten zouden de markt verzieken, maar dat is volgens dit commentaar totale onzin. Het is namelijk de arrogantie van de uitgevers die voor de slechte verkopen op de PC game markt zorgt. Heb je een console, dan ga je naar de winkel, koop je een spel, ga je naar huis, stop je het spel in je machine en ga je spelen.

    Maar dit is niet het geval met PC games. Bij de PC koop je een spel, ga je naar huis, ben je 20 minuten bezig met de installatie. Mag je bidden dat de CD kopieerbeveiliging met jouw CD-Rom of DVD-speler werkt. Daarna mag je hopen dat men het spel ook heeft "afgemaakt," zodat je niet eerst het internet hoeft af te speuren naar de patch die het spel wel laat werken. En om het feest compleet te maken moet je voor het spel een gigabyte ruimte overhouden en NOG STEEDS de CD of DVD in je drive houden, aangezien de uitgevers er zeker van zijn dat je ze wilt oplichten.

    I think that's a major reason consoles are starting to really crush the PC game market. People are getting fed up. They're getting a cold pizza and being told to lump it. It doesn't have to be that way.

    I'm not against copy protection schemes on the PC because I'm some sort of flower child developer. I'm against them because they're bad business. They discourage people from buying PC games in the first place. Once you make someone have to hunt down a CD crack, you've set them on the path of pirating the whole game and future games.

    bron: www.gamer.nl
  • Lijkt een beetje op de stelling topic.
    Ik denk dat de prijzen ook van games te duur zijn. Als je het spel online kan spelen hebje er heel veel plezier mee, maar een SP spel wat je in een weekje uit hebt is gewoon zonde vanhet geld.
    Die consoles snap ik niet. een firstperson shooter met zon controller lijkt me echt *triest*.
    Op games bezuinigen, nee dan worden ze (nog) slechter. En ja, de illigale transfer mede door hoge prijs enzo, als je nu nog een spel koopt wordt je vaak voor gek verklaart.
  • 1 woord.

    Prijs.
  • [quote:3cc708db2a="GreyHornet"]1 woord.

    Prijs.[/quote:3cc708db2a] Precies, en daardoor gaan mensen ze kopieren waardoor er minder games verkocht worden. ik denk wel dat het daar vooral aan ligt…
  • Slecht managment: Wat wordt daar precies mee bedoeld? Als dat slecht geregeld is wat zorgt er dan voor dat een game duurder gaat worden? Doordat de werknemers slecht "geleid" worden en daardoor het werk minder efficient gaat ofzo?
    Loonkosten kan ik nog inkomen maar pand kosten? Nee dat lijkt me niet echt er zijn volgens mij zat spellenmakers die een pand gekocht hebben en dus niet maandelijks huur moeten betalen ook lijken mij de maandelijkse kosten aan een pand en wat er omheen hoort niet echt iets wat veel geld kost.
    Wat ik denk is dat de kostprijs van een game best omlaag kan en de spellemaker evengoed geld verdient alleen willen ze (ook de winkels en alle tussen liggende schakels) er teveel geld aan verdienen.
  • Interplay voerde bijv. slecht management met de Descent-reeks:
    Descent 1 flopte, omdat de eindboss uit het demo bijna onmogelijk te verslaan was.
    Descent 2 flopte omdat het tegelijk met de concurrent Quake uitgebracht werd.
    Interplay faalde om het prachtig mooie Descent 3 aan de man te brengen.

    De Descent-spellen waren altijd vooruitstrevend qua grafics & gameplay, maar slecht management heeft de reeks de das omgedaan.
  • [quote:3580df4b7c="GreyHornet"]1 woord.

    Prijs.[/quote:3580df4b7c]

    Ik denk niet dat dat de reden is, PC games zijn volgens mij nog altijd goedkoper dan consolegames. En die verkopen ondanks een hogere prijs uitstekend.

    Consoles worden gewoon een steeds grotere concurrent voor de PC, zeker nu online gamen ook voor consoles steeds meer op gang begint te komen. Verder werken deze een stuk gemakkelijker (gewoon spel erin en spelen) en zit je niet elk jaar aan een upgrade van je PC als je wilt bijblijven.

    De ontwikkelaars van PC-spellen moeten gewoon niet zeuren over dalende verkopen. Gewoon de concurrentie aangaan ipv zeuren over illegaal kopieren. Zoals Alexander Online al aangeeft speelt een fps echt niet lekker op een console (geldt trouwens ook voor RTS), dus als je klanten verliest aan de consoleboeren dan zit er iets niet goed met je producten.
  • Prijs is de minste reden IMHO.
    Volgens mij is het een combinatie van prijs, grote hoeveelheid inspiratieloze/saaie spellen die ook nog eens stikken van de fouten & de mindere economie …

    Dat er 'te hoge' eisen worden gesteld aan systemen voor spellen lijkt me onzin. We hadden 'vroeger' al Origin dat met Wingcommander et. al zo'n beetje iedere keer te 'zware' spellen uitgaf.

    Prijs alleen lijkt me niet echt een probleem, omdat console-spellen stukken duurder zijn dan het gemiddelde pc-spel (gemiddeld anderhalf tot twee keer zo duur).

    Ik denk eerder dat de gemiddelde pc-gamer langzamerhand moe wordt van die eeuwige patches en het constant moeten gokken of een spel wel/niet werkt. Daarnaast wordt ik zelf ook moe van al die pogingen om de spellen van 'kopieer-beveiliging' te voorzien die uiteindelijk alleen voor de legale gebruikers ellende oplevert, terwijl de warez-kliek er nog geen minuut last van hebben.

    Als je dat vergelijkt met console-spellen die gegarandeerd altijd werken en zo goed als altijd foutloos geleverd worden …
    tja dan is het IMHO geen wonder dat de wereld van pc-spellen met het jaar slechter presteert.

    Ik vind de grote concurrentie an sich geen ramp, integendeel het is juist voordelig.
    Het enige nadeel is dat juist de uitgevers van slechte spellen grote budgetten voor reclame en andere sponsoring over hebben, terwijl er door de 'kleine' uitgevers en voor spellen met een beperkte doelgroep nauwelijks reclame wordt gemaakt. En dat terwijl die laatsten juist de meeste 'hulp' nodig hebben.

    Daarom vind ik het doodzonde dat een Doom 3 of HL2 met gemak pagina's aan nietszeggende previews krijgen terwijl relatief onbekende spellen/uitgevers blij mogen zijn met een enkel vlug afgeraffeld 'review' van een half A4-tje.

    // –
    Bron : http://www.joeuser.com/index.asp?c=1&AID=21895&u=0
    en http://elf-inside.livejournal.com/116304.html

    De analogie die wordt aangehaald is vrij treffend.
    [quote:a1a585f96d]
    When I buy a pizza, I expect to get a pizza. I expect it with the toppings I order, and I expect it to be delivered promptly. By calling Domino's or Papa John's, I've contractually agreed to pay for a pizza when it arrives. But if the deliverman shows up 2 hours late, with cold pizza, with Anchovies instead of Peperoni, then, no, I'm not going to pay for that. The problem with typical game publishers, is they expect you to eat that pizza, and be happy for it. You paid for hot pepperoni, and got cold anchovies, but you have no recourse.
    [/quote:a1a585f96d]
    't is eigenlijk te gek voor woorden dat de gemiddelde consument het nog steeds slikt dat een spel een patch nodig heeft om te kunnen functioneren.
    Aan de andere kant maken de winkeliers het niet bepaald makkelijk door bijna per definitie te stellen dat software niet geruild wordt.

    [quote:a1a585f96d]

    I'm not against copy protection schemes on the PC because I'm some sort of flower child developer. I'm against them because they're bad business. They discourage people from buying PC games in the first place. Once you make someone have to hunt down a CD crack, you've set them on the path of pirating the whole game and future games.

    [/quote:a1a585f96d]
    Ongeveer precies wat ik zelf vaker heb gezegd over de manier waarop je (gedwongen) wordt om met de 'beveiliging' om te gaan.

    En nog wat commentaar vanaf de forums :
    http://www.joeuser.com/Forums.asp?MID=124&CMID=5&AID=21895
  • maar prijs is toch een van de belangrijkste aspecten vind ik zelf , om een spel niet / wel te kopen , want de ene keer krijg je die 50 euro er dik voor terug , en die andere keer heb je zoiets , ik wil dit spel gewoon ruilen na 1 - 2 dagen .

    een ding : console spellen zijn óók moeilijker illegaal te krijgen & te branden…
  • Ik denk dat niet de prijs of eventuele andere redenen de oorzaak zijn van de daling in de gameverkoop, maar het feit dat (illegaal) downloaden de laatste tijd steeds gemakkelijker is geworden. Wie heeft er tegenwoordig nog nooit van programma´s als Kazaa o.i.d. gehoord? Overal op het internet zijn sites met NoCD-patches te vinden. Via google heb je ze zo gevonden. Ook zijn er de wereld site´s waarop haarfijn wordt uitgelegd (soms nog met afbeeldingen) hoe je moet downloaden uit nieuwsgroepen. Ook C!T doet volop mee met prachtige artikelen betreffende dit thema.

    Iedere idioot/computernoob die een uurtje op internet zoekt, kan illegaal downloaden of kopieren.
    De prijs maakt dan ook weinig meer uit. Zelfs al zou een game maar 10 euro kosten. Waarom zou je immers betalen voor iets dat je ook gratis kunt krijgen?
  • voor mij is het gewoon de prijs.
    Ik koop zo nu en dan nog wel eens een spel dat een jaar geleden uit is gekomen voor een tientje ipv 50 euro en dan vind ik het nog wel de moeite waard.
    En dan komt daarbij ook nog eens dat veel spellen tegenwoordig niet echt vernieuwend zijn(ut, ut2003, ut2004, ut was nieuw de 2 daarop leken er veel op, waren alleen mooier)
    Toch denk ik dat de consoles meer gamers snoepen van de pc dan vroeger doordat de aanschaf van een console nu een stuk lager is dankzij de concurrentie van de 3 partijen en de aanschaf van een xbox ligt een stuk lager dan de aanschaf/upgrade van een pc(200 tov 500) en dan mag een spelletje ook wat meer kosten(en dat ziet men ook pas later).
    Wat ook bij veel mensen de gedachte is, is dat als je een xbox hebt kun je alle xbox spellen spelen, bij de pc moet je maar weer afwachten hoe lang je computer het bij kan benen
  • ik koop alleen een spel als de verhouding tussen prijs/kwaliteit goed is , anders niet , ik ga geen 50,- Euro uitgeven aan een spel waar ik in 2 dagen op uitgekeken ben , een spel als UT2004 daarentegen , met z'n vele mods & addons , of operation flashpoint , met ook veel mods + addons , daar wil ik best voor betalen ..
    alleen spellen zoals Doom III die bijv. 60,- Euro worden en maar 20 uur speelplezier hebben , vindt ik een beetje dom om dan te gaan kopen. :wink:
  • [quote:94131028ea="R-bin"]Loonkosten kan ik nog inkomen maar pand kosten? Nee dat lijkt me niet echt er zijn volgens mij zat spellenmakers die een pand gekocht hebben en dus niet maandelijks huur moeten betalen ook lijken mij de maandelijkse kosten aan een pand en wat er omheen hoort niet echt iets wat veel geld kost..[/quote:94131028ea]

    Na de loonkosten is huisvesting zo'n beetje het duurste wat er bestaat! Denk je dat eigendom van een pand niets kost? Wat dacht je van hypotheeklasten (ipv huur), onderhoudskosten, afschrijving, onroerend goedbelasting, gas-, water-, electriciteitsverbruik, vastrecht, rioleringrecht, schoonmaak, stoffering, inrichting van kantoren, werkplaatsen etc etc etc…..

    [b:94131028ea]LET OP[/b:94131028ea] : Ik zeg hiermee niet dat de hoge vraagprijs van games hierdoor gerechtvaardigd is! De marge's zijn in het algemeen echter niet zo groot als iedereen denkt.

    Groet, Jee Jee
  • [quote:d4e6e91278="GreyHornet"]maar prijs is toch een van de belangrijkste aspecten vind ik zelf , om een spel niet / wel te kopen , want de ene keer krijg je die 50 euro er dik voor terug , en die andere keer heb je zoiets , ik wil dit spel gewoon ruilen na 1 - 2 dagen .[/quote:d4e6e91278]

    Als je er de ene keer wel € 50,- voor over hebt en de andere keer niet omdat het snel uitgespeeld of saai is, dan ligt het probleem niet bij de prijs maar bij wat je er voor terugkrijgt (kwaliteit van het spel).

    Op zich niet verwonderlijk, spellen worden steeds korter en de meeste uitgevers doen liever een zoveelste vervolg op een bekende formule dan eens iets nieuws te proberen met het risico dat het flopt.
  • ik vind die dinge gewoon veels te duur, gamen is dan voor mij gratis geworden he (ja makkelijke uitvinding IRC/FTP/DC++)

    Man 60 euro voor zon ding dat je zo bekrast, en waarvan je geen kopietje kunt maken, nou leuk, 60 euro vernachelt.

    Kunnen ze niet gewoon een soort Light versie op de markt brengen voor zeg maar €20, dus zonder kopieerbeveiliging (scheelt licentiekosten) en gewoon in een simpel CD hoesje zonder dikke pakken boekjes en andere zooi (wat gewoon een sigaar uit eigen doos is). Ook de support mag dan een stuk minder, zeg gewoon niet, scheelt weer veel geld omdat je minder supportmedewerkers nodig bent.

    Grtz
  • Console-gamers mogen het nu op dit moment wel makkelijk hebben en geloof me, een FPS op een console is echt wel goed te doen, na 5 minuten weet je niet anders, maar dat terzijde.
    Bij de huidige generatie consoles zie je de interressante ontwikkeling van online-games.
    Nu zijn er al een flink aantal spellen welke via bijv. xbox live! die je kunt updaten via het internet. Het gaat nu nog om extra levels, en andere add-ons. Zonder deze downloads is het spel nog wel te spelen.
    Maar stel je nu eens voor dat een uitgever zijn spel nog VOOR de wintermaanden wilt releasen, maar beseft dat hij het niet gaat halen. Wat weerhoudt het er deze uitgever nu niet van om het spel af te raffelen zodat hij het kan verkopen en vervolgens de updates via het internet te verstrekken?
  • [quote:83c30afc1e="PS"][quote:83c30afc1e="GreyHornet"]1 woord.

    Prijs.[/quote:83c30afc1e]

    Ik denk niet dat dat de reden is, PC games zijn volgens mij nog altijd goedkoper dan consolegames. En die verkopen ondanks een hogere prijs uitstekend.

    [i:83c30afc1e]Consoles worden gewoon een steeds grotere concurrent voor de PC, zeker nu online gamen ook voor consoles steeds meer op gang begint te komen. Verder werken deze een stuk gemakkelijker (gewoon spel erin en spelen) en zit je niet elk jaar aan een upgrade van je PC als je wilt bijblijven.[/i:83c30afc1e]
    De ontwikkelaars van PC-spellen moeten gewoon niet zeuren over dalende verkopen. Gewoon de concurrentie aangaan ipv zeuren over illegaal kopieren. Zoals Alexander Online al aangeeft speelt een fps echt niet lekker op een console (geldt trouwens ook voor RTS), dus als je klanten verliest aan de consoleboeren dan zit er iets niet goed met je producten.[/quote:83c30afc1e]
    Nouja, een console verouderd snel (en ziet er vaak minder mooi uit), en ik snap niet wat iedereen tot een console trekt.. mss t letterlijke Plug 'n play, en geen installatie, HD space enzo?
  • [quote:2a8b2836e9]Nouja, een console verouderd snel (en ziet er vaak minder mooi uit), en ik snap niet wat iedereen tot een console trekt.. mss t letterlijke Plug 'n play, en geen installatie, HD space enzo?[/quote:2a8b2836e9]Met een console kun je lekker lamlendig onderuit thuis op de bank voor de tv gaan hangen en een beetje spelen met vrienden terwijl je een biertje en chips achterover slaat. Dat gaat gewoon niet met een pc.
  • [quote:6c77a79272="sdh"][quote:6c77a79272="GreyHornet"]1 woord.

    Prijs.[/quote:6c77a79272] Precies, en daardoor gaan mensen ze kopieren waardoor er minder games verkocht worden. ik denk wel dat het daar vooral aan ligt…[/quote:6c77a79272]

    als jij niet kon kopieren (starforce 3) ga jij dan 20 games per jaar a 50 euro kopen?
  • [quote:ce918c7415="GreyHornet"]ik koop alleen een spel als de verhouding tussen prijs/kwaliteit goed is , anders niet , ik ga geen 50,- Euro uitgeven aan een spel waar ik in 2 dagen op uitgekeken ben , een spel als UT2004 daarentegen , met z'n vele mods & addons , of operation flashpoint , met ook veel mods + addons , daar wil ik best voor betalen ..
    alleen spellen zoals Doom III die bijv. 60,- Euro worden en maar 20 uur speelplezier hebben , vindt ik een beetje dom om dan te gaan kopen. :wink:[/quote:ce918c7415]

    je vergeet de 1000 uur multiplayer speeltijd :D (wist eerst niet of ie er kwam maar er staat dat er een deatmatchtoernooi komt dus dan moet het wel)

    doom3 lijkt mij wel uniek te worden, ik hoop op een battle royale
    esident evil sfeer (de films)

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.