Vraag & Antwoord

Games

Beste 5.1 (of meer) game?

Anoniem
None
29 antwoorden
  • Tot nu toe heb ik goede 5.1 meegemaakt in:
    Battlefield 2 (erg goed)
    Max Payne 2
    Unreal Tournament 2003/4 (redelijk)
    Swat4

    aanvulling
    Star Wars Battlefront
    Doom3
    Far Cry

    Iemand nog aanvullingen hierop?

    voor de duidelijkheid goede 5.1 betekent dus dat je meteen kunt bepalen waar je vijand aankomt lopen dus linker achterbox bijvoorbeeld of duidelijk achter je (alle 2 achterboxen) enz het gaat dus niet over de kwaliteit, effecten etc.
  • Counter-Strike Source vind ik ook goed in 5.1 geluid , je hoort precies als iemand achter je staat te schieten enzo

    Freek
  • Socom II vind ik ook goed met 5.1 geluid. Het combineerd ook goed met de headset :D
  • Half-life 1
    Unreal Tournament
    etc.

    Ik dacht dat Quake 1 t/m 3 een en ander ook ondersteunde, maar gezien het feit dat je dan in het begintijdperk van 4.0 geluidskaarten zit durf ik dat niet te voorspellen

    In het kort ieder (modern) spel met een 3d-omgeving heeft de ondersteuning.
    Als het niet werkt dan is dat meestal het gevolg van Windows dat alles op 2.0 terugzet omdat het geen luidsprekerset gezien heeft bij het starten van het OS.
  • [quote:f9ff9963b3="JaFO"]Half-life 1
    Unreal Tournament
    etc.

    Ik dacht dat Quake 1 t/m 3 een en ander ook ondersteunde, maar gezien het feit dat je dan in het begintijdperk van 4.0 geluidskaarten zit durf ik dat niet te voorspellen

    In het kort ieder (modern) spel met een 3d-omgeving heeft de ondersteuning.
    Als het niet werkt dan is dat meestal het gevolg van Windows dat alles op 2.0 terugzet omdat het geen luidsprekerset gezien heeft bij het starten van het OS.[/quote:f9ff9963b3]de vraag is niet of het spel het "ondersteunt" maar of de 5.1 goed is. Dat is in de games die jij opnoemt niet echt :-?
  • Wat heet 'goed' ?

    Half-life 1 had al ruimtelijk geluid, echo's etc.
    Enige probleem was/is dat de populaire kaarten van Creative dat soort effecten pas sinds kort enigszins na-apen door een nep-echo toe te voegen bij het afspelen, terwijl Aureal met z'n Vortex-chipsets dat al lang real-time kon.

    Als je goed geluid wilt zul je dus gewoon iets beters moeten kopen dan die Creative-troep. Achteraf een galmpje toevoegen zoals Creative dat doet met z'n EAX durf ik geen 'goed' geluid te noemen.
  • Far cry schijnt vind ik ook nog behoorlijk goed. En ook het spel: Tactical Ops, die ondertussen al heel wat jaartjes oud is, is ook prima.

    @JaFo, zelfs ik met m'n onboard geluid kan het verschil goed horen (natuurlijk ( :P ) omdat het op m'n Home cinema set is aangesloten 8) Het zal nooit zo goed worden als een echte losse geluidskaart natuurlijk, maar toch hoor je wel verschil in of het nou 'echt' 5.1 is.
  • @jafo wie heeft er behoefte aan galm in zijn game :-? beetje zichzelf respecterende gamer wil weten waar de vijand zich bevindt en niet waar de echo vandaan komt :roll:
    Met goede 5.1 heb ik het over geluid achter je dat echt achter je is en geluid center speaker wat echt rechtvoor je staat en niet 10 meter links van je zoals in world of warcraft.
  • Star Wars Battlefront heeft ook erg goed geluid imho
  • Doom 3 :D Lekker die monsters zo achter je schreeuwen enzow…
  • En Half Life 2 ook goeie surround
  • [quote:d645117a9f="sdk"]@jafo wie heeft er behoefte aan galm in zijn game :-? beetje zichzelf respecterende gamer wil weten waar de vijand zich bevindt en niet waar de echo vandaan komt :roll:
    [/quote:d645117a9f]
    Omdat voor de correcte plaatsing van het geluid nogal wat uit maakt of je in een hal of een open vlakte rondrent.

    [quote:d645117a9f]
    Met goede 5.1 heb ik het over geluid achter je dat echt achter je is en geluid center speaker wat echt rechtvoor je staat en niet 10 meter links van je zoals in world of warcraft.[/quote:d645117a9f]
    5.1 = niks anders dan de hippe afkorting voor ruimtelijk geluid.
    'vroeger' had ik slechts 4.0 en dat werkte gewoon goed. Die extra center voegt nauwelijks wat toe. Ik zou zelfs zeggen dat als je die center nodig hebt dat je speakers dan gewoon fout staan ingesteld.

    Zelfs met een stereo-setje kan je geloofwaardig 3d neerzetten, mits je goede hardware hebt.

    btw : als je geluid vaak achter je hoort dan moet je beter opletten ;)
  • wat een gelul :-? met een sterosetje kun je echt niet horen of er iemand achter je loopt… en ja dat is wel nodig want voor de gamenoobs onder ons…: je kunt iemand HOREN aankomen lopen dus VOORDAT je hem ziet/ hij jou ziet. Als je dit niet gebruikt kun je net zo goed zonder geluid spelen en een mp3tje opzetten ofzo :P
  • Met stereo boxjes kun je dus wél een ruimtelijk geluid creeren. Denk maar eens aan het aantal oren dat je hebt (max. 2 dus), waarmee je ook kunt horen waar het geluid vandaan komt. Daar spelen de boxjes dus op in door een kleine vetraging te hebben tussen het moment waarop het geluid uit het ene speakertje komt en uit het andere.
  • [quote:a4f2fe5a5e="ArneLH"]Met stereo boxjes kun je dus wél een ruimtelijk geluid creeren. Denk maar eens aan het aantal oren dat je hebt (max. 2 dus), waarmee je ook kunt horen waar het geluid vandaan komt. Daar spelen de boxjes dus op in door een kleine vetraging te hebben tussen het moment waarop het geluid uit het ene speakertje komt en uit het andere.[/quote:a4f2fe5a5e]dat is links en recht… voor ruimtebepaling (voor achter) gaat het toch om de hoek van de golven :-? een speaker voor je kun je echt niet zo geluid laten maken dat je denkt dat het achter je vandaan komt…

    edit heb het ff nagezocht want had het ooit weleens bij biologie 1,2 gehad :D :

    [img:a4f2fe5a5e]http://static.howstuffworks.com/gif/hearing-2.jpg[/img:a4f2fe5a5e]
    [quote:a4f2fe5a5e]The pinna, the outer part of the ear, serves to "catch" the sound waves. Your outer ear is pointed forward and it has a number of curves. This structure helps you determine the direction of a sound. [/quote:a4f2fe5a5e]

    dat later arriveren van geluid gaat over horizontale verschillen.. links en rechts dus niet voor en achter. Dus helaas jafo en Arne….
    Nu weer terug naar de echte 5.1 games aub :)
  • Nou, ik zei al; Far Cry vind ik zelf ook wel goed. Maar Tactical ops is echt heel goed. De schoten die achter je zijn, hoor je dus ook ECHT Achter, en dus enkel galm (bv. in een grote ruimte) hoor je voor.

    Wat 5.1 setje's betreft. Zo'n setje ter waarde van 50 euro is idd, een hippe naam. Maar er bestaan wel degelijk goede geluidsinstallatie's die 5.1 toch bijna echt kunnen weergeven. Een klein voorbeeldje (wijkt wel een beetje af van games) Als je naar klassieke muziek zit te luisteren, hoor je geen viool achter je spelen, omdat als je in een zaal zit, de violisten niet achter je gaan staan, Dus je hoort eigenlijk alleen galm, er horen geen echte instrumenten achter je spelen. Een set van 5.1 t.w.v. 50 euro, die weet dat helemaal niet, en hoor je dus uit alle speakers alles even hard. Ook een filter valt niet in zo'n set te ontdekken, en hoor je dus de subwoofer vrolijk alles hoge tonen meespelen. Dus, ECHTE 5.1 kan je eigenlijk gewoon niet op een supergoedkoop setje luisteren, en het heet alleen 5.1 omdat je in totaal 6 speakers heb.

    Dolby Digital I en II zijn niet voor niks uitgevonden. Dus daarmee werken de duurdere systemen. Maar ik moet toegeven, dat dat ook nog 'slechts' trucjes zijn om echt 5.1 te kunne weergeven.
  • Dolby Digital heeft hier niks te zoeken hoor.
    Da's feitelijk voor films …

    Voor spellen heb je alleen te maken met Direct3D en daar zitten gewoon routines in waarmee je een geluidsbron letterlijk in de ruimte kunt plaatsen.
    Een goede geluidskaart kan die locatie via de luidsprekers weergeven.
    Dat 'filteren' speelt alleen een rol bij zaken als Dolby Pro-logic (mono-geluid achter, stereo voor).


    // sdk :
    nep-3d kan wel degelijk met 'slechts' 2 speakers.
    Die fase-verschuiving waarmee je zogenaamd geluiden 'achter' je hoort kun je gewoon van te voren berekenen en in het stereo-signaal meenemen.
    Je hebt dus schijnbaar nog nooit een demo gehad van een dergelijk systeem, want anders piepte je wel anders.

    Er is zelfs professionele effect-apparatuur die zulke effecten in een gewoon stereo-signaal kan plaatsen. Het is niks meer dan gewoon wat extra rekenwerk. Iets dat voor een (moderne) pc een eitje is. Zeker als je daarbij optelt dat je op een vaste locatie tov je luidsprekers zit (iets dat in een huiskamer lastiger is).

    Het enige dat '4.0' (en beter) toevoegd hebben is dat het wat minder afhankelijk is van het gehoor van de luisteraar in kwestie en het effect heel makkelijk met wat instellingen van de individuele volumes van de luidsprekers aan de lokale situatie aangepast kan worden.
  • [quote:0b048ef7bf="JaFO"]Dolby Digital heeft hier niks te zoeken hoor.
    Da's feitelijk voor films …

    Voor spellen heb je alleen te maken met Direct3D en daar zitten gewoon routines in waarmee je een geluidsbron letterlijk in de ruimte kunt plaatsen.
    Een goede geluidskaart kan die locatie via de luidsprekers weergeven.
    Dat 'filteren' speelt alleen een rol bij zaken als Dolby Pro-logic (mono-geluid achter, stereo voor).


    // sdk :
    nep-3d kan wel degelijk met 'slechts' 2 speakers.
    Die fase-verschuiving waarmee je zogenaamd geluiden 'achter' je hoort kun je gewoon van te voren berekenen en in het stereo-signaal meenemen.
    Je hebt dus schijnbaar nog nooit een demo gehad van een dergelijk systeem, want anders piepte je wel anders.

    Er is zelfs professionele effect-apparatuur die zulke effecten in een gewoon stereo-signaal kan plaatsen. Het is niks meer dan gewoon wat extra rekenwerk. Iets dat voor een (moderne) pc een eitje is. Zeker als je daarbij optelt dat je op een vaste locatie tov je luidsprekers zit (iets dat in een huiskamer lastiger is).

    Het enige dat '4.0' (en beter) toevoegd hebben is dat het wat minder afhankelijk is van het gehoor van de luisteraar in kwestie en het effect heel makkelijk met wat instellingen van de individuele volumes van de luidsprekers aan de lokale situatie aangepast kan worden.[/quote:0b048ef7bf]
    kerel blijf toch eens ontopic hele verhalen over 2.0 die 5.1 kan weergeven het gaat hier over [b:0b048ef7bf]games die goed van 5.1 GEBRUIK maken [/b:0b048ef7bf]niet over eventuele algemene kwaliteit van geluid etc. Als mod zou je toch een voorbeeldfunctie moeten beoefenen…

    [quote:0b048ef7bf]In het kort ieder (modern) spel met een 3d-omgeving heeft de ondersteuning.
    Als het niet werkt dan is dat meestal het gevolg van Windows dat alles op 2.0 terugzet omdat het geen luidsprekerset gezien heeft bij het starten van het OS.[/quote:0b048ef7bf]
    dit slaat natuurlijk helemaal al nergens op aangezien er honderden games zijn met waardeloze 5.1.
  • Ik vind GTR een super 5.1 spel.


    Dit racespel heeft zowiewso de beste sound val alle racegames.


    Geweldig als zo'n 600+ pk monster even terugschakeld en je inhaald.


    TOppie
  • ik vind dat America's Army ook een goed 5.1 geluid heeft je kan precies horen waar de enemy zit

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.