Vraag & Antwoord

Games

Civilization IV

Anoniem
JaFO
22 antwoorden
  • hehe wat een onzin :P

    trailer

    Slechte kwaliteit screenshots:
    http://image.com.com/gamespot/images/2005/news/07/22/civ4_screen005.jpg
    http://image.com.com/gamespot/images/2005/202/919352_20050722_screen001.jpg
  • ROFL … wat een melige reclame.

    Maar Civ 1 was idd erggg verslavend. Het is alleen jammer dat het niet meer zo makkelijk is om te winnen door al die nieuwe features. :(
    Hoe dan ook … het is en blijft een spel om naar uit te kijken. Eens zien wat ze nu weer verzonnen hebben. :)
    Zo te zien zijn de steden en hun features dus ook op de grote landkaart te zien. Da's leuk.
    Ik meen gelezen te hebben dat ze religie & de diverse vormen van bestuur ook anders hebben aangepakt.

    "Hi ! I'm Sid M. and I'm a civ junkie … " :lol:
  • Zoals ik op ftd forum al zei, hoop dat sid meier alleen de ideen heeft gedaan en van de graphics is afgebleven want anders krijg je weer zo'n locomotion :P .
  • Ik vind bij Civ de graphics maar bijzaak. Het hoeft echt geen Dx9-achtige troep te zijn, zolang ik maar kan zien wat waar zit. Wie weet kunnen ze met een beetje geluk een echte aarde als speelveld neerzetten zonder een en ander zo te verkleinen dat een land als Engeland onspeelbaar klein wordt.

    Meer info : http://pc.gamespy.com/pc/civilization-iv/628662p1.html

    // – edit –
    Het schijnt de engine van Pirates! te zijn.
    Die zag er beslist leuk uit. Ook tijdens de gevechten op het land.
    Ik zou zelfs durven wedden dat dat ook de nieuwe 'look' van Civ wordt.
  • [quote:037cc0cf04="JaFO"]Ik vind bij Civ de graphics maar bijzaak. Het hoeft echt geen Dx9-achtige troep te zijn, zolang ik maar kan zien wat waar zit. Wie weet kunnen ze met een beetje geluk een echte aarde als speelveld neerzetten zonder een en ander zo te verkleinen dat een land als Engeland onspeelbaar klein wordt.

    Meer info : http://pc.gamespy.com/pc/civilization-iv/628662p1.html

    // – edit –
    Het schijnt de engine van Pirates! te zijn.
    Die zag er beslist leuk uit. Ook tijdens de gevechten op het land.
    Ik zou zelfs durven wedden dat dat ook de nieuwe 'look' van Civ wordt.[/quote:037cc0cf04]heb je de gameplay footage nog niet bekeken? er zijn meer dan 10 filmpjes van de gameplay te zien… ziet er inderdaad een beetje zoals pirates uit maar eingelijk leek mij de kleursettings meer zoals die in het laatste deel zal (play the world). Er zijn ook wat elementen uit Call to Power gehaalt geloof ik (call to power was die civilization gemaakt door een ander bedrijf waarbij je ook in de oceaan en de ruimte kon, vond ik de leukste). Volgens dat verhaaltje zou het erop lijken dat de aarde rond is opzich wel grappig beetje populus achtig dan… maar overzichtelijk? nee :P. Ik hoop dat je flink uit kan zoomen want dat is wel erg belangrijk… je moet toch zeker een continent ten grootte van europa (het werelddeel niet de EU dus) kunnen zien.

    edit: ok dit is ver genoeg :P
    [img:037cc0cf04]http://pcmedia.gamespy.com/pc/image/article/628/628662/civilization-iv-20050623015928463-000.jpg[/img:037cc0cf04]
  • Sid Meier heeft alleen nog een adviserende rol en programmeert niet meer mee en maakt al helemaal geen gfx. Ik kan het filmpje niet bekijken, maar die screenshots ogen wel aardig. Niet teveel inzoomen lijkt me het (bekende) gegeven. Die verhoudingen tussen de huisjes en de mega bouwwerken vind ik wat apart. Liever die huizen iets kleiner gezien zodat het een beetje bij elkaar past. Maar idd ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden. Hoe zijn jullie nu vaker geeindigd.. in een alleenheerschapij of als vredenlievende ruimtereiziger?
  • Heb eigenlijk nog nooit zo'n potje helemaal uitgespeeld :-? ben je weken mee bezig man. Vindt veel leuker om beetje te researchen en rustig aan te vallen en dan op een gegeven moment echt 6 vs 2 (jij bij de 2) oorlog te voeren :P . Daarom vond ik Call to power ook zo goed, alles ging ook makkerlijker met die workerpoints zodat je niet 30 van die stomme workers moet besturen.
  • Bij Civ 1 was er meestal maar een enkel dorp meer over en dan plande ik het zo dat de ruimtereis +/- eindigde in het jaar dat ik dat dorp innam.

    Latere delen heb ik niet meer zo ver uitgespeeld. Wat dat betreft lijkt het goed nieuws dat ze een beetje terug gaan naar de eenvoud van de allereerste versie.

    //
    Dat automatisch verbeteren in CtP was idd een heel goed idee.
    Bij Civ 1 was het nog wel te doen om alles met de hand te controleren, maar bij de latere versies speelde het een te grote rol naar verhouding tot de tijd die je er voor nodig had.
    En aangezien je ze dan toch vaak op 'auto' zette zou het niet eens veel verschil maken in de werking.
  • Aangezien het spel volgende week (3 november) in de winkel ligt, is het de hoogste tijd om dit topic een schopje te geven. :wink:

    De eerste reviews zijn uit en deze zijn zeer positief, zie o.a. IGN en Gamespot

    Verder is er op onderstaande site een walkthrough te vinden met de nodige screenshots:

    http://www.kalikokottage.com/civ3/sullla/civ4_walk_1.html
  • Heej een oud topic van mij, zal dr ff op reageren. Alleen de muziek van het menuutje is al geweldig :wink:. Verder lijkt hij erg veel op deel 3 alleen is hij nu een soort van 3d. Alleen techtree heeft erg kleine plaatjes dus dat is een beetje jammer (moet je overal de tooltips van gaan lezen…).
  • Als ik de reviews zo lees is het echt een goeie Civ geworden die de balans tussen snelheid en diepgang beter heeft getroffen dan deel 2 & 3.

    Gunstigste verbeteringen zijn de afhandeling van onrust en vervuiling. Je hoeft (gelukkig) geen colonisten er op uit te sturen om een vlekje weg te werken.

    Wat mij ook een welkome verandering is is dat je grenzen deze keer echt dicht zijn, tenzij jij toestemming geeft. Bij 2 & 3 vond ik het zo irritant dat je vijand bij wijze van spreken zo maar naar je hoofdstad kon wandelen …
  • [quote:d76bb9a0fe="JaFO"]Als ik de reviews zo lees is het echt een goeie Civ geworden die de balans tussen snelheid en diepgang beter heeft getroffen dan deel 2 & 3.

    Gunstigste verbeteringen zijn de afhandeling van onrust en vervuiling. Je hoeft (gelukkig) geen colonisten er op uit te sturen om een vlekje weg te werken.

    Wat mij ook een welkome verandering is is dat je grenzen deze keer echt dicht zijn, tenzij jij toestemming geeft. Bij 2 & 3 vond ik het zo irritant dat je vijand bij wijze van spreken zo maar naar je hoofdstad kon wandelen …[/quote:d76bb9a0fe]dat kon bij 2(?) en 3 ook niet echt… je kon hem waarschuwen dat ie weg moest wezen of oorlog moest verklaren. De tweede keer worden de units dan automatisch bij de grens uitgezet voortaan is 1 keer waarschuwen meteen genoeg units van dat volk uit te zetten. Pollution enzo heb ik eigenlijk niet superveel last van gehad vroeger… (en heb toch heel wat civ gespeeld….).
  • bij civ 1 mocht je niet eens het land in dacht ik.
    Of iig was het makkelijker met je units de grenzen te beschermen.
  • [quote:aa22373674="JaFO"]bij civ 1 mocht je niet eens het land in dacht ik.
    Of iig was het makkelijker met je units de grenzen te beschermen.[/quote:aa22373674]bij civ 1 had je niet eens grenzen en moest je alles met units afzetten…
  • Dan zal het de snelheid wel geweest zijn waarmee je soldaatjes kon maken.
    // —
    Ik kwam Civ 4 toevallig bij Dynabyte tegen. En na het tutorial gespeeld te hebben kan ik maar een ding zeggen :
    "Hallo, mijn naam is JaFO en ik ben verslaafd aan Civ 4" ;)

    De tutorial speelde zo lekker weg dat het leek alsof ik met Civ 1 weer bezig was. Snelheid van eenheid/item-productie leek weer op dat niveau te zitten.

    Als 3D niks is dan zoom je gewoon uit totdat je op het ouderwetse 2D bovenaanzicht beland.

    Religie is idd een leuke toevoeging. Alleen hadden ze wel wat duidelijker moeten maken hoe je de 'religieuze hoofdstad' kon vinden. Dit bleek de stad te zijn waar een klein 'sterretje' naast het religieuze symbool stond.

    'Great people' is ook een leuk geintje. Daardoor kun je je grenzen laten uitbreiden door een 'great artist' bij een dorp aan de grens een 'great work' te laten maken. Het is de moeite waard om die lui te produceren. Je kunt ze niet direct kiezen, maar wel de kans vergroten waarmee ze verschijnen door bepaalde wereldwonderen te bouwen.

    De extra vaardigheden die je ervaren units kunt aanleren zijn zeker handig opgezet (je ziet meteen wanneer ze verbeterd kunnen worden).
    Het is daardoor zeker de moeite waard om zuinig te zijn en je units tzt te verbeteren door nieuwe versies ipv ze te schrappen.

    Alhoewel de Civilipedia de indruk wekt dat je alle vaardigheden kunt kiezen is dat niet zo. Een en ander verloopt via een boom-structuur.

    Overigens is de complete handleiding (een lekker dik boek :)) en de bijbehorende poster in het Nederlands. Het spel zelf is engelstalig.

    Nadelen ? De plaatjes voor de verschillende onderdelen zijn niet al te duidelijk. Daarnaast is het dialoogje met de tutorial hints (en een copie van Sid Meier) wel wat bij het spelen omdat je het niet kunt onderdrukken en/of verschuiven.
    Een ander nadeel is dat je door de ongelukkig vertaalde termen in de handleiding/poster niet direct kunt zien wat er bedoeld wordt. Gelukkig helpen de plaatjes/icoontjes..

    *gaap* …
  • Dit had ik ook als opmerking (dat die plaatjes vooral in de tech tree zo klein zijn) wat blijkt echter, als je er met de rechter muisknop opdrukt dant opent de civelopedia voor dat plaatje dus dan is het probleem opgelost… Bovendien zijn de researches vrijwel hetzelfde als voorheen met tot nu toe als enige verschil dat er geen government types meer zijn (alleen religions) en dat je na bepaalde dingen te researchen zoals slavery 1 turn anarchy hebt om dit te implementeren. (Vroeger was dit 1 turn op op monarchy etc over te stappen).

    Leukste vind ik nog wel dat je map veranderd naar mate je verder researched. In het begin is alles redelijk gecentreerd om jou, op een gegevenmoment wordt de map veel groter en draait soms watn natuurlijk heb je pas later een echt wereld beeld. Maar op deze manier heb ik me dus flink vergist in de map grootte (ben nog steeds met mijn eerste potje bezich :P ) en waarschijnlijk dus wat strategische fouten gemaakt… maar goed misschien wordt het nog wat :P .
    Snap alleen de combat nog niet helemaal want mijn preatorians worden altijd afgeslacht terwijl ze 8 strenght hebben, rottig dat er geen attack/defend/speed levels bijstaan. (1/8/1 betekende vroeger je kan met 8 afweren maar je bent dood jij iemand aanvalt want dan heb je maar 1, nu staat er alleen 8/1 dus 8 strenght 1 speed.
  • Die statistieken zijn er wel als je boven de unit staat, daarnaast geeft het aantal poppetjes aan hoe sterk de unit nog is. Er is ook nog een optie die je een groen balkje boven je eenheden geeft.

    Je schijnt zelfs de kansen te kunnen zien door met alt + muisknop op een vak te klikken. Tenminste dat was een van de tips die tijdens het laden langs kwamen vliegen. Hopelijk staat het ergens in de handleiding.

    Ik zelf heb nog geen last gehad van problemen, tenzij het het aanvallen van een stad betrof.

    Het valt me op dat op 'novice' niveau je nauwelijks last hebt van vijandelijke aanvallen en je (nog) makkelijk vrede kunt sluiten. Daarnaast heb je tijdens de onderhandelingen een duidelijk beeld van de plussen en minnen die je onderhandelingen beinvloeden (het foute geloof = -4, het goede = +4, aantal jaren vrede telt ook mee, etc.).

    Goed combo voor oorlogsvoering is :
    - barrak
    - 'vazaliteit' (wettelijk civic)

    Hiermee krijgen verse eenheden in totaal 2 vaardigheden gratis zodra ze gebouwd zijn.

    Later kun je nog het "Rode Kruis"-wonder bouwen (vereist ziekenhuizen in steden) en dan krijg je in die ene stad gratis nog een 'medic'-vaardigheid erbij.

    Keuze van de vaardigheden is wat lastig. Voor normale eenheden is 'Strijd' + 'Arts' handig. Voor de verdediging van je stad kan een combinatie van 'first strike' en 'city defense' handiger zijn. Catapulten en vergelijkbare eenheden hebben waarschijnlijk meer aan het verbeteren van de schade aan eenheden en gebouwen (spervuur+ accuratesse).

    Kernbommen zien er indrukwekkend uit, maar je kunt ze niet direct op steden loslaten (iig niet als je de 'rode knop' gebruikt). Daar staat tegenover dat je iets beter kunt verdedigen tegen zo'n aanval.

    Vliegtuigen en bommenwerpers zijn in dit deel heel handig te gebruiken.

    // – edit –
    Ik heb m'n tweede potje uitgespeeld (6 uur, overwinning op tijd bij een middelgrote 'terra').
    Natuurlijk blijven spelen tot ik alles weggevaagd had, maar na een vastloper en een (leeg) blauw scherm heb ik dat maar opgegeven. :(
  • Ik zit nog in BC joh :lol: . Speel alleen niet op novice, ai is best rottig. Ben zojuist een stad kwijt geraakt en die heeft ie niet overgenomen maar gemold dus kan weer een aantal jaren terug in de tijd gaan om dat te voorkomen…
  • Toch maar op 'settler' (de naam van het laagste niveau AFAIK) overschakelen joh. De AI is ook diplomatiek 'beter'.
    Ze doen nu tenminste ook uit zichzelf voorstellen en willen redelijke dingen (zoals 1 goudstuk per beurt zonder tegenprestatie) accepteren.

    Dan kun je ze zelfs 'tevreden' houden door af en toe de wereldkaart te geven (je hebt hier wel de 'papier'-tech voor nodig).

    Ik moet zelf nog zien te achterhalen hoe ik ze mijn geloof kan opleggen.
    Mijn tegenstanders hebben me er wel al mee bedreigd …

    Overigens mis ik de optie "ik heb de BOM" bij de diplomatieke voorstellen, maar wellicht dat daar ook nog een extra voorwaarde voor is.

    // —
    [quote:f9306ca155="sdk"]Ik zie nog steeds echt niks en met alt gebeurd er ook niks. Ik zie alleen een strenght en een speed.[/quote:f9306ca155]
    Ik heb inmiddels geprobeerd en je moet dit doen :
    - de eenheid selecteren waarmee je wilt aanvallen
    - met alt ingedrukt de vijandelijke eenheid aanwijzen

    Als je dan 15.6 vs 16 ziet dan kun je beter niet aanvallen zonder wat bombardementen uit te voeren.
    Nog een tip : bij een stad staat een percentage (60% bv).
    Dit zul je met bombardementen van catapults en artillerie eerst naar 0 terug moeten brengen wil je je kansen iets verbeteren.

    Let wel : voor ieder gevecht dat je verliest krijgt de tegenstander ervaringspunten. Een slimme tegenstander gebruikt die voor 'city defense' waardoor ze nog beter worden. Ook het inzetten van boogschutter-klasses (archers, cho nu ok, longbow, machinegunner, etc) is zowel voor de verdediging als aanval handig vanwege de 'first strike'-feature.

    Aan de andere kant is cavalry meestal 'immuun' voor de 'first strike'-feature van de boogschutters. Daar staat tegenover dat je de paarden niet moet inzetten tegen een verdediging door piekeniers, spearmen en olifanten.
  • Speel op 3e niveau geloof ik alleen heb ff weinig tijd op het moment dus af en toe een half uurtje max. Zal het eens proberen… vijand die kwam aanvallen was trouwens makkelijk te stoppen door gewoon een peace threathy voor te stellen. (Leek me wel verstandig voor hem ook want had 2x zoveel punten alleen niet zo veel vechtunits). Probleem ontstond doordat ik niemand mijn borders binnenlaat, dit doe ik btw nog steeds niet op 1 na. Mijn taktiek is altijd 1 iemand goed mee samenwerken zodat je die kunt overhalen de andere voor een paar goud aan te vallen. Ondertussen kun jij die gast ook aanvallen en dus zijn steden innemen. Maar moet daar nog aan beginnen in civ4 :P .

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord