Vraag & Antwoord

Games

Halo Wars : Eindelijk een goede RTS voor consoles ?

Anoniem
sdk
7 antwoorden
  • Na het succes van Halo begeeft men zich nu op het terrein van de real-time strategy.
    En nu ik de demo gespeeld heb moet ik zeggen dat het eindelijk gelukt is iets te bedenken in dit genre dat ook daadwerkelijk werkt op de console.

    Voor de hardcore rts-fans zal het niet echt veel voorstellen dat dient wel gezegd te worden. Aan de andere kant zijn de 'standaard' elementen die C&C en vergelijkbare spellen al op de pc hebben :
    = er is een verhaaltje dat met CGI filmpjes tussen de levels door het verhaal verteld

    = je bouwt een basis en breid die uit met extra onderdelen om andere units te kunnen maken

    = je verzamelt wat resources

    = je doet wat onderzoek naar betere techniek

    = er is een skirmish- en multiplayer-tak

    = eenheden volgen een steen/papier/schaar volgorde
    Soldaatjes worden verslagen door voertuigen die weer door vliegtuig worden afgeslacht en die worden op hun beurt door de soldaatjes aan flarden geschoten. Geen gedoe dus met flanken of dekking zoeken en zo om het maximale te bereiken.

    Verschillen ?
    Oh zeker weten.

    Te beginnen met het verzamelen van resources. Dat gaat simpel. De mensen bouwen een 'supply depot' bij de basis en (voor de betere units) wat extra generatoren. Daarnaast heb je soms nog wat kleine blokjes resources verstopt maar daar hoef je maar een van je gewone eenheden op af te sturen om het te verzamelen. Lekker simpel maar effectief …

    Dan is er het bouwen en onderhouden van de basis. Waar een rts op de pc je geheel vrij laat ben je hier beperkt tot een aantal vaste locaties op de kaart.

    Ook het uitbreiden is extreem simpel. Je basis heeft namelijk een beperkt aantal vakjes waar je de extra gebouwen uit de grond stampt.
    En dat werkt best aardig, want in tegenstelling tot de pc heb je hier niet de nauwkeurigheid van een muis-besturing en dan is het best handig dat je met een druk op de toets bij je basis bent en er zo een uitbreiding aanzet tot het produceren van wat soldaatjes of onderzoek.

    Het enige 'extra' dat er daarnaast is zijn de 'hero'-units. Er is (in de demo) een personage dat de 'generaal' is van de speler en die heeft een extra truukje. In de demo had je in de campagne een held die units binnen een beperkte straal kon genezen. Als je held mocht sterven dan is nog niks verloren zolang je maar een eenheid in zijn buurt krijgt om hem weer wakker te schudden.

    En in de skirmish-mode had de generaal het voordeel dat je met een betere basis begon. Verder schijnen de personages nog een extra uniek voertuig te hebben, dus als je 2v2 of 3v3 speelt zal het handig zijn om ieder een andere personage als leider te kiezen.

    Tot zover de mensen … voor de Covenant geld hetzelfde verhaal met dit verschil dat de speciale vaardigheden voor de helden op dezelfde manier bedient worden als bij de normale units. Ik kreeg hier meer het gevoel dat men dat had gedaan om ze 'anders' te maken dan dat het daadwerkelijk zin had, maar omdat er maar 1 personage per team beschikbaar was kon de demo het nut niet echt aantonen.

    Nadelen ? Tja afgezien van het relatief simpele concept eigenlijk maar een ding. Het leek niet mogelijk te zijn om units in groepen te zetten, maar aan de andere kant heb je wel een knop om meteen je complete leger te selecteren. Zolang je verdediging van je basis in orde is is dat geen echt risico, maar ik denk dat een beetje tegenstander je dat niet gauw laat overleven ;)

    Ik moet zeggen dat in tegenstelling tot de probeersels tot nu toe (Middle Earth en C&C) dit een spel is waarbij men heeft beseft dat een controller geen muis is. Zowel ME als C&C maakten wat mij betreft de fout om net te doen alsof je controller een muis was en dat een menu van tig lagen diep om al je dingen te regelen zo 'hoorde'. HW heeft het zodanig versimpelt dat het gewoon werkt. Een rts-fan zal er niet voor overstappen, maar een console-speler zal in ieder geval op een begrijpelijke en zinvolle manier met het genre kennismaken.

    *zucht* dat was langer dan ik dacht.

    Samenvatting ?
    Halo Wars staat tov een rts op de pc op dezelfde manier zoals Civ:Revolution staat tov z'n grote broer op de pc.
    Voor de hardcore fan is het een smakelijk tussendoortje dat de honger naar een Dawn of War 2, Starcraft 2 of Empire:Total War niet zal stillen.

    Ik heb me in ieder geval al prima vermaakt met de demo.
    Nu nog afwachten of het volledige spel de moeite waard is.
  • Je kan beter een vergelijking trekken tussen de beste console rts, universe at war. Wellicht dat world in conflict ook goed te doen is, geen ervaring mee.
  • Ik heb hem ook gedownload, wist alleen niet dat het een rts was. Heb hem pre ordered voor 33 euro.
  • Hier nog een previewtje van Halo Wars:
    http://www.gamekings.tv/index/videos/preview-halo-wars/
  • halo wars…..tja. ik verwacht dat het een matige RTS word net als Halo 2 en 3 matige FPS was, maar door gebrek aan echte goede RTS, net als indertijd goede FPS schaars waren op de console, en de naam het toch een hit word.

    en universe at war de beste console RTS? dat is dramatisch….lage middenmoot op de pc :P
  • [quote:12e8bb7602="sdk"]Je kan beter een vergelijking trekken tussen de beste console rts, universe at war.
    [/quote:12e8bb7602]
    UaW kreeg niet bepaald goede kritieken, was een vreemde setting en had nogal wat eigenaardige features … niet echt iets dat een beginner zal aanspreken en dat is toch wel belangrijk als je zo iemand wilt laten kennismaken met een vreemd/nieuw genre.

    [quote:12e8bb7602]Wellicht dat world in conflict ook goed te doen is, geen ervaring mee.[/quote:12e8bb7602]
    Is WiC dan uit voor de console ? Tenzij ze een aantal concepten verwijderd hebben zal dat spel niet leuk zijn om te spelen op een console.

    Je hebt ook nog Tom Clancy's Endwar, maar dat was niet bepaald indrukwekkend en voor mijn gevoel wilde men daar een brug te ver.

    [quote:12e8bb7602]
    http://www.gamekings.tv/index/videos/preview-halo-wars/
    [/quote:12e8bb7602]
    Yep, hij maakt dezelfde punten.
  • *bump*

    Het volledige spel is best leuk, maar erg kort als je alleen het 'verhaal' volgt en dan niks meer doet. Aan de andere kant is het verhaal niet onnodig opgevuld met loze missies.

    In totaal zijn er (slechts) 15 missies die wel erg afwisselend en soms aardig frustrerend zijn. Aan de andere kant ben ik er in ruim een weekend door … en dat op 'normal' (niet 'easy' dus).

    Een echt fanatiekeling zal er op de hogere moeilijkheidsgraden ook niet veel meer moeite mee moeten hebben.

    Voor de rest is er naast de campagne nog de skirmish-mode (met AI of on-line).

    De 'limited edition' (Mediamarkt : +/- 60 Euro) van het spel heeft behalve de mooie verpakking niet veel extra's te bieden. Je krijgt er een code bij voor enkele extra multi-player levels, maar die is (voor zover ik weet) niet overdraagbaar :(
    Verder zit er nog een dun boekje bij met iets meer over de achtergrond van de karakters die een rol spelen in het verhaal.

    Moeite waard ?
    Ach het is een heel leuk spel en je bent nog wel uurtjes kwijt om alle achievements te halen en de verstopte verhaaltjes te vinden, maar daarna zul je het van het net zo beperkte aantal multi-player levels moeten hebben.

    Prijs/prestatie is echter ondanks alles niet echt goed zelfs al koop je de LE-versie …

    Komt er een vervolg ?
    Beslist, het is Halo, het hapt lekker weg en het einde laat er in ieder geval ruimte voor.
    Maar wie dat gaat oppakken nu Ensemble Studio's formeel niet meer bestaat ?

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.