Vraag & Antwoord

Games

[E3] Project Natal ...

Anoniem
None
9 antwoorden
  • De PS2 had z'n eyetoy.
    Leuk, maar in praktijk toch vrij lastig in gebruik vanwege de eisen die gesteld werden (heldere achtergrond en flink wat licht).

    De Wii bracht ons de WiiMote en in zekere zin de eerste praktische en bruikbare afstandbediening die geen 'echte' controller meer was.
    Ok … niet elk spel gaat er goed mee om, maar ze hebben straks de Wii Motion Plus om de nauwkeurigheid drastisch te verbeteren en dan kan niks ze meer stoppen.

    Tenminste … totdat MS het nieuwste gadget voor de Xbox 360 presenteerde op de E3 dit jaar.

    Kan het 'echt' werken ?
    Dat blijft afwachten.
    Bij het promotie-filmpje leek het wel heel erg toekomstmuziek en ongeloofwaardig. Je zag een stel demo-toepassingen met een gebrek aan diepgang zoals we dat kennen van de Eyetoy-spellen.
    Leuk was het 'gevecht' waar je de speler echt moest schoppen.
    Kinderachtig was het race-spel waarbij de 'vader' de banden moest verwisselen.
    Mogelijk praktisch was de video-foon toepassing …

    Maar ze gaven ook een demo tijdens de presentatie en (mits er geen nep was) leek het systeem verdomd goed te werken. Zelfs Spielberg en Molyneux kwamen opdraven om te zeggen hoe 'revolutionair' het wel niet was.

    De filmpjes zijn te bekijken via de E3-sectie op de Xbox 360.
    YouTube heeft al de reclame/promo :
    http://www.youtube.com/watch?v=g_txF7iETX0

    Het is in ieder geval slim bedacht, want men gebruikt niet simpelweg een camera maar voegt daar een diepte-sensor (waarschijnlijk ultra-soon geluid) toe en laat dan een hoop extra electronica het zware werk doen.
    En dat zou nu net de truuk kunnen zijn die van een leuk 'gadget' een heel bruikbare alternatieve controller maakt.

    Het blijft afwachten

    Nog een link met info :
    http://kotaku.com/5276789/from-stick-figure-to-mind+blowing-controls
    Dit maakt het nog een stuk geloofwaardiger dat dit echt gaat werken.
    Ik heb het idee dat men gebruik maakt van de technieken die ze bij Surface-project hebben ontwikkeld.


    Overigens schijnt Sony ook iets soortgelijks gepresenteerd te hebben, maar aangezien over dit onderdeel op dit moment meer te vinden is heb ik het idee dat Sony nog lang niet zo vernieuwend bezig is.
  • Ik heb eerlijk gezegd bij het spelen toch iets in mijn hand en aangezien Sony dit wel heeft. (Die twee toverstafjes) vind ik dat al een pluspunt voor Sony. Ook bereik je waarschijnlijk met die toverstafjes betere precisie. Er zijn nu genoeg filmpjes over Sony's motion controller en die geven mij het beeld dat dit beter gaan worden dan Project Natal..
  • Het mag dan technisch 'betrouwbaarder' zijn, maar het komt nog aan op de software die ze er mee aansturen.

    Grootste nadeel is de hoop batterijen die zoiets verbruikt (als ik kijk naar m'n draadloze controllers is dat nu al een flinke berg).
    Ontwerp ziet er lang niet zo simpel en elegant uit als de Wiimote.

    Het rare is overigens dat ze de PS3 het harde werk laten doen (je moet de Eyetoy erbij hebben om de controllers te gebruiken). Dat betekent niet alleen meer hardware, maar ook dat ze het ding lastiger kunnen verkopen (aan de andere kant zal die anderhalve eyetoy bezitter niet echt meetellen ;)).

    Belangrijkste nadeel is dat de PS3 naar verhouding te hard zal moeten werken vergeleken met 360-variant (de console zelf krijgt het eindresultaat en niet de 'rauwe' data te zien). En dat kan nog eens heel nadelig uitpakken voor een systeem dat al berucht is voor z'n moeilijke software.

    En natuurlijk … wie wil er nou een WiiMote voor de PS3 als je voor dat geld alleen al twee Wii's + controllers kunt kopen ? Tenzij Sony met een goedkoop redesign van de PS3 komt zie ik dat niet gebeuren tenzij de spellen zo geweldig zijn.

    Laatste nadeel : het was nog steeds een prototype (ie : misschien volgend jaar …), terwijl 'Project Natal' er in de beelden uitziet als een compleet pakket dat verkocht kan worden zodra de software af is … (ie : dit jaar nog). Ik krijg het idee dat men iets 'moest' laten zien om niet helemaal ondergesneeuwd te worden door de MS-presentatie.

    Het leuke(re) van 'project natal' zit hem er in dat we die dingen straks ook bij een pc kunnen gebruiken (het zou op 'iedere' 360 passen wat me doet vermoeden dat ze een usb-aansluiting gebruiken). Als MS dat niet zelf doet dan is er beslist een echte hacker die dat aan de gang krijgt.

    En gezicht-herkenning/bewegingdetectie op consument-niveau klinkt voor mij als techneut gewoon hartstikke interessant.

    // —
    Nog een link met wat info :
    http://kotaku.com/5275204/testing-molyneuxs-milo-a-virtual-boy-with-yes-a-dog

    Het spannendste is het meer subtiele onderdeel van de demo :
    [quote:2aee62d786]…
    On the TV, a boy, Milo, sat on a swing hanging from a tree. Molyneux asked me to stand up in front of the TV and to begin looking around. The game was using head-tracking technology, I discovered. Leaning my head to the left or right — or backing away or walking closer to the TV — smoothly adjusted the game's camera angle. The tracking was responsive and intuitive.

    [/quote:2aee62d786]
    Dat lijkt mij in een race-game heel handig want even om je heen kijken via een knop/stick is lang niet zo natuurlijk/simpel.
    Er zijn dus dingen te bedenken die ook in 'normale' spellen te gebruiken zullen zijn en waardoor dit meer als een geavanceerde webcam functioneert ipv een echte controller.
  • Ooit een racegame op de wii gespeeld? Wil je die gold tijden in mario kart oid halen dan zul je toch echt een andere controller moeten pakken (die met dat pookje bijvoorbeeld).
  • Telt de Rayman's Raving Rabbits serie ?

    Ach … degenen die hoge scores willen halen zijn vaak niet eens overtuigd dat de 'leuke' manier uberhaupt werkt, dus zullen ze niet eens de moeite doen en bij de eerste tegenslag overspringen op een 'klassieke' controller.

    Wat dat betreft is het jammer dat er maar weinig spellen en spelers zijn die in een gemengde omgeving durven te spelen zonder de tegenpartij die 'anders' is van valsspelen oid te beschuldigen. Of het nu muis+toetsenbord vs controller of 'stuur' vs controller of 'klassiek' vs 'bewegingsgestuurd' is …

    // —
    Sony geeft ondertussen al toe dat hun variant rekenkracht zal kosten :
    http://kotaku.com/5297265/sony-spills-more-ps3-motion-controller-details-to-devs

    Ik vraag me af hoe 'duur' project 'natal' zal zijn wat dat betreft.
    In theorie zou de processor-belasting voor die hardware vrij laag moeten zijn aangezien ze het harde werk buiten de console om houden.
  • Heeft toch weinig met hoge scores te maken, bij mario kart is het toch wel aardig om een time trial te doen want het is nu eenmaal een racegame… echter wil je die tijden halen dan zul je dus van de volledige gameplay gebruik moeten maken… dat is dus in het geval van mariokart turbodriften (dan moet je hem op manual zetten oid). Echter vond het persoonlijk niet te doen met het virtuele stuurtje, helemaal niet met de motorvariant waarbij je een weelie moet doen. Gaat er dan niet om dat je perse de beste moet zijn… het is gewoon een element van de gameplay wat niet fatsoenlijk te spelen met de huidige gevoeligheid van de wii sensor.

    Ik vind het dus weinig toevoegen… het is ff leuk voor een uurtje maar dan realiseer je je de beperkingen van de (huidige) hardware. Beetje het zelfde als die uitvinding van in de lucht smsen door een beweging te maken. Klinkt leuk maar typen gaat sneller… dat was nu net het hele idee van het toetsenbord (/typmachine). Mij gaat het iig te snel vervelen;).
  • je moet de techniek niet afkraken omdat je toevallig software tegenkomt die die de zwakke punten laat zien zodra je de grenzen opzoekt want daar heeft iedere techniek problemen.

    Wat dat betreft kun je ook over toetsenborden klagen (technisch beperkt maximum aantal parallelle toets-aanslagen door pre-historische techniek), muizen (als je het balletje niet goed schoonmaakt of een rot oppervlak kiest voor een optische variant), etc. Of wat dacht je van force-feedback ? Ook niet altijd zo geweldig als de reclame je zou laten geloven.

    Ik blijf erbij dat een techniek zoals die in 'project natal' zit het echt verdiend om nader onderzocht te worden op de (on)mogelijkheden zoals die voor de gewone consument zijn.

    De eerste generatie zal zeker nog een hoop problemen opleveren, maar dat probleem had de allereerste computermuis ook. Tegenwoordig weet iedereen dat goede muis-besturing ook niet bepaald zo simpel is als het lijkt (en diegenen die dat vergeten gaan nog steeds hard onderuit).

    Je zult zien dat de software die het misbruikt als een meer 'traditionele' controller het eerste op hun bek gaan. Net zoals in het begin niet iedere ontwikkelaar wist hoe ze de WiiMote+nunchuck moesten inzetten om het beste er uit te halen.

    Dat de praktijk heeft uitgewezen dat voor sommige toepassingen een grotere precisie en extra hardware nodig is is alleen maar goed, want dat betekent dat de beperkingen ook een stuk duidelijker zijn geworden en dat men er dus beter rekening kan houden.

    En vergeet niet dat de wereld een stuk groter is dan die paar fanatieke techneuten die dagen aan een stuk een bepaald spel spelen om 'de beste' te willen zijn. Nintendo (Wii Fit & co) en EA (Sims) hebben bewezen dat er een doelgroep is die gewoon plezier kan hebben met ogenschijnlijk 'simpele' software.

    Wat dat betreft zie je dat zowel MS als Sony in de gaten hebben dat zij op het verkeerde pad zaten. En zeker Microsoft heeft al vaak bewezen dat ze gigantisch hard kunnen terugslaan zodra ze hun energie ergens in steken waar ze in geloven.
  • (Alleen ps/2 toetsenborden hebben max3 aanslagen tegelijk, usb niet meer)

    Het was overigens "slechts" 1 voorbeeld maar het is op zo'n beetje alle wii titels door te trekken… de gevoeligheid is er gewoon niet. Wellicht dat die module hebt waardoor er wel 3d gemeten wordt, zelf niet geprobeerd (die is nu wel uit toch?). Need for speed heb ik bijvoorbeeld ook gespeeld, dat was ook niks. Kost te veel tijd om van richting te wisselen en de nauewkeurigheid ontbreekt, even snel een beetje bijsturen zit er niet in met de huidige techniek.

    De sims is toch geen voorbeeld van simpele software :? . Ga in de sims maar eens een autodealer starten, benieuwd hoe dat je vergaat :lol: . Ik heb nergens gezegd dat het hardcore moet zijn, weet niet hoe je daar bij komt want je begint er nu voor de 2e keer over…. Mijn wii game voorbeeld is juist een game die totaal ongeschikt is voor de "core" gamer (door de waardeloze graphics en het feit dat we hem 10 jaar geleden al op de n64 konden spelen :lol: ), dus zie het niet bijdragen aan de discussie. Mijn punt gaat over het nut van een dergelijk controller systeem, losstaand van of iemand nu een core gamer is of een casual gamer (onderscheid overigens beetje belachelijk:P).

    Natuurlijk is de techniek interessant, filmpje is erg cool. Maar persoonlijk zie ik het nut nog niet zo in. Misschien over 5-10 jaar maar nu nog niet….Zo was de Eyetoy oid (playstation) ook niet aan mij besteed :P . Het gaat vast ooit goed werken maar ik zie het voorlopig niet gebeuren. Ik zie de toepassing meer het nut van de AI, die dus op een xbox oid slim genoeg is om allerlei handelingen te herkennen wat dus in het dagelijks leven makkelijk een toepassing kan gaan vinden (huis computers zijn nu nog enkele duizenden euro's).

    Overigens zit in mijn telefoon wel een goede g-sensor (omnia) en er is zelfs een leuke game voor…. ouderwetse knikkerbak die je moet kantelen met van die gaten erin :lol: (racegames etc ook maar dat vind ik weer niks). Misschien moet nintendo daar eens mee komen :lol: .
  • Het 'nut' hangt af van een ontwikkelaar die er fatsoenlijk gebruik van weet te maken ipv het als gimmick te misbruiken.
    De WiiMote werkt een stuk beter in Rockstars' Tabletennis (moet je echt eens proberen).

    Die "AI" waar jij het over hebt is gewoon hetzelfde soort 'slimme patroon-herkenning' waardoor de WiiMote een amateuristische slag omzet in het professionele equivalent. Die techniek is min of meer onderdeel van de MotionPlus sdk volgens de info die er destijds over werd gegeven.

    Oh ja … de MotionPlus is te koop. 20 Euro voor de losse of samen met een tennisspel van EA (waardoor het zo goed als niks kost, omdat het spel net zo duur is als 'normale' spellen).

    Wat mij betreft heeft Nintendo al bewezen dat als je een alternatieve controller als standaard aanbied dat je dan eerder en sneller goede software krijgt dan als het voor een enkel spel ontwikkelt wordt (zoals de eyetoy destijds). In het begin zal het stikken van de mini-game verzamelingen en de halfzachte toepassingen (zoals jouw race-spellen).

    Je zou net zo goed kunnen zeuren dat een muis+keyboard beter is in een fps dan een controller, terwijl nu zo'n beetje bewezen is dat er geen enkel verschil is als je maar een beetje je best doet in het spel in kwestie.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord