Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Games

Just cause 2 review

JaFO
13 antwoorden
  • Toch maar even een review:)

    Video review (engels)
    Let op: de genoemde problemen komen niet voor in de pc versie. Audio gliches nog niet tegengekomen en de checkpoint saves brengen je wel naar het begin van het complex van de missie.
    Voorbeeld stunts (video van de developer)

    [size=18:ec66534f1a]Het concept;[/size:ec66534f1a]
    Just cause 2 is het vervolg van just cause en eigenlijk is er aan het concept weinig aangepast. Je speelt een antonio banderas achtige super spion die op een zeker eiland een regime omver moet werpen. Het spel speelt hierbij vergelijkbaar aan grand theft auto; je kunt lopen, varen, zwemmen, vliegen enz enz. Hierbij draait alles natuurlijk om de actie, en die is goed te noemen. Er zijn meer dan voldoende guns beschikbaar waarmee zelfs gedualwield kan worden met 2x een one handed gun (bijvoorbeeld een pistol+een uzi, of 2x een uzi). Hierbij is alles redelijk over the top. Ook humor is aanwezig; er is een party zeppelin die de mile high club heet (incl strippers) en na elke missie volgt een radio uitzending met overheidspropaganda met de meest belachelijke smoezen om jou succesvolle acties af te doen.

    Het onderstaande probeert rico (links) dus te voorkomen:
    [img:ec66534f1a]http://screenshot.xfire.com/s/94516583-3.jpg[/img:ec66534f1a]

    Een voorbeeld maakt alles misschien duidelijker;
    Opdracht: ga naar de militaire basis en voorkom de lancering van 3 satellieten
    Omschrijving: Aangekomen bij de basis blijkt het om heuse raket installaties te gaan van een belachelijke hoogte. Na het omhoog klimmen/opblazen van de eerste kop van de raket begon de 10 minuten timer te lopen en moesten er nog 2(!) andere worden opgeblazen. Deze lagen minstens 500 meter uit elkaar en er was op een jeep na geen transport voorhanden. Paragliden dus vanaf de top van de toren. Na het onschadelijk maken van de resterende 2 raketten bleek dat er nog een 4e raket was. En ja hoor, binnen 10 seconde wordt hij gelanceerd. Mijn opdrachtgever meld mij dat ik maar even een vliegtuig moet zoeken om hem tijdens de lancering uit de lucht te schieten…

    Resultaat:
    [img:ec66534f1a]http://screenshot.xfire.com/s/94522449-3.jpg[/img:ec66534f1a]
    [img:ec66534f1a]http://screenshot.xfire.com/s/94522485-3.jpg[/img:ec66534f1a]

    [size=18:ec66534f1a]Het verschil met gta[/size:ec66534f1a]
    Wat in just cause anders gaat dan bij gta is vrijwel meteen duidelijk; je staat aan de goede kant van de wet. Je hebt dus (vrij snel) toegang tot agency hardware en voor elke missie krijg je een wapencrat met munitie.
    Maar het belangrijkste verschil met gta wordt meteen in de eerste missie duidelijk; er is meer actie, en de actie makkelijker dan gta. Een sterretje is hier wel op zijn plaats omdat het beheersen van de grappling hook/parachute combo's enige oefening vergen. Het stelen van die straaljager, tank helikopter of boot is meteen mogelijk. Je hoeft niet de halve game uit te spelen voordat je de gave voertuigen tegen komt.

    Een nog groter verschil is de grappling hook, deze haak aan de arm van hoofdpersoon rico zat ook al in het vorige deel maar kan nu meer. Je kunt met deze grappling hook in de eerste plaats op de gekste plekken komen. Een gebouw van 30 hoog beklimmen? Omhoog kijken, de haak afschieten en hop 2 seconde later ben je alvast 50 meter hoger. De haak kan ook gebruikt worden om jezelf aan voertuigen vast te maken, en zo bijvoorbeeld een (vliegende!) helikopter te kapen. Nieuw is dat het touw ook vastgemaakt kan worden aan een object. Dit levert wat interessante gameplay op; zo kun je een standbeeld bijv omvertrekken door de kabel aan een auto vast te maken. Maar het is ook mogelijk een vijand op te hangen aan een paal/muur. Hiermee komen we meteen op de nieuwe functie van de grappling hook; het is nu ook een wapen. Regelmatig zul je hem gebruiken om guards van een toren af te trekken en zo wat ammo te besparen.

    Ook beschikt rico over een parachute die zon beetje overal kunt gebruiken. Op het dak van een rijdende auto klimmen en vervolgens je parachute openen is een kwestie van op de spatiebalk drukken.

    Tot slot is het mogelijk om met de alt toest een stunt positie in te nemen. Hiermee kun je bijvoorbeeld aan de voorkant van een auto gaan hangen of onderaan een helikopter; het kan allemaal.

    Stunt positie op een vliegtuig:
    [img:ec66534f1a]http://screenshot.xfire.com/s/94515657-3.jpg[/img:ec66534f1a]
    Parachute:
    [img:ec66534f1a]http://screenshot.xfire.com/s/94534513-3.jpg[/img:ec66534f1a]

    [size=18:ec66534f1a]Black market[/size:ec66534f1a]
    Nieuw is ook de black market. In plaats van the agency te roepen via je pda(deel1) kun je via het 4e wapen de blackmarket oproepen. Deze komt per helikopter naar je toe gevlogen. Via deze helikopter kun je 3 dingen:

    1) wapens kopen en upgraden
    2) agency voertuigen airdroppen en upgraden (motor, speedboot, straaljager, helikopter, apache, enz).
    3) extraction; een snelle airlift naar een plek op de map naar keuze

    [img:ec66534f1a]http://screenshot.xfire.com/s/94515692-3.jpg[/img:ec66534f1a]

    [size=18:ec66534f1a]Vrijheid:[/size:ec66534f1a]
    Toch maar even een speciaal kopje hiervoor; je bent in deze game extreem vrij. Bij een missie staat bijvoorbeeld een motor klaar, je kunt echter de missie ook met een gevechtshelikopter, straaljager, tank of wat dan ook uitvoeren. Je moet het helemaal zelf weten. Alleen de stronghold verover missies vinden binnen een beperkt gebied plaats (3x3 in het spel). Hiermee doet de game mij aan de eerste far cry denken.

    [size=18:ec66534f1a]Chaos:[/size:ec66534f1a]
    Uiteindelijk draait het allemaal op chaos. Chaos is nodig om het de macht van de dictator (het regime) terug te dringen. Door de 3 rebellenpartijen te helpen en door het opblazen van alles met een overheidlogo verdien je chaos punten. Deze punten leiden tot

    1) het door de rebellen gecontroleerde gebied groter
    2) unlocken van nieuwe upgrades in de black market
    3) nieuwe agency missies (verhaal)
    4) nieuwe strongholdmissies (volgt)

    Uit het woord is al af te leiden dat het er ruig aan toe gaat, van fuel tanks , radarinstallaties, SAM installaties, 100 meter hoge radiotorens tot enorme fabriekspijpen het kan en moet allemaal kapot en stort met een grote knal in elkaar.

    Natuurlijk krijg je, net als bij gta, de politie achter je aan. Beter gezegd het leger. Hoe verder de game vordert des te hogere wanted levels bereikt worden en hoe zwaarder de militaire inzet. De game is redelijk realistisch met de afhandeling van dit wanted level; indien je de jungle in rent en je niet meer wordt gezien dan verandert het level naar oranje. Je wordt nu niet meer actief gezocht, maar zodra een deelnemer van het leger van de originele zoektocht jou ziet dan gaan alle alarmbellen meteen weer af. Simpelweg in de jungle wachten tot de heat weg is helpt dus niet, hierna zul je nog moeten zien weg te sluipen van de rondvliegende helikopters.

    Heftige explosies:
    [img:ec66534f1a]http://screenshot.xfire.com/s/94542414-3.jpg[/img:ec66534f1a]


    [size=18:ec66534f1a]Omvang van het spel:[/size:ec66534f1a]
    Het speel oppervlak is redelijk groot. De map is 32 bij 32 kilometer en dit zijn ook echte kilometers. Zonder gebruik te maken van extraction duurt het zelfs met de snelste straaljager nog enkele minuten om 14 kilometer af te leggen. De map bevat geen kunstmatige begrenzing en je kunt vanaf het begin overal komen.

    [size=18:ec66534f1a]Terrein:[/size:ec66534f1a]
    Het spel heeft eigenlijk 3 terrein types; jungle, besneeuwde bergen en de woestijn. Woestijn spreekt natuurlijk voor zich maar de jungle is deze keer op zijn minst interessant te noemen. De jungle ligt vol met stenen, takken, struikjes en grote bomen. Bovendien heeft het grondtype grote invloed op het rijgedrag van je auto. Met een simpele gezinswagen (of snelle sportwagen) sta je binnen 3 meter achterstevoren tegen een steen geparkeerd en slippen je wielen door tijdens pogingen om terug op de weg te komen. Voor navigeren in de jungle heb je echt een jeep of motor nodig. Ik heb zelf nog nooit een spel gezien waarbij dit verschil zo goed te merken was. Ik vergis me na 5 uur spelen nog steeds weleens in de tactische keuzes. Zo moest ik een limo (incl passagier) kapen en vervolgens via een lange weg vol haarspeldbochten naar het eindpunt. Zwaar ondervuur door 3 motoren met uzi's en een jeep waar 2 man uithing besloot ik af te snijden en door de jungle een stukje om laag te rijden. Voor ik het wist stond ik tegen een boom geparkeerd en kon ik alleen nog mijn weg vervolgen door achterruit te rijden.

    Jungle:
    [img:ec66534f1a]http://screenshot.xfire.com/s/94535504-3.jpg[/img:ec66534f1a]
    Besneeuwde bergen:
    [img:ec66534f1a]http://screenshot.xfire.com/s/94535490-3.jpg[/img:ec66534f1a]
    Woestijn:
    [img:ec66534f1a]http://screenshot.xfire.com/s/94516558-3.jpg[/img:ec66534f1a]

    [size=18:ec66534f1a]Het verhaal:[/size:ec66534f1a]Het verhaal is best goed mits je door hebt dat er een verschil is tussen mainquests en sidequests. De sidequests beginnen altijd met min of meer dezelfde cutscene waarbij de leider even meld wat er gedaan moet worden waarna hij een crate uit zijn vrachtwagen gooit en vervolgens weg rijdt. De diversiteit in de cutscenes zit echter in de agency missies en de stronghold takeover missies. Beide worden, zoals eerder vermeld, unlocked bij bepaalden hoeveelheden chaos. De agency missies zijn heel divers en duren vaak lang. De stronghold missies zijn aanvallen op installaties van de overheid waarbij jij een technician levend moet houden zodat hij het complex kan hacken en overnemen voor zijn faction.

    [size=18:ec66534f1a]Performance:[/size:ec66534f1a]
    Ik moet zeggen dat op mijn systeem (e6750, 2gb ivm kapot moederbordslot, gtx260) de game prima draaid op recommended settings 1680x1050. Alt tab is ook een kwetsie van hooguit een seconde en de game is tot op heden nog niet vastgelopen (ook al staat hij de hele dag op de achtergrond aan).

    [size=18:ec66534f1a]Negatieve punten:[/size:ec66534f1a]
    Tot nu toe heb ik eigenlijk maar 1 ding aan te merken op de game; er is geen goede tutorial. De game gooit je eigenlijk meteen in de actie. Je krijgt elke keer een popup met wat toetsencombinaties maar vaak zijn deze zo weer verdwenen. Het 1 en ander is na te lezen via je PDA maar dit zijn andere tips dan de minitips tijdens je eerste missies. Verder is de parachute op spatiebalk niet altijd even handig, in 90% van de games is de spatiebalk de handrem. Ik drukte in het begin dan ook regelmatig op deze toets, om vervolgens uit mijn voertuig gelanceerd te worden.

    Andere game concepten worden ook helemaal niet uitgelged. Zo is er een metertje om upgrade crates te vinden, ik had hier echter mijn fps meter overheen staan dus ik kwam er pas (met toeval ) na zon 3 uur spelen achter. Dit scheelt een hoop frusratie en zoekwerk indien je een gebied 100% wilt voltooien. In het begin was ik dan ook minstens 15 minuten bezig aan het eind van een missie om het gebied 100% te krijgen (alle crates+alle gebouwen opblazen).

    [size=18:ec66534f1a]Eindoordeel:[/size:ec66534f1a]
    Gamplay 9 - Divers, vrijheid, alle voertuigen zijn relatief simpel te besturen, veel missies. Een punt aftrek voor de lastige overgang van parachute naar vasthangen aan een gebouw en de enkele keren waarbij je eerst een stap achteruit moet doen om de security console te kunnen activeren.
    Graphics: 9 Grafisch schitterend, explosies nog nooit zo overtuigend meegemaakt. CGI filmpjes hadden het voor mij afgemaakt.
    Sound: 8 Niet echt bijzonder, de radio functie van gta had er best in gemogen. Wel veel voice acting.
    Totaal (ongewogen): 9

    [size=18:ec66534f1a]Systemrequirements[/size:ec66534f1a]
    [size=9:ec66534f1a]The minimum requirements of Just Cause (PC version):

    Operating system: Windows 2000/XP/Vista
    CPU: Pentium 4 1.4GHz or AMD AMD Athlon XP equivalent
    RAM: 512MB
    Graphics: DirectX 9.0c compatible 64MB 3D Accelerated Card with TnL (GeForce4 ti4200/Radeon 9 series)
    Sound: DirectX 9.0c-compatible
    DVD-ROM: 4x Quad-Speed DVD-ROM drive
    HDD: 7990MB free disk space
    Input devices: Keyboard and Mouse
    The recommended requirements of Just Cause:

    Operating system: Windows 2000/XP/Vista
    CPU: Pentium 4 2.8GHz or AMD Athlon equivalent
    RAM: 1GB
    Graphics: DirectX 9.0c-compatible 256MB 3D Accelerated Card (GeForce 7 Series/ATI Radeon X1800)
    Sound: DirectX 9.0c-compatible
    DVD-ROM: 4x Quad-Speed DVD-ROM drive
    HDD: 7990MB free disk space
    Input devices: Keyboard and Mouse[/size:ec66534f1a]
  • Je vergeet een belangriijke : de pc-versie vereist stoom ;)

    Ik zou niet zeggen dat je aan de 'goede' kant staat, tenzij je het 'normaal' vind dat je gewoon burgers kunt afschieten zonder dat er consequenties zijn.
    Ook het schieten op je 'eigen' troepen lijkt geen probleem te zijn. Het is een ding om propaganda trucks op te blazen, maar watertorens en tankstations als 'legaal' doel ?

    Bij de console-versie is het locken van je grapple wel eens lastig, vooral als je maar een klein stukje omhoog moet om op een van de watertorens te klimmen.

    Ik vond het zelf ook een beetje op Red Faction lijken (minus de morale-factor en de physics) vanwege de manier waarop je missies en spullen vrijspeelt door doelen in de wereld uit te schakelen.

    Hoe vind je de stemmen in het spel ?
    Het accent dat je (in de demo) hoort klinkt vreselijk overdreven fout.

    Moet je de factions te vriend houden of maakt dat niet uit ?
  • Niet aan gedacht, mijn games stomen niet altijd laten we het daar op houden :lol:

    Dat van aan de goede kant staan…
    Het is niet de bedoeling dat je burgers neerschiet, tijdens het spel is me ooit een keer gemeld dat je dan een penalty krijgt… Moet eerlijk zeggen dat ik het nog niet echt heb gemerkt maar ik heb dan ook alleen een enkeling per ongeluk overreden.
    Verder moet ik toegeven dat het in deel 1 wat duidelijker naar voren kwam dat the agency je voorziet van voertuigen etc. Maar wat verder in het spel kan dit weleens veranderen… (kan er niet meer over zeggen ivm spoilers). Bij gta moet je natuurlijk elk voertuig jatten en krijg je dan meteen een bende politie achter je aan.

    Watertorens moeten natuurlijk kapot, daar moet je niet op klimmen :P , nee grapje. Tja op pc versie ook enige oefening vereist maar na een tijdje heb je het wel door. Je kunt vaak beter zigzaggen dan kom je steeds een stukje hoger. Als je bij uitstekend iets komt op de rand aimen en je daarna omhoog trekken met spatie, of vanaf die rand weer naar links of rechts+hoger aimen.

    Lijkt inderdaad wel beetje op red faction, ook met het opblazen van gebouwen etc. Physx zitten er overigens goed in, zware autos+berg op (dat wil niet), zware autos+berg af (help), kratten in je laadbak schuiven heen en weer, instorten van gebouwen enz. Vond zelf alleen red faction heel erg eentonig.

    Over de factions, de factions wil je eigenlijk wel te vriend houden want;
    -Factions zorgen voor mbv missies voor een goede bron van upgrade parts, geld en chaos en diverse gameplay
    -Je spawned ook altijd bij de dichtsbijzijnde stronghold (van zon gang) mocht je dood gaan.
    -Bij die strongholds staat ook eigenlijk altijd een (gratis) helicopter, vaak met wapens.
    -De militaire macht in een gebied neemt af als je meer en meer dorpen/installaties overneemt en hierbij komt het voor dat de locale gang toevallig ook net dat dorp aanvalt. Verder lijkt het erop dat je veel sneller heat kwijt in deze gebieden. Ik krijg zelfs soms te horen "we have won" waarna mijn wanted level terug naar geel gaat.

    Zelf hop ik eigenlijk alleen van missie naar missie, overnemen doe ik alleen op strategische locaties. Zo heb ik een luchtmachtbasis omdat hier zowel een F16 achtig ding, als een Sue, als een pantservoertuig en een APC te vinden is. Maar dat komt misschien meer doordat het in het vorige deel zon sleur was om elke keer die dorpen te veroveren.

    edit: heb ook even een nadeel in de review genoemd.
  • Ik heb zelf de console-demo hier voor me dus spaties zeggen me niks ;)

    Misschien verklaart dat ook waarom ik met een van de bewapende helicopters doodleuk een dorp plat kon gooien zonder dat ik daar ook maar iets last van had.

    Wat die physx betreft moet ik het misschien anders noemen.
    Je kunt inderdaad niet altijd zware dingen verplaatsen met een licht voertuig.
    Zo lukte het net om de kop van zo'n standbeeld af te takelen met de lichte scout-helicopter (die je in de demo kunt kopen via de 'black market') … maar daarna stortte ik meteen neer. Vergelijkbaar effect had ik met een lichte auto.

    Ik doelde meer op de manier waarop je dingen stuk maakt. Als ik op iets schiet dan maakt het niet uit waar ik het raak, want de dingen storten altijd op dezelfde manier in elkaar.

    Dit viel echt op bij de kranen die op de bouwplaats in de demo stonden. Hoe ik het ook stuk maakte altijd kwam de bovenkant het eerste los en daarna stortte de rest netjes omlaag.

    De watertorens gedragen zich bijna net zo … hoe je ze ook stuk maakt je weet gewoon dat ze op de vaste manier instorten.

    De enige uitzondering lijken de tank-stations te zijn waarbij je soms wel het dak een andere kant op kunt laten kantelen, maar dat zou ik iets beter moeten uitzoeken in de demo.

    En dat alles doet na het spelen van RF:G aan alsof je spel speelt zonder physx-engine …
  • Dat klopt het zijn dan ook vaak dezelfde gebouwen die kapot kunnen. Heeft waarschijnlijk te maken met de schaal van het spel. Moet zeggen dat ik het momenteel niet zon probleem vind aangezien mijn gpu slechts 55% belast wordt en de game merkbaar door mijn e6750 op 3 ghz wordt beperkt. Bij red faction ben je (zover ik het heb gespeeld) redelijk grond gebonden en zijn de maps veel kleiner.
  • Ach ja … maar het zou mooi zijn als dat eens kon :)

    // —
    Voor de Lost fans schijnt er ook iets leuks verstopt te zijn :
    http://www.youtube.com/watch?v=t8r7rlJQ3pk
  • hehe, dat eiland is zeker leuk, en je vliegtuig gaat niet voor niets kapot [hint hint].
    maargoed, ik hbe hem ondertussen al uitgespeelt. ben nu lekker rondlopen en chaos makein in dropes enzo (main verhaal compleet, maar pas op 25% van het spel :p).
    het aantal wapens en voertuigen valt me wel erg tegen moet ik eerlijk zeggen! van mij hadden ze prima nog 7 boten en nog 14 air voertuigen kunnen maken (7 helis en 7 vliegtuigen), en een echte tank mist helaas =/
    ook heb je snel alle wapens unlocked :(
    voorderest, TOP spel! 10 uur per dag gespeeld afgelopen 3 dagen :p
    en bovendien nog leuke achievements ook :) wel erg gpu belastend :| maar wat is het toch heerlijk om rond te klimmen, vliegen en stunten door de bergen en de jungles. de vrijheid!

    voor mensen die hem nog niet hebben, kijk maar in te koop aangeboden voor pc ;)
  • GPU belastend? Modern Warfare 2 laat mijn fan harder draaien hoor :P
    Denk eerder dat het CPU belastend is.
  • nope, mijn cpu is heel lui. maar mijn gpu werkt denkik…
  • Ik vond die mini-tank/IFV die je in de demo kunt vinden toch al behoorlijk heftig met z'n oneindige munitie. De radar-basis die daar in de buurt ligt leg je in een paar minuten mee plat.
  • Mijn gtx 26 wordt maar 55% belast met mijn e6750 dus in mijn geval niet gpu belastend.
  • Lekker verhaaltje SDK! Wat mensen proberen me enthousiast te maken maar ik probeer minder tijd te spenderen achter computerspelletjes ;)
    Lijkt me in ieder geval een stuk vermakelijker dan GTA4
  • [quote:58f854a266="Vandread"]Lekker verhaaltje SDK! Wat mensen proberen me enthousiast te maken maar ik probeer minder tijd te spenderen achter computerspelletjes ;)
    Lijkt me in ieder geval een stuk vermakelijker dan GTA4[/quote:58f854a266]
    Thanks;)

    Dat wordt lastig met just cause 2, maar niet kopen dan :lol: . Slechte timing om te stoppen met de berg goede spellen die de afgelopen maanden zijn uitgekomen (borderlands, league of legends, modern warfare2, anno 1404 venice, enz).

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.