Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

Tiscali en SweeX ?!

Anoniem
Japaveh
12 antwoorden
  • Dringende vraag: is het iemand al eens gelukt om de Ethernet modem van Tiscali/BabyXL op een router van Sweex aan te sluiten - en dan het zaakje werkend te krijgen natuurlijk? Mij niet. Gezien de campagne van Tiscali en de populariteit van Sweex zal dit toch meer mensen moeten (be)treffen.

    Het volgende rare geval doet zich voor: ik had (even) een werkend netwerkje tussen mijn laptop en PC, via de router van Sweex. Maar du moment dat ik hierop het ADSL-modem van BabyXL aansluit, en werkend heb gekregen, kan ik, hoera, prima internetten op beide computers, maar helaas herkennen de computers het netwerk niet meer als ik bestanden wil delen.

    Pingen gaat echter weer wel (tussen beide computers en van de computers naar de router).

    Ik ben alle WindowsXP-vensters, wizards en probleemoplossers al tig keer doorgefietst, maar kom er niet uit. Heb ook getest zonder WinXP firewall en zonder die van de router (heeft Win98 een ingebouwde bescherming? de PC is Win98). Begin nu te denken dat er aan de hardware iets kapot is, of verkeerde kabels, of incompatible modem
    outer.

    Maar hoe kan het dat het netwerk er enerzijds wel is (kan pingen en internetten) en anderzijds niet (geen netwerkherkenning door Windows). Kan je door een verkeerde kabel toch nog wel iets doen? Alle ledjes op modem en router die het moeten doen, doen het.

    Iemand met een soortgelijk probleem? Please Help! (zie evt. ook mijn berichten van 16/9)
  • Ik heb ondertussen reeds drie maanden problemen met mijn sweex router. De router heeft ongeveer een maand goed gewerkt. Volgens mijn provider worden de problemen veroorzaakt door het vollopen van het buffergeheugen (ARP Verkeer) Ik heb reeds diverse keren kontakt opgenomen met Sweex maar dit heeft tot op heden ondanks diverse beloftes niets opgeleverd.
    Ik zal me dan ook nog wel eens bedenken voor ik iets van Sweex aanschaf. En ik hoop dat met mij nog velen hetzelfde zullen doen.
  • Houden de beide clients hetzelfde ip adres vanaf het moment dat internet wordt aangesloten?

    en 98 heeft geen eigen firewall
  • [quote:8ebff91545]Houden de beide clients hetzelfde ip adres vanaf het moment dat internet wordt aangesloten?[/quote:8ebff91545]

    Dat kan ik nog 's onderzoeken, maar ik denk 't niet, want hun adressen zjn nu duidelijk een afgeleide van het voorgebakken router-adres:

    192.168.2.1 router
    192.168.2.100 PC1
    192.168.2.101 PC2

    En inderdaad, zowel Sweex als Tiscali/BabyXL hebben tot nog toe niet geantwoord op mijn email. Een angstvallige stilte die ik verdacht vind. Het lijkt erop dat er echt iets mis is met de hardware. Maar hoe kan ik dat "hard" maken, zodat ik in de winkel verhaal kan halen?
  • Gevoelsmatig denk ik dat je het probleem niet in de combinatie met Tiscali moet zoeken. Je kunt immers internetten en daar zorgt de provider voor.

    Het feit dat sharing onderling werkte (als ik het goed begrijp zonder router) en nu werkt het niet meer, dan is het probleem dus in de beide windowsen. De router komt tussenbeide en voorziet beide clients van een ipadres, dns, gateway etc. Dus dat lijkt me in orde.

    Wat bedoel je met 'even' een werkend netwerkje? Werkte dat maar even? en viel het toen weg? Kun je daar iets over zeggen? Aangezien het pingen wel werkt, doe de router volgens mij goed z'n werk (los van die volgelopen buffer van M. Obrie dan) Probeer de sharing instellingen voor windows eens te bekijken. Alle protocollen bij 98 geintalleed (even zoekn op het forum naar welke, iets van Netbios etc)
  • een met javahpeh : zoals jet het beschrijft is het een windows probleem.
    Gebruik zoekfunctie : genoeg topics over machines die elkaar niet zien.
    De oplossing is vaak ook configuratie afhankelijk. Kijk in de topics, een van de tips helpen wel.

    Client voor microsoft netwerken verwijderen, opnieuw installeren,
    TCP-IP protocol is genoeg, tenzij je oude games via IPX wil spelen.
    Zitten ze wel in dezelfde werkgroep ?
    (aangenomen dat je geen cross utp kabels gebruikt).
    Bij netwerk setup geen IP adres opgeven etc..
    Heb je op de pc´s ook wel resources gedeeld ?
  • [quote:0f31ed15d8="Bosje"]een met javahpeh [/quote:0f31ed15d8]
    [offtopic]Tis Japaveh ;) [/offtopic]
  • Kunnen mijn problemen verklaard worden door het gebruik van het verkeerde type UTP-kabel? Ik had eerst mijn 2 machines met een cross-linked kabel, dus zonder switch of router, direct op elkaar aangesloten, en dat werkte prima. Voor de huidige verbindingen naar de router heb ik nieuwe kabels gekocht, in de veronderstelling dat de cross linked kabel niet zou werken. Nu ben ik dit 's aan het testen, en wat schetst mijn verbazing: de oude cross-linked kabel werkt exact hetzelfde als de nieuwe kabels die ik gekocht had.

    Hoe kom ik erachter of mijn nieuwe UTP-kabels straight zijn of cross linked? Er staat een heel verhaal op (geprint op de kabel zelf) maar ik wordt niet echt wijs uit die codes.

    Zou wel een schandaal zijn voor een zeer gerenommeerde electronicazaak, want ik moest ook al terug met mijn ADSL/telefoon verlengsnoertje omdat daar kortsluiting in zat. Als ik nu weer verkeerde kabels blijk te hebben zal ik de naam van deze zaak hier onthullen :evil:
  • Je moet straight kabels hebben.
    Dit kun je hier even nakijken, door de kleurtjes te vergelijken

    Klik!Met dank aan GoT
  • Ben ik er nog? Ja dus. Kabeltjes even losgehaald om de kleurtjes te vergelijken; de kabels zijn inderdaad straight. Dus dat is goed. Wel vreemd dat het met een cross wired kabel ook werkte. Dank Japaveh voor de kleurtjes-tip.

    Maar nu ben ik dus nog geen stap verder. De verdenking gaat richting Sweex router (de Windows-software heb ik toch wel helemaal nagepluisd dacht ik). Zou Sweex het gewoon niet kunnen (WAN en LAN samen laten werken) of zou er iets kapot wezen in de router?
  • Ik hebzelf ook een sweex router/switch, deze is verbonden met een adsl-modem (speedtouch home). Heb er 3 pc's aan hangen en deze werken zonder problemen.
    De router op zich moet een wan en lanwel aan kunnen. Mocht je hieraan twijfelen dan kun je hem altijd even na laten kijken in de winkel waar je hem gekocht hebt.

    Wat je verder nog kunt proberen:
    - kun je via een browser in de setup van de router komen (via 192.168.2.1)?
    - kun je in de setup van de router zien dat er pc's aangelogd zijn?
    - heb je de gateway en ip-adressen goed ingevuld?

    Met Winxp heb ik persoonlijk geen ervaring, ik gebruik zelf nog steeds windows98 en hiermee heb ik tot op heden geen netwerk- en internetproblemen gehad.

    Succes.
  • Dank Japaveh en Rove voor jullie inzet en hulp. IK BEN ER UIT - hoop ik. Zoals wel vaker zat ik wel in de goeie richting te denken: het bleek dat de Tiscali / BabXL / ZyXel ethernet-modem via een [u:6a355a6ba9]cross wired[/u:6a355a6ba9] kabel aangesloten moest worden. Omdat bij mij de router direct op de modem staat, had ik de lange (rode) meegeleverde kabel zonder meer vervangen door een kort (maar straight) UTP kabeltje…

    Toen ik dit ontdekte en de fout herstelde hielp dit nog niet, maar nu ben ik helemaal opnieuw begonnen met eerst het LAN weer werkend te krijgen via een directe PC 2 PC cross wired kabel (moest nog wel wat in Windows klussen), daarna de router zonder modem er weer tussen, met de straight kabels - dat werkte meteen. En toen de modem erbij met de meeleverde cross wired kabel - en alles bleef werken :lol:

    Kennelijk worden de gateway instellingen ook in de router bewaard als hij uit staat, in firmware of zo (slim eigenlijk he)

    Groetjes en nogmaals dank allemaal !

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.