Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

Netwerk werkt een kant op goed, andere kant helemaal niet.

None
8 antwoorden
  • Ik heb een netwerkje van 3 computers (zeg maar A, B en C), die via ICS van MS (als host geldt computer A) aan internet zijn verbonden.
    Op computer A en B staat Windows 98SE
    Op computer C staat Windows 95 OSR.
    Op computer C heb ik een 3Com NIC geinstalleerd.
    Ik kan nu van computer B zonder problemen A en C benaderen en zie ze dus ook in het netwerkscherm.
    Computer C zegt echter dat het netwerk niet te benaderen is (nogmaals vanuit B is hijzelf dus wel te benaderen) en kan ik dus niet naar computer A en B (en via deze weg niet internet op).
    Ik heb een vast IP adres op de drie computers.
    De overige instellingen van de computer B en C zijn gelijk.
    Ik heb de laatste versie van de driver van de 3Com kaart geinstalleerd.
    Wat kan verkeerd zijn?
  • [quote:d4b2baee97="H J Barelds"]Op computer C staat Windows 95 OSR.
    Op computer C heb ik een 3Com NIC geinstalleerd.
    Ik kan nu van computer B zonder problemen A en C benaderen en zie ze dus ook in het netwerkscherm.[/quote:d4b2baee97] NIC type doet er in het algemeen niet toe. Van belang is of de kaart wel of niet werkt. Het slechte nieuws is dat een kaart 100% okay lijkt te zijn, maar toch niet werkt. Daar kom je alleen achter als je een gelijke kaart hebt die wel op een ander systeem werkt, en diezelfde kaart ook eens plaatst in het probleem systeem.
    Windows 95 heeft in het algemeen iets meer last van aanmeld problemen. Soms helpt het opnieuw aanmelden (dat is wat anders dan afsluiten en opnieuw opstarten …). In het algemeen is de computer goed aangemeld als er een gebruikersnaam staat voor het woordje afmelden onder "Start".
    Nu is het zo dat het wel vaker voorkomt dat netwerkomgeving zegt dat er niets is terwijl dat toch niet het geval is. Daar kom je achter door de muis op de netwerkomgeving pictogram te zetten en vervolgens rechts te klikken. Kies nu "Zoeken". Vul vervolgens de computernaam van "A" of "B" in. Als deze niks vind, alle instellingen op C toch nog even te controleren. Probeer ook nog eens opnieuw aan te melden.
  • Bedankt voor de info.
    Computer C geeft nog steeds aan: geen netwerk beschikbaar.
    Met "Zoeken" op computer C kan ik computer B vinden en verbinding krijgen, maar niet met computer A (de server).
    Vanuit B zie ik zowel A, B als C in netwerkomgeving en kan met allemaal verbinding krijgen.
    Vanuit A zie ik alle drie, maar kan toch geen verbinding krijgen met C, ook niet met de actie "Zoeken".
    De instellingen heb ik gecontroleerd maar kan zo niets fout vinden.
    Op C (de Windows 95 machine) staat onder "Start" evenwel geen "Afmelden", dat kan ik wel doen via "Afsluiten" en dan afnmelden.
    Opnieuw aanmelden als andere user helpt evenwel niet.
    Ik begrijp nu dus ook niet waarom A computer C niet ziet en omgekeerd en dit wel bij B goed werkt.
    Ik koop morgen denk ik maar een andere kaart.
  • Heb je een firewall op een van de twee computers staan?
  • [quote:93ad19c913="H J Barelds"]Ik koop morgen denk ik maar een andere kaart.[/quote:93ad19c913] Als het 1 kant op wel werkt, dan ligt het volgens mij niet aan de kaart. Als de verbinding in het geheel niet werkt, dan kan het wel aan de kaart liggen. Het enige voordeel van een nieuwe kaart is dat je de boel opnieuw moet instellen. Als met vorige kaart een foute instelling is gemaakt en met de nieuwe niet, dan lijkt een nieuwe kaart de oplossing terwijl het instelprobleem is.
    Vanwege het "afmelden" heb je WIn95 met minimaal IE4 en de active desktop geïnstalleerd. Dus op zich is dat okay. Nu is WIn98 qua instelling niet zoveel anders als WIn95, dus waarom dat het niet lukt, daar kan ik alleen maar naar gissen. Vaak ligt het probleem niet bij de probleem PC zelf, meestal is die andere het probleem. Heb je een firewall aan staan?
  • Ik heb geen firewall geinstalleerd.
    Wel deed zich het volgende vreemde verschijnsel voor:
    ik had onder Netwerk de kaart verwijderd, maar de pc nog niet opnieuw opgestart, tot mijn stomme verbazing zag ik toen wel alle computers in het netwerkje op de probleem pc (computer C)??
  • [quote:2b68f95f51="H J Barelds"]ik had onder Netwerk de kaart verwijderd, maar de pc nog niet opnieuw opgestart, tot mijn stomme verbazing zag ik toen wel alle computers in het netwerkje op de probleem pc (computer C)??[/quote:2b68f95f51] SOms moet je geduld hebben. Probeer de kaart opnieuw te installeren en kijk wat het resultaat is.
  • Ik heb toch maar een nieuwe ethernetkaart, die het in een andere pc goed deed, geinstalleerd. Het is eenSitecom met maar een eenvoudige driver (klein bestand), leek me het beste.
    Nu doet alles het prima, zelfs het verbinden en verbreken vanaf de client met de Remote Disconnection Unit van Twiga.
    Ik hoop dat het blijft werken, je weet maar nooit met deze intelligente apparaten. 't Lijken soms net mensen.
    Ik krijg binnenkort ADSl en daar heb ik nog meer vragen over, maar ik open wel een nieuw bericht hiervoor.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.