Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

Pingen lukt maar een kant op

Anoniem
Hans.Vosman
7 antwoorden
  • Al twee maanden heb ik te maken met het volgende probleem.
    Sinds kort heb ik ADSL thuis met een router voor de computer thuis met daarop Windows XP Home (= computer A).
    Ik sloot mijn notebook met Windows 95 (= computer B) aan op de router en na heel wat gepruts had ik contact
    tussen beide computers. Op beide computers installeerde ik de protocollen TCP/IP en IPS/SPX/Netbios,
    hoewel het laatste in strikte zin niet nodig zou hoeven zijn. Het duurde heel lang voordat B computer A zag.
    Bovendien kon A naar B pingen, maar B niet naar A. Zonder IPS/SPX/Netbios was er in het geheel geen contact.
    De router bepaalt de IP-nummers; die overigens steeds hetzelfde zijn.
    Met behulp van "ipconfig /all" kan ik de IP-nummers controleren. Ik gebruik op beide computers een LMHOSTS-file.
    Ik had overigens precies dezelfde problemen met gebruik van een "cross-cable". In dat geval gaf ik A het IP-adres 192.168.1.5 en
    B het adres 192.168.1.1.
    Sinds kort heb ik een nieuw notebook (Windows XP Professional; = computer C) en ik
    hoopte dat de netwerkproblemen zouden zijn opgelost. Het probleem is echter nog steeds niet opgelost.
    Nadat ik ook op C het IPS/SPX/Netbios protocol had geïnstalleerd kon C de "shared" folders zien op A.
    Computer A kon de "shared" folders al zien op C. Maar nog steeds kan C niet naar A pingen ("request timed out").
    Ik heb geen fire-wall geïnstalleerd op een van beide computers. De provider levert een fire-wall en beide computers zitten achter de router.
    Ik kom na al deze experimenten tot de conclusie dat computer A IP-contact weigert.
    Mijn concrete vragen zijn:
    1. Is het mogelijk voor een specialist om met behulp van de weggeschreven register-file een analyse te maken ?
    2. Hoe kan ik zien waarom computer A de ping niet beantwoordt? Is er een proces of service dat daarvoor verantwoordelijk is ?
    En zo ja, wat is dan de naam ?
    3. Zou er nog een proces kunnen draaien dat gebruik wilt maken van het ISDN-modem ? Voordat ik ADSL had gebruikte ik namelijk een ISDN-modem.
  • Bij windows XP zit standaard een firewall ingebouwd. Misschien staat deze nog aan. Want als die aanstaat is het inderdaad niet mogelijk om deze te pingen.
  • Heb je op de XP systemen de netwerk wizard wel uitgevoerd? Ook checken of de Windows XP firewall aan staat. Als het goed is kom je dat via de wizard vanzelf tegen. Windows 95 is een probleem apart. Op zich het je IPX en zo niet nodig, maarre, welke Windows updates heb je precies geinstalleerd? Bv de active desktop (maakt deel uit van Internet Explorer va versie 4)? Welke Windows aanmelding gebruik je op WIndows 95? Microsoft Family of wat anders? Oh ja, bij de keuze van Microsoft Family je tijdens het initialiseren soms de opmerkingen dat Windows 95 een bepaald internet explorer bestand niet kan vinden. Deze staat gewoon op de computer dus niet in paniek raken. Zoek die even op en het pad invullen en Windows 95 is weer rustig. Precieze details staan overigens ergens op mijn homepage.
  • Ipv PB ga ik toch liever verder in dit topic. Enerzijds weet ook ik niet alles, anderzijds vind ik de reacties van andere topic lezers onmisbaar. Volgende informatie komt dus uit het meest recente PB
    [quote:9f63360c53="Ed Veling"]Ik heb de volgende protocollen aangezet (met * zelf geïnstalleerd)

    Client voor Microsoftnetwerken
    Deterministic Network Enhancer
    Bestands- en Printerdeling voor Microsoft Netwerken
    QoS-pakketplanner
    NWLink NetBIOS *
    NWLink IPX/SPX/NetBIOS-compatibel netwerkprotocol *
    Stuurprogramma voor Netwerkcontrole *
    Internet-protocol (TCP/IP)

    Ik heb alle Windows updates geïnstalleerd. Ik laat de router zelf de IP-nummers kiezen, maar dat zijn iedere keer dezelfde nummers.
    Ik vraag me hoe ik kan zien welk proces/service het "pingen" blokkeert.
    [/quote:9f63360c53]
    Het IPX/SPX is op zich niet nodig, maar zou ook geen schade mogen geven. Misschien heb je meer aan NETBEUI protocol, dit wordt vaak geadviseerd als wondermindel bij niet werkende netwerken. VOor mij is het gewoon een noodmaatregel. Als dat zou werken, dan moet het netwerk ook via TCP/IP alleen moeten werken.

    Wat betreft de firewall, je moet nagaan of die actief is. Klik op de netwerkverbinding (symbooltje rechtsonderin scherm), klik op Eigenschappen van tabblad Algemeen. Hier staat bij mij (overigens):

    Client voor Microsoftnetwerken
    Bestands- en Printerdeling voor Microsoft Netwerken
    QoS-pakketplanner
    Internet-protocol (TCP/IP)

    Klik nu op tabblad Geavanceerd en kijk of er een vinkje op dat tabblad staat bij Mijn computer en netwerk beveiligen … Zo ja, vinkje weghalen of bij de optie Instellingen nagaan wat er precies is ingesteld.

    Ook even controloren dat je niet iets van Norton of een andere firewall oid heb geinstalleerd. Je zal de eerste niet zijn die toevallig toch iets aan hebt staan. De firewall is vaak de grootste probleem schepper (in de beginfase). Uiteindelijk kan die natuurlijk gewoon aan staan, maar ja, wel met de juiste instellingen.

    De volgende informatie uit een nog wat ouder PB. Om privacy redenen de getalletjes iets aangepast. Oh ja, let even op die 168 en 169, dat kan een type zijn, maarre dat weet ik dus niet zeker …
    [quote:9f63360c53="Ed Veling"]De IP-nummers zijn steeds respectievelijk 192.168.2.1 voor de router, 192.168.2.68 voor Wi XP Home en 192.168.2.77 voor Wi XP Pro.[/quote:9f63360c53]Je gebruikt dus handmatige instellingen? Dus geen internet deel functie aangezet?
    [quote:9f63360c53="Ed Veling"]Ik heb de fire-wall uitgezet, en bij de beveiligingen voor het intranet de computers in de range 192.169.2.* toegelaten met de laagst mogelijke beveiliging.[/quote:9f63360c53]Dit duidt toch wel weer op een firewall. Eerlijk gezegd zou ik zelf niet weten hoe ik dat onder WIndows zou moeten instellen. Zelf heb ik geen instellingen gemaakt betreffende IP beveiligingsbeleid. Die 169 is een typo of een foute instelling? In het overige gebruik je 168 …
    [quote:9f63360c53="Ed Veling"] Uiteindelijk zien de computers elkaars gedeelde folders, dus de netwerk-kaarten werken goed, dat wil zeggen Home ziet direct wat er staat bij Pro, maar Pro ziet pas na een tijdje (ca. 1 minuut) wat er op de Home computer staat.[/quote:9f63360c53]Heb je al WIndows updates geinstalleerd? Tussen mijn XP-Pro machines gaat de herkenning vlotjes, het vinden van een station duurt vaak toch wel 30 seconden. Dat gaat dus moeizaam, maar wel goed.
    [quote:9f63360c53="Ed Veling"]Maar pingen van Pro naar Home lukt maar niet.[/quote:9f63360c53]Dan is er nog steeds een blokkade.
  • Wat betreft de firewall, je moet nagaan of die actief is. Klik op de netwerkverbinding (symbooltje rechtsonderin scherm), klik op Eigenschappen van tabblad Algemeen. Hier staat bij mij (overigens):

    Client voor Microsoftnetwerken
    Bestands- en Printerdeling voor Microsoft Netwerken
    QoS-pakketplanner
    Internet-protocol (TCP/IP)

    Klik nu op tabblad Geavanceerd en kijk of er een vinkje op dat tabblad staat bij Mijn computer en netwerk beveiligen … Zo ja, vinkje weghalen of bij de optie Instellingen nagaan wat er precies is ingesteld.

    Ook even controloren dat je niet iets van Norton of een andere firewall oid heb geinstalleerd. Je zal de eerste niet zijn die toevallig toch iets aan hebt staan. De firewall is vaak de grootste probleem schepper (in de beginfase). Uiteindelijk kan die natuurlijk gewoon aan staan, maar ja, wel met de juiste instellingen.
    Ik vermoed dat daar wellicht iets te halen is. Maar hoe kan ik zien of er een dergelijk proces draait? De Windows ingebouwde firewall heb ik al getest. Die staat uit. Ik heb die zelfs aan gezet, maar dan wel weer alles toegelaten: ook dat hielp niet.
    Ik heb Norton Antivirus 2002, maar in dit pakket kan ik geen firewall ontdekken.
    Ik heb alle Windows Updates geïnstalleerd.
    Die 169 is een typo of een foute instelling? In het overige gebruik je 168 …
    Inderdaad, dat is een typefout. Ik bedoel de gebruikelijk IP-adressen 192.168.1.* voor clients achter een router in een LAN.
    Ik heb onder Systeeminfo (via Start, Alle programma's, Bureau-accessoires, Systeemwerkset gekeken, maar daar word ik niet veel wijzer van. Zijn er specialisten die op grond van de gegevens van Systeeminfo (dat wordt bij wegschrijven een *.nfo - file) mij kunnen helpen ?
  • Wat betreft de firewall, je moet nagaan of die actief is. Klik op de netwerkverbinding (symbooltje rechtsonderin scherm), klik op Eigenschappen van tabblad Algemeen. Hier staat bij mij (overigens):

    Client voor Microsoftnetwerken
    Bestands- en Printerdeling voor Microsoft Netwerken
    QoS-pakketplanner
    Internet-protocol (TCP/IP)

    Klik nu op tabblad Geavanceerd en kijk of er een vinkje op dat tabblad staat bij Mijn computer en netwerk beveiligen … Zo ja, vinkje weghalen of bij de optie Instellingen nagaan wat er precies is ingesteld.

    Ook even controloren dat je niet iets van Norton of een andere firewall oid heb geinstalleerd. Je zal de eerste niet zijn die toevallig toch iets aan hebt staan. De firewall is vaak de grootste probleem schepper (in de beginfase). Uiteindelijk kan die natuurlijk gewoon aan staan, maar ja, wel met de juiste instellingen.
    Ik vermoed dat daar wellicht iets te halen is. Maar hoe kan ik zien of er een dergelijk proces draait? De Windows ingebouwde firewall heb ik al getest. Die staat uit. Ik heb die zelfs aan gezet, maar dan wel weer alles toegelaten: ook dat hielp niet.
    Ik heb Norton Antivirus 2002, maar in dit pakket kan ik geen firewall ontdekken.
    Ik heb alle Windows Updates geïnstalleerd.
    Die 169 is een typo of een foute instelling? In het overige gebruik je 168 …
    Inderdaad, dat is een typefout. Ik bedoel de gebruikelijk IP-adressen 192.168.1.* voor clients achter een router in een LAN.
    Ik heb onder Systeeminfo (via Start, Alle programma's, Bureau-accessoires, Systeemwerkset gekeken, maar daar word ik niet veel wijzer van. Zijn er specialisten die op grond van de gegevens van Systeeminfo (dat wordt bij wegschrijven een *.nfo - file) mij kunnen helpen ?
  • Uiteindelijk heb ik het probleem opgelost. Met behulp van het commando "msconfig" viel af te leiden dat Windows XP Home nog software laadde bij het opstarten betrekking hebbend op de aansturing van de ISDN-adapter, die ik gebruikte voordat ik ADSL ging gebruiken.
    Door al die ISDN-software te verwijderen was het "ping"-probleem opgelost.
    De oplossing zat dus nogal diep en verborgen !

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord