Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

Cluster vraagje !

None
14 antwoorden
  • Misschien dat 'jullie' me kunnen helpen met een vraag waar ik al langere tijd mee rondloop.

    Ik heb al langere tijd het idee om mijn eigen 'supercomputer' te bouwen. Een cluster dus. Voordat ik daarmee begin wil ik eigenlijk nog maar 1 ding weten.

    Kan ik de cluster gebruiken alsof ik 1 computer zou hebben ? Dus kan ik dan nog normaal m`n programma`s, games e.d. gebruiken, zonder problemen. Om games maar even als onderwerp aan te duiden hier. Kan ik m`n game op een cluster spelen, zoals ik dat op 1 PC zou doen ?

    Ik heb uiteraard ge-googled e.d. en dan kom je eigenlijk alleen maar uit op sites waarop staat beschreven hoe snel een cluster wel niet kan zijn (Blue Gene), en waar het allemaal voor gebruikt word, maar eigenlijk kom ik nooit het antwoord op deze vraag tegen.

    Ik hoor graag jullie 'antwoord' !
  • Clustercomputers worden gebruikt voor berekeningen, zoals het renderen van 3d animaties. Ze hebben meestal een speciaal OS en software om die computers aan te sturen. De berekening is wel sneller klaar, maar je krijgt niet alle "deel-berekeningen" mooi gelijk en in volgorde terug namelijk. Dat moet de aansturende pc daarna weer allemaal in de juiste volgorde zetten en bij elkaar voegen. Voor games is het niet geschikt tenzij de makers speciaal voor dit soort systemen spelletjes gaan schrijven.
  • Hallo HDLM,

    Nou, dat kan weldegelijk hoor.
    Het is er juist heel erg geschikt voor !!!

    Spellen werken nl. zelf al met clusters waardoor het sneller loopt.
    De pc die hetgeen weer aanelkaar moet knopen zoals Error404 heeft dus eigenlijk niets meer te doen en kan dan ook gewoon meedraaien in het cluster.

    Ik heb het zelf wel eens gedaan met Stalker en het loopt als een speer.
    Ik host ook zelf dat spel en heb een ping van 5 ms.

    Zonder zo'n cluster had ik 60 ms.


    succes ermee.
  • Hmm, twee antwoorden…maar ook twee verschillende !? Vreemd. Ik kijk hier erg regelmatig om te kijken of er een antwoord tussenzit, en zo gebeurt er niks, dan ineens twee antwoorden in een uur…

    Ik heb wel ervaring met clusteren. Een rekencluster is er namelijk totaal niet geschikt voor. Maar misschien dat het met een Load Balance Cluster, opgezet met een Beowulf compiler wel werkt. Alhoewel ik er eigenlijk anuit ging dat dat soort clusters alleen voor web-based servers geschikt was lijkt het mij toch niet onaannemelijk dat de [i:09c54f64f8]Master Node[/i:09c54f64f8] (De computer die alles weer aan elkaar 'knoopt', zoals men het hier noemt) wel degelijk de capaciteit en de rekenkracht bezit om dit in goede banen te leiden. Want in een cluster wordt namelijk elke berekening verdeeld over het aantal nodes. De [i:09c54f64f8]Master Node[/i:09c54f64f8] fungeert volgens mij dus alleen als output node…Maar zoals ik al zei heb ik eigenlijk alleen wat ervaring met een rekencluster.

    Vandaar mijn vraag..

    Maaruh, als iemand met een naam als "ikweetalles" zegt dat het gaat, dan wil hij het mij vast wel uitleggen hoe ik het op moet zetten…

    @ Error404 :

    Als spellen er echt voor geschreven moten zijn, dan is de afhandeling daarvan software matig. Is het dan ook niet om te leiden ? Dat dus de afhandeling software matig op een andere plek gebeurt ?
  • Nou, vooruit; het is wel een heel verhaal……


    Een cluster is een groep computers die aan elkaar hangen en samen iets proberen te bereiken wat op 1 afzonderlijke computer niet snel genoeg kan. Het populairste gebruik is waarschijnlijk voor het uitrekenen van 'dingen' (denk aan simulaties van nucleaire ontploffingen, simulaties van vloeistofbewegingen, renderfarms, googles zoekmachine-farms.

    Beowulf is er niet geschikt voor, het is namelijk een systeem dat beschrijft hoe computers zich moeten gedragen om een Beowulf cluster te vormen. Je zult de systemen in kwestie aan moeten passen, zodat deze hieraan voldoen. Je hebt dan een master/server node en een of meerdere client nodes. De server node krijg het programma dat gedraaid moet worden, en begint stukken hiervan over de client nodes te verdelen. Programma's moeten wel speciaal geprogrammeerd zijn om op een Beowulf cluster te kunnen draaien. Dus die games waar je het over hebt zullen niet draaien, zoals Error404 al aangaf, omdat het gewoonweg niet kan.

    Mosix pakt dit anders aan. Mosix is een kernelpatch, en als je deze op je client nodes aanbrengt, dan zijn deze instaat taken van de server node te accepteren. Het programma dat je wil draaien hoeft niet speciaal gemaakt te zijn voor een mosixcluster, maar het programma moet wel meerdere uit meerdere processes bestaan. Een voorbeeld is xmms. Als je xmms draait, en dan 'ps auxf' doet, dan zie je ook meerdere malen, dit is omdat xmms extra processen start: dit process doet de gui, dit process de geluidskaart i/o, en dan hier nog 3 die tegelijk de mp3 decoden (of zoiets; you get the idea). Op deze manier kan xmms wat efficienter werken, maar xmms zou het niet zo hoeven te doen. Als je een programma op een mosix cluster wilt draaien, dan moet het wel uit meerdere processes bestaan, want een mosix cluster gaat verschillende processes op verschillende computers draaien. Als je dan zo'n programma op de mosix server node start, dan draait het hele programma op de server node. Die gaat dan kijken welke processes hij naar welke client nodes kan verplaatsen. Processes die veel geheugen gebruiken gaan naar een bak(ken) met veel ram, cpu-intensieve processes naar een snelle bak, enz.

    Welke clusterings methode het interessantst is, hangt vrij sterk van je applicatie af. Mosix dus voor wat HDLM zou willen…

    Dus het kan gewoon.
  • Hmm..ik zat er dus naast met mn beowulf cluster, maar ik had iig de opzet goed. Toen ik hier iets las over Mosix ben ik daar verder op ingegaan. Wat vrienden van mn op de TU delft gebeld en ja hoor..het is wat moeilijker op te zetten, maar wel degelijk mogelijk. De software hoeft zeer zeker niet speciaal voor cluster toepassingen geschreven te zijn om te werken met een MosixCluster zoals Error aangaf. Ik bedoel, ik kon zelf ook wel googlen en erachter komen wat een cluster kan, maar mijn vraag ging toch wel iets dieper op de materie in. Dus eigenlijk vind ik het antwoord van Error totaal overbodig en eigenlijk nietszeggend, vooral omdat het gewoonweg niet waar is. Het is namelijk wel degelijk mogelijk.

    Dus, binnen een jaar staat er bij mij op zolder een Mosix cluster.
  • [quote:887a1362ef="HDLM"]Dus eigenlijk vind ik het antwoord van Error totaal overbodig en eigenlijk nietszeggend, vooral omdat het gewoonweg niet waar is. Het is namelijk wel degelijk mogelijk.[/quote:887a1362ef]

    Ik geen zin om het helmaal uit te leggen (zijn toch niets zeggende opmerkingen), maar denk maar niet dat je met je supercomputer ook een super game systeem hebt!!
  • Het grootste probleem is niet je CPU power. Het netwerk is relatief traag vergelijken met de doorvoersnelheid op 1 systeem (zoals dual proc od dual core systemen) Voor de relatief eenvoudige berkeningen in een spelletje zal je dus nauwelijks wist halen. Daarnaast hangen spelletjes zwaar aan je grafischekaart.

    Wil een spelletje geschikt zijn voor een systeem met meerdere processoren (dual, of cluster) moet hier met het schrijven ervan rekening gehouden zijn. De applicatie moet opgesplitst worden in threads welke over de processors verdeeld kunnen worden. Lees dit ook maar eens: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2377

    Ik ga weer in de tuin zitten !
  • Zeg ik weet alles, ik heb net even een search gedaan op auteur.
    Je hebt nog niets zinnigs gemeld op dit forum en je loopt de wijsneus uit te hangen.
  • [quote:19fa96e715="Error404"]maar denk maar niet dat je met je supercomputer ook een super game systeem hebt!![/quote:19fa96e715]

    Wat zit je toch met je games. Dat ik games hier als voorbeeld nam is omdat die relatief uit veel processen opgebouwd worden (3D rendering, effecten, geluid, graphische rendering, enz.) Maar ok, als je het zo graag wilt weten ik game niet zoveel…ik gebruik 'lightwave' vrij veel.

    Ga maar weer naar de tuin ;)
  • @error404

    Hier nog een stukje leesvoer voor je.
    Het is in het engels, dus ik hoop voor je dat je het begrijpt:

    MOSIX is a management system that allows sharing of computational resources among a collection of Linux computers (x86 based nodes), including clusters and a grid of geographically dispersed computers within and across institutional boundaries. Its main feature is to make all the connected (participating) nodes perform like a single computer with multiple processors, almost like an SMP. Users can run parallel (and sequential) applications by creating multiple processes, then letting MOSIX seek resources and automatically migrate processes among nodes to improve the overall performance, without changing the run-time environment of migrated processes."


    Het komt van de Mosix website, dus ga me niet lastig vallen met een berichtje dat ik het ergens van internet af heb.
  • [quote:38f46c33b2="HDLM"]
    ik gebruik 'lightwave' vrij veel.
    [/quote:38f46c33b2]

    Dat soort toepassingen is het perfect voor, succes met bouwen!

    @ikweetalles Zucht, laat maar
  • [quote:959ffeefe6="ikweetalles"]Nou, uitgepraat dus.[/quote:959ffeefe6]
    kleuterredenering :+

    [quote:959ffeefe6]OF je kan geen engels OF het gaat je boven je pet.

    Maar dat geeft niet hoor; jullie kunnen ook niet alles weten.[/quote:959ffeefe6]
    OF jij bent een iritante kleuter zonder netwerkinzicht.

    een cluster is alleen levensvatbaar als je _grote_ brokken code verdeelt; hiervoor heb je nl veel minder netwerktransfer nodig dan voor real-time processen. Aangezien een game bij mij onder de categorie real-time proces valt, schiet je hier niet veel mee op.
    Voor zaken als compilen, waar je wél grote brokken van kunt maken en waar een paar seconden vertraging níet erg is, is het wel bruikbaar.

    @ikweetalles iig, ga lekker slapen, je hebt duidelijk vakantie; en met zo'n attitude houd je het hier niet al te lang vol ben ik bang ;)


    ohja, en de STALKER beta is nog niet bepaald processorintensief - de beta draaide nog op een athlon 1000.. daar heb je helemaal geen cluster voor nodig (trouwens, hoe kom je daar aan? illegale software is hier verboden hoor :+)
  • [quote:30a56ff4bc]Ik heb het zelf wel eens gedaan met Stalker en het loopt als een speer.[/quote:30a56ff4bc]
    ^^
    daar


    en ik kan zo zeggen dat je geen betatester bent… en de :+ betekent ook wat, en dat je niet weet wát het betekent betekent dat je nog nooit op GoT bent geweest - dus weet je blijkbaar toch niet zo veel :+

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.