Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

Kom internet niet op

Anoniem
None
17 antwoorden
  • 13 Maanden staat mijn Speedtouch 570 op de bovenverdieping tussen twee PC’s in. Er bovenop staat een 5-port LAN switch zodat ik een netwerk heb en met beide PC’s het internet op kan.
    Het OS is Win98SE.
    Plots heb ik een storing, soms kan ik wel het internet op en soms niet, of het stopt als ik aan het surfen ben.
    Volgens de helpdesk van Speedlinq is de opstelling fout, ik heb nu een lange telefoonkabel, ca. 9m, (ADSL, want de splitter zit in de woonkamer vlak bij het telefoon aansluitpunt) een een korte netwerkkabel, maar dat moet andersom. Dit is ook de reden dat ik maar op de helft van de snelheid zit 1024 i.p.v. 2048).
    Vol goede moed een netwerkkabel aangelegd en de boel dus omgekeerd. Gelukkig kon ik de oude situatie laten bestaan want het werkt niet, dus alles weer omgekeerd.
    Met een Netwerktester de kabel getest: OK. Het stukje kabel tussen splitter en Router getest: OK. Alle lampen zijn groen, voor en achter de router, de switch en op de netwerkkaarten. Het netwerk werkt wel maar internet kom ik niet op. Wat zie ik over het hoofd??
    :(
  • [quote:969b63b485="con f16"]13 Maanden staat mijn Speedtouch 570 op de bovenverdieping tussen twee PC’s in. Er bovenop staat een 5-port LAN switch zodat ik een netwerk heb en met beide PC’s het internet op kan.[/quote:969b63b485]

    heb je de opstelling wel alsvolgd:

    van de internet-aansluiting naar je speedtouch, van de speedtouch naar je switch, en vanuit je switch 2 kabels naar je 2 pcs?
  • Precies, hier veranderd ook niets aan wanneer je de router op afstand zet van de PC's. I.p.v. een lange telefoon (=ADSL) kabel heb ik na het verplaatsen een lange netwerkkabel. Ik heb het ook geprobeerd door de netwerkkabel rechtstreeks in de PC te prikken, dat helpt ook niet.
    Ik ben nog vergeten te melden dat ik ook niet de webpagina van de router kan openen, heeft dit iets met de internetverbinding te maken of met de netwerkkabel, m.a.w. met goede netwerkverbinding maar geen internet, kan de webpagina van de router dan geopend worden?
  • Het zou te maken kunnen hebben met het toewijzen van IPadressen aan de PC's. In de gebruiksaanwijzing die bij mijn (sweex)router zat, moest ik kiezen (windows xp sp2)voor uitvoeren ->cmd->enter en in het dosvenster ingeven: ipconfig/release gevolgd door ipconfig/renew. daarna kon ik wel in de router komen en alles instellen zoals het moest. Toen ik daarin overigens een verkeerde instelling deed, moest ik weer opnieuw dmv dosvenster en ipconfig etc het ip adres opnieuw instellen, vóórdat ik weer toegang had tot de webpagina in de router en de verkeerde instelling kon corrigeren.
    Overigens kwam ik pas internet op nadat ik de PC's met de nieuwe instellingen opnieuw had opgestart.
    Ies Biekart
  • Snap alleen niet waarom instellingen gewijzigd zouden moeten worden wanneer ik alleen maar de netwerkabel verleng. :(
  • volgens mij mogen netwerkkabels niet veel langer zijn dan 20 meter… probeer es gewoon een kabeltje van ong 1 meter ertussen te zetten (desnoods ff je pc verplaatsen) en kijken of t dan wel weer kan… suc6
  • Mijn netwerkkabel is 10 meter, dus niet al te lang. :D
  • [quote:6184349714="Moist.Sun-Tzu"]volgens mij mogen netwerkkabels niet veel langer zijn dan 20 meter… probeer es gewoon een kabeltje van ong 1 meter ertussen te zetten (desnoods ff je pc verplaatsen) en kijken of t dan wel weer kan… suc6[/quote:6184349714]

    Ben nog wat aan het speuren geweest: volgens KPN mag een netwerkkabel 100m zijn en een telefoonkabel van splitter naar modem max 20m.
    Op de installatie CD-ROM van speedlinq wordt geen afstand genoemd maar aanbevolen om de router bij de PC te zetten omdat je dan de lampjes kunt zien. Het lijkt erop dat de helpdesk medewerker het verkeerd heeft met de eis dat de router binnen een 1/2m van de splitter moet staan, hoewel hij dat waarschijnlijk ook niet zelf verzonnen heeft.
  • Plug omgedraaid bevestigd, was ook de oplossing niet. Nogmaals op de goede stand bevestigd, niets. Nu een stuk van ca. 1m van de kabel afgeknipt en hier de ontbrekende plug aangezet en dit werkt wel. Een lang stuk werkt dus niet en een kort stuk wel. :(
  • [quote:fcc441bfe8="con f16"]Snap alleen niet waarom instellingen gewijzigd zouden moeten worden wanneer ik alleen maar de netwerkabel verleng. :([/quote:fcc441bfe8]

    Dat zou normaal ook niet nodig moeten zijn, maar ik neem aan dat je de router hebt verplaatst en dan zal de spanning er wel even vanaf zijn geweest. Daarom moet je de instellingen veranderen. Vergeet ook niet om, als dat ooit is ingesteld het MAC adres te klonen in de instellingen van de router
  • Je geeft aan dat je niet via de web-pagina het modem kan benaderen. Dit geeft aan dat er iets mis is met de verbinding tussen modem en PC. Mogelijk zorgt de switch er voor dat de afstemming van de snelheid van je netwerkkaart niet meer goed is. Zet je netwerkkaart in je PC eens op 1 vaste snelheid.
    Dit doe je door de eigenschappen van de netwerkverbindingen te openen. Daarna kies je de betreffende netwerkkaart en kies weer voor eigenschappen. Op 1 van de tabbladen zie je iets staan als snelheid en/of duplex en/of modus. Stel die allen in op 100 mbit full duplex.
    Opnieuw opstarten en daarna testen.
    Controleer ook de TCP/IP instellingen. Dit doe je in Win98 door te kiezen voor:
    Start => Uitvoeren… => WINIPCFG (intikken) => OK.
    Kies daarna de juiste netwerkkaart en kies voor de uitgebreide weergave van de instellingen.
    Als het goed is, zie je een IP-adres, een adres van de standaard gateway (moet het adres van het modem zijn) en 1 of meer adressen van DNS server(s). Het modem kan ook als DNS server dienen, maar dat hoeft niet. Als dit niet zo is, controleer dan op internet of dit wel een juiste DNS-server is.
    Voor zover ik weet, gebruikt Speedling geen MAC-adressen.
  • [quote:6789ee4fae="mj.biekart"][quote:6789ee4fae="con f16"]Snap alleen niet waarom instellingen gewijzigd zouden moeten worden wanneer ik alleen maar de netwerkabel verleng. :([/quote:6789ee4fae]

    Dat zou normaal ook niet nodig moeten zijn, maar ik neem aan dat je de router hebt verplaatst en dan zal de spanning er wel even vanaf zijn geweest. Daarom moet je de instellingen veranderen. Vergeet ook niet om, als dat ooit is ingesteld het MAC adres te klonen in de instellingen van de router[/quote:6789ee4fae]

    Wanneer ik niet computer is de spanning er altijd af.
  • [quote:6f4be1555f="HermanH"]Je geeft aan dat je niet via de web-pagina het modem kan benaderen. Dit geeft aan dat er iets mis is met de verbinding tussen modem en PC. Mogelijk zorgt de switch er voor dat de afstemming van de snelheid van je netwerkkaart niet meer goed is. Zet je netwerkkaart in je PC eens op 1 vaste snelheid.
    Dit doe je door de eigenschappen van de netwerkverbindingen te openen. Daarna kies je de betreffende netwerkkaart en kies weer voor eigenschappen. Op 1 van de tabbladen zie je iets staan als snelheid en/of duplex en/of modus. Stel die allen in op 100 mbit full duplex.
    Opnieuw opstarten en daarna testen.
    Controleer ook de TCP/IP instellingen. Dit doe je in Win98 door te kiezen voor:
    Start => Uitvoeren… => WINIPCFG (intikken) => OK.
    Kies daarna de juiste netwerkkaart en kies voor de uitgebreide weergave van de instellingen.

    Als het goed is, zie je een IP-adres, een adres van de standaard gateway (moet het adres van het modem zijn) en 1 of meer adressen van DNS server(s). Het modem kan ook als DNS server dienen, maar dat hoeft niet. Als dit niet zo is, controleer dan op internet of dit wel een juiste DNS-server is.
    Voor zover ik weet, gebruikt Speedling geen MAC-adressen.[/quote:6f4be1555f]

    Ben bezig met ultieme poging. Heb een kant en klare netwerkkabel van 15m gekocht en deze geplaatst bij de router op de oorsprongelijke plaats, dit werkt. Nu ga ik de router plaatsen in de woonkamer, zo dicht mogelijk bij de splitter. Als dat werkt moet ik toch één plug van de draad afknippen om hem door een pijp van boven naar beneden te leiden.
  • De kabel provisorisch naar de woonkamer geleid en de router aangesloten, en zie het werkt. Het ligt dus aan de kabel, ondanks de positieve meting van de tester. Maar de snelheid blijft 1024, dus de helpdesk van Speedlinq weer gebeld. Waar de medewerker vorige week van de computer aflas dat ik allang 2048 had zij deze man dat ik nog op 1024 stond ingesteld. Over 2 tot 4 dagen zou ik de dubbele snelheid moeten hebben, ik ben benieuwd. :D
  • Vandaag, 6 febr. ineens een verbinding 2048/832. :D
    Uploadsnelheid 832 zou 1024kB/sec moeten zijn maar daar val ik niet over.
    Ik begon met een internetstoring waarvan de oorzaak een slechte stekkerverbinding in het ISRA-punt zou kunnen zijn, omdat het zomaar weer goed gaat. Ik belde de Speedlinq-helpdesk vanwege de storing en het achterwege blijven van de snelheidsverdubbeling die ik zou krijgen. De helpdeskmedewerker vroeg mij de router te verplaatsen tot vlak bij de splitter, omdat ik volgens hem al 2048/1024 had, maar dat nooit zou merken als ik de router niet zou verplaatsen, ook de storing die ik had was hiervan de oorzaak. Dit kostte mij 80 euro aan spullen en een hoop werk zonder dat ik de beloofde snelheid kreeg. Een tweede helpdesk-medewerker beweerde dat ik helemaal geen dubbele snelheid had, terwijl ik 21 dec. 2005 een mail kreeg waarin stond dat ik binnen 2 weken van 1024/512 naar 2048/1024 zou gaan. Hij heeft alsnog op 1 febr. een opdracht voor de technische dienst gemaakt, en zie het is gelukt, met de router op de oude plaats, ca 9m van de splitter af.
  • Wel een lijdensweg zeg!!!! :x

    Mooi dat alles nu werkt zoals bedoeld, alleen nog effe een boze mail naar de provider en proberen die € 80,- die je op aanwijzing van hun eigen helpdesk voor nop hebt uitgegeven verrekend te krijgen :wink: .

    Jim
  • Volgens mij helpt een boze mail niet, ook Speedlinq is al eens genoemd bij het consumentenprogramma Radar, en niet omdat de helpdesk zo goed is. Die 80 euro beschouw ik maar als leergeld. :o

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.