Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

Sitecom router probleem met uitgaande mail.

Anoniem
None
30 antwoorden
  • Ik heb een ADSL verbinding (64Kb/s) met een splitter, modem en een Sitecom router (DC202 v4).
    Het werkt helemaal behalve uitgaande post:
    Als het bericht uit een enkel woord bestaat gaat de mail de deur uit,
    als het bericht wat groter is stopt de blauwe bar op het eind en na een 10/20 tal seconden krijg ik een foutmelding.
    Als het bericht groot tot heel groot is stopt de blauwe balk, afhankelijk van de grootte ergens in de ruimte en volgt na een tijdje de foutmelding. Het lijkt erop dat, als het bericht kleiner is dan een pakketje, dat ie dan doorgaat, maar bij grotere mail na een pakketje stopt.
    Tot nu toe heeft Sitecom me geen oplossing kunnen bieden.
    Firewalls uitzetten helpt niet, noch die van de router zelf, noch de Kerio firewall. Als ik de UTP kabel rechtstreeks op het modem aansluit gaat het bericht gewoon de deur uit.
    Wie heeft raad!
    Berichten ontvangen gaat prima evenals Internetten.

    MVG perloc
    (Nou, als dit wordt opgelost ben ik voorlopig door mijn problemen heen!)
  • ik kwam soortgelijke verhalen tegen op adsl-forum maar die hadden betrekking op uploaden bij tele2 en met tele2-apparatuur.
    jij zit niet toevallig ook op tele2?
    mijn ervaringen met sitecom: gaat er iets mis dan is een reset (daar zijn procedures voor met stroom erin-eruit in combinatie met zoveel tijd resetknopje indrukken - zie handleiding of site) en geheel opnieuw instellen de snelste weg.
    meer kan ik je nu niet bieden…
  • derkdejong: ik weet niets van tele2 (woon in Mozambique) dus ik denk niet dat het voor mij van toepassing is.
    Ik heb de (software) reset gedaan (restart welk in de doc. is aangemerkt als een reset), daarna moest je tenmniste 60 seconden wachten (heb meer dan 10 minuten gewacht). Er zit geen reset knoppie of gaatje in het ding.
    Opnieuw geprobeerd, alleen heel erg kleine mails (enkele woorden) gaan de deur uit (upload) maar grotere blijven steken.
    Ik heb in de firewall de IP addressen tussen 192.168.2.0 en 192.168.2.100 als "trusted" aangemerkt, maar ook dat biedt geen soelaas.
    Het ligt ook niet aan de firewalls, tenzij die in de router zelf, maar daar kun je niet aan sluitelen, alleen uitzetten, maar dat lost het probleem ook niet op.

    Wie het weet mag het zeggen!!

    MVG perloc
  • Zelf heb ik een Sitecom DC200 en een 201. De eerste is momenteel in gebruik. Tot nu toe niks raars gezien, draait nog geen maand … Ik heb op de Sitecom site gekeken, helaas geen handleiding van de 202 dus ik kan op dat punt niks voor je uitzoeken, voor wat betreft de reset. Bij een goede reset worden alle instellingen teruggezet. Dus als dat niet gebeurt, dan is het kastje niet gereset. Op zich zou het gewoon aan/uitzetten van het apparaat ook voldoende moeten zijn wanneer er echt iets mis is gegaan. Opnieuw instellen, lijkt me een vreemde zaak en dus iha onnodig. Ik zag wel dat er verschillende versies bestaan en een firmware update. Helaas zonder informatie over de verbeteringen. Heb je de laatste firmware 1634a geinstalleerd?
  • Oh ja, handleiding gevonden. Venster was te klein …
  • Hans.Vosman: Op de bijgeleverde CD staat de uitgebreide handleiding. Over de reset (restart) staat daar alleen maar wat ik hierboven heb vermeld.
    Eigenlijk ook vreemd dat er niets aan de ingebouwde firewall is in te stellen. Niet dat ik verwacht daar de oplossing in te vinden…
    Ik heb kontakt gehad met www.sitecom.nl maar de goede man antwoord niet meer (de laatste drie dagen).

    Ik zal de firmware 1634a downloaden en installeren. misschien brengt dat de oplossing.
    Dank voor antwoorden.
    MVG perloc
  • Volgens de handleiding zit er wel een reset knop op. Een klein knopje, eigenlijk zie je een gaatje links naast de UTP connectors. De reset procedure staat in de handleiding en lijkt hetzelfde als mijn routers.
  • omdat je dat zo uitdrukkelijk noemt meld ik waar ik ook eens met mijn eigen smc modem/router tegenaan liep: ik moest de range voor de trusted zone (alle adressen die de router toedeelt) uitbreiden tot (drie posities achter de derde punt) 255
  • Hans.vosman: we hebben het toch over de router DC202 v4 niet?
    Nu, daar zit geen gaatje voor een reset op!
    De achterkant heeft een rond voedingsstekkeringang en 5 UTP aansluitingen. Daar zitten ook 30 (ik heb ze geteld) ventilatie gaatjes. maar ik geloof niet dat een daarvan is bedoeld als reset gaatje. (Dat zit wel op mijn ADSL modem)
    Verder heb ik de firmware gedownload en bleek dezelfde als die in de folder van mijn router stond. Hoe die daar is gekomen herinner ik me niet meer. Ik heb de firmware via de sitecom site geinstalleerd, opnieuw uitgaande mail geprobeerd, gaat niet!

    derkdejong: helaas kan ik niet bij de adrestoedeling van de router. Je kunt hem alleen maar aan- of uitzetten en hoe die is geprogrammeerd weten ze alleen maar bij de fabrikant.
    Ik heb wel de trusted area in de Kerio firewall veranderd naar een range van 192.168.2.0 - 192.168.2.100 Ook dat bood geen soelaas. Trouwens als ik de hele Kerio firewall uitzet heeft dat geen effect op de uitgaande mail. Die blijft geblokkeerd. Maakt mail gebruik van hetzelfde IP adress als Internet? Of wordt een appart address toegekend…
    MVG perloc
  • sorry, omdat ik wat kort door de bocht ging zette ik je op verkeerd spoor.
    die uitbreiding van de range trusted zone betreft (uiteraard) de firewall.
    maar was nodig omdat de router hogere nummers ging toekennen.
    overigens heeft dit aspect weinig met je mailprobleem van doen.
    daarom heb ik ook nog even gezocht bij sitecom.
    in de faq´s vond ik voor jouw apparaat:
    Q Is het mogelijk om mijn router te resetten?

    A Het is mogelijk om uw router te resetten, u moet dan de volgende stappen uitvoeren:
    Druk de resetknop in en houdt deze ingedrukt.
    Sluit de stroom van de router af.
    Zet de stroom er weer op terwijl u nog steeds de resetknop ingedrukt houdt
    Controleer of de LED op de router rood/groen knippert.
    Na minimaal 30 seconden of twee maal rood/groen knipperen kunt u de resetknop loslaten.
    N.B.: Na de reset is de router volledig terug naar de fabrieksinstellingen. U dient de router dus opnieuw te configureren voor uw internetverbinding. Vergeet daarbij niet het MAC Address opnieuw in te vullen indien noodzakelijk voor uw verbinding!

    en deze lijkt me ook wel aardig:
    Ik heb problemen met e-mail verzenden en ontvangen.?

    A Dit wordt veroorzaakt door de MTU Package size.
    U deze op de volgende manieren in de router aanpassen:

    Typ in de Browser het volgende adres: http://192.168.0.1 Hiermee komt u in het router menu. U gaat dan naar Advanced -> Options -> MTU. De MTU staat standaard op 1500 deze moet verlaagd worden naar 1400.


    Typ in de browser het volgende adres: http://192.168.0.1/dev_opt.htm De MTU staat hier standaard op 1500 en deze moet verlaagd worden naar 1400
  • Noch het een, noch het ander is mogelijk met deze router.
    Nogmaals, er zit GEEN reset knoppie op, noch een gaatje om een paperclip in te duwen. De reset wordt software gedaan in "Advanced"

    Verder wordt de site 192.168.0.1 niet gevonden.
    Ik heb in "Advanced" alle tabs afgezocht naar die MTU maar komt niet voor om in te stellen. Wel wordt MTU verklaard in de tab "help" (in Advanced) van de router.
    Op de CD in de doc's komt de term MTU niet voor.

    Het ziet ernaar uit dat ik met een onbruikbare router blijf zitten.
    MVG perloc
  • vreemde zaak, die faq stond toch echt bij jouw router!
    kennelijk dus een algemene of een verkeerd geplaatste faq.
    dat maakt hem op zich nog niet onjuist, zij het wel natuurlijk t.a.v. dat resetknopje.
    kun je dat mtu-gedoe (daar lijkt toch de crux te zitten!) niet instellen als de de router via zijn eigen ip benadert, dus 192.168.2.1 ???

    en je hebt niet toevallig die pc op poort 4 aangesloten (direct naast de wanpoort)????

    wat we ook nog niet hoorden: andere pc´s op die router hebben ook problemen met mailverzending?
  • De router is UITSLUITEND te benaderen via 192.168.2.1 !!
    Op die site kan ik "Advanced" oproepen die ik het uitgespeld.

    Verder zijn de LANs niet genummerd. Ik heb een en ander getest op diverse LAN aansluitingen, (niet systematisch maar arbitrair, want het modem zit onder de tafel en ik plug soms blindelings in een LAN gaatje.) met twee computers, mijn eigen laptop en de desktop van mijn zoon Peter. Het maakt ook niet uit of ik Win2000 of WinP gebruik.

    De problemen zijn identiek op beide computers, laptop en desktop.

    Dus de router is hoofdverdachte….
    Ertussen uit, en alles gaat zoals gewenst. Maar ja, ik wil graag twee computers aangesloten houden op Internet, en niet steeds hoeven ompluggen als ik een mail wil verzenden.
    Verder weet ik vrijwel zeker dat dit een probleem is vanaf de eerste installatie. Het zal toch geen exemplarisch probleem zijn?
  • De versie 2/3 handleiding (een andere dan v1 en de v4 is er niet), zegt dat resetten wel mogelijk is en noemt ook MTU. De handleiding meldt voor Advanced heleboel tabbladen. En zoveel mogelijkheden bieden mijn routers bij lange na niet. De reset knop zou dus links van de UTP connectors, precies aan de andere kant dan de voedingsconnector. Ik begin wel benieuwd te worden hoe je router er in werkelijkheid uitziet, kennelijk heel anders dan in de handleiding. Dat van die MTU kan ik niet controleren, wordt verder netjes uitgelegd. Welke firmaware heb je overigens, de sitecom site noemt een 24-11-2004 versie. De 202-v1 router/switch heeft een totaal andere menu structuur met naar het lijkt minder keuze mogelijkheden. Voor wat betreft Advanced, is er wel een Options pagina en heeft ook een vergelijkbare inhoud (Backup DNS, TFTP, UPnp, MTU). Maar goed kennelijk heb je toch een heel ander apparaat.
  • [quote:96dae5aef2]De versie 2/3 handleiding (een andere dan v1 en de v4 is er niet), [/quote:96dae5aef2]Dit snap ik niet. Het lijkt met elkaar in tegenspraak.
    Reset is wel mogelijk maar niet via een reset knoppie of gaatje want dat zit er echt niet op.

    Ik heb grote moeite om een setup te doen. Dat lukt bijna niet of helemaal niet. In de eindfase kom ik iedere keer in een loop waar niet of nauwelijks is uit te komen. Als ik er wel uitkom dan blijkt in de meeste gevallen dat de setup niet is gedaan: de IP en andere adressen ontbreken. Een heel enkele keer lukt het wel. Op deze manier kan ik eigenlijk niet testen.
    De factory default gaat zoals ik verwacht: de verbinding wordt twee maal onderbroken en weer gemaakt en alles is in gesteld, w.o. MTU = 1492

    De MTU is in de setup wel te veranderen (er staat tussen haakjes bij (1440 - 1460)) maar zoals gezegd ik kom niet door de setup heen.

    De firmware stamt inderdaad uit 2004.
    Ik denk dat ik op zoek moet naar een andere router. Dus 40 Euro in de prullebak.
    MVG perloc
  • [quote:d4c590bb52="perloc"][quote:d4c590bb52]De versie 2/3 handleiding (een andere dan v1 en de v4 is er niet), [/quote:d4c590bb52]Dit snap ik niet. Het lijkt met elkaar in tegenspraak.[/quote:d4c590bb52]Gewoon bij Sitecom kijken, … Misschien dat v4 handleiding gelijk is aan de v2/3. Ik weet het niet want ik heb nooit een 202 gehad en ik heb ook niet de bijbehorende installatie CD. Maar kennelijk heb je zelf nog weer een ander apparaat. Nu zijn de plaatjes in de handleiding ook niet echt overtuigend. Het reset knopje is op zich moeilijk te zien, en kennelijk is de tekst "reset" ook komen te vervallen. Ik vermoed dat het kastje echt gereset moet worden, zeker als die raar doet.
  • Nou meneer hans.vosman, u bent wel koppig hoor. Ik geef het op!
    OP DE DC202v4 ROUTER ZIT [b:057f6b768f]GEEN[/b:057f6b768f] RESET KNOPJE, EVENMIN EEN GAATJE VOOR RESET!
    Tenzij het een van de ongeveer 200 vierkante kleine ventilatie gaatjes is, die rondom het kastje in alle wanden zitten. Welke moet ik dan kiezen? Ze zijn allemaal eender. En ook de documetatie spreekt over een software reset (restart). Dusse….

    Al met al is de afstand tot de prullebak wel erg kort geworden….
    Helaas. En bij Sitecom laten ze het ook afweten. 10 jaar garantie! Daar heb ik niks aan in dit land. Terugsturen kost welhaast meer dan het hele ding. Ik had liever dat hij het 3 jaar ZONDER garantie had gedaan.

    MVG perloc
  • Valt wel mee, ik geloof best dat de knop er niet op zit Ik constateer alleen dat Sitecom het wel heel erg verwarrend maakt. Ik vind het namelijk een vreemde zaak dat de Sitecom website een plaatje laat zien van een router/switch die in de handleiding niet terug is te vinden. Verder zouden er meerdere versies bestaan. Wanneer de software reset alle instellingen wist, dan is dat gewoon de reset. ALleen dat heb ik nog niet uit je verhaal begrepen.
  • als ik de handleiding goed lees dan zijn er vier lanpoorten en een wanpoort, waar d kodemverbinding inzit.
    heb je vier pc´s aan die sitecom hangen, dan zondig je dus tegen een duidelijk afgedrukte waarschuwing in de handleiding: poort 4 niet gebruiken als de wan in gebruik is. letterlijk staat er:
    Opm.: Indien u de “Uplink” poort gebruikt kan poort 4 NIET worden gebruikt.

    dus vóór je de prullenbak kiest, probeer het eerst eens met drie lan´s
    en volgens het plaatje in de handleiding moet de poort 4 (direct naast de plug van de modem dan vrij blijven.

    we zijn wederom benieuwd.
  • hans.vosman: Ik heb in het verleden de (software) reset gedaan en alles ging volgens het boekje. Ik mag aannemen dat de reset ook werkelijk is gedaan. Ik zal later nog eens kijken hoe de instellingen eruit zien na een reset, maar op dit moment gaat het niet want dan ben ik deze verbinding kwijt.

    derkdejong: Ik heb het plaatje van de achterkant van de router voor me.
    Ik zie van links naar rechts: ingang voeding (rond stekkertje) dan een WAN poort, dan 4 LAN poorten, genummerd 4,3,2,1

    Dit staat bij de WAN poort (copy/past):
    WAN port
    (10/100BaseT)
    Connect the DSL or Cable Modem here. If your modem came with a cable, use the supplied cable. Otherwise, use a standard LAN cable.

    En dit staat bij de 4 LAN poorten:
    10/100BaseT
    LAN connections
    Use standard LAN cables (RJ45 connectors) to connect your PCs to these ports.
    Note:
    Any LAN port on the DC-202v4 will automatically function as an "Uplink" port when required. Just connect any port to a normal port on the other hub, using a standard LAN cable.

    Verder heb ik die waarschuwing gezien, maar ik snap de strekking daar niet van. Die lijkt in tegenspraak met wat hierboven staat. Het is in ieder geval niet wat jij denkt: de WAN poort moet zijn aangesloten op het modem, logisch, en alle vier poorten kunnen worden gebruikt, tenzij je er een als uplink gebruikt. Dan kun je er maar drie computers, alsthans op deze router, aansluiten. Het zou kunnen zijn dat je in dát geval poort 4 niet moet gebruiken.
    Overigens, ik gebruik maar 2 computers op de router en geen uplink.

    Nu heb ik: de WAN aangesloten op het modem, deze laptop op poort 3, de desktop staat uit.
    Ik zal even proberen een mail weg te sturen….
    Een kleine mail gaat -als vanouds- wel de deur uit, een grotere mail blijft hangen.

    Nu ben ik weer benieuwd.

    Edit: Ik kreeg deze thread niet meer ge-upload. Bleef hangen. 4 keer geprobeerd. Dus het lijkt erop dat het misgaan van uploaden niet alleen tot de mail-outbox is beperkt. Toen ik de router ertussen uithaalde ging deze thread wel gewoon weg!!

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.