Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

Remaining Lease Time, UPC internet maximaal 1 uur?

Anoniem
None
44 antwoorden
  • Ik heb al een tijdje een probleem dat ik erg vervelend vind. Na korte tijd, kan ik niet meer internetten totdat ik mijn router uit/aanzet. Eerst dacht ik dat het aan mijn oude Sitecom router lag. Gisteren viel mij op dat de Remaining Lease Time slechts 1 uur is. Nu vroeg ik mij af wie die tijdsduur bepaald. Het lijkt me dat de DHCP server dat doet en dat is in dit geval het UPC modem. Ik vroeg me af of dit 'normaal' is of dat dit toch nog ergens ingesteld kan worden. Het probleem is iets van de laatste paar maanden, vermoedelijk zo vanaf november. Daarvoor hoefde ik niks speciaals te doen om de gehele dag zonder fratsen te kunnen internetten. Zijn er andere (UPC) internetters die hetzelfde probleem ondervinden?
  • De leasetime wordt inderdaad bepaald door een DHCP server. In dit geval is dat niet je modem, maar een server bij de provider. Je modem fungeert hierbij als DHCP relay-server en is dus niks meer als een doorgeefluik. De provider houdt deze lease-time zo kort omdat er een schaarste aan IP-adressen is. Als iemand zijn internetverbinding afsluit, komt het aan hem uitgegeven IP-adres weer lekker snel vrij om aan iemand anders uit te delen. Voor de gebruiker kan dit best irritant zijn, de computer of router moet immers ieder uur opnieuw een IP-adres opvragen, waarbij de verbinding heel even weg kan vallen.

    Je kan aan je provider vragen of ze de lease-time weer verlengen, maar ik geef je weinig kans. Als je een vast IP-adres wil, raad ik je aan om ADSL van KPN te nemen. Sowieso bij Planet en XS4All krijg je een vast IP-adres toegewezen. Je modem hoeft dan dus niet iedere keer een nieuw IP-adres opvragen, dus je verbinding kan daardoor niet wegvallen.
  • [quote:791c6a486e="Leo S"]De leasetime wordt inderdaad bepaald door een DHCP server. In dit geval is dat niet je modem, maar een server bij de provider. [/quote:791c6a486e] Maar in de router zit toch ook een DHCP server.

    Ik zelf heb hier ook een UPC/Chello abonnement. Via een DrayTek Vigor2200E router is de Remaining Lease Time nog steeds 3 dagen. Overigens kun je bij Chello alternatieve DNS serveradressen proberen. Ook zou de logs van je modem kunnen worden gecheckt.

    [quote:791c6a486e="Hans.Vosman"]Zijn er andere (UPC) internetters die hetzelfde probleem ondervinden?[/quote:791c6a486e] Ik heb wel korte periodes dat de Chello internet verbinding uit kan vallen. Dat probleem staat in deze topic over Chello verbinding Motorola modem valt soms weg Dit gebeurt soms nog. Maar dan is dat dan wel te zien aan de led(s) van het modem.

    [quote:791c6a486e="Hans.Vosman"]Na korte tijd, kan ik niet meer internetten totdat ik mijn router uit/aanzet. Eerst dacht ik dat het aan mijn oude Sitecom router lag.[/quote:791c6a486e] Dat zou ook nog kunnen. In dat geval zou je voor je pc's statische IP-adressen kunnen overwegen. De Gateway- en de DNS-servers adressen zou je over kunnen nemen van je router.
  • [quote:89853f3a9f="Leo S"]internetverbinding afsluit, komt het aan hem uitgegeven IP-adres weer lekker snel vrij om aan iemand anders uit te delen. Voor de gebruiker kan dit best irritant zijn, de computer of router moet immers ieder uur opnieuw een IP-adres opvragen, waarbij de verbinding heel even weg kan vallen.[/quote:89853f3a9f]Ik zou van de router verwachten dat die bij het wegvallen van een verbinding, de verbinding opnieuw maakt. Ik dacht ook dat die dat zou moeten doen. Ik zal eens kijken of ik de boel statisch kan instellen.
    Op zich wil ik dat de verbinding nooit verbroken wordt omdat er ook nog een IP-telefoon kastje tussenzit. Die werkt dan ook niet. Dat kastje heeft een continu verbinding. ALleen is het afsluiten van een internet verbinding een speciale opdracht?

    Mocht ik er niet uitkomen dan zal ik UPC dan binnenkort gaan meedelen dat het internet niet meer aan mijn verwachtingen voldoet en zal omzien naar een andere provider.
  • [quote:822552c474="jolo"]Dat zou ook nog kunnen. In dat geval zou je voor je pc's statische IP-adressen kunnen overwegen. De Gateway- en de DNS-servers adressen zou je over kunnen nemen van je router.[/quote:822552c474]Ik heb de router nu ingesteld op een statisch IP adres. Het risico is nu dat mijn IP adres kan veranderen en dat het dan alsnog niet werkt … Ik zal kijken hoe dat blijft werken.
  • [quote:c118f2d53f="Hans.Vosman"]Ik heb de router nu ingesteld op een statisch IP adres. Het risico is nu dat mijn IP adres kan veranderen en dat het dan alsnog niet werkt .[/quote:c118f2d53f] Als je inderdaad de router zelf bedoelt, dan kan dat inderdaad gebeuren. Maar ik bedoelde statische IP-adressen voor elke op router aangesloten PC.
  • Ik ben tevreden met de DHCP functie van de router zelf, eigenlijk zou ik verwachten dat dat er niet toe doet. Ik heb voor de DHCP de gateway instelling wel op 0.0.0.0 gezet. Het effect is dat mijn thuisnetwerk nu de router als gateway krijgt ipv de internet provider's gateway.
    Ik gebruik op dit moment voor de WAN statische IP adres, IP adres op 0.0.0.0, verder wel DNS en gateway handmatig ingevuld. Ik weet nu nog niet of dit alles goed blijft werken. Zonder de wijzigingen werkte het in ieder geval niet, moest de router rebooten cq uit/aanzetten.
  • Het maakt geen verschil, statisch of dynamische IP adres voor de WAN. In beide gevallen is een reboot. Tja, exit chello, jammer dat ik er nog een half jaar aan vast zit. Zal binnenkort de brief alvast versturen. Ik ga niet met hen onderhandelen, het werkt goed of het werk niet, daar zorgen zij maar voor. Zij kiezen zelf voor het laatste … Toch benieuwd of meer chello gebruikers vergelijkbare problemen ondervinden, of zitten de meesten korter dan 1 uur aan internet? Ik dacht zelf van niet.
  • [quote:51b6d190cc="jolo"][quote:51b6d190cc="Leo S"]De leasetime wordt inderdaad bepaald door een DHCP server. In dit geval is dat niet je modem, maar een server bij de provider. [/quote:51b6d190cc] Maar in de router zit toch ook een DHCP server.

    Ik zelf heb hier ook een UPC/Chello abonnement. Via een DrayTek Vigor2200E router is de Remaining Lease Time nog steeds 3 dagen. Overigens kun je bij Chello alternatieve DNS serveradressen proberen. Ook zou de logs van je modem kunnen worden gecheckt.[/quote:51b6d190cc]
    Ik heb het hier niet over de DHCP functie in de router, maar in de modem van de provider. Deze geeft door middel van DHCP relay het IP-adres van de provider door aan de host die erachter hangt, in dit geval dus de externe interface van de router. Deze krijgt dus automatisch een adres met een beperkte lease-time.
  • Ik zal er nog eens induiken. Overigens zag ik dat mijn huidige IP adres en gateway adres (vergeleken met gisteren) totaal anders zijn dan die van gisteren.
  • Ik heb zojuist een rechtstreekse verbinding getest, nou ja bijna rechtstreeks. Chello modem via USB-Ethernet adapter aangesloten. Mijn router heeft dus het mac adres van die adapter voor het gemak.
    Die rechtstreekse verbinding heeft dus wel een lease time van 3 dagen. Het enige echte verschil tussen beide is dat ik op de router DHCP een 'Domein naam' had ingevuld … Deze 'Domein naam' gewist en ik kreeg vervolgens weer een een lease time van 72 uur. Misschien dat dit de oorzaak was. Nu toch maar weer de dynamische IP voor de WAN ingesteld, dat lijkt mij toch het veiligste.
  • Pakweg 15 minuten geleden was het probleem er weer. Lease time met UPC modem kennelijk 2 ipv 3 dagen. Raar, is nu ipv 72 uur weer een 1 uur. Oftewel, veels te kort …
  • Wellicht zou je deze lange discussie op het Chello Underground Forum over Sinds 1 december - steeds router plat - korte leastijden - ander IP adres. kunnen checken.
  • Problemen staan niet op zichzelf. Heel misschien is het een router probleem. Alleen bij de test gisteren, met een PC via een netwerkkaartje rechtstreeks verbonden met de UPC modem, kreeg ik ook een lease van 1 uur. Zorgpunt is dat deze niet automatisch verlengd werd door de PC. Mijn SMC router heeft dus wel een optie 'Renew IP forever', alleen heeft die volgens mij geen zichtbaar effect. Ik beschik op dit moment over 3 routers, en alle 3 hebben zo wat eigenaardigheden en ook hetzelfde lease probleem. De SMC router heb ik pas geplaatst toen het uit/aan zetten van de Sitecom router DC-201 mij ging irriteren.
  • Ik heb hier ook nog even iets getest. Een PC direct op het UPC/Chello modem kan een kortere Lease time geven
    [code:1:04b830e5cf]
    Lease Obtained. . . . . . . . . . : zondag 24 december 2006 13:48:07
    Lease Expires . . . . . . . . . . : dinsdag 26 december 2006 22:41:18
    [/code:1:04b830e5cf]
    Dan commando's
    [code:1:04b830e5cf]
    ipconfig
    elease
    ipconfig
    enew
    [/code:1:04b830e5cf]in de Command Prompt geeft foutmelding
    [code:1:04b830e5cf]
    Windows 2000 IP Configuration



    The following error occurred when renewing adapter Local Area Connection 2: DHCP Server unreachable

    No operation can be performed on adapter Local Area Connection as this connection has its media/cable disconnected.
    [/code:1:04b830e5cf] De Lease time wordt dan niet verlengt.

    Met dezelfde PC via de router werken deze commando's wel, mits de DNS servers van de router worden gebruikt. In mijn eerste reactie in dit topic plaatste ik een link met DNS servers chello Nederland. Heb je het intussen via andere DNS servers geprobeerd?

  • [quote:7d0f27b4ef="jolo"]Heb je het intussen via andere DNS servers geprobeerd?[/quote:7d0f27b4ef]Ja met de handmatige instelling had ik andere DNS serveradressen gebruikt. Nu staat alles weer op automatisch, dus momenteel worden de standaard UPC DNS adressen gebruikt. Na de kerst duik ik er weer in. Dat is ook de Lease tijd weer verlopen.
  • Hmm, nu ik de PC weer opnieuw rechtstreeks op het UPC/Chello modem de bovengenoemde commando doe, worden deze wel uitgevoerd zonder foutmelding. Mits ik die eerste commando niet vergeet uit te voeren. Alleen wordt daardoor de Lease time niet verlengt. De DNS servers staan dan nog wel op die van de router. Die op automatically staat. Wijzig ik handmatig in die van UPC/Chello dan wordt de Lease time ook niet verlengt. Normaal gebruik ik voor de DNS servers de eerste twee uit die link.

    Ik heb het intussen ook met DNS server met de derde en vierde en ook elf en twaalf uit de DNS servers chello Nederland lijst geprobeerd. Ook dan kan de Lease time niet worden verlengt. Sluit ik vervolgens die PC weer via de router aan, dan wordt de Lease time wel weer verlengt via bovengenoemde commando's. De Lease time wordt dan weer 3 dagen. En dat dus nog steeds via nummer elf en twaalf uit de DNS servers chello Nederland lijst.


    [Edit] Met die DNS servers van de router zelf, bedoel ik die worden getoond in de router web configurator bij online status. De Primary DSN server komt overeen met nummmer 6 uit die DNS servers chello Nederland lijst. De Secondary DNS lijkt op nummer 13. Alleen eindigt die op 69. [/Edit]
  • Bij in nr 6 en daarna ook eentje die lijkt op nr 13 eindigend op 70 …
    Dus niet voor iedereen hetzelfde. Mijn dilemma is dat wanneer ik de dns adressen zelf wil invullen dat ik dan alles moet invullen. Wat ik heb gezien is dat het gateway adres ook regelmatig veranderd. Dus ik prefereer de dynamisch reservering.
  • Release time blijft nu weer gewoon maximaal 1 uur. Ik heb nog geen oplossing om na 1 uur weer te kunnen internetten. Makkelijkste methode tot nu toe is de router even uit/aanzetten.
  • Ik heb even doorgeklikt op de link met de server adressen. Er werd iets gezegd over opendns. Ik heb de DNS adressen ingevuld, hoewel mijn SMC router met dynamische IP keuze geen vaste DNS adressen aan zou kunnen, heeft deze dat op dit moment wel ingesteld. Ik kon dus blijven internetten (tenminste zo leek het) met een release op 1 seconde (eigenlijk nul). De DNS'sen voor opendns zijn 208.67.222.222 en 208.67.220.220
    Na een reboot is de release time voorlopig weer 72 uur. Op dat punt snap ik verder ook niks van. GIsteravond en vanochtend zat ik weer op 1 uur …

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord