Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

Experiabox in combinatie met E-Tech modem/router

Anoniem
DutchNoName
5 antwoorden
  • Ik heb beneden een Experiabox waarop 1 pc (gedraad) en 1 laptop (draadloos) zijn aangesloten. Ik had nog een oude E-Tech ADSL modem-router en een kabel naar boven liggen. Nu wil ik de E-Tech aansluiten op de Experiabox door de kabel in poort 1 van de E-Tech aan te sluiten. Hoe kan ik nu op de poorten 2,3 en 4 van de E-Tech andere computers aansluiten zonder dat dit problemen geeft? Ik heb het geprobeerd, de computer op poort 3 werkt prima, heeft steeds internet, de computers op de poorten 2 en 4 hebben alleen internet indien slechts 1 van beide computers aanstaat. Zodra de andere computer wordt ingeschakeld, heeft deze geen internet en de eerste computer heeft geen internet meer indien deze opnieuw wordt opgestart. Wat kan ik aan deze configuratie verbeteren zodat de drie computers op de E-Tech allemaal internet hebben. Overigens herkennen de computers boven de gedeelde mappen van de computer beneden, dus in principe zou werkt de aansluiting.
  • Probleem zou kunnen zijn dat er dan twee DHCP servers draaien.
    Je kunt de e tech dus alleen als switch inzetten. Zet op de Etech DHCP uit en geef dat ding een start IP in de range van wat de experia box uitdeelt.
    Dus bv start IP van de eperia is 192.168.1.1 en zijn DHCP pool staat op 50
    Geef de e tech dan vast ip 192.168.1.200

    PC's die je aansluit krijgen nu IP van de eperiabox
  • Je kunt in die E-Tech voor zover ik weet zowel de DHCP client als de DHCP server uitschakelen. Het ingebouwde modem en router blijven dan stil, je houdt dan practisch gesproken een switch over en die heeft helemaal geen eigen IP nodig.

    Ik heb dat eerlijk gezegd bij de E-Tech die hier inmiddels werkeloos in de kast ligt niet uitgeprobeerd maar bij een Speedtouch 510 werkt dat probleemloos.

    Gr,
    Jim
  • Ik heb beide mogelijkheden geprobeerd, maar het werkt niet. De computers herkennen de gedeelde mappen van elkaar (zowel boven als beneden), maar boven hebben de computers geen internet meer. Ik heb het IP-adres van de E-Tech veranderd in 192.168.2.201, maar dat hielp niet en daarna kwam ik ook niet meer op de interne configuratie pagina's van de E-Tech. Na een druk op de DEFAULT-knop lukte dit wel weer, maar de E-Tech heeft dan het IP-adres 192.168.1.1, de Experia heeft 192.168.2.1. De computers boven heb ik nu voorzien van een vast IP-adres tussen 192.168.2.21 en 192.168.2.23. Deze adressen heb ik ook (samen met de MAC-adressen van de computers boven) in de Experia ingevoerd als client, ook dat hielp echter niet.
  • Als je vaste IP's toekend aan de PC's en je LAN werkt dan wel, maar internet niet, komt dat omdat je ook de Gateway en DNS in moet vullen !
    Je kunt voor zowel gateway als dns 192.168.2.1 (= lan ip van de experia ) gebruiken. Dan wel mijn methode toepassen voor het instellen van de etech.
    De PC waar je het mee verandert moet je daarna wel even rebooten of met een cmd box IP releasen en vernieuwen.

    De etech is daarna weer op het nieuwe ingestelde ip bereikbaar, maar daar heb je verder weinig aan.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord