Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

Netwerkprinter werkt niet

Anoniem
Hans.Vosman
6 antwoorden
  • Een vriend van mij zit met het volgende probleem.

    Zijn computer draait onder WIN 2000 met SP4.
    Hierop is aangesloten een Edimax BR-6104KP router, die een USB printserver bevat.
    Aan de router hangt een HP deskjet 990cxi USB printer.
    Deze printer, direct aangesloten op de computer werkt goed.
    Volgens opgave van de router fabrikant is de printer compatibel met de router.

    Maar, na alle software te hebben geinstalleerd en instellingen te hebben gedaan, verschijnt de printer wel bij de printers en heeft een netwerk
    (standaard TCP/IP, LPR als protocol) poort maar hij doet het niet.
    Sharing aan of uit maakt niet uit en een vast of door de router toegewezen IP adres ook niet.
    Print testpage bij printer properties aanklikken heeft geen effect, er gebeurt niets.

    (Dit laatste heb ik, in een ander geval met een direct aangesloten USB printer, ook wel eens gehad. Toen was de printerpoort niet de juiste en herinstallatie verhielp het probleem)

    Zijn indruk is dat de router niet met de printer wil communiseren.
    Contact met de router helpdesk heeft geen oplossing opgeleverd.

    Wat kan hier aan de hand zijn?
  • [quote:8559ce8180="a.tip"]Zijn computer draait onder WIN 2000 met SP4.
    Hierop is aangesloten een Edimax BR-6104KP router, die een USB printserver bevat.
    Aan de router hangt een HP deskjet 990cxi USB printer.
    Deze printer, direct aangesloten op de computer werkt goed.
    Volgens opgave van de router fabrikant is de printer compatibel met de router.[/quote:8559ce8180]Je hebt de driver tweemaal geinstalleerd? Eenmaal voor USB en eenmaal voor netwerk (standaard TCP/IP poort)? Of heb je de router installatie software uitgevoerd om de poorten te creëren? En deze gekozen in voor gebruik inde printer driver? Of heb je eenmaal geinstalleerd, en verander je van poort om de functionaliteit te testen?
  • Ik zal het hem vragen.
  • [quote:3f802fa81f="a.tip"]Ik zal het hem vragen.[/quote:3f802fa81f]
    Hier meldt zich de vriend van A.Tip, zojuist lid geworden van dit forum
    Hans Vosman had een aantal vragen die ik als leek niet zo goed kan beantwoorden, maar ik kan wel precies vertellen wat ik deed.
    Ik hoop dat hij uit mijn lange verhaal (sorrie) iets kan destilleren:

    Wat heb ik precies gedaan om de Edimax BR-6104KP in gebruik te nemen:

    Met admin inloggen in de router, het mac address van het cable modem invoeren
    De Printserver alles default laten: LPR-enable, PrinterServer Name-PS7d7109, port Name 1/2: lpt1/lpt2

    Internet werkt nu goed via de router, nu ga ik de de printer installeren.

    De laatste nieuwe admin-utility is gedownload:
    (http://www.edimax.nl/download/drivers/Admin_V3842.zip)
    Na installatie zoekt deze PrintServer en vindt: PS7d7109

    poging 1)
    ————————–
    De melding dat NetBEUI niet wordt ondersteund en dat ik kan kiezen voor een IP address default 192.168.2.1, heb ik gedaan.
    ping 192.168.2.1. geeft 3x reply

    Installatie Printer:
    Add Printer - Local printer - Select the Printer Port: PS7D7109-P1
    Hierop HP - 990cxi deskjet
    not shared, disabled bidirectional support(moest volgens de manual), not shared
    Print testpage —> printer reageert niet

    poging 2)
    ——————————
    Eerst de HP printer geinstalleerd op LPT1
    daarna proporties en de ports tab - Add Port
    Gekozen voor Standard TCP/IP Port
    Printer Name or IP address: 192.168.2.1
    Additional Port Information: Custom Settings, aangevinkt LPR en queue name lpt1
    nadat ik op apply druk wordt de geselecteerde LPT1 printer automatisch IP_192.168.2.1
    bidirectional support uit
    Print Testpage —-> printer reageert niet
    (enable of disable(aanbevolen) bidir support maakt niet uit)
  • Duidelijke uitleg. Ik ben zelf ook eens gaan experimenteren, wel met een andere router en andere printers. Ook bij mij lukt het printen (nog) niet. De router herkent bij mij wel dat de printer wel/niet aan staat. Het lijkt er alleen op dat de router geen informatie ontvangt. Ik zie verder ook geen (fout)melding in de log van de router dat betrekking lijkt te hebben op de printer. Geeft je router log informatie?
  • Deze log informatie?
    Dec 28 15:53:46 udhcpc: Sending renew…
    Dec 28 15:53:46 udhcpc: Sending renew…
    Dec 28 15:53:46 udhcpc: Sending renew…
    Dec 28 15:53:46 udhcpc: Lease of 192.168.1.107 obtained, lease time 864000

    ik heb nog eens goed gekeken, maar als ik een testpagina wil afdrukken dan komt er niets bij in de log.
    De log is dus alleen maar die van het installeren

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.