Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

Draadloos netwerk niet zichtbaar zonder USB adapter

Anoniem
Ger
14 antwoorden
  • Afgelopen weekend ben ik verhuisd en daarvoor had ik draadloos internet aangevraagd bij @home. Netjes alles in een mooie doos gekregen, aangelegd, geïnstalleerd, etc. Een onderdeel dat bijgeleverd was, was een USB adapter. Via dat ding wordt contact gemaakt met het draadloze netwerk. Zolang ik die in mijn laptop heb, werkt internet als een zonnetje, ik haal de goede snelheid, het signaal valt nooit weg, etc.

    Maar zodra ik die adapter uit de laptop haal, ziet mijn laptop het netwerk niet meer, terwijl er wel een draadloos netwerk kaart in zit waarmee ik in het verleden ook wel heb ingelogd op andere netwerken. Maar als ik klik op "netwerklijst vernieuwen" dan gebeurt er niets, de lijst blijft leeg. Ook als ik probeer een nieuw draadloos netwerk te installeren, heeft dat geen effect. Nu heb ik geen andere computers, dus kan ik niet kijken of het misschien toch aan mijn laptop ligt. Maar ik heb juist draadloos gekozen zodat vrienden die langskomen ook gewoon kunnen inloggen. Als die allemaal die USB adapter nodig zouden hebben schiet dat natuurlijk niet op. Ik wil dus gewoon dat het goed werkt.

    Nu hebben jullie ongetwijfeld meer informatie nodig om dit probleem op te lossen, maar ik heb geen idee wat jullie dan precies moeten weten. Maar roept, en gij zult antwoord krijgen. :)
  • Lijkt mij het handigst om even de helpdesk te bellen en te vragen of het modem
    outer alleen communiceert via de bij @Home verkrijgbare adapters.

    Ik denk dat ze je de instellingen wel kunnen geven waardoor standaard netwerkkaarten draadloos kunnen gaan communiceren.
  • Dit probleem heb ik bij sommige SpeedTouch ADSL modems ook, deze schijnen dan alleen te kunnen communiceren met een SpeedTouch netwerkadapter. Nou blijkt dat een SpeedTouch modem standaard op kanaal 13 uitzendt, terwijl de meeste laptops tot kanaal 11 kunnen ontvangen. Kijk eens in de instellingen van je router of je het kanaal kan wijzigen in een willekeurig kanaal van 1 tot 11…
  • Om bij die router te komen, moet ik dan een IPadres invoeren oid? Sorry, maar ik ben nogal onbekend met netwerken aanleggen.
  • om in je router te komen moet je vooral ook de papieren van dat ding goed lezen, daar zal vast iets van in staan bijvoorbeeld: 192.168.1.1…tik dat in je browser.
  • Een paar mogelijkheden.
    1) Je onboard wifikaart heeft een usa driver en gaat dan maar tot kanaal 11. Als je router dus op 12 of 13 staat, ziet de laptop 'm niet.

    2) de onboard wifi kaart moet met een toetsen combinatie of schakelaar worden aangezet.

    Kijk eerst eens naar deze twee zaken.
  • Ik zie in het netgear scherm (horende bij die USB adapter) "Ch 11" staan. Ik neem aan dat dit kanaal 11 is. Dit zou dus iedere netwerkkaart aan moeten kunnen?

    Mijn netwerkkaart moet ik inderdaad aanzetten met een knopje, dat klopt. Maar die heb ik dus wel aangezet.
  • Wat er bij de usb adapter staat is niet belangrijk, daarmee bedoel ik dat de router het kanaal bepaalt! (wellicht staat die op automatisch) Dus inloggen op de router en daarbij wireless een kanaal kiezen tussen 1 en 11 (7 geeft meestal beste resultaat)

    Hier nog een optie. Waarschijnlijk heb je van de usb adapter ook de wireless software geinstalleerd. Daarmee schakel je Wireless Zero Config dus uit. Als je de usb niet gebruikt dan dus ook het usb wireless tooltje afsluiten en wireless zero config opstarten.

    start, uitvoeren, (type) services.msc (klik) ok onderaan in de lijst.. rechtsklik en kies starten.
  • Hmm… tot nu toe heb ik nog geen IP van die router kunnen ontdekken in de handleiding. Misschien dat @home dat uit veiligheid achterwege heeft gelaten ofzo.
    Die andere optie ging niet, wireless zero config was al gestart.
  • Even met een cmd box ipconfig /all
    het gateway adres is het ip van je router.
  • Ah, bedankt. Ik dacht al dat er een manier was om daar achter te komen. Ik ga het proberen vanavond! :D
  • Inloggen op de router is gelukt, ik kan daar alles configureren wat ik wil. Het kanaal stond op 11, heb 7 geprobeerd, maar het werkt niet. Het netwerk wordt gewoon niet gevonden. Ik denk dat ik toch maar met @Home ga bellen. Alleen gaat dat waarschijnlijk weer 3 kwartier tot een uur duren (ervaring uit het verleden).

    Ik bedenk me trouwens nog: kan het zijn dat de netwerkkaart van mijn laptop het netwerk niet aan kan ofzo? Waar zou ik dat dan kunnen vinden?
  • Controleer in de router of bij wireless "ssid broadcast " wel aan staat.
    Als die uit staat, vind het draadloze kaartje 'm niet via "alle netwerken weergeven".
    Wat je dan doet is het netwerk direct als voorkeursnetwerk ingeven op de laptop. Uiteraard met de juiste beveilgings sleutel.

    Of je zet sidd broadcast even aan en doet weer een wireless scan.
  • SSID broadcast staat aan.

    Ik heb inmiddels mijn netwerkkaart zover dat hij het netwerk ook ziet. Ik weet niet precies hoe, maar toen ik via apparaatbeheer wat aan het prutsen was kwam er opeens een melding dat hij het netwerk vond. Ik helemaal happy, laat hem met succes verbinding maken, ik nog veel meer happy, want ik dacht dat het probleem opgelost was. Dus ik trek de USB adapter eruit, en pats! weg is de verbinding weer. Blijkbaar is die USB adapter dan toch nodig? En zou dat betekenen dat ik zolang ik de USB adapter in mijn laptop heb zitten, andere laptops wel gewoon bij mij op bezoek kunnen komen en inloggen? Want in dat geval is het probleem alsnog opgelost. (Moet ik alleen een USB hub kopen omdat mijn poorten op zijn, maar goed.)

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.