Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

In thuisnetwerk toegang tot desktop PC geweigerd.

Anoniem
peterwillem
16 antwoorden
  • Ik heb een klein thuisnetwerk , bestaande uit 1 desktop PC en 2 notebooks. Tot voor kort functioneerde dat prima.
    Nu heb ik het volgende probleem:
    Als ik ,op mijn laptops,mijn werkgroep de icoon van mijn desktop pc aanklik krijg ik steeds de melding:
    // Naam desktop is niet toegankelijk. U hebtmogelijk niet de juiste machtiging voor deze netwerk bron. Neem contact op met de beheerder van de server als u wilt weten of u toegangs machtigingen hebt.
    Toegang geweigerd.

    Ik heb inmiddels van alles gedaan en gecheckt zoals: Pingen van en naar mijn desktop. alles ok.
    De desktop en mijn notebooks worden ook overal herkend in de werkgroep.
    Van af mijn desktop kan ik wel mijn beide notebooks aanspreken, maar dus niet omgekeerd.
    Heb een pas geinstalleerde security suite weer gede-installeerd, en zonder firewall gewerkt maar ook dat hielp niet.
    En het heeft allemaal gewerkt, weet alleen niet meer wanneer ik voor het laatst via het thuisnetwerk gewerkt heb van notebook naar desktop. Zeker enige weken geleden anders zou ik een system restore kunnen doen.
    Weet echt niet meer wat ik nog doen kan, wie kan mij helpen?
    peterwillem :cry:
  • Nog even een correctie op voorgaand verhaal.
    Ik kan niet pingen van notebook naar desktop (time out).
    Van desktop naar notebook lukt wel.
    peter willem
  • Toch al 26 lezers, maar nog geen antwoord/oplossing.
    Kan iemand advies geven?
    peterwillem
  • Controleer je firewall instellingen. Welke firewall(s) gebruik je? Die van Windows? Norton? Of wat anders?
    Voer eventueel de netwerk wizard opnieuw uit. Bij twijfel, meldt de gekozen instellingen.
  • Ik gebruik GData internetsecurity 2007. Alle instellingen reeds nagelopen,firewall uitgezet en zelfs Gdata suite in zijn geheel helemaal ge-dinstalleerd. Niets van dat alles had suc6.
    Inmiddels wel weer geinstalleerd.
    Die netwerk wizzard uitvoeren heb ik gedaan, maar wel op mijn laptop. Moet het ook op de desktop? Had overigens ook geen resultaat.

    Moet ineens aan iets denken. Op de desktop staat Gdata en op de laptop staat zonealarm. Zou dat elkaar tegenwerken? Ik heb wel even zonealarm uitgezet maar dat hielp ook niet.
    peterwillem
  • Het gaat om alle firewalls, dus eventueel ook de Windows firewall. In principe moet je ergens invullen dat lokale computers zijn toegestaan. Helaas moet je dat voor iedere firewall weer anders invullen. Verder kan een firewall ingaand en/of uitgaand kan blokkeren. Soms heeft de computer wat tijd nodig of een herstart om de nieuwe instellingen te gebruiken.
  • Volgens mij heb ik in de firewalls op alle pc's in het netwerk communicatie onderling met elkaar toegestaan.
    Zij staan in die firewall in de zg Trusted Zone., waar nagenoeg alles is toegestaan.
    Trouwens tot voor een week of 3 geleden, wat ik mij nog kan heriineren, werkte alles prefect in mijn netwerkje. Dus ook met de huidige firewall instellingen.
    peterwillem
  • [quote:01e4ddcc2a="peterwillem"]Dus ook met de huidige firewall instellingen.
    peterwillem[/quote:01e4ddcc2a]Dat is dus maar de vraag. Er is iets veranderd. Gewoon echt alles punt voor punt nalopen. Twijfel verder niet aan je netwerk, dus geen kabels verplaatsen en zo, want je hebt in 1-richting alles werkend. Dus het netwerk is gewoon okay. Concentreer je op de instellingen.
  • Ik heb alles wederom gecheckt en ik zou niet weten wat ik er (firewall instellingen) verder nog aan moet veranderen.
    peterwillem
  • Als je één kant op niet kan pingen (of je krijgt een timeout) dan staat er wellicht aan één van beide zijden iets niet goed bij subnetmask of default gateway in één van de PC's .

    Kun je van alle pc's de netwerksettings posten ?
  • Windows IP-configuratie

    Host-naam . . . . . . . . . . . .: Notebookpeter
    Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
    Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
    IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
    WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

    Ethernet-adapter LAN-verbinding:

    Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
    Beschrijving . . . . . . . . . . .:
    Broadcom NetLink (TM) Gigabit Ethernet
    Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-16-36-47-B5-BE
    DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
    Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
    IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.35
    Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
    Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
    DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
    DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
    Lease verkregen . . . . . . . . . : woensdag 21 maart 2007 11:44:51
    Lease verlopen . . . . . . . . . : zaterdag 24 maart 2007 11:44:51

    Bovenstaande is van mijn Notebook, onderstaande van mijn Desktop

    Windows IP Configuration

    Host Name . . . . . . . . . . . . : peter
    Primary Dns Suffix . . . . . . . :
    Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
    IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
    WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

    Ethernet adapter Local Area Connection:

    Connection-specific DNS Suffix . :
    Description . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce Networking Controller
    Physical Address. . . . . . . . . : 00-15-F2-50-C2-0A
    Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
    Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
    IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.33
    Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
    Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
    DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
    DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
    Lease Obtained. . . . . . . . . . : woensdag 21 maart 2007 11:55:43


    Als je dit tenminste bedoeld
    peterwillem
  • Dat ziet er inderdaad vrij normaal uit.

    Maar als je met deze settings elkaar niet ziet kunnen het volgens mij maar 2 dingen zijn:
    A. Softwarematige blokkering (bv firewall of dubbel IP adres oid)
    B. Kabeltechnisch probleem (bij de desktop)

    In het laatste geval zou je wellicht met één van beide PC's dus ook niet op internet kunnen.

    Zo te zien aan je IP range heb je iets van een Zyxel modem?
    Heb je al eens geprobeerd om het modem een "koude" reset te geven?
    (Als het een DSL modem is, zorg dan dat je de goede inloggegevens weer instelt in het modem)
    Sommige providers stellen zelf vanaf afstand (via Upnp) je modem in, dus dan heb je hier geen zorgen over.

    succes!
  • Ik heb een Zyxel Prstige 660h router.
    Onder koude reset bedoel je daar mee dat alles weer terug gaat naar de fabrieks instellingen? En dat dit gedaan moet worden door ergens op de router met een pen in de router te prikken waardoor e.e.a. opstart.
    Ben er een beetje bang voor omdat ik dan weer alle instellingen kwijt raak en ik tevens internet even kwijt raak terwijl ik er niet zeker van ben dat ik het ,zonder hulp , weer terug krijg.
    Nu heb ik op al mijn pc's goede internet verbinding. Trouwens in mijn Werkgroep zie ik op alle pc,s al de iconen . Alleen als ik dubbel klik op het iccoon van de desktop ( in de Werkgroep in een van de notebooks) krijg ik de bekende fout melding over authorisatie en toegang geweigerd.
    Ik twijfel een beetje aan het nuttig effect dat een koude reset zal hebben. Misschien kan je daar iets meer over zeggen?
    peterwillem
  • Als je in de netwerkomgeving alle PC's ziet, dan zal een koude start je inderdaad ook niet verder helpen.
    Maar je zei dat je ook die desktop PC niet kon "pingen" .
    Dat is vreemd, en moet een firewall setting zijn, aangezien je die PC wel kunt zien in de explorer.Als een PC echt niet bereikbaar is, zie je hem normaliter dus ook niet…

    Maar als je de melding krijgt dat je geen rechten hebt om op die PC te komen.dan moet je dus in de doel PC iets aan de rechten doen.
    Wat voor rechten hebben de gedeelde mappen?

    Een beetje rigoreus maar een system restore zou wonderen kunnen doen!
    En op alle PC's dezelfde soort firewall software installeren kan ook geen kwaad.

    groetjes,
  • OK bedankt,
    over een systemrestore heb ik ook over lopen denken.
    Weet alleen niet tot hoever terug ik moet gaan. Heb niet waargenomen wanneer dit probleem zich voor het eerst heeft voorgedaan.

    Wat die rechten betreft ik ben overal als administrator ingelogd. Wat de rechten van de shared mappen betreft zou ik niet weten. Waar kan ik die vinden?

    Alle pc's de zelfde firewal is lastig ivm licenties. Trouwens ik heb een keer een status gehad waar er alleen op mijn laptops firewalls actief waren, terwijl op de desktop de securiy suite 2007 inclusief firewal gede-installeerd was. Toen kreeg ik ook geen toegang tot de desktop.
    Wat pingen betreft ik kan dus wel overal naar toe pingen vanaf mijn desktop, alleen er naar toe geeft problemen.
    peterwillem :x
  • Het is inderdaad vervelend als je hiervoor gelicenseerde software gebruikt.
    Er zijn wel wat alternatieven , ik gebruik nu zelf ook een freeware Firewall, en deze voldoet eigenlijk prima!
    Kijk eens hier bv: http://www.comodo.com/

    Om even terug te komen op je probleem; er bestaat zoiets als het programma Wireshark (Voorheen ethereal) waarme je IP paketten kan "vangen" . Wellicht handig om eens te kijken waar de pakketkjes vastlopen…

    http://www.wireshark.org/download.html

    Misschien kom je zo iets verder dan ..

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.