Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

netwerken koppelen

Anoniem
None
7 antwoorden
  • Ik heb twee routers achter elkaar staan.

    De oude situatie was als volgt:

    Speedtouch modem/router met DHCP aan, daar achter een Linksys wireless router, DHCP uit. Een uitgaande poort van de Speedtouch naar een uitgaande poort van de Linksys, de Linksys een vast IP-adres (192.168.1.2).
    Dit werkte naar behoren en alle aangesloten PC's konden elkaar zien, ongeacht aan welke router ze waren aangesloten.

    Ik had wat problemen met het draadloze gedeelte (Linksys stopte na een aantal uren met uitzenden), waarna ik via de support van Linksys dit heb opgelost.

    Men vond echter dat de configuratie zoals hierboven staat niet goed was.
    De huidige situatie is:
    Speedtouch, DHCP aan, daar achter de Linksys, ook DHCP aan en een vast IP-adres in een andere range (192.168.2.1). Kabel van de uitgaande poort van de Speedtouch naar de internetpoort van de Linksys.

    Dit werkt ook, alleen zien de PC's aan de Linksys, de computers aan de Speedtouch niet meer.
    Het probleem zit niet in de firewall.
    Is dit op te lossen, zodat alle PC's elkaar weer kunnen zien ?
  • Bij de oude situatie zit alles inderdaad in dezelfde range, zoals het hoort om pc's te zien.
    Kijk eens of het werkt om de nieuwe 2 range aan de firewall als trusted zone toe te voegen of dat werkt, naar mijn weten niet.

    Ik zou teruggaan en zet de ip nr s ver uit elkaar
    192.168.1 voor de router/modem en laat hem ip nrs uit delenvan 2 t/m 50
    de linkys vast op 192.168.100, geen dhcp
    en als de draadloos nog een apart nummer nodig zou hebben 192.168.1.254
    zonder DHCP.
  • Dat van de firewall had ik idd al geprobeerd, evenals hem gewoon even uit te zetten. Dat lost het niet op.

    In het verleden met de oude configuratie had ik ook geen problemen of conflicten, dus ik denk dat ik dat maar weer terug zet. Het had in mijn opinie ook niets te maken met het wegvallen van het wireless gedeelte.
  • Twee concurrerende dhcp servers gebruiken, dat is vragen om problemen. Gewoon weer teruggaan naar je oude situatie.
  • Wat dan wel weer jammer is, is dat je van "deskundigen", immers de support van een goed bekend staand merk, dit soort adviezen krijgt.

    Ik heb het terug gezet (config-bestand had ik nog) en alles is weer naar wens.

    In ieder geval bedankt voor het meedenken en bevestigen van wat ik al vermoedde.
  • Gerede kans dat die helpdeskmedewerkers alleen wat weten van simpele setups, met alleen een linksys router of modem in het systeem. Verder is hun product natuurlijk altijd belangrijker en beter dan de concurrent.
  • :D

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.