Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

2 computers in dezelfde werkgroep communiceren niet

eddie4
14 antwoorden
  • Hallo mensen,

    Waarschijnlijk weer een bekend probleem, maar toch nog maar een keertje vragen…
    Ik heb 2 computers met allebei Windows XP Pro SP2. Ze zitten allebei aan hetzelfde modem
    outer, ze kunnen allebei op internet, maar helaas, communiceren als pingen, messaging (net send) en bestanden delen werkt niet. Op beide pc's staan mappen gedeeld. Ik heb om te beginnen op beide computer de Wizard Netwerk Instellen uitgevoerd met dezelfde instellingen, maar het wilde niet baten.

    Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen en hoe ik dit kan oplossen?

    MVG,
    Koen
  • software firewall? dat zal de boosdoener zijn…
    computernaam mag op beiden NIET gelijk zijn.
  • De ene computer heet "BENEDEN" de ander heet "BOVEN" dus dat zal het probleem niet zijn. Ik heb op beide pc's Norton SystemWorks 2005, maar als ik deze uitschakel wil het nog niet werken…
  • Al naar je firewalls gekeken? Zet die eens uit (of deïnstalleer), reboot de pc's, en probeer dan nog eens. Niet antwoorden op pings, is typisch voor de gemiddelde firewall.
  • Naja Norton heb ik nu uitgezet, en Windows Firewall stond al uit… maar nog geen enkel teken van leven als ik ping of wat dan ook…
  • Bestands- en prnterdeling aan, ip's in dezelfde range, zelfde subnetmask, zelfde werkgroep, etc.? ALs je ipconfig doet, zijn de gegevens dan ook hetzelfde (op eigen ip na)?
  • Nou dat alles heb ik gechecked, maar helaas, het wil nog niet werken.

    Ligt het er misschien aan dat Windows Genuine Advantage meldingen geeft dat de pc illegale software bevat? Want ik heb wel op andere fora begrepen dat WGA het een en ander dicht gooit wanner hier sprake van is.

    Kan iemand dat bevestigen?
  • In dit soort gevallen verdenk ik altijd de dns zou je het volgende eens kunnen proberen

    computer1
    start>uitvoeren>type cmd>ipconfig (druk op enter en onthoudt het ipadres)

    computer2
    start>uitvoeren>type: \\ipadres (meestal iets als \\192.168.1.5)


    Mocht dat werken dan zou ik het op deze manier doen want dit is het minst fout gevoelig. Je kan het je zelf makelijk maken door een snel koppeling op het bureaublad te plaatsen.

    Rechter muis knop op het bureaublad>nieuw>snelkoppeling>vul hier (\\ipadres) in

    WGA is niet de oorzaak van dit probleem. Mocht de bovenstaande oplossing werken dan heeft het zo goed als zeker met de DNS te maken, netwerken zonder DNS server wel vaker dit probleem.
  • Het heeft helemaal niets met DNS te maken. In dit geval zal alles door NetBIOS afgehandeld worden
  • En hoe werkt dat, NetBIOS?
  • [quote:c43d4f6449="Sicko"]Het heeft helemaal niets met DNS te maken. In dit geval zal alles door NetBIOS afgehandeld worden[/quote:c43d4f6449]
    Idd het is geen DNS maar het heeft wel name resolution te maken (hoogstwaarschijnlijk) dat is waar ik op doelde met het boven geschreven topic


    Heb je gekeken of het op de manier die ik in mijn vorige post werkte?
  • NetBIOS is een protocol dat je bij de eigenschappen van de netwerkverbinding kan instellen. Het staat normaal standaard aan. Het wordt ondermeer gebruikt on in peer to peer netwerken computernamen naar IP adressen (en omgekeerd) te resolven. Zelf kun je wel het een en ander instellen maar dit is niet nodig. Kun je een andere client niet op naam maar alleen op ip adres vinden dan ligt dit aan NetBIOS. Kun je een internetadres niet op naam vinden maar wel op IP dn ligt dit aan DNS. DNS wordt lokaal wel gebruikt als je op een DC inlogt.
  • (*Bump*, ik zit na een half jaar nog steeds met dit probleem…)

    Nu weet ik wat NetBIOS is, maar niet hoe ik er bij kan om te configureren… Hoe kan ik NetBIOS instellen?
  • Zet de uitkomst van ipconfig /all van beide pc's eens hier neer.

    PC1:
    start
    uitvoeren
    ipconfig /all > c:\test1.txt

    PC2:
    start
    uitvoeren
    ipconfig /all > c:\test2.txt

    Kopieer de inhoud van test1.txt en text2.txt hier neer.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.