Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

Plotseling geen internet meer....

Anoniem
andre@home
5 antwoorden
  • Hallo,
    Ik heb een (internet?) probleem waar ik niet uitkom. Ik zeg niet dat ik er verstand van heb maar nogal wat vrienden en bekenden bellen mij als ze een probleem met de PC/Netwerken hebben. Daarom is het des te frustrerend dat ik het niet snap:

    Sinds ruim 10 jaar heb ik al ADSL en al die tijd heb ik meerdere computers in mijn netwerk gehad. Nooit problemen gehad op welke PC dan ook. Al die tijd heb ik ook een server draaiende gehad en altijd heeft alles gewerkt. Nu is het volgende aan de hand: Ik ben sinds kort veranderd van provider, is nu (tijdelijk) Alice comfort geworden. De verbinding heeft de eerste anderhalve week redelijk goed gewerkt; de snelheid lag met ongeveel 15-16Mbit wat onder de maximale 20Mbit maar dat was te verwachten. Van het ene op het andere moment werkt internet niet meer. Op geen enkele PC. Herstellen van de netwerkverbinding heeft tot gevolg dat ik hooguit 1 keer een pagina op kan vragen op het net. Zelfs in de router komen is dan al een probleem. Ik dacht in eerste instantie dat het aan de DNS servers van Alice lag. Maar handmatig OpenDNS servers invoeren hielp ook niet. Mijn buurman heeft van Ziggo een alles-in-1 basis abonnement en om wat dingen te testen heb ik een kabel in zijn router geprikt en de andere kant bij mij in een switch gestoken waar ik mijn laptop én m'n server aan heb hangen. Darmee dacht ik dat ik zou kunnen uitvinden waar het probleem zit. Echter nu blijkt dat ik daarmee hetzelfde probleem heb. Dit alles terwijl mijn interne netwerk gewoon als een trein werkt. Ik kan alle machines binnen mijn netwerk bereiken, met VNC remote werken loopt ook gewoon goed.
    Alleen als ik een machine rechtstreeks in het modem zelf plug werkt het wel! Maar dan dus alleen op die ene PC (duh).

    Alles uitzetten/stekker eruit halen en 1 voor 1 opnieuw aanzetten/opstarten heb ik ook al geprobeerd.

    Herkennen jullie dit probleem? Wat is hier ineens aan de hand? Werkelijk niets is veranderd aan mijn kabels en instellingen zoals het altijd gewerkt heeft.


    Alvast bedankt!
    Gr.,
    Marcel
  • Het alice modem is tevens router? en daar achter heb je ook weer een router hangen met daar de pc's aan gesloten? Meest voor de hand liggende lijkt dan gelijke subnets op beide routers en dat geeft een loop.
    Controleer dus het ip adres (aan de lan kant) van beide apparaten en pas aan als het gelijk is. Let op het vetgedrukte cijfer/getal moet dus anders zijn.
    bv: 192.168.[b:6b6b540bd2]1[/b:6b6b540bd2].1
  • [quote:45d16f9fa4="peterkramer"]Het alice modem is tevens router? en daar achter heb je ook weer een router hangen met daar de pc's aan gesloten? Meest voor de hand liggende lijkt dan gelijke subnets op beide routers en dat geeft een loop.
    Controleer dus het ip adres (aan de lan kant) van beide apparaten en pas aan als het gelijk is. Let op het vetgedrukte cijfer/getal moet dus anders zijn.
    bv: 192.168.[b:45d16f9fa4]1[/b:45d16f9fa4].1[/quote:45d16f9fa4]

    Misschien lees je het verkeerd of heb ik 't niet duidelijk gebracht: In geen geval zitten er 2 routers achterelkaar.

    Als ik dit onderwerp wil controleren op reakties plug ik de rode cross cable van Alice rechtstreeks vanaf het moden/router in m'n laptop, omdat dat wel werkt.
    De normale situatie als ik van m'n Alice verbinding gebruik maak is als volgt:
    Alice modem/router –met rode cross kabel–> Switch (Sweex SW001) —> PC's

    Als ik van de kabel verbinding van m'n buurman gebruik maak is het als volgt:
    Ziggo modem —> Router (netgear, WGR614v6) —> Switch (Sweex SW001) —> PC's

    In beide gevallen kan ik volledig van het LAN gebruik maken maar niet het internet op.

    Most frustrating!!!!

    Ideeën?

    Gr.,
    Marcel.
  • Recentelijk ook verandert van virusscanner met internet bescherming? Hoe staan de firewall instellingen? Maakt het Ziggo modem gebruik van een mac adres koppeling? Wanneer een PC rechtstreeks op het modem wel goed zou werken, dan lijkt me de modem en PC ok.
    In alle andere gevallen zorgt het extra apparaat voor de problemen.
  • Als de kabel direct van het alice modem in de laptop/pc zit en dus het internet werkt, vraag dan met cmd ipconfig /all even de ip gegevens op. Meld het eerste gedeelte even terug dus bv 192.168.xx.xx of 82.123.xx
    Als die als modem werkt en dhcp ip krijgt, moet je wel eerst het modem even uit zetten en na 10 seconden weer aan zodat het mac adres wordt geflushed en dus de router daarna ip kan krijgen.

    Als die toch NAT draait, is mijn eerdere verhaal van toepassing.

    Bij gebruik van het ziggo modem geldt het zelfde, wel modem uit en aan voordat je er wat anders aanhangt.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.