Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

Netwerkkabel beschadigd of niet aanwezig

Anoniem
verho011
8 antwoorden
  • Ik heb een netwerkkabel tussen mijn computer en mijn modem. Eerst ADSL van KPN en nu overgestapt naar UPC. Ik dacht van een irritant probleem af te zijn met de overstap van KPN naar UPC nl. dat ik geen internetverbinding krijg (netwerkkabel zou niet aangesloten zijn). De enige manier om verbinding te krijgen was om de netwerkstekker een paar keer in en uit te steken in het modem, plots begint dan het netwerkledje te knipperen op het modem en heb ik verbinding. Nu met het UPC modem hetzelfde verhaal. Standaard geen internetverbinding tenzij ik de netwerkkabel in het modem steeds in een andere poort steek tot het netwerkledje gaat knipperen en er een verbinding is. Soms gaat dat na een paar keer in en uitsteken maar ik ben ook wel eens 5 minuten bezig geweest.

    Netwerkadapter: Realtek PCIe GBE Family Controller, drivers al geupdated maar geen resultaat. Netwerkdetectie is ingeschakeld. PC draait op W7 64 bit.

    Ik heb wel een netwerkkaartje besteld in de hoop dat het daar aan ligt maar dat duurt nog een paar dagen voor ik hem heb. Maar ondertussen knaagt dit wel. Zie ik een instelling over het hoofd?
  • Misschien een rare vraag, maar heb je de netwerkkabel en stekkertjes zelf al eens goed bekeken? Gebruik je nog steeds dezelfde netwerkkabel, nadat je bent overgestapt? Wellicht is het verstandig om die dan eerst te vervangen, voordat je een nieuwe netwerkkaart bestelt.
  • [quote:d54455c667="Leo S"]Misschien een rare vraag, maar heb je de netwerkkabel en stekkertjes zelf al eens goed bekeken? Gebruik je nog steeds dezelfde netwerkkabel, nadat je bent overgestapt? Wellicht is het verstandig om die dan eerst te vervangen, voordat je een nieuwe netwerkkaart bestelt.[/quote:d54455c667]

    Dat had ik niet vermeld in mijn bericht maar ik heb de netwerkkabels al uitgewisseld, meerdere geprobeerd zelfs met verschillende lengtes. Momenteel zit er een 20 m kabel tussen modem en pc omdat UPC graag het modem in de meterkast heeft maar al geexpirimenteerd door mijn pc naast de meterkast te plaatsen met een 1,5 kabel ertussen. Het probleem blijft gelijk.
  • Kabel zelf in elkaar gezet? Daarbij de correcte kleurcodering en volgorde aangehouden? Dit is erg belangrijk i.v.m. het feit dat de aders per paar in elkaar gedraaid zitten ter voorkoming van storing. Als je niet de correcte kleuren aanhoudt loop je kans dat er geen verbinding of sclechts verbinding op een lagere snelheid gemaakt wordt.
    Voor alle zekerheid even de kleurtjes:
    1: oranje/wit
    2: oranje
    3: groen/wit
    4: blauw
    5 blauw/wit
    6: groen
    7: bruin/wit
    8: bruin
  • [quote:9556e9b15e="verho011"]… Nu met het UPC modem hetzelfde verhaal. Standaard geen internetverbinding tenzij ik de netwerkkabel in het modem steeds in een andere poort steek tot het netwerkledje gaat knipperen …[/quote:9556e9b15e]Huh? Welke hardware gebruik je precies? Mijn UPC modem heeft maar 1 netwerkaansluiting.

    Het is in dit soort gevallen verstandig om de netwerkaansluiting te testen met een andere computer cq netwerkkabel indien nodig. Heb je dit gedaan? Wanneer die namelijk probleemloos werkt met dezelfde netwerkkabel, dan weet je vrij zeker dat je computer het probleem is/was. De aanschaf van een netwerkkaart is een goede keuze. Weet je zeker dat de netwerkkabel in orde is?
    Mocht de nieuwe netwerkkaart geen oplossing zijn dan zou ik er gewoon iemand naar laten kijken om onnodig foutzoeken te voorkomen. Ik neem aan dat je er al heel veel energie in hebt gestoken.
  • [quote:1b711bf2c8="Hans60"]Kabel zelf in elkaar gezet? Daarbij de correcte kleurcodering en volgorde aangehouden? Dit is erg belangrijk i.v.m. het feit dat de aders per paar in elkaar gedraaid zitten ter voorkoming van storing. Als je niet de correcte kleuren aanhoudt loop je kans dat er geen verbinding of sclechts verbinding op een lagere snelheid gemaakt wordt.[/quote:1b711bf2c8]

    Nee, ik heb de kant en klare fabriekskabels gebruikt, cat5e en zelfs een cat6.
  • [quote:acbf48e479="Hans.Vosman"]Huh? Welke hardware gebruik je precies? Mijn UPC modem heeft maar 1 netwerkaansluiting.

    Het is in dit soort gevallen verstandig om de netwerkaansluiting te testen met een andere computer cq netwerkkabel indien nodig. Heb je dit gedaan? Wanneer die namelijk probleemloos werkt met dezelfde netwerkkabel, dan weet je vrij zeker dat je computer het probleem is/was. [/quote:acbf48e479]

    Het modem is een Cisko EPC3925. Het is inderdaad de beste en snelste manier om een goede diagnose te stellen door er even een andere W7 PC bij te halen maar die heb ik op korte termijn niet hier. De kabels zijn allemaal fabriekskabels cat5e en cat6 dus die vertrouw ik wel. Ook met uitgeschakelde firewall (Norton360) geen beter resultaat. Het irritatieniveau neemt wel toe. Ik heb net zeker een volle minuut stekkertje in en stekkertje uit moeten doen voor ik de verbinding had. Ik wacht met spanning op het netwerkkaartje..
  • Kan het niet iets met instellingen van je netwerkkaart te maken hebben? Ik heb het dan over link speed en duplex instellingen. Standaard staan deze allebei op "auto negotiate", waarbij Windows zelf bepaalt wat de instellingen moeten zijn. Misschien loont het eens de moeite om hiermee te spelen? Een veel gebruikte instelling is een link speed van 100 Mb/s, full duplex… Je kan deze instellingen vinden tussen de geavanceerde instellingen van je netwerkkaart.

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.