Vraag & Antwoord

Aanleg, installatie, instellingen

Hardnekkig probleem met thuisnetwerk

Anoniem
Hans60
4 antwoorden
  • Ik heb een hardnekkig probleem met mijn thuisnetwerk…
    Even voor de volledigheid: Ik heb zowel op het forum van A.C. Ryan (media-speler) als van Helpmij deze vraag reeds eerder uitgezet. Onlangs diverse prima suggesties en tips (en zelf googelen) is het tot op heden niet gelukt. Hoewel ik het nooit uit zal sluiten, lijkt het geen ‘eenvoudige’ instellingfout te zijn. Ergens zit er fundamenteel iets niet goed in de structuur (of zo) van het thuisnetwerk. Ik werk met Windows 7.

    In het thuiswerknet zijn opgenomen: een desktop, een laptop en een media-player aan. Op de desktop en laptop heb ik een gedeelde map, die tot voor kort perfect werkte. Onderling bestanden uitwisselen verliep prima. Ook vanuit de media-player kon ik de gedeelde mappen probleemloos bereiken (WORKGROUP); lange tijd via de gedeelde map films naar de media-player gestreamt. Kortom, het spul heeft lange tijd prima gewerkt.

    Om het verhaal niet te lang te maken, zal ik kort aangeven wat ik tot nu toe heb gedaan.
    - De instellingen van het thuisnetwerk (inmiddels wel zo’n 10 keer) doorgelopen. Ik ben de enige gebruiker en werk niet met wachtwoorden.
    - Kabels gewisseld en met nieuwe kabels getest
    - firewall en virusscanner, zowel op desktop als laptop uitgezet
    - Image (Acronis) terug gezet van ver voordat het probleem optrad
    - Als ik (vanuit de desktop) ping naar de laptop 192.168-178.22 krijg ik de melding 'De doelhost is niet bereikbaar'
    Als ik (vanuit de laptop) ping naar de desktop 192.168-178.31 krijg ik de melding 'De doelhost is niet bereikbaar'
    Als ik (vanuit de desktop en de laptop) ping naar de mediaspeler 192.168-178.32, dan lukt het wel…. met resultaat: 4 verzonden, 4 ontvangen, 0 verloren (0% verlies)

    Op alle drie de apparaten is dus geen enkel 'ander' apparaat (die gedeeld zou moeten zijn) te zien.

    Het is een hardnekkig en lastig probleem. Waarom kan ik nou wel pingen met de speler en niet met de laptop naar de desktop en andersom! En als ik dan kan pingen naar de speler, waarom zie ik hem dan niet in het overzicht. zeer merkwaardig.

    Hopelijk heeft iemand hier ooit ervaring mee gehad, en kan mij mogelijk helpen bij het oplossen van dit vervelende probleem!

    Sorry, voor (het toch nog) lange verhaal.
  • Klinkt als een mogelijk probleem met de firewalls in pc en laptop. Ping richting laptop wordt waarschijnlijk geblokkeerd door firewall laptop, ping richting pc wordt waarschijnlijk geblokkeerd door firewall pc, ping richting mediaspeler gaat goed: deze heeft geen firewall.
  • [quote:9fd681e166="Hans60"]Klinkt als een mogelijk probleem met de firewalls in pc en laptop. Ping richting laptop wordt waarschijnlijk geblokkeerd door firewall laptop, ping richting pc wordt waarschijnlijk geblokkeerd door firewall pc, ping richting mediaspeler gaat goed: deze heeft geen firewall.[/quote:9fd681e166]

    Bedankt voor je reactie….

    Zoals ik al schreef, heb ik op desktop en laptop de firewall van F-secure tijdelijk uitgeschakeld. De windows firewall staat sowieso uit. Ik kan het nog een keer (wat langer!) proberen….

    Merkwaardig blijft dat met dezelde virusscanner en met dezelfde instellingen het vóór de problemen wel goed gewerkt heeft.
  • [quote:64b228db63="afarensis"][quote:64b228db63="Hans60"]Klinkt als een mogelijk probleem met de firewalls in pc en laptop. Ping richting laptop wordt waarschijnlijk geblokkeerd door firewall laptop, ping richting pc wordt waarschijnlijk geblokkeerd door firewall pc, ping richting mediaspeler gaat goed: deze heeft geen firewall.[/quote:64b228db63]

    Bedankt voor je reactie….

    Zoals ik al schreef, heb ik op desktop en laptop de firewall van F-secure tijdelijk uitgeschakeld. De windows firewall staat sowieso uit. Ik kan het nog een keer (wat langer!) proberen….

    Merkwaardig blijft dat met dezelde virusscanner en met dezelfde instellingen het vóór de problemen wel goed gewerkt heeft.[/quote:64b228db63]


    OPGELOST!
    Al vrij snel na het ontstaan van het probleem, heb ik gekeken (en later nog een keer) naar de Windows firewall; ik zag allemaal rode balken en ben er (iets te snel) vanuit gegaan dat dit overrulled, en uitgezet, werd door de firewall van F-secure. Het uitzetten van de firewall in F-secure hielp dus ook niet.
    Omdat in de reacties steeds maar (nu blijkt, terecht) gewezen werd op de instellingen van de Firewall, ben ik er toch weer opnieuw ingedoken en toen zag ik dat ik ‘toch’ nog een instelling moest veranderen in de Windows fiirewall. In F-secure heb ik (na wat zoekwerk) ingesteld dat mijn netwerkadapter uitgesloten is van de Firewall. Ik had mezelf (en jullie ook een beetje) een hoop gedoe kunnen besparen door toch niet iets beter op te letten. Excuus hiervoor!

    Nogmaals iedereen dank bij het oplossen van dit vervelende probleem!!!

Beantwoord deze vraag

Dit is een gearchiveerde pagina. Antwoorden is niet meer mogelijk.